سیگار و نازایی! آیا سیگار باعث نازایی در زنان می شود؟

سیگار و نازایی! آیا سیگار باعث نازایی در زنان می شود؟ آیا باید خطر نازایی در مورد سیگار را جدی گرفت؟

همه ی ما کم و بیش با خطرات سیگار آشنا هستیم اما روند افزایشی ابتلا به سیگار، به خصوص در میان بانوان نشان دهنده این موضوع است که افراد کمتر به سیگار و خطرات آن توجه می کنند و خطرات سیگار در مورد سلامتیشان  را خیلی جدی نمی گیرند.

اما باید بدانید که خطرات سیگار برای سلامتی کاملا جدی است و سالانه میلیون ها انسان به خاطر مصرف سیگار و دخانیات جانشان را از دست می دهند. در این مقاله سعی داریم به طور اختصاصی به خطر سیگار و نازایی بپردازیم.

جالب است که بدانید که  سیگار و نازایی یک ارتباط قوی بین هم دارند به طوریکه باروری زنان سیگاری کمتر از افراد غیر سیگاری است به طوری‌که میزان نازایی زنان و مردان سیگاری تقریباً دو برابر افراد غیر سیگاری است. خطر بروز مشکلات باروری با تعداد سیگاری که روزانه دود می‌شود افزایش می‌یابد. حتی درمان‌های کمک باروری مانند آی وی اف  نیز ممکن است در کاهش اثرات سیگار بر باروری موثر است بنابراین باید خطر سیگار و نازایی را کاملا جدی گرفت و ساده از کنار این مسئله عبور نکرد.

اما چرا سیگار و نازایی ارتباط تنگاتنگی با هم دارند؟ و سیگار چطور باعث نازایی در زنان می شود؟

تحقیقات انجام شده درموضوع سیگار و نازایی نشان داده است زنانی که بیش ازصد نخ سیگار مصرف کرده اند،144 درصد بیشتر در معرض نابارور شدن هستند.  اما تنها مصرف سیگار نیست که این تاثیر را می گذارد بلکه حضور در محیطی که در آن یک فرد سیگاری در حال مصرف سیگار باشد هم، می تواند بر روی باروری زنان تاثیر گذار باشد. زنانی که بیش ازده سال با یک فرد سیگاری هم خانه بوده اند 18 درصد بیشتر از زنانی که درمعرض دود سیگار نبوده اند با مشکلات ناباروری مواجه شدند. سیگار همین تاثیرات را روی مردانی که سیگار می کشند و یا در معرض دود سیگار هستند، دارد، و تاثیرات سیگار و نازایی همچنین می تواند مردان را هم از توانایی فرزند آوری ساقط کند.

تحقیقات نشان داده است زنان سیگاری تقریبا دو سال زودتر از زنانی که هرگز سیگارنکشیده اند یائسه می شوند. همچنین زنانی که به شکلی در معرض تنفس دود سیگار قرارگرفته اند به طور متوسط حدود یک سال زودتر از سایر زنانی که دود سیگار را در محیط زندگیشان استنشاق نکرده اند،یائسه می شوند.

کارشناسان دلیل این تاثیرات را وجود سموم درون تنباکو می دانند. سموم موجود درتنباکو، در مسیر تولید هورمون های مرتبط با چرخه ی باروری مداخله کرده و می توانند منجر به اختلال در تخمک گذاری شوند. این سموم همچنین می توانند پیش از لانه گزینی جنین در دیواره رحم به او آسیب بزنند و روی فرآیندهای آماده سازی رحم برای بارداری اثر بگذارند. همچنین به نظرمی رسد توکسین ها یا همان سموم موجود در تنباکو سن طبیعی یائسگی را از طریق کاهش استروژن درگردش،کاهش دهند.

در واقع بیشتر تاثیراتی که سیگار و نازایی را به هم مرتبط می کند ناشی از اختلالاتی است که در گردش خون و متابولیسم بدن می گذارد و آثار مخرب آن باعث می شود که خیلی زودتر از موعد به سن پیری و نازایی برسید.

بنابراین باید خطر سیگار و نازایی را جدی گرفت و هرچه زودتر به فکر ترک سیگار افتاد.زیرا هرچه قدر از عمر سیگاری بودنتان بگذرد احتمال اینکه بیشتر در معرض خطر سیگار و نازایی قرار بگیرید بیشتر می شود.

بنابراین برای اینکه از خطرات سیگاربرای سلامتی  در امان بمانید چاره ای ندارید جز اینکه سیگار نکشید.

هرچند که سیگار و نازایی ارتباط مستقیمی با هم دارند اما ممکن است که مادرانی وجود داشته باشند که فکر کنند که خطرات سیگار و نازایی را باید قبل از بارداری جدی بگیرند و بعد از اینکه بچه به دنیا آمد می توانند دوباره به عادت بد سیگار کشیدن برگردند اما باید به این نکته توجه کنید که خطرات سیگار، بعد از بارداری و به دنیا آمدن نوزاد هم دست از سرتان بر نمی دارد زیرا دود سیگار و نیکوتین موجود در آن  به طور مستقیم روی شیر مادر هم تاثیر گذار است و می تواند در سلامت و کاهش سیستم ایمنی بدن نوزاد تاثیر مستقیمی بگذارد و نمی توان از آسیب هایی که به نوزاد تازه متولد شده می گذارد چشم پوشی کرد.

بنابراین برای در امان ماندن از خطرات سیگار و داشتن فرزندان سالم تر باید پدر و مادرانی  سالمتر بود و برای همیشه با سیگار خداحافظی کرد.

اما شاید شما هم جزو افرادی باشید که از ترک سیگار به اندازه خطر سیگار و نازایی می ترسید و سال هاست که به خاطر این ترس از داشتن فرزند، محروم مانده اید اما باید به شما بگوییم که وقت آن رسیده که به این ترس پایان دهید و با ترک سیگار، به راحتی و بدون هیچ واهمه ای اقدام به بچه دار شدن کنید و دیگر از خطر سیگار و نازایی در امان بمانید.

اما چطور می توان به راحتی سیگار را ترک کرد؟ و با خیال راحت و با آسودگی خاطر اقدام به فرزند آوری کرد؟

بیشتر افرادی که سیگار را ترک نمی کنند به این خاطر است که از ترک سیگار می ترسند و این کار را یک امر محال می دانند اما باید بدانید که در زمان های گذشته ترک سیگار یک امر سخت بود و افراد زیادی قادر به ترک سیگار نبودند اما امروزه و با پیشرفت علم و تکنوژی، ترک سیگار نه تنها سخت نیست بلکه بسیار آسان و لذت بخش است و چنانچه از روش های نوینی مثل ترک سیگار به روش رها استفاده کنید، به راحتی سیگار را ترک می کنید و بعد از ترک سیگار زندگی شادتری خواهید داشت به طوریکه دیگر گذشته ی خود  را فراموش می کنید و به روزهایی بر می گردید که هرگز تجربه ی سیگار کشیدن را نداشته اید.بنابراین توصیه ما به افرادی که می خواهند از شر سیگار و نازایی و آثار مخرب آن رها شوند، آشنایی با ترک سیگار به روش رها است، تا بتوانند برای همیشه و به راحتی سیگار را کنار بگذارند و زندگی سالم و شادی را تجربه کنند.