دود دست دوم آنقدرها که فکر می کنید دست دوم نیست!

 

 

 

 

 

 

 

 

حتما در مورد دود دست دوم بسیار شنیده اید. اما دود دست دوم آنقدرها که تصور می کنید دست دوم نیست! و آسیبی که به دیگران وارد می کنید کمتر از آسیبی که خود می زنید، نیست و خانواده و فرزند شما ناخواسته در تله سیگار افتاده اند. آنها بدون حق انتخاب سیگاری شده اند! اما سوال اینجاست که فرزند شما به کدامین گناه سیگاری شده است و شما چگونه می توانید از این آسیب دوری کنید.

همانطور که می دانید سیگار علاوه بر شخص سیگاری، اطرافیان را نیز به خطر می‌اندازد. دود دست دوم سیگار تقریباً هفتاد نوع ماده سرطان‌ زا دارد. این دود خطر سکته قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد. متأسفانه کودکان بیشتر از بزرگسالان در خطرند چون در حال رشد هستند و تنفس بیشتری دارند. سیگار کشیدن مادر باردار بسیار برای جنین خطرناک است و احتمال زایمان زودرس، وزن کم نوزاد و مشکلات ذهنی او را بیشتر می‌کند. روش‌های ترک سیگار، هم سیگاری‌ها را نجات می‌دهد و هم غیرسیگاری ها را.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دود سیگار برای غیرسیگاری ها

 

 

 

 

اکثر مردم می‌دانند که سیگار برای سیگاری‌ها عوارض و ضررهای زیادی دارد. اما شاید ندانند که استشمام دود سیگار برای افراد دیگر هم بسیار مضر است. کسانی که سیگاری نیستند ولی در معرض دود سیگار دیگران هستند و به‌اصطلاح دود دست ‌دوم استشمام می‌کنند، در خطر ابتلا به بیماری‌های مختلفی هستند. وقتی کسی سیگار می‌کشد، مقداری از دود سیگارش وارد هوا شده و اطرافیان آن هوا را تنفس می‌کنند که این هوای دودآلود عوارضی برایشان در پی دارد. روش‌های ترک سیگار، هم سیگاری‌ها را نجات می‌دهد و هم غیرسیگاری ها را. کشیدن سیگار در اماکن عمومی مجاز نیست و به این صورت بسیاری از مردم از دود دست‌ دوم سیگار در امان هستند. اما اعضای خانواده افراد سیگاری به‌ویژه فرزندان آن‌ها در معرض این دود قرار دارند. اشخاص سیگاری نمی‌توانند همیشه اطرافیان خود را از دود سیگارشان دور کنند و حتی اگر نگران سلامتی دیگران باشند، باز هم به آن‌ها آسیب می‌زنند.

دود دست‌دوم سیگار از سیگار معمولی یا پیپ یا سیگار برگ تولید می‌شود. تحقیقات نشان داده است که این دود بیش‌از هفت هزار ماده شیمیایی دارد که بسیاری از آن مواد شیمیایی سمی است و تقریباً هفتاد نوع از آن مواد سرطان‌زا و بسیار مضر است. خوب است افراد غیرسیگاری برای افراد سیگاری به‌دنبال بهترین روش ترک سیگار باشند تا همگی از شر آن خلاص شوند! جالب است بدانید که طی شصت سال اخیر حدود دو و نیم ‌میلیون نفر غیرسیگاری به‌خاطر استشمام در هوایی که دود دست‌ دوم سیگار در آن بوده‌است، از دنیا رفته‌اند. دود دست‌دوم سیگار احتمال دچار شدن به بیماری‌ها سی درصد بیشتر می‌کند. این دود عامل سرطان ریه و دیگر سرطان‌هاست. علاوه‌برآن ممکن است باعث آمفیزم شود و قلب را هم تهدید می‌کند. آمفیزم یک بیماری است که موجب می‌شود خاصیت ارتجاعی ریه و کیسه‌های هوایی از بین برود. دود سیگار باعث می‌شود چسبندگی خون بیشتر شود. این دود چون کلسترول بد را افزایش می‌دهد، به پوشش رگ‌ها نیز آسیب می‌زند. این تغییرات منفی و مضر افراد را در خطر سکته قلبی یا مغزی قرار می‌دهد. راه فرار از این خطرات، پیدا کردن راه ترک سیگار سریع و آسان است!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کودکان معصوم و دود دست دوم سیگار

 

 

 

 

خطر دود سیگار به دلیل این که کودکان درحال‌رشد هستند و از بزرگسالان تنفس بیشتری دارند. بیش تر کودکان را در مرض خطر قرار می دهند.. این دود عوارض زیادی برای کودکان دارد؛ مثل سندرم مرگ ناگهانی نوزادان، سرفه مزمن، عفونت تنفسی مثل برونشیت و ذات‌الریه، عفونت گوش، آسم و حملات زیاد آسم. زنان باردار نیز باید بدانند که سیگار کشیدن مادر باردار بسیار برای جنین خطرناک است و مشکلات زیادی به وجود می‌آورد و احتمال زایمان زودرس را بیشتر می‌کند. در اثر سیگار کشیدن مادر در طی بارداری ممکن است جنین وزن کمی داشته باشد یا دچار ناتوانی ذهنی یا مشکلات یادگیری شود. همچنین امکان سندرم مرگ ناگهانی نوزادان و اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی هم افزایش می‌یابد. اگر مادران باردار مصرف سیگار خود را افزایش دهند، نوزادشان بیشتر در معرض این خطرات قرار خواهد گرفت. در میان سیگاری‌ها ترک سیگار برای زنان باردار بیشتر از همه ضرورت دارد. این مادران برای سلامتی خود و فرزندشان باید با سریع‌ترین روش ترک سیگار، خود و نوزادشان را از مضرات سیگار و حتی مرگ نجات دهند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد مصرف سیگار مادران باردار بیش‌از هزار نوزاد را در سال به کام مرگ می‌کشاند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

همان‌طور که مطرح شد دود دست‌ دوم سیگار سلامتی کودکان را تهدید می‌کند. فرزندان افراد سیگاری بیشتر از کودکان دیگر بیمار می‌شوند. ریه‌هایشان رشد کمتری دارد. همچنین بیشتر از کودکان دیگر به بیماری برونشیت و ذات‌الریه دچار می‌شوند. سرفه و خس‌خس سینه در این کودکان رواج دارد. میان کودکانی که دود دست ‌دوم استشمام می‌کنند، بیماری تنگی نفس بیشتر خواهد بود. این کودکان معصوم بیشتر به عفونت گوش دچار می‌شوند. در بسیاری مواقع مایعی داخل گوشه آن‌ها جمع می‌شود که باعث مراجعه مکرر به پزشک خواهد شد. یکی از بزرگ‌ترین مزایای ترک سیگار حفظ سلامتی کودکان است. ترک سیگار با روش رها، ساده‌ترین روش ترک سیگار است که سیگاری‌ها را به این مطلوب می‌رساند.

 

 

 

 

 

 

 

 

کودکان را از دود دست‌‌ دوم دور نگه دارید

 

 

 

 

والدین در خانه سیگار مصرف نکنند و حتی به کسی هم اجازه ندهند در خانه‌شان سیگار مصرف کند. در خودرو نیز به کسی اجازه این کار را ندهند، حتی اگر پنجره خودرو باز باشد. والدین بررسی کنند که در مهد کودک فرزندشان کسی تنباکو مصرف نکند. پدر و مادر فرزندانشان را به رستوران‌ها و مکان‌هایی ببرند که سیگار کشیدن در آن‌جا ممنوع اعلام‌شده است. جالب است بدانید که حتی اتاق‌های مجزا برای مصرف سیگار نمی‌تواند دیگران را به‌طورکلی از دود دست‌دوم سیگار مصون بدارد. حفظ سلامتی اطرافیان یک دلیل ترک سیگار است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تأثیر دود دست ‌دوم بر قلب و عروق ما

 

 

 

 

برخلاف تصور بعضی افراد، دود دست‌ دوم قلب غیرسیگاری ها را هم تهدید می‌کند و به‌سرعت روی سیستم قلبی عروقی تأثیر منفی می‌گذارد و باعث مریضی‌های عروق کرونری و سکته قلبی می‌شود. بر اثر این دود دست ‌دوم سالانه سی و چهار هزار آمریکایی غیرسیگاری به‌خاطر بیماری قلبی دچار مرگ زودرس می‌شوند. بیست و پنج تا سی درصد غیرسیگاری ها که در معرض سیگار قرار دارند، دچار بیماری‌های قلبی می‌شوند. دود دست‌ دوم بیست تا سی درصد احتمال سکته قلبی را افزایش می‌دهد و سالانه هشت هزار نفر به‌خاطر سکته قلبی در اثر دود دست‌ دوم سیگار جان می‌دهند. بعد از ترک سیگار سلامتی قلب‌ها و جان‌ها بیشتر خواهد بود. دود دست‌دوم سیگار به‌سرعت روی خون و رگ‌ها تأثیر می‌گذارد و به‌طورکلی عملکرد عادی قلب، خون و سیستم عروقی دچار اختلال می‌کند. اشخاصی که بیماری قلبی دارند، بیشتر از دیگران عوارض آسیب‌زای دود سیگار دیگران را تجربه می‌کنند. این افراد باید تدابیری بیندیشند که از هر نوع دود تنباکو دور باشند و از خطرات آن در امان بماند. سیگاری‌ها اگر به‌سلامتی خود اهمیت نمی‌دهند، به‌سلامتی بیماران قلبی اهمیت دهند و راه ترک سیگار قطعی را پیدا کنند. خانه رها روش ترک سیگار تضمینی برای سیگاری‌ها دارد.

 

 

 

 

 

 

 

دود دست دوم و تأثیر آن بر سرطان ریه

 

 

 

 

متأسفانه دود دست‌ دوم برای بزرگسالانی که هیچ‌گاه سیگار نکشیده‌اند، خطر سرطان ریه ایجاد می‌کند و اشخاص غیرسیگاری که در خانه یا محل کار دود دست‌ دوم سیگار را استشمام کردند، بیست تا سی درصد خطر ابتلا به سرطان ریه را دارند. مواد شیمیایی سرطان‌زا به همان اندازه سیگاری‌ها وارد بدن غیرسیگاری‌ها می‌شود. این‌موضوع می‌تواند برای سیگاری‌ها بزرگ‌ترین انگیزه ترک سیگار باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اقدامات لازم جهت پیشگیری از باقی ماندن دود دست دوم

 

 

 

 

 

اگر شما هم جز افرادی هستید که یا خودتان سیگار مصرف می نمایید و یا اگر کسی که در خانه با شما زندگی میکنند سیگار مصرف می کنند می توانید برای از بین بردن مواد شیمیایی کارهایی همانند:



شستشوی کامل لباس‌ها، شستن ملحفه و روبالشی‌ ها، پاکسازی کلیه سطوح دیوار‌ها و سقف، شستن پارچه‌های موجود در خانه ،شستن کامل فرش و قالیچه و... را انجام دهید.

 

 

 

 

 

 

 

 

نتیجه گیری

 

 

 

 

 

اگر جز افراد سیگاری هستید با خواندن این مطالب کاملا دانستید که مصرف سیگار شما نه تنها جان شما بلکه جان اطرافیان شما را هم به خطر می اندازد. بنابراین اگر به فکر عزیزان خود هستید باید هر چه زودتر دست به کار شوید و این مواد سمی و مضر را برای همیشه ترک نمایید. حال اگر می خواهید و اما نمی دانید که با چه روشی می توانید به راحتی آن را ترک نمایید ما به شما خانه رها را پیشنهاد می کنیم این مجموعه با داشتن تیم حرفه ای و سابقه درخشان با بهترین روش می تواند شما را برای همیشه از این ماده مضر و خانمان سوز نجات دهد. همین حالا عضو این خانواده بزرگ شوید و نفر بعدی که سیگار را ترک می نماید شما باشید.