خطرات سیگار برای زنان باردار و جنین

 

مادر که می‌شوی خیلی چیزها فرق می‌کند. حتی قبل از به دنیا آمدن فرزند نگاهت به دنیا تغییر می‌کند. می‌خواهی هر کاری از دستت برمی‌آید انجام دهی تا فرزندت در سلامتی و آرامش باشد. اما چطور می‌شود که مادری با دست خودش به فرزندش آسیب بزند؟ حتی قبل از اینکه کودکش پا به این دنیا بگذارد! مادری که در بارداری سیگار می‌کشد یا در معرض دود سیگار قرار می‌گیرد، به خود و کودکش ظلم می‌کند. مصرف سیگار در بارداری به مادر هم آسیب می‌زند. ترک سیگار برای داشتن بارداری آسوده، ضروری است.

 

شما می توانید برا اطلاع کامل در خصوص دوره های ترک سیگار با مشاوره ترک سیگار از طریق شماره های زیر در تماس باشید.

02122567561

02122794683

 

 

 

 

 

 

 

خطرات سیگار برای زنان باردار و جنین

 

 هر نخ سیگار چهار هزار ماده شیمیایی خطرناک دارد. نیکوتین، مونوکسید کربن و قطران سه مورد از این مواد شیمیایی خطرناک است. این مواد بر بارداری تأثیر منفی دارد.  خطرات سیگار برای زنان باردار و جنین در دوران بارداری بسیار زیاد است و به‌طور چشمگیری باعث افزایش عوارض بارداری می‌شود.

متأسفانه سیگار کشیدن در بارداری گاهی ممکن است برای مادر و جنین خطر مرگ ایجاد کند. به این دلیل خانم‌ها حتماً باید از خطرات مصرف سیگار در بارداری مطلع شوند. البته پدران هم باید اطلاعات لازم در این زمینه را داشته باشند تا به مادران کمک کنند.

بهترین راه برای خانم‌های سیگاری این است که قبل‌از بارداری سیگار را ترک کنند و به‌دنبال بهترین راه ترک سیگار باشند.

 

کشیدن سیگار و به‌طور کلی استعمال دخانیات ممکن است مانع بارداری شود. همچنین در سه‌ماهه اول بارداری خطرات سیگار برای زنان باردار و جنین خطرناک است و سلامتی‌اش تحت تأثیر قرار می‌گیرد. بنابراین برای خانم‌هایی که قصد باردار شدن دارند، باید ترک سیگار در اولویت باشد. ترک سیگار به روش رها یک روش سریع است که به این بانوان به‌سرعت و آسانی کمک خواهد کرد. زنان و مردانی که سیگار می‌کشند، دو برابر افراد غیرسیگاری دچار مشکلات باروری می‌شوند. اگر اطرافیان خانم‌های باردار در حضور آنان سیگار بکشند، مثل این است که خانم باردار سیگار کشیده‌است و دود دست‌دوم سیگار برای مادران باردار به‌اندازه‌ی سیگار کشیدن خطرناک است. محققان اعلام کردند دود سیگار سرطان‌زاست و کشیدن سیگار یکی از عوامل سرطان در انسان است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سیگار کشیدن در بارداری چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

 

 

مهم‌ترین خطرات سیگار برای زنان باردار و جنین در دوران بارداری ایجاد می‌کند، موارد زیر است:

 

 

 

 

 

 

خطرات سیگار برای زنان باردار و جنین ، سقط و مرده به دنیا آمدن جنین

 

سقط‌جنین در سه‌ ماهه اول بارداری از خطرات سیگار برای زنان باردار و جنین است. در موارد کمی ممکن است این اتفاق بیوفتد که در هفته بیست و چهارم بارداری جنین بمیرد و در این حالت مرده‌زایی رخ می‌دهد. مصرف سیگار در بارداری ممکن است باعث سقط شدن جنین یا مرده‌زایی شود. مواد شیمیایی موجود در سیگار باعث این اتفاق می‌شود. مشکلات دیگری که سیگار کشیدن در بارداری ایجاد می‌کند مشکلات جفتی و کم شدن رشد جنین است که این عوامل ممکن است منجر به سقط‌جنین یا مرده‌زایی شود. این اتفاقات برای مادران بسیار ناراحت‌کننده است و حتی مشکلات روحی ایجاد می‌کند. با ساده‌ترین روش ترک سیگار می‌توان به‌راحتی از این مشکلات رها شد. ترک سیگار به روش رها این نوید را به سیگاری‌ها می‌دهد.

 

 

 

 

 

 

 

جدا شدن جفت  از خطرات سیگار برای زنان باردار و جنین

 

جنین در زمان حضور در شکم مادر مواد غذایی و اکسیژن لازم را از جفت تأمین می‌کند. وجود و سلامت جفت برای جنین حیاتی است. متأسفانه یکی از عوارض متعدد مصرف سیگار در بارداری ایجاد مشکلات جفتی است. جدا شدن جفت هم یکی از خطرات ناشی از دود سیگار است. جدا شدن جفت حالتی است که قبل‌از اینکه مادر زایمان کند، جفت از رحم جدا شود. این وضعیت ممکن است باعث خون‌ریزی بسیار شدید شود که جان مادر و جنین را تهدید می‌کند. در علم پزشکی برای جفت جدا شده راه اتصال دوباره وجود ندارد و هیچ عمل جراحی و درمانی نمی‌تواند این کار را بکند. البته مراقبت‌های پزشکی کمک می‌کند که با وجود جدا شدن جفت احتمال تولد نوزاد بیشتر شود.

 

 

 

 

 

 

زایمان زودرس یکی از خطرات سیگار برای زنان باردار و جنین

 

سیگار کشیدن در بارداری ممکن است باعث زایمان زودرس شود. زایمان زودرس به حالتی گفته می‌شود که بارداری کمتر از سی و هفت هفته طول بکشد و نوزاد به دنیا بیاید. زایمان زودرس ممکن است مشکلاتی ایجاد کند؛ مثل ناتوانی ذهنی، مشکلات یادگیری و رفتاری، آسیب رسیدن به سیستم شنوایی و بینایی و مرگ نوزاد. خانم‌های سیگاری با ترک سیگار در زمان مناسب، با خیال راحت‌تری دوره‌ بارداری را سپری خواهند کرد و با ترک سیگار می‌توان از همه این معضلات یک قدم دور شد.

 

 

 

 

 

 

مشکلات و نقص‌های مادرزادی نوزاد از خطرات سیگار برای زنان باردار و جنین

 

 

خطرات سیگار برای زنان باردار و جنین در بارداری خطر نقص مادرزادی نوزاد را افزایش می‌دهد. یکی از این نقایص مشکلات قلبی نوزاد است که بسیار رایج است. یکی دیگر از نقایص مادرزادی شکاف لب و کام است که آن‌هم از عوارض سیگار کشیدن در بارداری است.

 

 

بارداری خارج از رحم از خطرات سیگار برای زنان باردار و جنین

 

در سیگار نیکوتین وجود دارد و نیکوتین ممکن است لوله‌های فالوپ در بدن خانم‌ها را منقبض کند و در اثر این انقباض در لوله‌های فالوپ ممکن است بارداری خارج از رحم رخ دهد. یعنی تخمک در بدن خانم در خارج از رحم یا داخل لوله‌های فالوپ لانه گزینی کند. بارداری خارج از رحم برای سلامت مادر تهدید کننده است و برای نجات مادر جنین باید از بدنش خارج شود. با کمک کلینیک ترک سیگار مشکلات و خطرات بارداری بسیار کاهش می‌یابد.

 

 

 

 

جفت سر راهی از  خطرات سیگار برای زنان باردار و جنین

 

یکی دیگر از خطرات سیگار برای زنان باردار و جنین جفت سرراهی است. در دوران بارداری به‌صورت طبیعی جفت در قسمت بالای رحم قرار می‌گیرد. اگر جفت در قسمت پایین رحم باشد، جفت سر راهی نام دارد. این حالت برای زایمان مشکل ایجاد می‌کند؛ چون باعث می‌شود دهانه رحم باز نباشد. یکی از فواید ترک سیگار رها شدن از این نگرانی‌هاست.

 

وزن کم نوزاد در زمان تولد از خطرات سیگار برای زنان باردار و جنین

 

اگر نوزاد در زمان تولد وزن کمی داشته باشد، ممکن است با مشکلات و ناتوانی‌های دیگری مواجه شود و وزن کم ممکن است منجر به فلج مغزی، مشکل بینایی و شنوایی یا تأخیر رشدی شود. البته پیشرفت علم باعث شده است که از نوزادان با وزن کم مراقبت‌های لازم انجام شود و مرگ‌ومیر ناشی از وزن کم نوزادان کاهش یافته‌است. خانم‌هایی که پیش‌از بارداری موفق شوند سیگار را ترک کنند، به جنین خود کمک می‌کنند که وزن لازم را داشته باشد و به میزان کافی رشد کند. به این صورت خطر وزن کم نوزاد بسیار کم می‌شود. حتی اگر مادران باردار در زمان بارداری موفق به ترک سیگار شوند، باز هم خطر نوزاد با وزن کم کاهش می‌یابد و نسبت‌به زنانی که در بارداری سیگار می‌کشند، نوزاد با وزن بهتری خواهند داشت.

خانم‌های سیگاری وقتی به سن و شرایط مادری می‌رسند سلامتی فرزندشان برایشان بسیار اهمیت دارد. این خانم‌ها باید به‌دنبال سریع‌ترین روش ترک سیگار باشند تا بعد از ترک سیگار یک قدم به سلامتی فرزندشان نزدیک شوند. این‌موضوع برای بانوان انگیزه ترک سیگار ایجاد می‌کند.

 

 

 

 

 

 

 

راهی برای رهایی از خطرات سیگار برای زنان باردار و جنین

 

 

 

 

حقیقت این است که تنها راه برای نجات از عوارض ترک سیگار و کشیدن سیگار در بارداری ترک سیگار است. مادرانی که در زمان بارداری سیگار می‌کشند، خطراتی زیادی برای جنین خود ایجاد می‌کنند. راه عاقلانه این است که این بانوان قبل‌ از باردار شدن و قبل ‌از اینکه دیر شود، سریع‌ترین روش ترک سیگار را پیدا کند و خود و خانواده‌شان را از آسیب‌های سیگار دور نگه دارند. ترک سیگار به روش رها یک روش ترک سیگار آسان است که به شما توصیه می‌کنیم.

 

 

 

 

 

 

چه درمان‌هایی می تواند به من در ترک سیگار در دوران بارداری کمک کند؟

 

 

برای ترک سیگار و دوری از خطرات سیگار برای زنان باردار و جنین حتما باید زیر نظر پزشک پیش بروید و با راهنمایی های او به ترک سیگار بپردازید. برای این که سیگار را ترک نمایید باید چند نکته مهم را به خاطر نگهدارید:

 

 

 

  • با تعیین نمودن یک تاریخ می توانید دست به کار شوید و این اقدام بزرگ را شروع نمایید.
  • به اطرافیانتان، خانواده و دوستانتان از این تصمصم خود مطلع یازبد
  • با برنامه ریزی درست می توانید برای زمان های سختی که ممکن است در زمان ترک با آن مواجه شوید کار خود را راحت نمایید.
  • هر محصول دخانی اعم از سیگار و قلیان و... را از خانه، ماشین و محل کار خود حذف نمایید.
  • حتما یک  پزشک را انتخاب نمایید و با راهنمایی های او پیش بروید.

 

 

توجه نمایید هر چقدر سریع تر بتوانید سیگار را در بارداری خود ترک نمایید، بهتر است. اگر ترک سیگار برای شما سخت و طاقت فرسا می باشد کم کردن مصرف آن هم می تواند کمک شایانی به شما نماید. لازم به ذکر است که مصرف سیگار پس از تولد نوزاد نیز می تواند خطراتی را برای نوزاد ایجاد نماید. خطراتی از جمله مانند سرماخوردگی و عفونت گوش ایجادنماید. ترک سیگار  می تواند به کاهش احتمال بیماری قلبی و سرطان کمک نماید.

 

 

 

تغییرات بدن بعد از ترک سیگار

زمانی که شما تصمیم به ترک سیگار می نمایید مزایای آن را از همان روز اول مشاهده خواهید کرد مزایای سیگار نکشیدن در عرض یک روز پس از ترک استارت می خورد و روز به روز بیشتر شاهد حال خوب و تغییرات خوب بدنتاین خواهید شد. پس از ترک سیگار، ضربان قلب شما و جنین به حالت عادی برگشته و احتمال ایجاد مشکلات تنفسی برای او کاهش پیدا می کند.

خب طبیعی است اگر پس از ترک سیگار شما هوس سیگار کشیدن کنید و بدنتان تحریک شود چرا که بدنتان به این ماده مضر عادت کرده و این علائم طبیعی می باشد ممکن است سرفه کنید، سردرد بگیرید، احساس گرسنگی نمایید و حتی تمرکز خود را از دست بدهید اما هیچ جای نگرانی نیست چرا که این علائم موقتی و زودگذر می باشد و پس از ۱۰ تا ۱۴ روز از بین خواهد رفت. در این مواقع باید به دلیل اصلی خود فکر نمایید و به هیچ عنوان کم نیارید..

 

 

 

 

 

نتیجه گیری

 

قطعا مادر شدن آرزوی خیلی از بانوان می باشد اما اگر بانوان به مصرف سیگار عادت دارند حتما باید قبل از بارداری به ترک سیگار بیانجامند چرا که خطرات بسیاری هم مادر و هم جنین را تهدید می کند خانم هایی که به فکر ترک سیگار و آماده برای باردار شدن هستند می توانند با روش رها به راحتی از شر سیگار خلاص شوند و زندگی بسیار زیبایی را هم به خود و هم به فرزند خود ببخشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

اگر سیگار را ترک کنم، آیا احتمال بارداری و داشتن فرزند سالم بهبود می‌یابد؟

 

 

 

بله، قطعا ترک سیگار می‌تواند کمک شایانی به باروری فرد نماید. چرا که کم شدن میزان تخمک قابل برگشت نمی باشد با ترک سیگار، عوارض های مربوط به بارداری ناشی از استعمال دخانیات به طور چشمگیری کم می شود.  ترک سیگار ممکن است برای برخی افراد سخت و طاقت فرسا باشد، اما تحقیقات نشان می‌دهد که اگر فرد سیگاری قصد ترک سیگار را برای همیشه دارد بهتر است  زیر نظر افراد متخصص و حرفه ای و برنامه ریزی تعیین شده آن ها پیش رود. چرا که تیم خوب و حرفه ای  مانند تیم خانه رها می تواند کمک بسیاری کنند تا افراد عوارض های بدی را تجربه نکنند در بهترین شرایط برای همیشه سیگار را ترک نمایند. استفاده از این مواد در دوران بارداری به هیچ وجه توصیه نمی گردد و حتما بهتر است قبل از اقدام به بارداری فرد سیگار را برای همیشه ترک نماید.

 

 

 

 

 

 

 

سوالات متداول

 

دود سیگار برای زن باردار چه عوارضی دارد؟

 

دود سیگار سرطان‌زاست و کشیدن سیگار یکی از عوامل سرطان در انسان است.

 

 

آیا بوی سیگار برای زن باردار ضرر دارد؟

 

اگر اطرافیان خانم‌های باردار در حضور آنان سیگار بکشند، مثل این است که خانم باردار سیگار کشیده‌است و دود دست‌دوم سیگار برای مادران باردار به‌اندازه‌ی سیگار کشیدن خطرناک است.