سیگار و ورزش با هم سر ناسازگاری دارند

بعضی از سیگاری ها ورزش را دوست دارند و می‌خواهند بدنی ورزیده داشته باشند. واقعیت این است که سیگار ورزش کردن را سخت می‌کند؛ به این دلیل که بر سیستم گردش خون تأثیر منفی دارد و همچنین ظرفیت ریه را کم می‌کند. مصرف کردن چند نخ سیگار در طی روز باعث می‌شود بدن از اکسیژن کمتری استفاده کند. به‌عبارتی می‌توان به سیگاری‌ها گفت سیگار نفس شما را بند می‌آورد! پس به‌دنبال سریع‌ترین روش ترک سیگار باشید.

 

شما می توانید برا اطلاع کامل در خصوص دوره های ترک سیگار با مشاوره ترک سیگار از طریق شماره های زیر در تماس باشید.

02122567561

02122794683

 

سیگار و ورزش با هم سر ناسازگاری دارند

بعضی از افراد به سیگار علاقه‌مند هستند و دوست دارند که در طی شبانه‌روز چند نخ سیگار بکشند و درعین‌حال به ورزش هم علاقه‌مندند و دوست دارند بدنی ورزیده داشته باشند و به باشگاه‌های ورزشی بروند. اما واقعیت این است که سیگار و ورزش با هم سازگار نیستند. سیگار کشیدن بر ورزش کردن تأثیر منفی می‌گذارد و این دو رابطه خوبی با هم ندارند. سیگار کشیدن روی روال ورزشی اثر می‌گذارد و شما را از اهداف ورزشی دور می‌کند. سیگاری‌ها با بهترین روش ترک سیگار می‌توانند بدون سیگار به سراغ ورزش برود و از ورزش کردن لذت ببرند. در ادامه به توضیح رابطه سیگار و ورزش می‌پردازیم.

 

 

سیگار چه تأثیری بر ورزش کردن ما دارد؟

 

افراد سیگاری این سؤال را در ذهن خود دارند که آیا می‌شود هم ورزش کنیم و هم سیگار بکشیم؟ سیگار برای ورزش مشکلی ایجاد می‌کند؟ واقعیت این است که سیگار چند مشکل برای فعالیت ورزشی ایجاد می‌کند. بهتر است با ترک سیگار دائمی از این مشکلات رها شوید. سیگار باعث کم شدن قدرت جسمانی می‌شود و توانایی فرد را در هنگام ورزش کردن کم می‌کند. ورزشکار سیگاری در اثر مصرف سیگار، نیکوتین و مونوکسیدکربن وارد بدن خود می‌کند که باعث می‌شود خون چسبناک شود و همچنین شریان‌های خونی باریک شود. به‌خاطر باریک شدن شریان‌های خون، جریان خون کمتری به قلب و بقیه ارگان‌های بدن به‌خصوص ماهیچه‌ها می‌رسد. طبیعی است که در چنین حالتی انجام فعالیت‌های ورزشی سخت‌تر می‌شود. جریان خون اکسیژن‌رسانی را به عضلات انجام می‌دهد. با کم شدن جریان خون، اکسیژن‌رسانی هم کاهش می‌یابد. وقتی کسی ورزش می‌کند، به اکسیژن در عضلات نیاز دارد. هرچه ورزش بیشتر باشد، اکسیژن بیشتری نیاز است. اما با مصرف سیگار بدن ورزشکار نمی‌تواند عملکرد خوبی نشان دهد، چون اکسیژن مناسب دریافت نکرده‌است. سیگار و ورزش را از هم جدا کنید. ترک سیگار کار سختی نیست. خانه رها ساده‌ترین روش ترک سیگار را به شما ارائه می‌کند.

 

قلب و سیگار و ورزش

در اثر کشیدن سیگار در حالت استراحت ضربان قلب بیشتر می‌شود که این حالت اتفاق خوبی نیست. یکی از علائمی که سلامت سیستم قلب و عروق را نشان می‌دهد، ضربان قلب در حالت استراحت است. زمانی‌که شخصی سیگار می‌کشد، قلب باید کار بیشتری انجام دهد تا بدن را حفظ کند. به این علت در حالت استراحت ضربان قلب بیشتر خواهد بود. حتی ممکن است وقتی‌که بدن فعالیت فیزیکی بسیار زیاد داشته باشد، ضربان قلب به‌قدری زیاد شود که خطرناک باشد. متأسفانه اگر ضربان قلب از میزان نرمال بیشتر باشد، در حالت استراحت ممکن است احتمال مرگ را بیشتر کند. بعد از ترک سیگار قلب را برای ورزش کردن آماده کرده‌ایم. چون در این حالت قلب وضعیت بهتری دارد و وظیفه خود را در بدن بهتر انجام می‌دهد.

 

نقش ریه و تنفس در ورزش

اگر ریه‌ها به‌درستی فعالیت خود را انجام دهند، شخص ورزشکار می‌تواند بهتر ورزش کند. مشخص و واضح است که سیگار به ریه آسیب می‌زند و ظرفیت ریه را کم می‌کند. قطران موجود در دود سیگار ریه‌ها را می‌پوشاند و مقاومت راه هوایی ایجاد می‌کند. همچنین بر کیسه‌های هوا تأثیر منفی می‌گذارد و حالت ارتجاعی آن‌ها را کمتر می‌کند. سیگار کشیدن علت ایجاد خلط است و ممکن است ریه‌ها به احتقان مبتلا شوند. مصرف کردن چند نخ سیگار در طی روز باعث می‌شود بدن از اکسیژن کمتری استفاده کند. به‌عبارتی می‌توان به سیگاری‌ها گفت سیگار نفس شما را بند می‌آورد! پس به‌دنبال سریع‌ترین راه ترک سیگار باشید.

سیگار مانع عضله‌سازی

سیگار اثر مخربی در بدن‌سازی دارد و فرایند عضله‌سازی را دچار اختلال می‌کند. سیگار باعث افزایش ضربان خون می‌شود به این صورت که افراد سیگاری دارای ضربان قلبی هستند که سی درصد از غیرسیگاری ها بیشتر است. به‌خاطر همین موضوع برای افرادی که سیگار می‌کشند، سخت است که در هنگام تمرین‌های ورزشی ضربان قلب خود را به میزان حداکثر برسانند. قلب در زمان تمرین ورزشی باید بیشتر کار کند و ضربان قلب بیشتر می‌شود. بنابراین فشار خون نیز بالا خواهد رفت. پس توجه کنید که برای سلامتی‌تان بهتر است که سیگار و ورزش را با هم نداشته باشید. سیگار را ترک کنید و با خیال راحت ورزش کنید. ترک سیگار به روش رها ترک سیگار آسان شما را تضمین می‌کند.

وقتی‌که افراد سیگاری ورزش می‌کنند، ترشح اسید لاکتیک افزایش می‌یابد. به این صورت که در اثر مصرف سیگار رگ‌های خونی باریک می‌شوند و جریان خون کاهش می‌یابد. بنابراین خون دارای اکسیژن کافی به ماهیچه‌های در حال ورزش نمی‌رسد. این در حالی است که در زمان تمرینات ورزشی ماهیچه‌ها به اکسیژن بیشتری نیاز دارند. به این صورت ماهیچه‌ها در حالت بی‌هوازی قرار می‌گیرند. در این موقعیت ترشح اسید لاکتیک بسیار زیاد می‌شود و فرد ورزشکار در عضلات خود احساس سوزش می‌کند. این وضعیت باعث می‌شود استقامت بدن و عضله‌ها بسیار کم شود. یکی از فواید ترک سیگار این است که برای رسیدن به تناسب اندام و داشتن بدن عضلانی لازم نیست بیش‌از افراد عادی زحمت بکشید.

در اثر استفاده از سیگار و ورزش کردن، اتفاق دیگری هم می‌افتد که آن‌ هم منجر به کمبود اکسیژن در عضلات می‌شود. وقتی فردی سیگار می‌کشد، مونوکسیدکربن استنشاق می‌کند که به هموگلوبین خون متصل می‌شود و به این صورت بر انتقال اکسیژن تأثیر منفی می‌گذارد. همان‌طور که گفته شد، قطران سیگار هم در مجراهای تنفسی جمع‌شده و سازوکار پاک‌سازی ریه را دچار اختلال می‌کند. درنتیجه ریه‌ها نمی‌توانند عملکرد عالی داشته باشند و اکسیژن‌رسانی به بدن و خصوصاً عضله‌ها به‌درستی انجام نمی‌شود. در پی آن فعالیت فیزیکی و استقامت شخص ورزشکار کم می‌شود. با پائین آمدن استقامت شخص نمی‌تواند در انجام تمرین‌های ورزشی تکرارها را به‌خوبی انجام دهد و در آخرین تکرارها توان کمتری دارد. پس نسبت‌به افرادی که سیگاری نیستند، عضله کمتری در بدنشان ساخته می‌شود. با یک روش ترک سیگار قطعی راحت‌تر ورزش کنید و به نتیجه دلخواهتان در ورزش برسید.

ترک سیگار و ورزش بانوان

سیگار برای همه افراد چه مرد و چه زن مضر است؛ ولی تحقیقات و مطالعات در این زمینه نشان می‌دهد که استفاده از دخانیات به‌طور مشخص رشد ریه دختران نوجوان را مختل می‌کند و مانع آن می‌شود. همچنین در زنان بزرگسال هم تأثیر دارد و ظرفیت تنفس آنان را کاهش می‌دهد. همان‌طور که مطرح شد اختلال در عملکرد ریه‌ها موجب کاهش اکسیژن‌رسانی به عضلات شده و فرآیند عضله‌سازی را کند می‌کند. خانم‌ها بعد از ترک سیگار به تناسب اندام و سلامتی نزدیک‌تر می‌شوند. سیگار بر تناسب اندام در هر سنی تأثیر منفی دارد. برای بانوان رسیدن به وزن ایده‌آل بسیار مهم است و سیگار مانعی برای این هدف است. همچنین سیگار نظم دوران قاعدگی را از بین می‌برد که بر ورزش و تناسب اندام بانوان اثر زیادی دارد. بانوانی که سیگار مصرف می‌کنند، ملال پیش‌ از قاعدگی را بیشتر و سخت‌تر تجربه می‌کنند. خانم‌های سیگاری پنجاه درصد بیشتر از زنان دیگر به گرفتگی عضلات مبتلا می‌شود. این دلایل برای بانوان بیشتر انگیزه ترک سیگار ایجاد می‌کند و آن‌ها را به سمت آسان‌ترین روش ترک سیگار می‌کشاند.

سیگار کشیدن ممکن است باعث پوکی استخوان زودرس شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که به‌طرز چشمگیری سیگار تراکم مواد معدنی در استخوان‌ها را کم می‌کند. این اتفاق تلاش‌های یک بانوی ورزشکار را هدر خواهد داد و بسیار ناراحت‌کننده خواهد بود. برای علاقه‌مندان به ورزش و سلامتی روش‌های ترک سیگار بسیار مهم خواهد بود. ترک سیگار با روش رها در کلینیک ترک سیگار هم برای مردان و هم برای زنان راه ترک سیگار آسان و سریع را فراهم کرده‌است.