نیکوتین بعد از ترک سیگار تا چند روز در بدن می ماند؟

 

 

 

یکی از دغدغه های افراد سیگاری، ترک سیگار در تهران  است، اما اگر با وجود همه ی چالش های ترک سیگار موفق به ترک آن شوند ، به این فکر می کنند که بعد از آن همه آسیبی که به سیستم بدن خود وارد کرده اند، این تاثیرات و آسیب ها چطور جبران می شود و عوارض ترک سیگار تا کی در جسم و روح آنها باقی می ماند؟ بسیاری افراد سر این موضوع سمت ترک نمی روند و چرا که می گویند عوارض ترک سیگار زیاد است . ما اینجا به شما می گوییم که این موضوع صحت ندارد و شما به راحتی می توانید بدون گذراندن عوارضی سیگار را ترک نمایید.

 

 

 

 

اثرات سیگار بر بدن

 

اثرات سیگار بر اعضایی مثل ریه و قلب و یا تاثیرات مخرب بر معده و هر اعضای فیزیکی بدن بستگی به میزان آسیب در افراد، متفاوت است و هرچه طول مدت سیگار بیشتر و میزان مصرف بالاتر باشد، عمق فاجعه بیشتر و جبران خسارت سنگین تر است.در واقع ترک سیگار هر چقدر سریع تر اتفاق بیفتد راحت تر می توان به درمان قسمت های آسیب دیده پرداخت و با مراجعه به پزشک و استفاده از داروهای تجویز شده به بهبودی کامل رسید. در مواردی هم افراد، بعد از ترک سیگار مشکلی در بدن خود احساس نمی کنند که در این صورت نیازی به استفاده از دارو نیست . این مورد نشان می دهد که آنها قبل از اینکه دیر شود به داد خود رسیده اند و از دام سیگار رها شده اند که البته این خبر خوبی است.

در مورد ترک سیگار در بهترین مرکز ترک سیگار در تهران ، این ضرب المثل کاملا صدق می کند که ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است، پس هیچ بهانه ای برای ترک سیگار نیاورید.

 

 

 

 

 

 

 

تاثیر سیگار بر مغز چگونه است؟

 

 

در واقع چیزی که بر مغز و عملکرد آن تاثیر می گذارد نیکوتین موجود در سیگار است که با تغییر در فعل و انعالات مغز باعث تولید دوپامین  و ایجاد حس لذت، باعث اعتیاد به سیگار می شود.اما بعد از ترک سیگار تا کی این ماده سمی در بدن افراد باقی می ماند؟

جالب است بدانید که نیکوتین وارد شده به سیستم بدن انسان، توسط آنزیم های کبدی تجزیه می شوند و حدود 70 تا 80 درصد آن به ماده ای به نام کوتینین تبدیل می شوند. حال آنکه خارج شدن نیکوتین از بدن بسیار راحت تر از کوتینین اتفاق می افتد .

 

 

 

 

 

زمان دفع کامل نیکوتین

 

چند روز بعد از ترک سیگار نیکوتین از بدن خارج میشود ؟جالب است بدانید که نصف میزان نیکوتین دریافتی، طول عمری حدود 2 ساعت دارد اما دفع کامل آن حدود 3 تا 5 روز از آخرین سیگاری که می کشید زمان می برد .اما کوتینین مشتق شده،  بسیار کندتر تجزیه و دفع می شود. اگر بخواهیم این دو را با هم مقایسه کنیم نیمه ی عمر نیکوتین 2 ساعت است در حالی که در کوتینین به 15 ساعت می رسد و بیش از دو هفته زمان لازم است تا سطح کوتینین در بدن فرد سیگاری به حالت طبیعی خود باز گردد.

 

از بین بردن آثار سیگار در آزمایش خون که برای سطح این ماده در بدن وجود دارد در واقع سطح کوتینین را اندازه گیری می کند . زیرا ماندگاری آن بسیار بالاتراست.و بودن کوتینین دلیلی برای اثبات این قضیه است که این ماده قبلا در بدن وجود داشته است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عوامل تاثیرگذاری نیکوتین در بدن

 

چند روز بعد از ترک سیگار نیکوتین از بدن خارج میشود  ؟ با اینکه گفته می شود که نیمی از این ماده سمی حدود 2 ساعت بیشتر دوام نمی آورد اما تاثیرات و مشتقات آن ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد و به چندین مورد بستگی دارد که در ادامه به چند مورد آن اشاره می کنیم . پس ممکن است که از بین بردن آثار سیگار در آزمایش خون شما بعد از 3 هفته از ترک سیگار هنوز وجود آن در بدن را تشخیص دهد.از جمله مواردی که بر استمرار این ماده تاثیرگذار هستند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

سن: سن افراد سیگاری در سن بالای 65 سال نیکوتین ماندگاری بالاتری از خود نشان می دهد.

جنسیت: آزماشات نشان می دهند که نیکوتین در زنان سریع تر از مردان دفع می شود و در زنان باردار و مصرف کنندگان استروژن سریع تر دفع می شود.

سلامت کلی: یکی دیگر از موارد مهم سلامت فیزیکی بدن است به طورمثال در افرادی که اختلالات کلیوی و یا کبدی و یا بیماری خاصی دارند عمل دفع نیکوتین دیرتر انجام می شود.

برند سیگار:نوع سیگاری که استفاده می شود هم تاثیر گذار است چون میزان این ماده در سیگارها متفاوت است.

مدل سیگار کشیدن: این که چقدر از دود سیگار را در هر وعده استنشاق می کنید می تواند به میزان دریافت و در نتیجه دفع نیکوتین تاثیرگذار باشد.

داروها: مصرف برخی داروها برمیزان جذب و دفع نیکوتین تاثیر می گذارند.به طور مثال: فنوباربیتال، داروهای ضد تشنج، داروهای ضد بارداری و برخی آنتی بیوتیک ها در متابولیسم نیکوتین تاثیرگذار هستند.

 

بیشتر بخوانید: تغییرات چهره بعد از ترک سیگار

 

 

 

راه تشخیص نیکوتین در بدن

 

حال که با میزان ماندگاری این ماده سمی تا حدودی آشنا شدیم خوب است بدانیم که راه تشخیص نیکوتین در بدن از چه طریقی انجام می شود.

از طریق از بین بردن آثار سیگار در آزمایش خون، بزاق دهان، ادرار و تار مو تشخیص داده شود.و بهترین راه تشخیص آن از بین بردن آثار سیگار در آزمایش خون روی ادرار است زیرا کوتینین موجود در آن 4 تا 6 برابر خون است به همین خاطر این از بین بردن آثار سیگار در آزمایش خون راحت تر است. مدت زمان ماندگاری نیکوتین در ادرار حدود دو تا سه هفته و در خون حدود 10 روز است.

 

 

 

عوامل موثر از بین بردن نیکوتین از بدن

 

سوالی که برای برخی افرادی که می خواهند سیگار را ترک نمایند پیش می آین این است که چه کارهایی می توان انجام داد تا تاثیرات نیکوتین سریع تر از بدن خارج شود؟

 

ما در پاسخ به شما می گوییم اولین و مهم ترین اقدامی که می توان انجام داد دوری از نیکوتین است .

 

سیگار نکشید، آدامس، چسب، یا هر محصولی که نیکوتین دارد را از خود دور کنید.

 

دومین راه این است که آب زیاد بنوشید زیرا آب خاصیت پاک کنندگی دارد و بدن را از سموم پاک می کند. ممکن است بسیار شنیده باشید که آب برای بدن بسیار مفید است بله آب دارای فواید بالایی می باشد و با مصرف روزانه بالای آب میتوانید به دفع سموم سیگار کمک به سزایی کنید.

 

ورزش و فعالیت راه حل سوم است زیرا مقداری از سموم از طریق عرق کردن دفع می شود و ورزش کردن متابولیسم شما را تغییر می دهد پس فعالیت شما باعث می شود که مواد شیمیایی و سمی، زودتر متابولیزه و دفع شوند.

 

رژیم غذایی سالم داشته باشید. خورکی هایی که میزان بالایی آنتی اکسیدان دارند به سم زدایی و دفع نیکوتین در بدن کمک فراوانی می کنند .

 

همچنین خوراکی های سالم به تناسب اندام و افزایش فعالیت شما در خارج شدن نیکوتین از بدن کمک می کنند در نتیجه شما راحت تر و سبک تر قدم بر می دارید و به فعلیت های روزانه هم با سرعت بیشتری می پردازید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نتیجه گیری

 

خلاصه اینکه نگران نباشید تنها کاری که باید انجام بدید اراده کنید و برای همیشه از سیگار خلاص شوید سپس نیکوتین و تاثیرات آن از بدن شما پس از ترک سیگار طی چند هفته پاک می شوند و نیازی به نگرانی در این مورد نیست. مطلبی که بسیار مهم است این است که شما باید تصمیم بگیرید و برای ترک آن باید با روش اصولی  قدم بردارید و در اقدام خود مصمم باشید تا برای همیشه از این ماده به دور باشید. یکی از روش های اصولی که می توانید با خیال راحت به آن اعتماد کنید روش رها می باشد.