ترک سیگار به روش CBT یا درمان شناختی رفتاری سیگار چگونه است؟

 

 

شما می توانید برا اطلاع کامل در خصوص دوره های ترک سیگار با مشاوره ترک سیگار از طریق شماره های زیر در تماس باشید.

02122567561

02122794683

 

ترک سیگار به روش CBT چگونه روشی است و چطور عمل می کند؟

 

CBT یک تکنیک روان درمانی است که در این تکنیک افکار منفی و ترس هایی که در افراد ایجاد می شود و موجب عکس العمل های خطر آفرین مثل روی آوردن به مواد مخدر و کشیدن سیگار و رفتارهای پر خطر دیگر می شود شناسایی شده و به ایجاد راه ها ی جدید طرز تفکر در موقعیت ها می پردازد .

در این روش افراد برای ترک سیگار با یک متخصص درمانگر مشورت و صحبت می کنند که اصلا چرا سیگار می کشند و در چه مواقعی سیگار می کشند و سیگار چه نیازهایی در آنها را پاسخ می دهد. در روش ترک سیگار CBT در باره ی آنچه در فکرتان می گذرد با یک درمانگر آموزش دیده صحبت می کنید و در باره ی مسائل مختلف زندگی، نوع رفتاری که با شما می شود، تربیت و باورها و فرهنگ خانوادگیتان با مشاور متخصص صحبت می کنید و درمانگر با شیوه هایی که آموخته است به شما کمک می کند تا بتوانید بر ترس ها و افکار منفیتان به طور صحیحی روبرو شوید و در مواقع استرس زا چطور افکارتان را کنترل کنید، تا به سراغ سیگار و یا رفتارهای پر خطر نروید.

افراد مختلف در هنگام مواجه شدن با موقعیت های استرس زا رفتارهای متفاوتی از خود نشان می دهند اما افراد سیگاری راحتترین راهی که به ذهنشان خطور می کند سیگار کشیدن است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ترک سیگار به روش CBT چگونه می باشد؟

 

 

 

در ترک سیگار به روش CBT شیوه ی درست فکر کردن در مواقع مواجه شدن با چالش های زندگی آموزش داده می شود .درمان شناختی رفتاری یک روش علمی است که به شناخت رفتار افراد با توجه به افکارشان می پردازد و راه ترک سیگار به کمک این شیوه راحت تر اتفاق می افتد زیرا این تکنیک می تواند یکی از دلایلی که شما یه سیگار گرایش پیدا می کنید را شناسایی و درمان کند.در این شیوه به افراد در سلامت روان و رفتار احساسی صحیح کمک می شود تا در مواقعی که افکار منفی و استرس بر آنها غالب است بتوانند رفتار صحیحی از خود بروز دهند.روش CBT صرفا برای ترک سیگار نیست و در درمان خیلی از مشکلات روانی و رفتاری کمک می کند.از جمله افسردگی، اضطراب،اختلالات خلقی، فوبیا، اختلالات اشتها، سو مصرف مواد.

 

 

 این روش کمک می کند تا با جایگزین کردن افکار صحیح در مغز رفتار های صحیح جایگزین رفتارهای غلط گردد.زیرا رفتارها ناشی از طرز فکر در مغز هستند و وقتی افکار صحیح باشند رفتارها نیز صحیح می شوند.در ترک سیگار به روش CBT با حضور در جلساتی که می تواند به صورت تک نفره یا گروهی باشند تحت درمان درمانگر قرار می گیرید و تمرین ها و تکنیک هایی به شما آموزش داده می  شود که باید به طور مداوم تمرین و تکرار شود . برای ترک عادت سیگار کشیدن لازم است شما با تغییر باور ها و طرز فکرصحیح در شرایط بهرانی رفتار صحیح را از خود بروز دهید که این تغییر نیازمند حضور در جلسات و تمرین و ممارست است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مزایای استفاده از روش CBT

 

 

 

 

 

ترک سیگار به این روش اعتماد به نفس شما در ترک سیگار را بالا می برد . با یادگیری این تکنیک ها ، ترک سیگار برای شما دیگر یک غول سه سر نیست و دیدگاه شما نسبت به سیگار و ضررهای آن تغییر می کند. این روش عواملی که شما را به کشیدن سیگار وا می دارد را شناسایی کرده و به شما کمک می کند تا راه حل های مقابله با آن را یاد بگیرید.راه های مقابله با استرس را به شما می آموزد تا برای کنترل آن نیازمند سیگار کشیدن نباشید. این روش به شما یاد می دهد تا خودتان نظاره گر خود باشید به طوریکه بعد از مدتی تبدیل به فردی می شوید که انگار هر لحظه یک مراقب و نظاره گر با او همراه است، در واقع شما یاد می گیرید چطور از خودتان در برابر فتنه های سیگار محافظت کنید.در ترک سیگار به روش CBT شما تبدیل به شخصیتی قوی تر می شوید به طوریکه جمله من هرگز نمی توانم سیگار را ترک کنم، از هفته های بعد شروع می کنم، سیگار را ترک کنم که چه بشود، برای چه سیگار نکشم را در ذهن ندارید شما به این یقین می رسید که باید سیگار را ترک کنید و سیگار هیچ فایده ای برای شما ندارد حتی اگر قرار باشد تنها یک روز دیگر زندگی کنید، آن یک روز را بدون سیگار باید بگذرانید.

 

 

 

 

 

 

 

مواردی که CBT را دشوار می سازد 

 

 

 

 

اما چیزی که ترک سیگار به روش CBT را کمی دشوار می کند، پیدا کردن یک درمانگر خوب است در این روش شما باید با درمانگری مشاوره شوید که متخصص و دلسوز باشد و صرفا به دنبال منفعت و گذراندن زمان نباشد زیرا اطلاعات و تکنیک هایی که به شما آموزش داده می شود باید به صورت باور پذیر و علمی باشد تا بتوانید به آن اطمینان کرده و تمرین ها را به صورت مرتب انجام دهید.پیدا کردن یک درمانگر در این روش بسیار تاثیر گذار است زیرا شما پا در مسیری می گذارید که لیدر و راننده ی آن یک فرد درمانگر است و اگر این فرد به اندازه ی کافی آگاه و در کار خود متخصص نباشد شما راه به جایی نخواهید برد.در این روش باید خوب تحقیق کنید و از افرادی که توانسته اند که با این روش سیگارشان را ترک کنند مشاوره بگیرید .زیرا حضور در این کلاس ها و درمان توسط یک درمانگر متخصص معمولا شامل هزینه و گذراندن وقت است پس با بررسی های لازم وقت و هزینه اتان را به هدر نمی دهید .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در ترک سیگار به روش CBT شما باید تغییر کنید و این تغییرات باید همه ی جوانب زندگیتان را در بر بگیرد در مواقع عصبانیت، موقعیت های استرس زا، کار هایی که نیازمند تمرکز است، تفریحات و دورهمی ها و به طور کلی هر موقعیتی که شما به سمت سیگار کشیدن کشیده می شدید باید در شما تغییر کرده باشد.

 

شما بعد از یادگیری این شیوه یاد می گیرید که چطور یک فکر جدید را جایگزین یک فکر قدیمی کنید و به این ترتیب با تغییر افکار کم کم رفتارهایتان هم تغییر می کند و وقتی یک رفتار در شما تکرار شود شما یک عادت جدید را جایگزین یک عادت مخرب کرده اید و عادت مخرب سیگار هم به راحتی در شما تغییر کرده و جای خود را به یک عادت صحیح می دهد.

 

 

 

 

 

 

 

 

کارهای مهم که قبل از شروع به درمان شناختی رفتاری باید انجام دهید

 

 

 

 

به خاطر داشته باشید که تغییر سخت است و همچنین اولین مرحله از درمان شناسایی افکار می باشد و برای تغییر پیدا کردن  این افکار نیازمند تمرین و تکرار بالایی می باشد.

برای این که روش CBT موثر باشد در مرحله اول باید خود فرد بخواهد و به این باور برسد که تنها خود فرد است که می تواند به خود کمک نماید تا تغییر کند تا این روش بر او پاسخ دهد وگرنه با شکست مواجه خواهد شد.

با ایجاد انگیزه ای در خود قدم بر این روش بگذارید و با اعتماد به نفس کامل پیش بروید.

روش CBT فرایندی است که به تدریج پله به پله در فرد اتفاق می افتد و تاثیر مثبتی بر روی او می گذارد نباید از آن انتظار یک جلسه ای داشت.

 

 

 

 

 

نتیجه گیری 

 

 

روش های مختلفی برای ترک سیگار در کلینیک ترک سیگار می باشد که شما باید یک روش اصولی و مناسبی که به صورت منطقی باشد را انتخاب نمایید. خانه رها یکی از روش های منطقی می باشد که با داشتن تیم بسیار حرفه ای و مجرب بهترین راهنما برای کسانی که می خواهند برای همیشه از شر سیگار راحت شوند می باشد. اگر شما هم می خواهید که به سرعت بدون عوارض برای همیشه از این ماده سمی راحت شوید همین حالا به تیم خانه رها بپیوندید.