بعد از سیگار کشیدن چه اتفاقی در بدن شما رخ می دهد؟

 

 

 

مصرف سیگار یکی از دغدغه های جامعه می باشد که بسیاری از افراد سیگاری به فکر ترک سیگار در تهران و ترک این ماده سمی هستند چرا که عوارض آن را کم و بیش در بدن خود مشاهده نموده اند. اما افراد دیگری که هنوز علائم بد آن را ندیده اند همچنان به مصرف آن ادامه می دهند و حتی نمی توانند پیش بینی کنند که چه خطراتی در انتظار آن ها می باشد. سیگار هم همانند بسیاری از موادهای دیگری باعث می شود تا در بدن افراد وقایع هایی رخ دهد که جالب است بدانید وقتی سیگاری را می کشید درون بدن شما چه اتفاقایی می افتد؟ بدن چه عکس العملی از خود نشان می دهد و نیکوتین باعث می شود چه اتفاقی را در بدن شما رقم بزند؟

 

افراد سیگاری اکثرا نمی دانند که پس از مصرف سیگار چه رخدادهایی در بدن آن ها به وقوع می پیوندد. اصلا شده تا به حال به این مسئله توجه کنید که بعد از سیگار کشیدن چه اتفاقی در بدن شما رخ می دهد؟ با ما همراه باشید تا بیشتر با سیگار و اتفاق هایی که در بدن ایجاد می نماید آشنا شویم.

 

 

 

 

 

نیکوتین چیست؟ و چه طور عمل می کند؟

 

 

نیکوتین یک ماده شیمیایی و اصلی ترین عامل در ساخت سیگار است که در گیاه تنباکو یافت می شود، بعد از سیگار کشیدن  10 ثانیه طول می کشد که نیکوتین موجود در آن به مغز برسد و در مغز شروع به فعل و انفعالات شیمیایی کند، مغز با دریافت نیکوتین هورمون هایی را ترشح می کند، از جمله هورمون هایی که توسط مغز ترشح می شود، دوپامین یا همان هورمون لذت است و علت اعتیاد افراد هم دقیقا همین است در واقع نیکوتین یک ماده ی شیمیایی حل شونده در آب است که با ورود آن به بدن فورا وارد جریان خون شده و خودش را به مغز می رساند اما احساس لذت و آرامشی که بعد از دریافت نیکوتین بدست می آید تنها چند ثانیه زمان می برد، در این شرایط فرد مجدد، به همان احساس ناشی از ترشح دوپامین نیاز پیدا کرده ودوباره اقدام به مصرف سیگار می‌کند و به همین راحتی فرد با استفاده  از سیگار در مدت کوتاهی به آن معتاد می شود، و این روند گاهی تا زمان حیات او ادامه پیدا می کند زیرا رهایی از چرخه سیگار بدون کسب آگاهی و یادگیری، کاری بسیار دشوار است.

 

 

 

 

 

 

 

اتفاقات مهم پس از مصرف سیگار

 

 

 

 اتفاق دیگری که در بدن رخ می دهد ورود مقدار زیادی از دود و گازهای سمی مثل مونواکسید کربن است و از آنجا که انسان بدون اکسیژن زنده نمی ماند به محض مواجهه با این دود، به اکسیژن بیشتری نیاز پیدا می کند.

وظیفه اکسیژن رسانی به سلول های بدن بر عهده خون و گلبول های قرمز آن است که در صورتی که فرد سیگاری مقدار زیادی سیگار مصرف کند، بعد از سیگار کشیدن زیاد مغز دستور ساخت گلبول های قرمز بیشتری می کند و همین عامل باعث بوجود آمدن فشار خون بالا در فرد می شود.

 

فشار خون بالا بسیار خطرناک است و عامل بسیاری از سکته های قلبی و مغزی است بنابراین، سیگار کشیدن یکی از مهم ترین عاملان فشار خون بالا است و افراد سیگاری باید بدانند که با ادامه روند سیگاری بودنشان باید فکری به حال فشار خونشان بکنند.

 

پس تا اینجا تا حدودی متوجه شدیم که بعد از سیگار کشیدن چه اتفاقاتی در بدنمان رخ می دهد. اما اثرات بعد از سیگار کشیدن به اینجا ختم نمی شود زیرا تنها یک عامل کمبود اکسیژن در بدن،  باعث بوجود آمدن صدها مشکل در بدن انسان می شود زیرا این اکسیژن است که باعث می شود سلول ها ی بدن به خوبی کار کنند و نبود اکسیژن باعث بوجود آمدن مشکلاتی در ریه، قلب، معده، کبد و ... می کند و تقریبا هیج عضوی از خطرات ناشی از سیگار در امان نمی ماند.

 

بعد از سیگار کشیدن شما دیگر آن کسی که سابق بودید نیستید و سیگار از شما فرد تازه ای می سازد، کسی که اولویتش قبل از هر چیزی سیگارش است و برای سیگار همه ی سلامتی، سرمایه و روابطش را زیر پا می گذارد.

بعد از سیگارکشیدن کم کم شما شادابی چهره و سلامتیتان را از دست می دهید، دندانهایتان زرد و خراب می شود و دچار سرفه و تند خویی می شوید، فقط کافی است تا چند دقیقه از زمان کشیدن سیگارتان بگذرد، در آن موقع دیگر هیچ اختیاری از رفتارتان نخواهید داشت.

 

شاید باورش برایتان سخت باشد که سیگار این همه بلا به سر شما می آورد اما باور کنید که عامل بسیاری از مشکلاتی که در زندگیتان رخ می دهد، همین موجود کوچک است زیرا بعد از سیگار کشیدن همه تمرکز شما را به آن اختصاص پیدا می کند و همین عدم تمرکز باعث می شود که در کار و امور ساده زندگی دچار تشویش و حواس پرتی شوید و کارهایی که یه شما محول می شود را به خوبی انجام ندهید.

 

شاید بخواهید بعد از سیگار کشیدن با فریب خودتان تقصیرات سیگار را از او بگیرید و با مثال هایی خود را تبرئه کنید اما بدانید که در نهایت این شما هستید که ضرر می کنید و شاید روزی متوجه شوید که دیگر دیر شده باشد.

 

بیشتر بخوانید: خطرات سیگار برای زنان باردار و جنین

 

 

 

 

 

 

پس افراد سیگاری چه کار کنند؟

 

 

بنابراین کافی است که دست از فریب خود بردارید و همین لحظه تصمیم بگیرید که خود را از بند سیگار رها کنید زیرا مصرف سیگار به شدت خطرناک است. طبق آمار، در کشور ما سالانه حدود پانصد هزار نفر در اثر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهند، پس مهم نیست که چه مدت سیگاری بوده‌اید، ترک سیگار در هر زمان می‌تواند برای سلامتی شما بسیار مفید باشد. اگرچه ترک سیگار ممکن است با علائم و تغییرات روحی و جسمی ناخوشایندی همراه باشد اما امروزه به لطف درمان‌ها و راهکارهای نوین پزشکی این مسیر بسیار راحت و هموار شده است به طوریکه می توانید تنها در چند روز و بدون استفاده از هیچ دارویی ، سیگار را ترک کنید بدون اینکه نیازی به اراده قوی داشته باشید.

 

 

 

 

درمان بیماری سیگار

 

 

ترک سیگار هم مانند خیلی از بیماری هایی که در گذشته سخت درمان می شد در گذشته درمان سخت و گاهی نشدنی داشت به طوریکه خیلی از افراد بعد از سیگار کشیدن و اعتیاد به آن، ترک سیگار را کاری سخت و طاقت فرسا می دانند اما باید این نوید را به شما بدهیم که همانطور که پیشرفت در علم پزشکی بسیاری از بیماری ها را درمان و ریشه کن کرده است ، پیشرفت در علوم روان درمانی باعث شده است که با اعتیاد به  سیگار هم  مانند  یک بیماری روانی برخورد شود و با علوم روز دنیا مثل تکنیک های ان ال پی و ... بتوان به راحتی این مشکل را حل کرد البته ترک سیگار به کمک این روش مستلزم یادگیری و گذراندن دوره بهترین روش ترک سیگار است.

 

 

 

 

 

 

 

نتیجه گیری

 

 

خوشبختانه این روزها برای ترک سیگار  راهکارهای خوبی به وجود آمده و وجود موسسات خوبی در این زمینه با روش های اصولی و درستی کمک شایانی در امر ترک سیگار کرده است به طوریکه سالانه صدها نفر به راحتی می توانند سیگارشان را در سریع ترین روش و به راحتی کنار بگذارند بدون اینکه دارویی مصرف کنند یا عوارضی را مشاهده کنند و تنها در چند روز، پس شما هم اگر این مقاله را می خوانید فرصت را غنیمت بشمارید و برای ترک سیگار اقدام کنید و فرصت را از دست ندهید و به زندگی جدید و ایده آلی وارد شوید.