نیکوتین سیگار بیشتر است یا قلیان؟ کدام یک خطرناک تر است؟

 

 

قطعا یک بار هم که شده شاهد این مکالمات بین افراد سیگاری و قلیانی بوده اید که یک پک قلیان با چندین نخ سیگار برابر می باشد هم قلیان هم سیگار هر کدام در جایگاه خود از خطرات بالایی برخوردار می باشند اگر جز این دست از افراد هستید حتما در این بخش با ما باشید تا بیشتر با قلیان و سیگار آشنا شوید  و مضرات آن ها بدانید.

 

 

نیکوتین سیگار بیشتر است یا قلیان؟

 

 

 

این روزها سوالات بسیاری برای افراد پیش می آید که کدام یک خطرناک تر است؟ سیگار یا قلیان؟ آیا می توان قلیان را جایگزین سیگار کرد؟

 

امروزه سیگار و قلیان در بین مردم به خصوص جوانان طرفداران زیادی پیدا کرده است به طوری که عده ای گمان می کنند که کشیدن قلیان ضرر کمتری دارد و از مصرف قلیان هیچ ترس و واهمه ای ندارند. حتی مصرف قلیان  به عنوان یکی از محبوب ترین تفریحات جوانان محسوب می شود و در خیلی از مکان های عمومی کشیدن سیگار بلامانع است و در خیلی از رستوران ها یا اماکن تفریحی قابل سفارش است به همین خاطر، عموم مردم گمان می کنند که قلیان بی ضرر است و حتی والدین از کشیدن قلیان فرزندانشان به اندازه سیگاری شدنشان نگران نیستند.

اما چرا مردم این تصور را دارند سوالی است که در این مقاله سعی داریم به آن پاسخ دهیم، همچنین به مقایسه میزان نیکوتین سیگار و قلیان می پردازیم و به این سوال نیز پاسخ خواهیم داد که سیگار خطرناک تر است یا قلیان و آیا می شود این دو را جایگزین هم کرد؟

 

 

 

 

 

 

تفاوت نیکوتین سیگار با قلیان

 

 

مقایسه نیکوتین سیگار در مقایسه با قلیان و خطرات آن ها  با هم بستگی به نوع، میزان مصرف، طول مدت زمان و عوامل این چنینی بستگی دارد اما به طور کلی اگر هر وعده قلیان کشیدن حدود 45 دقیقه زمان ببرد به‌اندازه 15 تا 45 عدد سیگار، مونواکسید کربن وارد بدن می‌کند که البته این به مقدار و نوع تنباکو استفاده شده نیز بستگی دارد. همچنین  قلیان کشیدن در هر وعده  در حدود 90 عدد سیگار، قطران وارد بدن می‌کند و هرچه زمان بیشتری مشغول کشیدن قلیان باشید، مونواکسید و سم بیشتری وارد بدن خود می کنید و اما اگر میزان نیکوتین سیگار و قلیان  را با هم مقایسه کنیم بی شک نیکوتینی که در یک وعده قلیان مصرف می شود چندین برابر است به طوریکه بعضی اظهارات، نیکوتین موجود در قلیان را معادل 70  نخ نیکوتین سیگار  می دانند.

 

 

 

 

 

بررسی ها در مورد سیگار و قلیان

 

 

 

بررسی ها در 542 مقاله علمی نشان می دهد که کشیدن یک سری قلیان در مقایسه با یک عدد سیگار، حدود 12 برابر بیشتر دود را وارد ریه می کند، 5 برابر بیشتر قیر، 2/5 برابر نیکوتین و دو برابر منواکسید کربن وارد بدن می‌کند و به ازای هر چهل و پنج دقیقه تا یک ساعت کشیدن قلیان، به اندازه پنج بسته سیگار، دود و گازهای سمی وارد بدن انسان می‌ شود.

بنابراین  نیکوتین سیگار حدود نصف یک پک قلیان است  این در حالی است که معمولا زمانی که کشیدن یک قلیان تمام می شود چندین برابر کشیدن یک نخ سیگار است.

سوالی که پیش می آید این است که چرا سیگار اعتیاد آور است با اینکه نیکوتین سیگار از قلیان کمتر است؟

پاسخ این سوال خیلی ساده است و آن هم به میزان مصرف آسان سیگار بر می گردد زیرا مصرف سیگار بسیار آسان تر است و در نتیجه تعداد دفعاتی که می توان سیگار مصرف کرد بیشتر است به همین خاطر مغز به سرعت و به راحتی نیکوتین سیگار را بدست می آورد و برای بدست آوردن نیکوتین سیگار نیاز به شرایط یا پیدا کردن مکان و زمان، یا وسیله نیست به همین علت نیکوتین سیگار دست یافتنی تر می شود در نتیجه اعتیاد آور تر است.

بنابراین ضرر هایی که قلیان برای سلامتی دارد چندین برابر سیگار است اما به خاطر دسترسی و راحت تر بودن استفاده از سیگار احتمال اینکه به سیگار اعتیاد پیدا کنید خیلی بیشتر از قلیان است .

 

 

در کل هر چیزی که به بدن و سلامتی ضرر برساند را باید از زندگی حذف کرد، حال فرقی ندارد که چه چیزی باشد خواه خوردن غداهای ناسالم باشد یا استفاده از مواد مخدر مثل سیگار یا قلیان، اگر این کارهای اشتباه تبدیل به یک عادت شود، ضرر آن چندین برابر می شود و در رابطه با سیگار، این امکان بسیار زیاد است که شما به نیکوتین سیگار اعتیاد پیدا کنید و مضرات آن را برای خودتان همیشگی کنید و احتمالا دلیل اینکه مردم قلیان را کم خطر تر از سیگار می دانند هم به همین علت است

 

 

 

 

 

 

حالا نیکوتین کدام کمتر است؟

 

 

پس نتیجه می گیریم که نیکوتین سیگار کمتر از قلیان است اما به این علت که به راحتی در دسترس قرار می گیرد و شرایط استفاده از آن آسانتر است، احتمال معتاد شدن به آن بیشتر است، اما قلیان در مقایسه با سیگار معادل 100 تا 200 نخ سیگار است و مضرات آن به مراتب بیشتر است اما متاسفانه باور عموم مردم بر بی ضرر بودن قلیان است که کاملا اشتباه است.

 

مصرف قلیان در گذشته در بیشتر در منطقه ای در آفریقا استفاده می شد که به مرور زمان در خاور میانه و در کل دنیا گسترش پیدا کرد و متاسفانه در کشور ما روند افزایشی بسیار شدیدی دارد و علت آن استفاده خانوادگی و گروهی از قلیان به عنوان یک وسیله سرگرم کننده است که همین عامل احتمال بیماری ها ی واگیردار و خطرناک را افزایش می دهد.

 

عده ای گمان می کنند که می توانند با جایگزین کردن قلیان به جای سیگار، کم کم می توانند سیگار را ترک کنند و نیکوتین سیگار را با قلیان به دست آورند و به مرور سیگار را ترک کنند اما این یک باور کاملا اشتباه است زیرا چیزی که افراد را معتاد به سیگار می کند میل و هوس نیکوتین است و اگر بدون از بین بردن گرایش به نیکوتین آن را ترک کنید، مجدد به سراغ آن خواهید رفت و تفاوتی ندارد که از چه طریقی اقدام به ترک کرده باشید.

 

 

 

 

 

 

ترک سیگار اصولی

 

 

پس اگر قصد ترک نیکوتین سیگار را دارید استفاده از قلیان به جای آن یک اقدام کاملا اشتباه است و برای ترک نیکوتین سیگار، باید آگاهی ها ی لازم را بدست آورید تا میل به سیگار از شما گرفته شود در صورتی که گرایش و اشتیاق کافی برای زندگی بدون نیکوتین را پیدا کنید می توانید اطمینان حاصل کنید که قادر هستید سیگار تان را ترک کنید فقط کافی است که در دوره های علمی و اصولی ترک سیگار شرکت کنید تا برای همیشه از سیگار و قلیان خلاص شوید به طوری که هیج گرایشی به مصرف آنها نداشته باشید و بدون نیکوتین سیگار، سرشار ازانرژی و شور زندگی باشید زیرا با ترک سیگار اصولی، برای همیشه هوس سیگار نخواهید کرد.

 

 

نتیجه گیری

 

روش رها یکی از روش های بسیار مناسب برای ترک سیگار افراد می باشد که با ارائه مطالب خاص و منطقی شما می توانید برای همیشه با سیگار خداحافظی کنید و گویی که هیچ و قت سیگاری نبوده اید و تا آخر عمر دیگر هیچ وقت نخواهید که سمت آن بروید. همین حالا میتوانید عضو خانواده رها شوید و زندگی دوباره ای به خود و اطرافیان خود هدیه دهید.

 

سوالات متداول

 

ضرر قلیان بیشتر است یا سیگار؟

 

هرکدام در جایگاه خود از ضررهای بالایی برخوردار می باشند که افراد نباید هیچ کدام از آن ها را مصرف کنند.