سیگار کشیدن و دیابت! سیگارکشیدن چه خطراتی برای افراد دیابتی دارد؟

 

 

انسان ها تا حدود زیادی می دانند که سیگار چه ضررهایی برای سلامتی دارد و دود و گازهای سمی ناشی از آن چه خطراتی را برای انسان به همراه می آورد، دود و گازهای ناشی از کشیدن سیگار بیشترین تاثیر را در گردش خون دارد و باعث غلظت خون می شود زیرا سطح اکسیژن را کاهش می دهد و خون غلیظ باعث مسدود شدن رگ ها و بیماری های قلبی و عروقی می شود. مصرف سیگار به دنبال خود بیماری های بسیاری را برای افراد به وجود می آورد که یکی از آن بیماری ها دیابت می باشد. ما در این بخش از ترک سیگار در تهران می خواهیم به موضوع دیابت و خطرات آن برای افراد سیگاری بپردازیم.

 

 

 

تاثیر سیگار بر افراد دیابتی

 

اما سیگار کشیدن به افرادی که بیماری های زمینه ای دارند آسیب بیشتری نسبت به افراد عادی وارد می کند و اوضاع سلامتی آن ها را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.افراد مبتلا به دیابت با مصرف سیگار جان خود را بیش تر از هر فرد عادی به خطر می اندازند و باعث می شود تا عواقب غیر قابل جبرانی را تحمل نمایند. چرا که سیگار یک سم بسیار خطرناکی می باشد که با ورود به بدن افراد دیابتی سلامتی فرد را مختل می سازد

در این مقاله سعی داریم تاثیر سیگار بر بیماری دیابت را مورد بررسی قرار دهیم و به این سوال پاسخ دهیم که سیگار کشیدن و دیابت چه تاثیری بر هم می گذارند و ارتباط سیگار کشیدن و دیابت چیست؟

 

 

بیشتر بخوانید: چند روز بعد از ترک سیگار ریه پاک میشود؟

 

 

 

دیابت چیست؟

 

قبل از هر چیز به معرفی بیماری دیابت می پردازیم تا به ارتباط بین سیگار کشیدن و دیابت پی ببریم.

در واقع دیابت نوعی بیماری است که ممکن است تا حدودی با آن آشنا باشیم یا نامش را شنیده‌باشیم. یک بیماری مزمن که روند سوخت و ساز قند در بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.از آنجایی که بدن برای ادامه حیات به انرژی نیاز دارد و برای تامین انرژی نیاز به مواد غذایی گوناگونی دارد، این مواد در بدن تبدیل به قند یا گلوکز می‌شوند که انرژی مورد نیاز ما را تامین می‌کنند. اگر به هر دلیلی گلوکز از طریق خون وارد سلول‌ها نشود و در جریان خون فرد باقی بماند، میزان قند خون بالا رفته و فرد مبتلا به دیابت می‌شود. آنچه که باعث این عدم جذب قند می‌شود، کمبود هورمون انسولین است. انسولین از لوزالمعده ترشح می‌شود و باعث ورود قند به سلول‌ها می‌شود.پزشکان بیماری دیابت را به دو نوع 1 و 2 دسته بندی کرده اند که نوع یک آن بیشتر در کودکان و نوجوانان و نوع 2 آن در بزرگسالان دیده می شود.

 

 

نقش انسولین در بدن

 

 

در واقع می‌توان گفت علت بروز دیابت، کمبود انسولین در بدن است.در واقع افراد دیابتی افرادی هستند که سیستم بدنشان نمی تواند انسولین ترشح کند و همین عامل باعث می شود که قند از خون دریافت نشود و بدن افراد نتواند انرژی مورد نیاز را دریافت کند.

پس نتیجه می گیریم که انسولین نقش بسیار مهمی در سیستم سلامت بدن دارد و چنانچه انسولین در بدن وجود نداشته باشد فرد انرژی لازم برای زنده ماندنش را از دست خواهد داد.

اما سیگار کشیدن و دیابت چه ربطی به هم دارند و چرا به افراد دیابتی توصیه بیشتری می شود که سیگار نکشند؟

سیگار کشیدن باعث غلظت خون می شود و کنترل قند خون را با مشکل مواجه می کند زیرا مقاومت بدن برای دریافت انسولین بالا می رود و این مقاومت پایین نمی آید مگر اینکه 10 تا 12 ساعت سیگار مصرف نشود.

طبق تحقیقات انجام شده خطر ابتلا افراد سیگاری به دیابت بین 30 تا 40 درصد افراد معمولی است زیرا مصرف سیگار سطح اکسیژن خون و سرعت انتقال انرژی را کاهش میدهد و خون برای دریافت انسولین با مشکل مواجه می شود.

پس اگر بیماری دیابت دارید باید بهترین روش ترک سیگار را در اولویت زندگیتان قرار دهید و اگر هنوز به این مشکل دجار نشده اید برای در امان ماندن از خطر سیگار کشیدن و دیابت، هرچه زودتر سیگار را ترک کنید.

 

 

 

 

 

 

ترک سیگار افراد دیابتی

 

البته که ترک سیگار از واجبات هر فرد سیگاری است اما در افرادی که دیابت دارند از فوریت بیشتری نسبت به فردی که دیابت ندارد، برخورداراست.

سیگار کشیدن و دیابت ارتباط تنگاتنگی با هم دارند به طوری که سیگار کشیدن می تواند باعث تشدید این بیماری شود و مدیریت دیابت را برای افرادی که از قبل به آن مبتلا هستند، دشوارتر کند.

همچنین دیابت باعث بروز بیماری های قلبی می شود و از آنجایی که سیگار نیز بیماری های قلبی و ریوی را افزایش می دهد،سیگار کشیدن و دیابت در کنار هم به شدت به قلب آسیب وارد می کند.

سیگارکشیدن و دیابت در کنار هم، همچنین مشکلات دیگری را ایجاد می کنند از جمله:آسیب به سلول ها و بافت ها و خطر افزایش التهاب،معرفی رادیکال های آزاد که منجر به استرس اکسیداتیو و آسیب به سلول می شوند، مشکلات سیستم ایمنی، تغییر در مقاطع چربی و همچنین افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض عفونت هستند و عفونت ها در این افراد به سرعت جدی می شوند.علاوه بر این، سیگار کشیدن و دیابت، هر دو منجر به گردش خون ضعیف می شوند.

همچنین هر دو آنها خطر ابتلا به زخم پا، مشکلات بهداشت دهان و دندان، عفونت های تنفسی و سایر عفونت هایی که می توانند عواقب شدیدی داشته و احتمالا کشنده باشند را افزایش می دهند، که اینها تنها قسمتی از مشکلاتی است که سیگار کشیدن و دیابت در کنار هم ایجاد می کند.

 

 

 

 

سیگار کشیدن و دیابت

 

سیگار کشیدن و دیابت در کنار هم باعث می شود که خون مقاومت زیادی به انسولین پیدا کند و کنترل قند خون با مشکل مواجه شود.

اما برای رفع این مشکل لازم است که هرچه زودتر سیگار را ترک کنید، تحقیقات انجام شده در رابطه با سیگار کشیدن و دیابت نشان می دهد،  خطر مرگ افراد دیابتی که سیگار هم می کشند بیشتر به بیماری دیابت مربوط می شود تا سیگار و باید تلاش برای کنترل دیابت در این افراد بیشتر باشد. حقیقتی که وجود دارد این است که ترکیبات شیمایی سمی موجود در سیگار در افراد دیابتی بیشتر از سایرین رگ های خونی را مورد حمله قرار می دهد.

پس در نتیجه هرچه زودتر خود را با ترک سیگار نجات دهید و برای همیشه از خطرات سیگار کشیدن و دیابت در امان بمانید. چرا که به محض این که شما تصمیم می گیرید و شروع به ترک سیگار می کنید اوضاع دیابت در شما رو به بهبودی می رود و شرایط سلامتیتان بهتر می شود. پس از همین حالا شروع کنید و خود را از خطرات پیش بینی نشده نجات دهید.

 

بیشتر بخوانید: ترک سیگار با سیگار الکترونیکی

 

 

 

 

 

 

نتیجه گیری

 

دیابت یکی از بیماری های بسیار مهمی می باشد که باید بسیار مراقب باشید و موارد مربوط به آن را رعایت فرمایید. یکی از موارد مهمی که در افراد دیابتی نباید وجود داشته باشد مصرف سیگار می باشد. برای اینکه بتوانید به راحتی سیگار را ترک کنید و از خطر سیگار کشیدن و دیابت در امان بمانید بهتر است که در دوره های ترک سیگار شرکت کنید تا به راحتی و با سرعت سیگار را ترک کنید زیرا ترک سیگار چنانچه به صورت علمی انجام شود اصلا کار سختی نیست و به راحتی می توانید سیگار را برای همیشه ترک کنید و میل و هوس سیگار را در وجودتان از بین ببرید.