فواید ترک سیگار بر مغز ! آیا ترک سیگار باعث بهبود عملکرد مغز می شود؟

 

سیگار کشیدن در کل سیستم بدن افراد تاثیرات منفی می گذارد خب پس یکی از مهمترین اعضایی که برای فرد بسیار حائز اهمیت می باشد مغز افراد می باشد. به علت دارا بودن نیکوتین در سیگار، تاثیر مستقیم بر مغز می گذارد و همین تاثیر و فعل و انفعالات نیکوتین است که باعث می شود که افرادی که سیگار می کشند به نیکوتین عادت کنند زیرا اولین تاثیر نیکوتین، بر مغز و سیستم عصبی است و باعث اختلال در روند طبیعی مغز می شود.  

 

بیشتر بخوانید: نیکوتین بعد از ترک سیگار تا چند روز در بدن می ماند؟

مصرف نیکوتین باعث می شود که در  مغز و اعصاب، به دلیل ارتباط با گیرنده ها و ناقل های عصبی متفاوت،  تاثرات گوناگونی داشته باشد به طوریکه نیکوتین باعث می شود که عملکرد مغز متفاوت شود و میزان اندورفین در بدن فرد سیگاری افزایش یابد. این امر سبب می‌شود میزان دوپامین در مدارهای پاداش مغز نیز افزایش یابدو دقیقا به همین علت است که نیکوتین اعتیاد آور است.

 

 

بیشترین تاثیر مصرف سیگار

 

در واقع مصرف سیگار، بیشترین تاثیر را بر لوب پیشانی و گیجگاهی دارد و مراکزی مانند لوب پیش پیشانی، پیش مرکزی، لیمیبک و هسته اکومبنس را تحریک می کند. گیرندهای نیکوتینی فعالیت لوب پیشانی را افزایش می دهند که باعث عملکرد سریع تر مغز می شود و دوپامین افزایش یافته و بعد از  مصرف فرداحساس رضایت و لذت را تجربه می کند، به طوری که اگر در ابتدا عملکرد مغز را 10 درصد در نظر بگیریم فرد در اوایل استفاده از سیگار عملکرد مغزش 20 در صد افزایش پیدا می کند.

به همین خاطر تشویق می شود که به مصرف سیگار مداومت بورزد، اما متاسفانه اوضاع به همین روال پیش نمی رود و به مرور زمان وابستگی و تحمل مغز افزایش پیدا می کند به طوری که در زمان عدم مصرف کارکرد مغز 1 درصد می شود و بعد از مصرف به همان 10 درصد ابتدایی بر می گردد و برای اینکه به 20 درصد برسد نیازمند دوز بیشتری از نیکوتین است و به همین خاطر است که مصرف سیگار روند افزایشی دارد و زمان در مصرف سیگار تاثیر زیادی می گذارد . به همین خاطر است که افراد به سختی می توانند بعد از اعتیاد یه سیگار آن را ترک سیگار کنند زیرا وابستگی به سیگار به مرور زمان عملکرد مغز را مختل می کند و فرد برای بدست آوردن آرامش به نیکوتین وابسته می شود.

به همین خاطر به سراغ فواید ترک سیگار بر مغز می رویم تا با بررسی های بیشتر متوجه فواید ترک سیگار بر مغز شویم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فواید ترک سیگار بر مغز !

 

 

سوال های بسیاری برای افراد سیگاری پیش  می آید که آیا ترک سیگار باعث بهبود عملکرد مغز می شود؟

 

حال ما از شما این پرسش را داریم که آیا می دانید که سیگار کشیدن چه تاثیری بر عملکرد مغز دارد و ترک سیگار چه مزیت هایی برای انسان و مغز انسان دارد؟

 

بیشتر بخوانید: عوارض ترک سیگار چیست؟ آیا ترک سیگار می تواند عوارض داشته باشد؟

 

ترک سیگار علاوه بر تایثیرگذاری بر روی تمام قسمت های مختلف بدن به خصوص مهمترین بخش که همان مغز است، میتواند فواید بسیار بالایی داشته باشد که ما در این بخش میخواهیم شما را با فوایدهای آن آشنا سازیم تا با چشم باز و با خیال راحت به سمت خلاصی از این موجود زیان بار بروید. بعد از ترک سیگار مغز مجبور می شود تا یک عادت مفید تازه برای تولید لذت پیدا کند به همین خاطر بعد از گذشت چند روز مغز فعال تر شده و فرد احساس انرژی بیشتری می کند اما ترک سیگار در ساعات اولیه ممکن است کمی با سختی همراه باشد زیرا تصاویر اسکن‌ مغزی نشان می‌دهند، جذب اکسیژن و جریان خون در مغز بلافاصله پس از ترک سیگار تا 17 درصد کاهش می‌یابد.

افرادی که بطور پیوسته سیگار می‌کشند، تقریبا در ساعت اولیه پس از ترک سیگار، شرایط سختی را تجربه می‌کنند و همین مورد یکی از دلایلی است که ترک سیگار را دشوار می‌کند، در نتیجه، سیگاری‌ها اغلب دوباره به مصرف سیگار روی می‌آورند و چنین عملی را به خاطر تحمل‌ناپذیربودن شرایط پس از ترک آن انجام می‌دهند. اما اگر به صورت علمی و اصولی اقدام به ترک سیگار کنند متوجه می شوند که فواید ترک سیگار بر مغز آن ها به تحمل چند ساعت فشار ناشی از ترک سیگار می ارزد.

 

 

ترک سیگار بر مغز می تواند به بهتر شدن خلق و خو، ایجاد انگیزه و امید، افزایش تمرکز، افزایش انرژی، افزایش صبر و آرامش و افزایش خلاقیت کمک کند البته فواید ترک سیگار بر مغز به نحوه ی ترک سیگار نیز بستگی دارد، چنانچه به صورت هدفمند و اصولی اقدام به ترک سیگار کرده باشید، متوجه می شوید که ترک سیگار بر تمامیت زندگی شما تاثیر بسزایی می گذارد به طوریکه در افزایش سلامتی در سیستم بدن و بهبود جریان خون، افزایش اکسیژن رسانی به سلول های بدن تاثیرات بسزایی دارد.

 

بهترین روش ترک سیگار بر مغز باعث می شود که فرد احساس بهتری را تجربه کند، احساس امید و سر زندگی کند و عملکرد مغز او بهبود پیدا کند و با تمرکز بیشتری به فعالیت های روزانه بپردازد.

 

همچنین از فواید دیگر ترک سیگار بر مغز می توان به بهبود خلق و خو، افزایش انعطاف پذیری، و تصمیم گیری صحیح در شرایط بهرانی اشاره کرد و البته همه ی اینها بستگی به این دارد که ترک سیگار به صورت اصولی و علمی اتفاق افتاده باشد، زیرا در صورتی که خودسرانه و نا آگاهانه اقدام به ترک سیگار کنید، موفقیت چندانی بدست نمی آورید زیرا ترک سیگار بدون از بین بردن میل و هوس سیگار، موقتی است و احتمال برگشت در آن بسیار بالا است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عملکرد مغز پس از ترک سیگار

 

همانطور که در مقاله های دیگر اشاره کردیم که پس از ترک سیگار بر چهره افراد و بدن افراد چه تاثیرات مثبتی رخ می دهد در مغز افراد سیگاری هم می تواند تاثیرات بسیار مطلوبی را بر جای بگذارد. عملکرد مغز بعد از ترک سیگار و طی گذشت 3 الا 4 روز رو به بهبودی می رود به طوریکه نورون های عصبی که در واقع سلول های حاوی اطلاعات هستند و آنها را انتقال می دهند  دیگر نیکوتین را همراهی نمی کنند، زیرا  مولکول نیکوتین شبیه به انتقال دهنده استیل کولین است و به این انتقال دهنده ها می چسبد و باعث فعال شدن استیل کولین می شود و احساس انرژی در مغز ایجاد می کند و فعالیت های مغز را تحت تاثیر قرار می دهد و بعد از ترک سیگار این انتقال دهنده ها فعالیت خود را به طور طبیعی از سر می گیرند. پس اگر جز افراد سیگاری هستید همین حالا میتوانید برای همیشه آن را کنار بگذارید تا به عملکرد بهتر مغز خود کمک ویژه ای کرده باشید البته با روش اصولی.

 

 

نتیجه گیری

 

پس فواید ترک سیگار بر مغز به شرطی اتفاق می افتد که از روش صحیح و علمی مثل: ترک سیگار به روش رها اقدام به ترک سیگار کرده باشید زیرا در این صورت می توان مطمئن بود که در ترک سیگار موفق هستید و فواید ترک سیگار در مرکز ترک سیگار بر مغز به شما کمک می کند که با بهبود عملکرد مغز در همه ی ابعاد، زندگی بهتر و زیباتری را تجربه کنید زیرا در این صورت درک می کنید که ارزش زندگی بیشتر از این است که به پای سیگار به هدر برود.

فواید ترک سیگار بر مغز باعث می شود که نگاه تازه ای به زندگی پیدا کنید و برای ترک سیگار، قدردان خود باشید.