عوارض ترک سیگار در سن بالا، 10 تا از عوارض ترک سیگار در افراد سن بالا

یکی از عوامل مهم در آشکار شدن بیماری در سنین بالا و دوران سالمندی مصرف سیگار و الکل می باشد. که مصرف آن باعث بروز بیماری هایی می شود که درمان آن در سالمندان کمی سخت می باشد بنابراین برای جلوگیری از به وجود آمدن انواع بیماری ها در سالمندان مانند آلزایمر، اختلالات کلامی، فشار خون، دیابت، بیماری های قلبی و بسیاری دیگر از بیماری ها باید از سیگار دور ماند و با روش های اصولی آن را ترک کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

عوارض ترک سیگار در سالمندی

 

 

 

عوارض سیگار در دوران سالمندی خطرات جبران ناپذیری را به همراه دارد که تنها بخشی از آن خطرات می توان به سرطان و و بیماری های قلبی و عوارض سیگار بر کبداشاره نمود. تحقیقات به عمل آمده نشان می دهدد که در هر 8 ثانیه در دنیا یک نفر جان خود را بر اثر استعمال دخانیات از دست می دهد. پس زمانی که شما هر چه زودتر تصمیم به ترک سیگار بگیرید می توانید از به وقوع پیوستن بیماری های مختلف و سکته مغزی و قلبی  همچنین بیماری های مزمن ریوی جلوگیری کنید. حتی اگر هم دچار این بیماری ها شده اید می توانید با ترک سیگار به کاهش شدت آن بیماری ها کمک کنید و سلامتی خود را برای مدت طولانی تری حفظ نمایید.

 

 

 

 

 

10 مورد از عوارض ترک سیگار در افراد سن بالا

 

 

یکی از مراحل مهمی که در راه بهبود افراد سیگاری اتفاق می افتد ترک سیگار می باشد که به طبع ممکن است در این مسیر تغییراتی در بدن فرد رخ دهد که در این بخش میخواهیم برخی از عوارض های موجود را برای شما بیان کنیم.

 

 

خستگی

 

 چند روز بعد از ترک سیگار ریه پاک میشود افراد سیگاری زمانی که سیگار میکشند علاوه بر ریه ها کل سیستم بدنشان را درگیر خود می کند.

 

 

حالت تهوع

 

زمانی که سیگار را ترک میکنید سیستم گوارشی بدن در برخی افراد به دلیل تنظیم شدن تناسب ممکن است با اختلالاتی مواجه شود که حالت تهوع یکی از موارد شایع در این زمینه می باشد. که می توانید با نوشیدن آب فراوان و خوردن غذاهای سالم در این امر کمک شایانی کنید.

 

 

سرفه

 

یکی از علائم اولیه قطع سیگار سرفه می باشد که نشان دهنده تمیز شدن ریه ها و آزاد شدن بدن از مواد سمی سیگار می باشد.

 

 

گلو درد

 

اگر پس از ترک سیگار احساس گلو درد داشتید بدانید که طبیعی می باشد. چرا که درد گلو می تواند از تماس مستقیم بافت گلو با مواد آلاینده سیگار باشد.

 

 

تنگی نفس و درد قفسه سینه

 

تنگی نفس نیز یکی دیگر از موارد شایع در عوارض ترک سیگار می باشد که هیچ جای نگرانی نیست و به مرور تسکین پیدا می کند.

 

 

یبوست

 

از آن جایی که نیکوتین مستقیما در روده افراد تاثیر مستقیم می گذارد قطع سیگار می تواند تاثیراتی را بر روی گوارش فرد تاثیر بگذارد از هر 6 نفری که سیگار مصرف می کنند یک نفر دچار یبوست می شود.

 

 

مشکل در خوابیدن

 

معمولا افرادی که به ترک سیگار می انجامند در روزهای اول با مشکل خواب مواجه می شوند که این امر نیز طبیعی می باشد.

 

 

احساس اضطراب و استرس

 

افراد سیگاری از اضطراب بیش تری نسبت به افراد غیر سیگاری برخوردار می باشند که پس از ترک سیگار ممکن است حالت آن طوری باشد که فکر کنید برای ترک سیگار است در صورتی که افراد سیگاری نسبت به افراد عادی از اضطراب بیش تری برخوردار هستند.

 

 

احساس عصبانیت و بی قراری

 

یکی دیگر از عوامل هایی که ممکن است پس از ترک سیگار پیش بیاید احساس عصبانیت و بی قراری می باشد این احساس در اوایل هفته پس از ترک سیگار امر عادی می باشد که باید بر آن مدیریت کنید تا این مراحل را به راحتی پشت سر بگذارید برای مثال که بتوانید این روش عصبانیت را مدیریت کنید می توانید قدم بزنید و از نوشیدن مایعات کافئین دار بپرهیزید.

 

 

احساس گرسنگی

 

باز شدن اشتها در افرادی که سیگار را ترک می نمایند هم جز عوارض های ترک سیگار می باشد  از آن جایی که حس چشایی و بویایی شما پس از ترک سیگار مجدد به کار می افتد خوردن غذا برای شما لذت بخش می شود که باعث افزایش اشتها می شود.

 

 

 

 

 

 

 

فواید ترک سیگار برای سالمندان

 

 

اگر سالمندان هر چه سریعتر به فکر بهترین روش ترک سیگار باشند می توانند نه تنها جلوی بسیاری از بیماری ها را بگیرند بلکه فوایدهایی را برای خود به ارمغان می آورند که چند مورد از فواید های ترک سیگار را در این بخش برای شما بیان می کنیم:

 

پوست شفاف و سالمی را برای خود فراهم می سازید.

باعث کاهش پیدا کردن فشار خون می شود.

از زرد رنگ شدن دندان و ناخن جلوگیری به عمل می آید.

انرژی شما بیشتر می شود.

پول بیش تری برای خرج کردن میماند.

نه تنها خودتان بلکه سایر اعضای خانواده ماشین و خانه، بوی بد سیگار نمیدهند.

از اطرافیان خود در برابر دود سیگار محافظت می کنید.

به راحتی نفس میکشید و سرفه هایتان کم می شود.

در صورت کریض شدن سریع تر بهبود پیدا میکنید.

نگرانی شما از این که در مکان جدید بتوانید سیگار بکشید یا خیر از بین می رود

زمان بیش تری را با خانواده سپری می کنید.

 

 

 

 

 

راهکارهای مهم در کاهش عوارض سیگار

 

 

 

برای اینکه در مرحله ترک سیگار از عوارض کمی برخوردار شوید باید به نکات مهمی که می تواند کمک شایانی کند توجه کنید. که عبارتند از:

داشتن مشاور حرفه ای

داشتن برنامه درست و تعیین اهداف

حمایت اطرافیان

پرداختن به فعالیت های جایگزین

مدیریت استرس

و از همه مهمتر داشتن صبر

 

 

 

عوارض های جانبی پس از ترک سیگار چقدر طول میکشد؟

 

 

تنها دو هفته لازم است تا شما این دوره را طی کنید چرا که پس از دو هفته نیکوتین اثرش از بدن خارج می شود و شما تنها دو هفته باید تحمل کنید تا به زندگی ایده ال خود برگردید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نتیجه گیری

 

ترک سیگار در مرکز ترک سیگار را شما هر زمانی که اقدام به آن کنید باز هم کلی جلو افتاده اید چه بسا که در سنین بالا و سالمندی یکی از واجبات می باشد که حتما فرد سیگاری باید سیگار را ترک نماید اما به روش اصولی و زیر نظر افراد متخصص و مجرب خانه رها یکی از آن مراکز مهمی می باشد که می تواند افراد را در این مسیر همراهی کند و با روش اصولی به افراد سالمند کمک کند تا سالمندان بدون وجود خطری بتوانند سیگار را برای همیشه ترک کنند.