تار یا قطران در سیگار چیست؟

یکی از مواردی که باعث می شود تا افراد زیادی جان خود را از دست دهند مصرف سیگار می باشد. که همین سیگار به دلیل حاوی مواد سمی و مضری که دارا می باشد باعث بروز بسیاری از بیماری ها و در نهایت گرفتن جان افراد منتهی می گردد. افرادی که سیگار مصرف می کنند قطعا نام قطران را روی پاکت های سیگار مشاهده کردند که درصد و میزانی که در سیگار وجود دارد را بر روی پاکت سیگار مشخص کرده اند. قطران یکی از ماده های بسیار خطرناکی شناخته شده است که به عنوان عامل اصلی عوارض سیگار می باشد. با ما همراه باشید تا بیش تر با این ماده مضر قطران و عوارض های آن آشنا شویم. 

 

شما می توانید برا اطلاع کامل در خصوص دوره های ترک سیگار در موسسه ترک سیگار رها از طریق شماره های زیر با کارشناسان ما در تماس باشید.

02122567561

02122794683


سیگار از چه چیزی ساخته شده است؟  اجزای تشکیل دهنده ی سیگارها تنباکو، مواد افزودنی شیمیایی، فیلتر و کاغذ بسته بندی می باشد. زمانی که تنباکو سوزانده می شود بعد از آن دود استنشاق می شود. افرادی که سیگار می کشند با استنشاق دود سیگار در معرض مواد خطرناک و سمی قرار می گیرند. که بسیار برای فرد سیگاری و اطرافیان وی مضر می باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


قطران چیست و چرا در سیگار استفاده می شود؟

 

 


قطران یا تار یک ماده شیمیایی است که هنگام سوزاندن تنباکو تولید می شود. در صورت استنشاق، این قطران می تواند اثر مخربی بر ریه ها داشته باشد و به مشکلات جدی برای سلامتی افراد ایجاد کند.

تار(قطران) ترکیبی صمغ مانند، قهوه ای و چسبناک می باشد که ماده تشکیل دهنده آن از صدها مواد شیمیایی مختلف که بسیاری از آنها حاوی مواد سمی، سرطانزا و جهش زا میباشند، تشکیل شده است.


قطران که در اثر سوخته شدن توتون و تنباکو به وجود می آید. هیچ سیگاری وجود ندارد که قطران در خودش وجود نداشته باشد و تنها از توتون ساخته شده باشد بلکه کل سیگار ها حاوی ماده سمی در خود می باشند که برای بدن بسیار مضر می باشد. زمانی که تنباکو می سوزد، قطران از طریق دودی که از سیگار ایجاد می شود وارد ریه ها شده و بخش دیگری از آن هم توسط فیلتر سیگار جذب می شود. زمانی که سیگارتان به اتمام رسید اگر به فیلتر آن نگاه بیاندازید متوجه ماده چسبناک قهوه ای که جذب فیلتر سیگار شده است، که همان قطران می باشد خواهید شد.
.دلیل اصلی عوارض سیگار همین ماده سمی به نام قطران می باشد از آن جایی که هیچ راهی برای جلوگیری از آن وجود ندارد به همین منظور سیگار ماده سمی و سرطان زا می شود. مقاله
 عوارض مصرف سیگار در عملکرد جنسی آقایان را مطالعه نمایید.
 در ساخت سیگار، قطران بسیار مهم می باشد که همراه با نیکوتین مقدار آن را روی پاکت سیگار می نویسند. اگر به میزان نیکوتین موجود در سیگار توجه کنید متوجه این موضوع می شوید که 9 درصد اصلی ترین تشکیل دهنده سیگار نیکوتین می باشد اما عامل اصلی و مهم تمام عوارض سیگار بر قطران موجود در آن می باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

عوارض قطران

 

 

 

از عوارض های قطران می توان به مواردی از جمله: زرد شدن دندان ها، مشکلات ریوی، و برای اطرافیان هم همان دودی که در هوا پخش می شود اشاره کرد. قطران موجب می شود تا سیستم ایمنی بدن کاهش پیدا کند و این امر موجب ورود میکروب ها به بدن شده و فرد زود به زود سرما میخورد.
 این موضوع را می توان در مقالات پزشکی که راجع به افراد سیگاری بسان شده است نیز مشاهده کرد. افرادی که سیگار می کشند به دلیل تضعیف شدن سیستم ایمنی بدنشان بیشتر از افراد غیر سیگاری سرما می خورند. از عوارض های دیگر قطران می توان به مختل شدن در مسیر رشد و آسیب رساندن به اسپرم ها اشاره نمود. کل این موارد و عوارض ها به دلیل وجود قطران در سیگار می باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 


تفاوت بین نیکوتین و قطران در سیگار چیست؟

 

 

 

شاید برای برخی افرغاد این پرسش مطرح شود که نیکوتین و قطران چه تفاوت هایی با هم دارند؟ در پاسخ بهتر است بگوییم که قطران یا تار به ماده سمی گفته می شود که در دود سیگار موجود می باشد این ماده خطرناک باعث می شود تا مژک های ریه را پوشانده و به فلج کردن آن ها منجر شود این قطران در ریه ها باقی می مانند و همین امر باعث می شود تا خطر ابتلا به سرطان ریه در فرد سیگاری چندین برابر افزایش یابد. و اما نیکوتین، نیکوتین یک ماده ای می باشد که بسیار اعتیادآور بوده  که در تنباکوی سیگار وجود دارد. مقاله نیکوتین سیگار بیشتر است یا قلیان را مطالعه کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آیا سیگارهای کم قطران سالم تر هستند؟

 

 

برای برخی افراد سوال ایجاد می شود که آیا سیگارهای کم قطران سالم تر می باشد؟ ما در پاسخ باید بگوییم که سیگار کم قطران نوعی سیگار می باشد که در هنگام دود کردن، باعث می شود تا تار تنباکوی کمتری نسبت به سیگار معمولی ایجاد کند. تحقیقات نشان می دهند که نمی توان گفت سیگارهای کم قیر نسبت سیگارهای معمولی بی خطر هستند و کشیدن آن خطری برای فرد ندارد. بلگه مصرف سیگار کم قطران هم به همان میزان دارای مواد مضری بوده و باعث فراهم بیماری های مختلف از جمله سرطان و مشکلات ریوی،  و... می شود. مقاله ریه بعد از ترک سیگار را مطالعه کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

قطران موجود در سیگارها

 

 

در این بخش به میزان قطران برخی سیگارهای ایرانی و خارجی موجود در بازار اشاره می کنیم:

 

سیگار بهمن دارای 3 میلی گرم قطران
سیگار وینستون اولترا لایت دارای 7 میلی گرم قطران
سیگار وینستون آبی دارای قطران 8 میلی گرم قطران
سیگار وینستون لایت دارای  قطران 8 میلی گرم 
سیگار وینستون اسلیم دارای قطران 7 میلی گرم 
سیگار مونتانا دارای قطران 9 میلی گرم 
سیگار برگ دارای قطران 1 میلی گرم 
سیگار کاپیتان بلک دارای  قطران 10 میلی گرم 
 سیگار مارلبرو فیلتر پلاس دارای قطران 3 میلی گرم 
سیگار مارلبرو گلد دارای قطران 4 میلی گرم 
سیگار کمل سفید دارای قطران 6 میلی گرم
سیگار مور دارای قطران ۱۲ میلی گرم
سیگار تیر دارای قطران 8 میلی گرم
سیگار کاسپین دارای  قطران ۱0 میلی گرم
سیگار جی وان نقره‌ای دارای قطران 2میلی‌گرم
سیگار جی وان سفید دارای قطران 1 میلی گرم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تاثیر قطران بر ریه‌ها

 

 

 

 

همانطور که مستحضر هستید سیگار برای ریه بسیار مضر می باشد و چرا که قطران آن باعث جمع شدن در ریه ها می شود  و با گذشت زمان، بافت ریه‌ها که سالم می باشد به مرور زمان به رنگ خاکستری تبدیل می گردد و در نهایت به رنگ سیاه منجر می شود.

ضرر آن در اوایل باعث فلج شدن مژک‌های ورودی ریه می شود و سپس به مرور زمان به از بین بردن  آن‌ها منجر می شود. نقش مژک‌ها در ریه محافظت از آن و به دام انداختن آلودگی‌ها را دارند، اما زمانی که آن ها صدمه ببینند، سموم موجود در تار سیگار می‌توانند به عمق ریه ها نفوذ نماید. بعضی از آن سم ها مجددا هنگام بازدم یا سرفه ترشح و به خارج شدن از بدن می پردازند، اما بعضی از آن ها در ریه‌ها باقی می‌مانند و در نهایت، به بیماری‌های ریه مانند آمفیزم، سرطان و برونشیت ختم می شوند.

 

 

 

 

 

 

افزایش خطر ابتلا به سرطان

 

 

 

 

لازم به ذکر است که قطران سیگار فقط روی ریه‌های شما تأثیر نمی‌گذارد. بلکه از قسمت ریه، این سم ها به جریان خون نیز میرسند و سپس به سایر قسمت‌های بدن فرد سیگاری حرکت می نماید. از آنجایی که دود از طریق دهان به صورت مستقیم به بدن وارد می گردد، به همین منظور قطران سیگار باعث ایجاد سرطان دهان می گردد.

 

 

 

 

 

 

 

اثرات قطران بر روی مغز

 

 

 

مورد دیگری که حتما باید به آن توجه نمایید اثرات قطران سیگار بر روی مغز می باشد که اثرات منفی زیادی را یر روی مغز وارد می سازد، اما این موضوع فقط مختص خود سیگاری‌ها نمی باشد چرا که با قرار گیری در معرض دود سیگار در اطرافیان افراد سیگاری هم از این خطر برخوردار می باشند..

از اثرات منفی که سیگار بر روی مغز می گذارد می توان به نقص در یادگیری،مهارت‌های اجرایی، اختلالات حافظه، سرعت پردازش و تاثیر بروی هوش عمومی اشاره نمود.

 

 

 

 

 

 

 

 

سایر مشکلات سلامتی و بهداشتی ناشی از قطران

 

 

 

سم هایی که حاصل از قطران بر جای می گذارد تنها در مغز و ریه نمی باشد چرا که این سم ها بر تک تک اندام‌های دیگر فرد نیز اثر منفی را بر جای می گذارد. همچنین سم های حاصل از قطران باعث به وجود آمدن لکه‌های زرد و قهوه‌ای روی انگشتان و دندان‌های افراد سیگاری و بدن او می‌ گردد. سایر مواردی که می توان در اثرگذاری منفی قطران به بدن اشاره نمود عبارتند از:

 

 

دیابت

بیماری لثه

ناباروری

بیماری قلبی

مشکلات جنسی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عملکرد در بدن

 

 

همانطور که دانستید قطران خطرناک ‌ترین مواد شیمیایی موجود در دود سیگار می باشد. در واقع دلیل سرطان زا بودن سیگار به خاطر وجود همین قطران می باشد که در دنیا به عنوان عامل اصلی سرطان زا به خصوص سرطان ریه و بیماری های ریوی شناخته شده است..

 

این قطران بسیار مواد سمی می باشد و در طول زمان از طریق فرآیندهای مختلفی باعث آسیب رساندن به ریه ها می گردد. قطران همچنین باعث ایجاد ضررهای دیگری از جمله  پوسیدگی و سیاه کردن دندان‌ها، آسیب رساندن به لثه‌ها و... می باشد. جالب است بدانید که وقتی فردی در یک روز یک پاکت سیگار مصرف می نماید سالانه معادل یک فنجان پر قطران را مصرف نموده و به ریه های خود وارد می سازد.

 

 

 

 

 

 

اثرات روانشناختی

 

 

 

دلیل این که وقتی فردی عصبانی، خوشحال، غمگین و.. می باشد و به سمت سیگار می رود این است که قطران ماده مخدر است، چون آرامش خیال روانی را در فرد به وجود می‌آورد باعث بیخیالی فرد شده و آرامش روانی را در او به وجود می آورد.

 

 

 

 

 

 

اثرات روی پوست

 

 

 

همچنین قطران این ماده مضر بر روی پوست فرد هم ، اثرات بدی را برجای می گذارد برای مثال باعث چسبناکی و سیاهی پوست صورت و زرد شدن نوک انگشتان می گردد.

 

اگر دقت کرده باشید میبینید که صورت بسیاری از افراد سیگاری بعد از مدتی دارای چین و چروک زیاد و همچنین اثرات منفی می گردد. همچنین سبب لاغری و زرد رنگ شدن پوست نیز می گردد

 

 

 

 

 

 

 

ریه‌ها

 

 

همانطور که دنستید قطران عامل اصلی ایجاد سرطان ریه می باشد.وجود قطران در ریه، باعث از کار انداختن مژکها می گردد. و باعث ایجاد شرایطی همانند سرطان ریه در فرد می شود. قطران موجب فلج مژک‌های تنفسی در راه‌های هوایی شده و به این ترتیب از پاکسازی ریه از سموم و ناخالصی‌ها و آلودگی‌های موجود در دود سیگار و هوای استنشاقی جلوگیری می نماید. تحقیقات نشان داده که سیگاری‌ها بیشتر از غیر سیگاری‌ها به بیماری‌های عفونی از جمله پنومونی و سل و موارد دیگر مبتلا می‌ گردند.

 

زمانی ‌که مژک‌ها غیرفعال می‌شوند، موجب اختلال در فرایند پاکسازی ریه‌ها می گردد و این امر موجب بروز سرفه در فرد می شود؛ بنابراین یکی از دلایل سرفه کردن و وجود خلط در افراد سیگاری نسبت به غیر سیگاری ها این موضوع می باشد. همچنین سایر نشانه‌های تنفسی شامل تنگی‌ نفس، احساس سنگینی در سینه و خس ‌خس، سینوزیت‌های مکرر و سرماخوردگی‌های مکرر، فشار در قفسه ‌سینه ، درد سینه این موارد می باشد..

 

 

 

 

 

 

عوارض در بارداری

 

 

 

همچنین قطران، باعث تباهی مادهٔ وراثتی سلول و موجب فلج‌ شدن مژک‌های موجود در لوله‌های رحمی‌ فرد سیگاری می ‌گردد. این فرآیند منجر به کاهش سرعت حرکت تخمک در داخل لوله رحمی می گردد و درصورت بروز لقاح بین اسپرم و تخمک، به کاهش سرعت حرکت سلول تخم تشکیل‌ شده می انجامد. در مادران سیگاری یا سیگاری تحمیلی به‌علت کاهش سرعت حرکت سلول تخم، این سلول در روز ششم هنوز در لوله رحمی است و چون قابلیت تهاجم به مخاط وجود دارد، جفت در داخل لوله تشکیل ‌شده و بارداری خارج رحمی بروز می‌نماید.

 

 

 

 

 

 

 


سخن پایانی

 

 

 

به قول گفتنی، ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است، پس هر زمان که شما تصمیم به ترک این ماده سمی بگیرید باز هم جلو هستید و می توانید جلوی بسیاری از وقوع اتفاقات، آسیب های وارده بر بدن را بگیرید و بدن خود را به سمت بدنی سالم تر و زندگی شاداب تری سوق دهید. به شرط این که هر چه زودتر از این ماده سمی خلاص شوید اگر به دنبال بهترین روش ترک سیگار هستید باید بگوییم که شانس با شما یار بوده چرا که می توانید با پیوستن به تیم خانه رها با بهترین اصول و بدون هیچ عوارضی در کمترین زمان ممکن با این ماده سمی و مضر خداحافظی کنید و گویی که از اول اصلا سیگاری نبوده اید.