ریه بعد از ترک سیگار! چند روز بعد از ترک سیگار ریه ها پاک می شود؟

 

 

چند روز بعد از ترک سیگار ریه پاک میشود  ؟ یکی از مهمترین بخش هایی از بدن که فرد آن را به خطر می اندازد و باعث از کار افتادن آن می شود ریه می باشد. فرد سیگاری به مرور زمان با مصرف بیش تر سیگار به ریه خود آسیب جدی وارد می سازد و به مرور شاهد سرفه های خیلی وحشتناکی می شوید و این عمل نشان از ریه های خراب می باشد که در برخی موارد درمان آن سخت و یا غیر ممکن است.اما شما می توانید قبل از دیر شدن جلوی این وقایع بد را بگیرید. سیگار کشیدن بیشترین آسیب را به ریه و قلب افراد وارد می کند هرچند که مهم تر از هر چیز نیکوتین است و تاثیر اعتیاد آور آن است که فرد را دچار دام سیگار می کند اما معمولا افراد سیگاری از آسیبی که سیگار به ریه هایشان وارد می کند هراس بیشتری دارند. در ادامه این مقاله از مرکز ترک سیگار رها با ما باشید.

 

 

 

 

تصویر روی پاکت سیگار

 

حتما دیده اید که روی جلد اکثر پاکت های سیگار تصویر ریه های بیماری که از مصرف سیگار از بین رفته نمایان کننده ی واقعیت تلخ تاثیر سیگار بر ریه افراد است را نمایش می دهد. برخی افراد با دیدن آن به خود می آیند و متوجه زیان بسیار بالای آن می شوند به همین خاطر بسیاری از افراد از ترس نابودی ریه هایشان است که به ترک سیگار روی می آورند زیرا ریه های بیمار بر عملکرد قلب هم تاثیر منفی دارد و در صورتی که در مقابل سیگار ایستادگی نکنید  با جان عزیزتان بازی کرده اید.

 

 

 

 

 

 

 

جبران تاثیرات منفی سیگار

 

تاثیرات منفی سیگار بر ریه ها را به هیچ طریقی نمی توان جبران کرد مگر با ترک سیگار، بنابراین اگر نگران سلامتیتان هستید باید سیگار را ترک کنید و اگر نگران سختی ترک سیگار هستید باید به شما این نوید را بدهم که امروزه دیگر ترک کردن سیگار اصلا سخت نیست و با کمک روش های جدید ترک سیگار به راحتی و طی گذشت تنها چند روز قادر خواهید بود که سیگارتان را ترک کنید بدون اینکه کوچکترین سختی داشته باشید یا دارویی مصرف کنید، امروزه با بهترین روش ترک سیگار حتی نیازی به اراده  هم ندارید کافی است که یک سرچ کوچک در اینترنت داشته باشید تا بیشتر با اینگونه روش ها آشنایی پیدا کنید.

 

ریه پس از ترک سیگار

 

 

اما سوالی که پیش می آید این است که برای پاکسازی  ریه بعد از ترک سیگار چه  اتفاقی می افتد و چقدر زمان می برد که پاکسازی ریه بعد از ترک سیگار بهبودی پیدا کند و آیا می توان خسارات وارد شده را جبران کرد؟

زمان بهبودی ریه بیش ترر به زمانی که فرد سیگاری سیگار مصرف کرده بستگی دارد و هرچه مدت آن کمتر و شدت مصرف کمتر باشد ریه آسیب کمتری دیده است و زودتر بهبود می یابد. زمانی که فردی سیگار مصرف می کند بافت ریه را تحریک می کند و ریه ملتهب می شود و تولید مخاط محافظ در ریه ها را تشدید می کند و باعث التهاب بیشتر آنها می شود.

سیگار باعث فلج شدن و از بین رفتن مژک ها  می شود که وظیفه اصلی آن پاکسازی مخاط است. این به این معنی است که مخاط در ریه ها جمع می شود و منجر به علائمی مانند تنگی نفس و سرفه می شود.به طور متوسط برای یک فرد عادی که مصرف متوسطی از سیگار داشته است تقریبا یک سال زمان لازم است که ریه بعد از ترک سیگار به حالت طبیعی برگردد که مژک‌ها دوباره کاملاً کار کنند و بتوانند مخاطی که در پاکسازی ریه از سیگار  جمع شده را پاک کنند.

 

 

 

 

 

 

ریه فرد سیگاری

 

 

اما در افرادی که مصرف طولانی مدت داشته اند و مصرف سیگارشان زیاد بوده ممکن است که بافت و سلامت و پاکسازی ریه از سیگار خود را به قدری تحریک کرده باشند که باعث ایجاد زخم می شود. اگر جای زخم نسبتاً کمی روی ریه‌های ترک‌کننده وجود داشته باشد، احتمالاً زندگی عاری از هر گونه عارضه‌ای خواهد داشت. با این حال، زخم‌های سنگین – ناشی از سابقه طولانی سیگار کشیدن می‌تواند منجر به بافت ضخیم و سفت ریه شود و بهبودی ریه بعد از ترک سیگار در بهترین مرکز ترک سیگار به زمان بیشتری احتیاج داشته باشد.

سیگار کشیدن باعث می شود که ریه ها چند برابر همیشه مجبور باشند که کار کنند وزیرا باید به سرعت بیشتری به تبادل اکسیژن و مونو اکسید کربن بپردازد و اگر در اثر مصرف سیگار دچار التهاب و زخم شده باشد سنگین شده و ریه های سفت و زخیم به سختی کار می کنند که همین امر موجب تنگی نفس و خستگی و عدم توانایی در فعالیت های ورزشی و قلبی و عروقی می شود.

اگر قبل از اینکه سیگار همه ی آلوئل ها یا همان کیسه های هوا را از بین برده باشد به داد خود برسید که بهبودی از یک سال تا پانزده سال، بسته به میزان و شدت مصرف، زمان می برد اما اگر به موقع اقدامات لازم برای ترک سیگار را انجام ندهید ممکن است که دچار آمفیزم زیه شده و درمان به شدت سخت شود.

بیشتر بخوانید: عوارض ترک سیگار

 

ترک به موقع سیگار

 

 

بنابراین وضعیت ریه بعد از ترک سیگار بهبود پیدا می کند  و ترک به موقع باعث می شود که ریه بعد از ترک سیگار خود را بازسازی کند به طوریکه تنها یک هفته پس از ترک سیگار،پاکسازی ریه از سیگار شما شروع به ترمیم مژک ها یا برآمدگی های مو مانندی می کند که مخاط و مواد خام را از ریه های شما پاک می کند. التهاب بافت ریه باعث کاهش و بهبود تنفس شما می شود.

پس باید به خاطر سلامتیتان  ترک  سیگار را جدی بگیرید زیرا اگر به موقع به داد خود نرسید ممکن است برای همیشه سلامت ریه هایتان را از دست بدهید اما اگر به موقع برای ترک اقدامات لازم را انجام دهید می توانید مطمئن باشد که پاکسازی ریه از سیگار  سلامتی خود را مجدد به دست می آورد.

در واقع سیگار کشیدن نظم و سیستم سلامتی را به هم می زند و ولی زمانی که به سیگار نه بگویید در مدت کوتاهی همه چیز به حالت طبیعی خود بر می گردد به طوری که ریه بعد از ترک سیگار روبه بهبودی می‌ رود و ظرفیت شش‌ها بیشتر می‌شود.

پاکسازی ریه از سیگار بهتر و راحت تر کار می کند در نتیجه فرد کمتر دچار سرفه و تنگی‌نفس می‌شود و تحمل فرد برای انجام دادن حرکات ورزشی، به‌ویژه فعالیت‌های قلبی‌عروقی مانند دویدن و پریدن افزایش می‌یابد.

ریه بعد از ترک سیگار اکسیژن بیشتری به قلب می رساند و در این زمان گردش خون بدن در مسیر بهتر شدن قرار دارد. ریه بعد از ترک سیگار کم کم  مژک‌های تنفسی را ترمیم می کند و اکسیژن رسانی به بدن بهتر می شود.

بنابراین خیلی مهم است که قبل از اینکه کار پاکسازی ریه از سیگار به جایی برسد که دیگر نتواند به بهبودی برسد سیگار را که از اصلی ترین دشمنان ریه محسوب می شود را ترک کنید تا پاکسازی  ریه بعد از ترک سیگار دوباره مثل سابق بتواند اکسیژن که باعث حیات انسان است را به بدنتان برساند تا به راحتی نفس بکشید و از انجام فعالیت های ورزشی لذت ببرید.

 

بیشتر بخوانید:  چند روز بعد از ترک سیگار نیکوتین از بدن خارج میشود

 

 

 

 

 

نتیجه گیری

 

همانطور که خواندید ریه یکی از مهمترین بخش های بدن است اگر جز افراد خوش شانس می باشید که ریه شما سالم و آسیبی به آن نرسیده می توانید همین الان جلوی آن را بگیرید و از خیلی سرفه های وحشتناک خود را نجات داده و اقدام به ترک سیگار کنید می توانید به راحتی با عضو شدن به خانواده رها بدن خود و ریه های خود را از این موجود زیان بار نجات دهید و هیچ وقت دیگری به آن روی نیاورید.

 

عکس ریه بعد از ترک سیگار