ترک سیگار از هر کاری مهم تر است؟!

شاید مشغله کاری دارید، شاید سفری در پیش دارید و حتی ممکن است در یک بحران احساسی باشید و تصور می کنید که الان فرصت مناسبی برای ترک سیگار نیست، شاید تصور می کنید بعد از ترک سیگار زندگی لذتی ندارد، و یا بدون سیگار از پس چالش های زندگی برنمی آیید. بدیهی است که  سیگاری ها معمولا ترک سیگار خود را به بعد موکول می کنند. اما بهتر است بدانید ترک سیگار از هر کاری مهم تر است زیرا ...

 

چرا ترک سیگار آنقدر مهم است؟

اگر دلیلی برای ترک سیگار یا انگیزه ترک سیگار ندارید، ما چند دلیل از دلایل فراوان آن را برایتان بیان می‌کنیم. در هر سال هشت میلیون نفر بر اثر استعمال توتون و تنباکو به دام مرگ کشیده می‌شوند. این مطلب برای اشخاص زیادی انگیزه ایجاد می‌کند که به سمت ترک سیگار بروند و دنبال روش‌های ترک سیگار باشند. مثل ایجاد ظاهر نامناسب و بوی بد، ابتلا به انواع بیماری ها مثل سرطان ها و مشکلات قلبی و ریوی، عوارض پوستی، زوال عقل و تهدید سلامتی اطرافیان به خصوص کودکان. سیگاری ها به بیماری‌هایی مبتلا می‌شوند که حتی اسم آنها را هم نشنیده‌اند. در نهایت مرگ زودرس بدترین چیزی است که سیگاری ها را تهدید می‌کند. توجه به مضرات سیگار، برای اشخاص سیگاری انگیزه ترک سیگار ایجاد می‌کند. برای ترک سیگار دلایل زیاد دیگری نیز وجود دارد که با هم آن‌ها را بررسی می‌کنیم و ضررهای ناشی از دخانیات را مطرح می‌کنیم.

ظاهر سیگاری ها

همان‌طور که از ظاهر سیگاری‌ها مشخص است، مصرف سیگار بر ظاهر افراد تأثیر منفی دارد. پوست شخص سیگاری و لباس‌ها و کل خانه‌اش بوی ناپسند می‌گیرد. سیگار باعث بد رنگ شدن دندان‌ها می‌شود و دهان را بدبو می‌کند. در اثر استفاده از دخانیات، پروتئین‌های مربوط به ارتجاع پوست نابود می‌شوند و درنتیجه پوست دچار چروک و پیری زودرس می‌شود. در پوست کنار لب و چشم بیشتر این مشکل دیده می‌شود. بیماری‌های زیادی فرد سیگاری را تهدید می‌کند. مصرف دخانیات امکان مبتلا شدن به بیماری پسوریازیس را زیاد می‌کند. این بیماری یک مشکل پوستی است که لکه‌های قرمز و در پی آن خارش پوست ایجاد می‌کند.

سرطان در کمین است!

شاید بزرگترین انگیزه ترک سیگار فرار از سرطان باشد. سیگار و به‌طورکلی دخانیات عامل حدود بیست نوع سرطان و بیست و پنج درصد از مرگ‌های ناشی از سرطان در همه دنیاست. دود سیگار حاوی هفتاد ماده سرطان‌زا است. سیگاری‌ها به‌طور چشمگیری امکان مبتلا شدن به سرطان خون میلوئیدی را دارند. تحقیقات نشان می‌دهد در میان زنانی که سیگار می‌کشند، خطر دچار شدن به سرطان پستان بیشتر از زنان دیگر است. سریع ترین روش ترک سیگار، شما را به زودی از شر این مشکلات خلاص می‌کند. جالب است بدانید سیگار‌های بدون دود نیز عامل دچار شدن به سرطان‌های مری، لب، حنجره و دهان هستند. متأسفانه سیگاری‌ها بیش‌از دیگران در معرض سرطان‌های سینوس، روده بزرگ، کبد، معده، تخمدان و سرطان دستگاه ادراری تحتانی (شامل مثانه، حالب و کلیه) هستند.

قلب و مغز و همه بدن در خطر سیگار است

همان‌طور که اکثر افراد می‌دانند، چند عدد سیگار در روز یا استشمام دود سیگار دیگران خطر بیماری قلبی را بیشتر می‌کند. همین‌طور احتمال سکته مغزی را تا دو برابر بیشتر می‌کند. ساده ترین روش ترک سیگار می‌تواند بدون ایجاد عوارض ترک سیگار، این بیماری‌ها را از سیگاری ها دور کند. مصرف تنباکو موجب به وجود آمدن لخته‌های خون است که در جریان خون اختلال ایجاد کرده و در پی آن حمله قلبی و مغزی ایجاد می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد سیگار کشیدن عامل بیماری چشمی نیز هست. به‌طور مثال سیگار باعث آب‌مروارید و گلوکوم می‌شود که ممکن است منجر به کوری شود. اشخاص سیگاری بیشتر از اشخاص غیر سیگاری در معرض ابتلا به بیماری دژنراسیون ماکولا هستند. این بیماری کاهش بینایی را در پی خواهد داشت که برگشت پذیر نیست.

ترک سیگار به روش رها، یک روش ترک سیگار آسان است که شما را به سلامتی جسم و عقل نزدیک می‌کند. متأسفانه سیگار به همه اعضای بدن آسیب می‌زند، من‌جمله باعث زوال عقل و اختلال‌های ذهنی می‌شود. برای مثال آلزایمر یک نوع بیماری است که رایج‌ترین نوع از زوال عقل است. حدود چهارده درصد از آلزایمر در جهان به سیگار کشیدن مرتبط است. علاوه‌بر بیماری‌های ذکر شده سیگار احتمال ابتلا به پریودنتال را نیز بیشتر می‌کند. این بیماری، التهابی است و به لثه و فک ها آسیب می‌زند و درنهایت شخص بیمار دندان‌هایش را از دست می‌دهد. اشخاصی که سیگار می‌کشند، مریضی‌های دیگر را هم ممکن است تجربه کنند مثل آرتریت روماتوئید، کرون و مننژیت باکتریایی. فرد سیگاری در معرض انواع بیماری‌هایی است که حتی اسمشان را نشنیده است! با این همه مضرات موجود در سیگار بعضی از نهادهای اجتماعی به دنبال سریع‌ترین روش ترک سیگار هستند تا سیگاری‌ها ترک سیگار سریع را تجربه کنند.

تهدید سلامتی اطرافیان

سیگاری‌ها علاوه بر مشکلاتی که برای خود به وجود می‌آورند، سلامتی دیگران را نیز تهدید می‌کنند. در هر سال یک میلیون نفر به خاطر این‌که دود سیگار دیگران را استشمام می‌کنند، به کام مرگ می‌روند. همچنین افراد غیرسیگاری به‌خاطر دود سیگار در خطر سرطان ریه و دیابت هستند و اگر سل نهفته داشته باشند، احتمال دارد بیماری‌شان فعال شود. خوب است بدانید سیگار یکی از عوامل آتش‌سوزی‌های ناگهانی است و این‌گونه جان دیگران را هم تهدید می‌کند. مشکل بسیار بزرگی که سیگار ایجاد می‌کند تأثیر منفی آن بر کودکان است که بسیار نگران کننده است. فرزندان افراد سیگاری به التهاب مجاری تنفسی دچار می‌شوند و عملکرد ریه آنان نیز کم می‌شود. این کودکان در معرض بیماری آسم هستند و امکان دچار شدن به اختلال‌های تنفسی را دارند. این‌موضوع درخور توجه است که سیگار الکترونیک نیز برای فرزندان افراد سیگاری مضر است. این دستگاه‌ها احتمال نشت دارند و هم چنین ممکن است باعث انفجار و آتش‌سوزی نیز بشوند. البته نیکوتین سیگارهای الکترونیک به‌شدت اعتیادآور است که به مغز کودکان صدمه می‌زند. ترک سیگار دائمی، راه نجات کودکان از این مضرات جبران‌ناپذیر است. حفظ سلامتی دیگران یک مورد جدی برای انگیزه ترک سیگار است.

تأثیر منفی بر روابط اجتماعی و محیط زیست

از مضرات دیگر دخانیات این است که روابط اجتماعی را دست‌خوش تغییرات منفی می‌کند. همچنین هزینه‌های زیادی برای مصرف مواد و در پی آن درمان و پزشکی به شخص سیگاری تحمیل می‌شود. در صورتی‌که افراد می‌توانند این مبالغ را در امور دیگر زندگی خرج کنند. سیگاری‌ها ممکن است دچار ناباروری نیز بشوند. عوارض سیگار موجب تغییر شکل اسپرم شود و همچنین تعداد و تحرک اسپرم را کاهش می‌دهد. در کنار همه مضراتی که سیگار دارد، به محیط‌زیست هم آسیب می‌زند و باعث آلودگی محیط‌زیست می‌شود. ته‌سیگارهای زیادی در سواحل و کنار آب‌ها در همه جای کره زمین وجود دارد. ماده‌های مضری در ته‌سیگارها وجود دارد مثل آرسنیک، سرب، نیکوتین و فرمالدئید. دود تنباکو نیز چون شامل گازهای گلخانه‌ای یعنی دی‌اکسیدکربن، متان و اکسیدهای نیتروژن است، به محیط‌زیست صدمه می‌زند. برای رهایی سیگاری‌ها و اطرافیان آنها و همچنین برای کمک به محیط زیست، روش‌ ترک سیگار آسان و تضمینی بهترین راه‌حل است.

مزایای ترک سیگار

فواید ترک سیگار بسیار جالب توجه است. این اثرات به‌سرعت دیده می‌شوند. بعد از ترک سیگار در مدت زمان بسیار اندکی ضربان قلب بهتر می‌شود. دوازده ساعت بعد از ترک سیگار، میزان مونوکسید کربن خون به مقدار نرمال می‌رسد. در مدت دو تا دوازده هفته گردش خون و فعالیت ریه‌ها بهبود می‌یابد. طی یک تا نه ماه به‌صورت قابل توجهی سرفه‌ها و تنگی نفس کم می‌شود. یکی دیگر از مزایای ترک سیگار این است که در مدت زمان پنج الی پانزده سال احتمال اینکه یک شخص سیگاری دچار سکته مغزی شود، به اندازه یک شخص معمولی خواهد شد. پس از گذشت ده سال نرخ مرگ و میر به علت سرطان ریه پنجاه درصد کاهش می‌یابد. با سپری شدن پانزده سال نیز احتمال دچار شدن به مریضی‌های قلبی به حداقل ممکن می‌رسد. یک مرکز ترک سیگار تضمینی ‌می‌تواند شخص سیگاری را به این شرایط مطلوب نزدیک کند. ترک سیگار و به طور کلی ترک دخانیات یک سفر است. با ترک این عادت، کیفیت زندگی فرد سیگاری و اطرافیانش ارتقا پیدا کرده و شخص سیگاری رهایی را تجربه خواهد کرد. ترک سیگار با روش رها، بهترین راه ترک سیگار را ارائه می‌کند تا شخص سیگاری به راحتی خود و اطرافیانش را از مزایای ترک سیگار بهره‌مند کند.