دود دست سوم سیگار چیست و چرا باید از آن دوری کنیم؟

دو عامل مهمی که برای افراد سیگاری و اطرافیان او که در معرض دود سیگار قرار دارند، عامل پرخطری می باشد، سیگار و دود سیگار است. دود دست سوم یکی دیگر از مواردی است که برای افراد مضر می باشد اگر نمی دانید که دود دست سوم چیست؟ با ما همراه باشید تا در این بخش به آن بپردازیم.
افرادی که در معرض مستقیم دود سیگار نمی باشند هم باید بیش تر مراقب باشند چرا که آن ها هم در معرض خطر ناشی از خطرات مربوط به سیگار هستند. طبق تحقیقات انجام شده مشخص شده که سیگار کشیدن  از فاصله دور هم می‌تواند برای دیگران خطرناک باشد.

 

 

شما می توانید برا اطلاع کامل در خصوص دوره های ترک سیگار با مشاوره ترک سیگار از طریق شماره های زیر در تماس باشید.

02122567561

02122794683

 

 

 

 

 

 

 

دود دست سوم سیگار چیست؟

 

خب حتما به باقی مانده سیگار و نیکوتین و مواد شیمیایی دقت کردین و آثار آن را بر روی سطوح مختلف از جمله خانه و فضای بسته مشاهده نمودید. به همین باقیمانده نیکوتین و مواد شیمیایی، دود دست سوم سیگار می‌گویند. متخصصان به این نتیجه رسیده اند که، این مواد می‌تواند با سایر مواد شیمیایی موجود در فضای بسته واکنش نشان دهد و باعث به وجود آوردن ترکیباتی سمی شود. از جمله این ترکیبات سمی می توان به مواد سرطان‌زا اشاره نمود. به همین منظور این روند به ایجاد مشکل جدی برای افراد به خصوص کودکان به شمار می آمد. همانطور که می دانید کودکان زمان بیشتری را در خانه وقت می گذرانند و به طبع تماس‌ شان با سطوح مختلف هم بیشتر می باشد. به همین منظور این نوع آلودگی تهدید کننده بیش تری نسبت به سایر افراد می باشد.

 


دود دست سوم سیگار کجا وجود دارد؟

 


حال اگر برایتان سوال پیش آمده که دود دست سوم کجا وجود دارد؟ در پاسخ به شما می گوییم که طبق تحقیقات به عمل آمده این آلودگی‌ها می‌تواند به مو، پوست، لباس، دیوار، مبلمان خانه، ملحفه‌ها، پرده‌ها، فرش‌ها، و دیگر سطوح بچسبد و حتی مدت‌ها پس از قطع سیگار نیز روی آنها همچنان باقی بماند.
به همین منظور افراد به خصوص کودکانی که در چنین محیطی تنفس می‌کنند و به صورت ناخوداگاه اشیا را لمس می نمایند خطرات جدی سلامت آن ها را تهدید می کنند. البته دود دست سوم به تحقیقات بیش تری نیاز دارد تا زیان های آن به طور دقیق شناسایی گردد.

دود دست سوم سیگار بر روی سطوح باقی می‌ماند و با گذشت زمان  هم از بین نمی رود و همچنین با شیوه‌های تمیزکردن معمولی نیز تمیز نمی گردد. از طرفی هم باید توجه کنید که دود دست سوم سیگار با بازکردن در و پنجره‌ها یا استفاده از دستگاه‌های تهویه هوا نیز رفع نمی گردد. همچنین، این دود در اکثر بخش های خانه وجود دارد و مربوط به قسمت‌هایی خاصی نمی باشد. به‌همین منظور بیشتر مراقب آن باشید.

تنها راهی که افراد می توانند خود را حفظ نمایند در محیط هایی که در آن سیگار مصرف شده قرار نگیرند و فرقی هم ندارد که چه محیطی باشد؛ در هر محیطی که در آن وقت خود را می گذرانید اعم از خانه شخصی، وسیله نقلیه یا دفتر کار همه باید تمیز و بدون دود باشد.

 


خطر دود دست ‌دوم


دود دست دوم به عنوان دود حاصل از مصرف دخانیات برای افرادی که در معرض این دود قرار دارند بسیار خطرناک بوده و باعث می شود تا به سلامتی فرد آسیب برساند . صد‌ها مادۀ شیمیایی در دود دست ‌دوم وجود دارد که بسیاری از آنها به نوعی باعث بروز سرطان در فرد می گردد. برای مثال اگر خانم بارداری در معرض دود دست ‌دوم قرار بگیرد، به خود و کودک خود آسیب جدی وارد می سازد.
خطرات دیگری که فرد در دود دست دوم قرار دارد می توان به تولد زودرس، سقط جنین، وزن کم نوزاد هنگام تولد و مشکلات رفتاری و یادگیری در آینده کودک اشاره نمود. به منظورجلوگیری از به وجود آمدن این مشکلات و خطرها باید از مصرف دخانیات جلوگیری شود و همچنین از حضور در محل هایی که افراد دیگری دخانیات مصرف می نمایند هم اجتناب کرد.

 

 

 

 

 

خطر دود دست ‌سوم

 


همانطور که در بخش های قبلی خواندید دود دست ‌سوم، پس‌ماندۀ دود سیگار در کنار مبلمان، روی فرش، روی رنگ دیوار و غیره می باشد و به همین منظور زنان باردار حتی بدون این که متوجه شوند در معرض این نوع دود و خطرات ناشی از آن قرار بگیرند دود دست ‌سوم می‌تواند برای مدت طولانی حتی سال ها در جایی باقی بماند اگر احساس کردید که مکانی بوی دود می‌دهد، حتی زمانی که هیچ‌کس در آن حضور ندارد  از حضور در آن جا اجتناب نمایید. 
اگر شما قصد دارید تا باردار شوید حتما باید محیط زندگی خود را از انواع دود و پسماند های دخانیات تمیز کنید و از مصرف دخانیات هم جدا خودداری نمایید. اگرهمسرتان هم خارج از خانه سیگار مصرف می نماید با همان لباس ها به داخل خانه نیاید.
همچنین از این به بعد هر وقتی که با دود سیگار و قلیان مواجه شدید حتما دستان خود را بشویید.

 

 

پیشگیری از آثار سلامت دود دست سوم

 


بهترین روشی که شما می توانید از برخی خطرات احتمالی دود دست سوم جلوگیری نمایید  پرهیز از قرار گرفتن در معرض آن است. اگر شما سیگار مصرف نمی کنید از حضور در مکان هایی که افراد سیگار مصرف می نمایند خودداری کنید. اگر سیگار مصرف می نمایید، دود دست سوم یکی از دلایل بیشماری می باشد که باید حتما هر چه سریع تر آن را ترک کنید. 
همانطور که دانسیتد دود دست سوم به راحتی از بین نمی رود و  شما نمی‌توانید فقط در یک قسمت خانه سیگار بکشید و توقع داشته باشید که دود آن فقط در همان مکان باقی بماند. 
بقایای مواد شیمیایی بر روی لباس و سطح های دیگری قرار می گیرد و باعث می شود تا به بخش‌های دیگر خانه انتقال پیدا نماید.

اگر شما یا خانه شما در معرض دود سیگار قرار گرفته است، می توانید برای از بین بردن باقی  مواد شیمیایی می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید.

 

  • - شستشوی کامل لباس‌ها
  • - شستشوی ملحفه و روبالشی‌ها
  • - پاکسازی سطوح سخت
  • - پاکسازی پیشخوان ها، دیوار‌ها و سقف
  • - شستشوی کامل فرش و قالیچه
  • - پاکسازی تمام اسباب بازی‌ها
  • - شستشوی پارچه‌های موجود در خانه مانند پارچه مبلمان
     

 

 

 

 

 

نتیجه گیری

 

سیگار یکی از عواملی می باشد که عوارض های بدی را به دنبال دارد. سعی کنید که به هیچ عنوان این ماده سمی را مصرف نکنید و در مکان هایی که دود سیگار می باشد حضور داشته باشید. حال اگر شما جز افراد سیگاری می باشید و ترک برای شما سخت است ما این اطمنیان را به شما می دهیم که با پیوستن به کلینیک ترک سیگار خانه رها می توانید در عرض چند روز با تیم حرفه ای و مجرب این مجموعه برای همیشه از شر این ماده مضر خلاص شوید چرا که هزاران نفر از افراد با پیوستن به این مجموعه توانستند به راحتی برای همیشه سیگار را ترک نمایند.