درباره خطرات انواع دود سیگار

حتما میدانید که دود سیگار چقدر برای فرد سیگاری و افرادی که در اطراف آن فرد حضور دارند مضر می باشد. چرا که حتی اگر شما سیگاری نباشید با استشمام دود سیگار دیگری برای فرد بسیار مضر می باشد . زمانی که کسی سیگار می‌کشد، علاوه بر این که بخشی از دود وارد ریه فرد می شود بخش دیگر آن وارد هوا می شود که اطرافیان او تنفس می نمایند. این دود سیگار از عوارض های بالایی برخوردار است که در این بخش می خواهیم به آن بپردازیم.

 

شما می توانید برا اطلاع کامل در خصوص دوره های ترک سیگار با مشاوره ترک سیگار از طریق شماره های زیر در تماس باشید.

02122567561

02122794683

 

 

 

 

دود دست دوم سیگار چیست؟

 


زمانی که فردی در معرض دود سیگار فردی که سیگار می کشد قرار می گیرد دود سیگار دست دوم می گویند. اگر شما جز افرادی هستید که به صورت منظم در کنار فرد سیگاری قرار دارید، بهتر است از خطرات آن مطلع شوید. وقتی فردی سیگار، پیپ، تنباکو یا حتی سیگار الکترونیکی می کشد، همه دود آن علاوه بر آسیب رسیدن به خود فرد به شما هم زیان می رساند.
 
 
افراد غیرسیگاری احتمال مبتلا شدن به بیماری‌هایی مانند سرطان ریه و بیماری های قلبی را دارند چرا که افرادی که در نزدیکی یک فرد سیگاری قرار می گیرند، حتی زمانی که به صورت مستقیم در هاله دود قرار نگیرند، ممکن است مقداری از دود حاصل از آن را استنشاق نمایند.به این روش سیگارکشیدن «غیرفعال» می گویند

 


دود سیگار چقدر خطرناک است؟

 

توجه کنید که به هر قیمتی که شده از قرار گرفتن در اطراف افراد سیگاری بپرهیزید. چرا که محرک های کشنده و سم های سرطان زایی در دود سیگار وجود دارد که منجر به آسیب رساندن به شما می گردد.

به دلیل این که سم های موجود در دود سیگار نامرئی می باشد شما نمی توانید آن ها را مشاهده کنید و با باز کردن پنجره و.... محافظت کننده خوبی برای شما محسوب نمی شود.

توجه کنید که دود سیگار در هوا باقی می ماند و باعث می شود تا این سموم ها وارد بدن افرادی که آن جا حضور دارند هم گردد این دود هم باعث ایجاد سرطان در هر کسی حتی فردی که تا به حال سیگار نکشیده است، می گردد.
 
سرطان هایی که ممکن است فرد سیگاری و یا اطرافیان او  دچار آن شوند عبارتند از: سرطان حنجره، نازوفارنکس و سرطان سینه و... باشد.
 
دود سیگار علاوه بر ایجاد سرطان می تواند منجر به بیماری های دیگری همانند فشارخون، مشکلات قلبی و عروقی و همچین افزایش خطر حمله قلبی و سکته گردد.

 

 

 

 

 

 

 

چه کسانی بیشتر تحت تاثیر خطرات دود سیگار قرار می گیرند؟

 
هر فردی که به صورت منظم در برابر دود سیگار قرار بگیرد، خطرناک می باشد.  برخی از افراد هستند که بیشتر از دیگران در معرض خطر می باشند. خطر ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان ریه و بیماری قلبی در افرادی که به طور منظم دود سیگار تنفس می کنند بیشتر است. در نتیجه، کودکانی که دارای  والدین سیگاری می باشند بیش تر در معرض خطرات ناشی از دود سیگار قرار می گیرند.
 
دود سیگار از طرف دیگری هم می‌ تواند خطرات دیگری هم برای افراد ایجاد نماید: برای مثال زنان بارداری که در معرض آن قرار می گیرند احتمال این که دچار زایمان زودرس شوند افزایش می یابد.
 
کودکان نیز جز افرادی هستند که بسیار سریع تر تحت تاثیر خطرهای دود سیگار قرار می  گیرند چرا که سیستم های ایمنی آن ها ضعیف می باشد و بدنشان در برابر سیگار نمی تواند به خوبی مقاومت نمایند. و ابتلا شدن آن ها به بیماری هایی مانند : عفونت¬‌های قفسه سینه ، آسم، سرفه و سرماخوردگی، عفونت‌ های گوش، بیماری‌ های سرماخوردگی و آنفولانزا را افزایش می دهد.
 
لازم به ذکر است که دود سیگار در فضاهای بسته خطر را برای کودکان تشدید تر می نماید چرا که در این شرایط دود می‌-تواند به حد خطرناک خود برسد. به عنوان مثال، در اتومبیل‌ ها، حتی زمانی که پنجره‌¬ها باز باشند، میزان دود از کنترل خارج می گردد.


 
ژنتیک و دود سیگار

 
جالب است بدانید که همانند بسیاری از مشکلات سلامتی، خطراتی که از دود سیگار به وجود می آید ممکن است تحت تاثیر ژنتیک شما باشد. برخی از افراد هستند که به طور طبیعی نسبت به برخی از سموم حساس هستند.. با انجام یک آزمایش ژنتیک ساده می توانید این موضوع را به وضوح مشاهده نمایید 

 

 

 آیا دود سیگارهای الکترونیکی خطرناک است؟


 
در سال های اخیر بسیار شاهد ویپ ها و سیگارهای الکترونیکی می باشیم و افراد به خیال خود فکر می کنند تا با کمک سیگار های الکترونیکی می توانند سیگار را ترک نمایند و هیچ ضرری هم ندارد. اما این موضوع بسیار اشتباه می باشد چرا که سیگار الکترونیک و دود آن هم به اندازه خود سیگار مضر و سمی می باشد. 
 
پس برای جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری های مختلف و محافظت از خود از قرار گرفتن در محیط هایی که دود سیگار وجود دارد خودداری نمایید. 

 

 

 

 


روش های محافظت از دود دوم سیگار

 


برای این که تشخیص دهید در محیطی دود سیگار وجود دارد کار راحتی نمی باشد. بهترین روشی که افراد از دود سیگار در امان بمانند این است که افراد سیگاری‌ از مصرف سیگار در اطراف دیگران اجتناب نمایند. همیشه از افراد سیگاری درخواست کنید تا در بیرون و دور از افراد حاضر در محل کار، مکان های عمومی و ... سیگار بکشند.

 


اگر در خصوص عوارض سیگار حساس هستید به این نکات توجه کنید:
 

•    در فضای باز سیگار بکشید و خانه و اتومبیل‌ خود را عاری از دود نگه دارید: مطمئن شوید که مکان‌های بسته همیشه عاری از دود هستند. باز بودن پنجره ماشین یا خانه برای محافظت از کودکان و سایر افراد در برابر دود سیگار کافی نیست. قوانین خاصی را در مورد سیگارکشیدن در خانه تنظیم کنید و مطمئن شوید که دوستان و اعضای خانواده از آن ها پیروی می‌ کنند.
 


•    با کارفرمای خود صحبت کنید: بهتر است تا در محل کارتان حتما مکان مشخصی را انتخاب نمایند تا افرادی که می خواهند سیگار مصرف نمایند به آن جا بروند تا سایرین از اعضای تیم از دود آن آسیب نبینند. برای این موضوع هم می توانید با کارفرمای خود صحبت نمایدد.


 
•    مراقب باشید: تا حدالامکان  از قرار گرفتن در مکان‌های عمومی که سیگارکشیدن را مجاز می‌دانند اجتناب نمایید. اگر کسی را در حال سیگار کشیدن مشاهده نمودید، تغییر مسیر دهید تا از خطرات آن دوری نمایدد. 

 

•    استفاده از دستگاه های تصفیه هوا  این روزها شاهد دستگاه های تصفیه هوا می باشیم که تا حدودی می تواند سم های موجود در هوا را از بین ببرد به همین منظور شما می توانید از آن دستگاه ها استفاده نمایید چرا که این دستگاه ها به فیلتر کردن سموم موجود در هوا کمک شایانی می ‌نماید. 

 


•    افزایش تقویت سیستم ایمنی بدن : برخی از موادهای خوراکی و.. وجود دارد که بدن شما را در مقابل سموم مختلف محافظت می نماید مثل زنجبیل، چای سبز و زردچوبه  ترکیبات موجود در این مواد گیاهی در مهار فعال شدن مواد سرطان ‌زای محیط و دود سیگار بسیار موثر می باشد. پس تلاش کنید تا در کنار رژیم غذایی خود کمی محافظ طبیعی هم اضافه نموده تا بدن خود را از سموم های مختلف محافظت نمایید.

 

 

 

 

نتیجه گیری

 

دود سیگار نه تنها برای خود فرد سیگاری مضر می باشد بلکه به اطرافیان وی هم زیان بسیاری را می رساند به همین منظور اگر سیگاری هستید و سلامتی اطرافیانتام برایتان مهم می باشد در اولین قدم حتما این ماده سمی را ترک کنید تا از به وجود آمدن عوارض های بسیاری جلوگیری نمایید. شما می توانید با پیوستن به خانواده رها به راحتی بدون هیچ عوارضی برای همیشه این ماده سمی را ترک نمایید و سلامتی را به خود و اطرافیان خود برگردانید.