سیگار الکترونیک آری یا نه؟

امروزه شاهده بسیاری از سیگار های الکترونیک هستیم که افراد به خیال خود میپندارند می توانند به راحتی سیگار را ترک کنند در صورتی که از عوارض آن اطلاعی ندارند و در دام بازارها می افتند سیگار الکترونیک نه تنها کمکی به ترک شما نمی کند بلکه باعث می شود تا زیان های دیگری ببینید شما می توانید با تحقیقات به این نتیجه برسید که سیگار الکترونیک به هیچ عنوان روش درستی نمی باشد که در ادامه به دلایل آن می پردازیم.

 

 

سیگار الکترونیک و خطر مرگ!

 

اگر شما سیگاری هستید ممکن است بارها از اطرافیان خود شنیده باشید که اگه میخوای سیگار و ترک کنی برای ترک سیگار میتونی از سیگار الکترونیک یا پاد استفاده کنی که هم نیکوتین به بدنت میرسونه هم راحت میتونی سیگار و بذاری کنار. در صورتی که کاملا  این جمله و این پیشنهاد بسیار اشتباه می باشد.

 

 

سیگار الکترونیک حتی کشنده تر از سیگار

شاید تصور می کنید برای ترک سیگار که با جایگزین کردن سیگار الکترونیک، از شر دود و مواد شیمیایی آن دور می شوید اما بهتر است بدانید که سیگار الکترونیک راهکار مناسبی برای ترک سیگار نیست و حتی به مراتب بسیار خطرناک تر می باشد.

بر خلاف تصور عموم سیگار الکترونیک یا ویپ بدون ضرر نیست. نیکوتین موجود در مایع ویپ بسیار زیاد است که معادل بیست نخ سیگار است. به همین دلیل وابستگی به نیکوتین ایجاد می‌کند و اعتیادآور است. سیگار الکترونیک برای قلب، گردش خون، دندان‌ها و به طور کلی برای سلامتی مشکلاتی ایجاد می‌کند. این وسیله برای اطرافیان هم مضر است. حتی ویپ بدون نیکوتین هم عواض نامطلوبی دارد مثل سوزش دهان و مجاری تنفسی و التهاب ریه و گلو. استفاده از ویپ روش مناسبی برای ترک سیگار نیست.

 

 

 

 

 

 

سیگار الکترونیک آری یا نه؟

 

در سال‌های اخیر سیگار الکترونیکی یا ویپ رواج بیشتری پیدا کرده‌است. برای مثال آمارها نشان می‌دهد که در آمریکا سیگار الکترونیک محبوب‌ترین دخانیات بین جوانان آمریکاست. مردم فکر می‌کنند که سیگار الکترونیک خطری برای سلامتی ندارد و شاید ساده‌ترین روش ترک سیگار است.

 سیگار الکترونیکی یا ویپ با باتری کار می‌کند و شبیه سیگار یا سیگار برگ یا قلم است. این وسیله در زمان استفاده محلولی به شکل بخار بیرون می‌دهد. مقدار نیکوتین موجود در مایع ویپ زیاد است. سیگار الکترونیک دود ندارد ولی حسی در فرد ایجاد می‌کند که شبیه به مصرف دود تنباکو است. بعضی کمپانی‌های تولیدکننده، سیگار الکترونیک را برای ترک سیگار یا کم کردن استفاده از سیگار به مردم ارائه می‌کنند. بعضی افراد سیگاری هم تصور می‌کنند که بهترین روش ترک سیگار همین است. اما این وسیله برای ترک سیگار مناسب نیست و براساس اطلاعات سازمان غذا و داروی آمریکا یکی از محصولات تنباکویی و دخانیات است. مواد داخل این وسیله طعم‌های طبیعی دارد که به‌نظر می‌رسد بی‌ضرر است؛ اما این‌طور نیست. برای مثال مواد داخل دستگاه JUUL  مقدار بسیار زیادی نیکوتین دارد که به‌اندازه بیست سیگار است.

 

 

 

تفاوت سیگار الکترونیک با سیگار معمولی

 

مصرف سیگار در بلندمدت ضررهای بسیاری دارد که مشخص و ثابت شده ‌است. براساس آمار در آمریکا از هر پنج نفر یک نفر به علت استفاده از سیگار می‌میرد.

در ظاهر این‌گونه به‌نظر می‌رسد که سیگار الکترونیک برای کسانی که قصد ترک سیگار دارند، کم‌ ضررتر است. اما سیگار الکترونیکی بی‌خطر نیست و حتی در مدل ‌های بدون نیکوتین هم اثرات سوئی وجود دارد که در این مقاله به آن پرداخته خواهد شد.

تجربیات مشخص کرده‌است که ویپ هم مثل سیگار معمولی باعث بیماری‌های انسدادی ریه، بیماری قلبی و سرطان می‌شود. استفاده از سیگار الکترونیک آسان‌ترین روش ترک سیگار نیست و باید دنبال راه‌های بی‌خطر بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 دروغ‌هایی درباره‌ سیگار الکترونیکی

 

باورهای غلط و دروغ‌هایی درباره ویپ وجود دارد که بعضی اشخاص بی‌اطلاع با شنیدن آن‌ها به مصرف سیگار الکترونیک روی می‌آورند.

یکی از این باورهای غلط این است که سیگار الکترونیک به سیگاری‌ها در ترک سیگار کمک می‌کند. اما واقعیت این است که سازمان غذا و داروی آمریکا این‌موضوع را تأیید نمی‌کند. وقتی فردی برای ترک سیگار آسان از ویپ استفاده می‌کنند، معمولاً بعد از ترک سیگار مصرف سیگار الکترونیکی را ادامه می‌دهد

1. که دراین‌صورت نیکوتین و مواد مضر همچنان به بدن او وارد می‌شوند. فرد سیگاری اگر سلامتی خود را می‌خواهد، باید به‌دنبال ترک نیکوتین باشد نه‌فقط ترک سیگار.

2. بعضی فکر می‌کنند ویپ خطری ندارد. اما ویپ در کنار مواد سرطان‌زا استون هم دارد که حلال است. استنشاق آن باعث سوزش و آسیب چشم و پوست است. استفاده از سیگار الکترونیک در طولانی‌مدت امکان دچار شدن به سرطان را افزایش می‌دهد.

3. باور غلط دیگر این است که ویپ برای دیگران ضرری ندارد. با اینکه سیگار الکترونیکی بوی بدی ندارد و ظاهراً اطرافیان را اذیت نمی‌کند اما درواقع مواد شیمیایی بخار خارج‌شده از آن در محیط‌های سربسته آلودگی ایجاد می‌کند و از طریق تنفس یا از طریق پوست جذب بدن افراد غیرسیگاری می‌شود که خطراتی برایشان در پی خواهد داشت.

4. شاید به‌نظر برسد که بخار آب سیگار الکترونیک خطر ندارد. اما جالب است بدانید آنچه ویپ تولید می‌کند، بخار آب نیست بلکه چیزی شبیه مه آئروسل است. ذرات موجود در این دود و مه برای ریه مضر هستند.

5. باور بسیار غلط دیگر این است که ویپ اعتیادآور نیست. اما حقیقت نگران‌کننده این است که سیگار الکترونیکی بیست برابر سیگار عادی نیکوتین دارد. با مصرف ویپ مغز به‌دنبال نیکوتین بیشتر است. درنتیجه میل به ویپ بیشتر شده و ترک نیکوتین مشکل‌تر می‌شود.

 

کسی که قصد ترک سیگار دارد، بهتر است به جای جایگزین سیگار، به دنبال بهترین روش ترک سیگار باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عوارض و مضرات سیگار الکترونیک

 

کسانی که به دنبال ساده‌ترین روش ترک سیگار هستند، فکر می‌کنند سیگار الکترونیک گزینه مناسبی است. اما واقعیت این است که ویپ هم ضررهای زیادی برای افراد سیگاری و اطرافیان آنها دارد. استفاده از ویپ برای قلب خطرات جدی دارد.

 

آئروسل مایع الکترونیکی دارای عامل اکسیداسیون، آلدهیدها و نیکوتین است. این مواد روی گردش خون و قلب افراد اثر دارد. همچنین نیکوتین ضربان قلب و فشارخون را بالا می‌برد. به این‌موضوع هم توجه کنید که در افرادی که سیگار معمولی می‌کشند و افرادی که سیگار الکترونیکی می‌کشند، احتمال بیماری‌های قلبی یکسان است. مصرف ویپ بر بهداشت دهان نیز تاثیر منفی دارد.

تحقیقات نشان می‌دهد آئروسل سیگار الکترونیک موجب می‌شود دندان‌ها بیشتر امکان ایجاد باکتری داشته باشند. احتمال پوسیدگی دندان هم بیشتر می‌شود. همچنین ویپ موجب التهاب لثه، گلو و دهان می‌شود. متأسفانه هم سیگار الکترونیک نیکوتین دار و هم بدون نیکوتین بر بافت دهانی غیرسیگاری ها هم اثر منفی دارد و سلول‌های آن را از بین می‌برد. گزارش‌ها حاکی از آن است که سیگار الکترونیک اختلال در فعالیت سلول‌ها ایجاد کرده و حتی به DNA آسیب می‌رساند. ویپ نیکوتین دار بر رشد مغز اشخاص با سن کمتر از بیست و پنج سال تأثیر منفی دارد. به طور کلی حالت تهوع، سوزش چشم، احساس گرگرفتگی و سرگیجه از عوارض سیگار الکترونیک است. این مضرات برای کسانی که قصد ترک سیگار دارند، روشن می‌کند که استفاده از سیگار الکترونیک روش مناسبی برای ترک سیگار نیست. ترک سیگار به روش رها، برای این عزیزان راهی آسان برای ترک سیگار سریع دارد.

 

 

 

 

 

مضرات سیگار الکترونیک بدون نیکوتین

 

امروزه شاهد بسیاری از سیگارهای الکترونیک بدون نیکوتین یا همان پاد هستیم که افراد سیگاری به خیال خود برای رها از سیگار و ترک آن به آن رجوع می کنند در صورتی که کار بسیار اشتباهی است و ممکن است تلفات بسیار بدتری را برجای بگذارد.

ویپ‌های فاقد نیکوتین اگرچه ضرر کمتری دارند اما بدون خطر و عوارض نیستند. به برخی از آسیب‌های ناشی از آن می‌پردازیم.

عصاره داخل این ویپ‌ها سوزش در دهان و مجاری تنفسی ایجاد می‌کند. هر پک از این وسیله حاوی مقداری از دو مایع متداول گلیسیرین و پروپیلن گلیکول است که تبخیر این مواد ممکن است سرطان‌زا باشد. سیگار الکترونیک بدون نیکوتین سیستم ایمنی را تحریک می‌کند و در سلول‌های سیستم عصبی واکنش التهابی ایجاد می‌کند.

 التهاب ریه و گلو نتیجه مصرف این نوع سیگار است و در صورت مصرف بیش‌ازحد واکنش التهابی در کل بدن دیده خواهد شد. همچنبن امکان دارد که مایع این سیگارها باعث مسمومیت سلول‌ها یا مرگ آن‌ها شود.

وجود افزودنی‌های طعم‌دار سیگار الکترونیکی نیز می‌تواند به عروق خونی قلب آسیب برساند و موجب فشارخون یا دیابت و مشکلات قلبی و... شود. با این اوصاف ویپ بدون نیکوتین نیز به هیچ وجه وسیله ترک سیگار نیست.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ترک سیگار به روش رها

 

ترک سیگار با روش رها یکی از بهترین روش ها برای ترک سیگار در کمترین زمان است که شما بدون هیچ جایگزینی و بدون رساندن نیکوتین می توانید با سیگار برای همیشه خداحافظی کنید گویی که از همان اول اصلا سیگاری نبودید.

 

سوالات متداول

سیگارهای الکترونیکی با ریه‌ها چه می‌کند؟

 

یک مطالعه کوچک که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، حاکی از آن است که محصولات سیگارهای الکترونیکی حاوی نیکوتین، باعث التهاب ریه و آسیب بافت ریه می‌شوند. گسترش COPD نیز با این اثرات همراه است. هم سلول‌های ریوی انسانی کِشت شده و هم موش‌هایی که در این مطالعه مورد استفاده قرار گرفتند، در طی این تحقیق وابستگی به نیکوتین را نشان دادند.