دود ته سیگار در چشم کره زمین می‌رود!

 

ته سیگار را نخوریم! ته سیگار زباله‌ای به ظاهر کوچک است اما تأثیر منفی بزرگی بر طبیعت می‌گذارد و در نهایت وارد چرخه غذایی خود انسان می‌شود. ته سیگار گیاهان، پرندگان و حیوانات را هم تهدید می‌کند.

 ته سیگار کوچک است اما خطرهای بزرگی دارد! سالانه حجم بسیار زیادی ته سیگار ایجاد می‌شود. ته سیگار ها به خاک، آب، گیاهان، پرندگان، حیوانات و در نهایت انسان آسیب می‌زند. این زباله به ظاهر کوچک، تأثیر منفی بزرگی بر طبیعت می‌گذارد و در نهایت وارد چرخه غذایی خود انسان می‌شود. فعالیتی از طرف فعالان محیط‌زیست وجود دارد که در کشورهای مختلف به مردم اطلاع‌رسانی می‌کنند و مردم را ترغیب می‌کنند که اگر نمی‌توانند سیگار را ترک کنند، حداقل ته سیگار را در خیابان یا طبیعت پرتاب نکنند.

دود ته سیگار در چشم کره زمین می‌رود!

شاید در ظاهر ته سیگار زباله‌ کوچک و بی‌اهمیتی به‌نظر برسد؛ اما در واقعیت همین ته سیگار کوچک خطراتی برای طبیعت ایجاد می‌کند و متأسفانه آسیب آن به انسان‌ها و دیگر موجودات زنده در محیط‌زیست برمی‌گردد. ترک سیگار علاوه‌بر آدم‌ها به کره زمین هم کمک می‌کند.

براساس آمار منتشرشده در طی یک‌سال حدود هشت میلیارد نخ سیگار در همه کشورهای دنیا مصرف می‌شود. جای تعجب ندارد اگر بگوییم ته سیگار ها در پسماندها و زباله‌های دنیا مقدار قابل‌توجهی است و مقدار زیادی از این ته سیگار ها در جنگل‌ها، ساحل‌ها، رودخانه‌ها و معابر شهری انداخته می‌شوند. تعداد زیادی از سیگاری ها بعد از کشیدن سیگار، ته سیگار را با پا له می‌کنند یا آن را به بیرون از خانه یا ماشین پرت می‌کنند. آن‌ها فکر می‌کنند با این کار این زباله ناپدید می‌شود. اما در واقعیت به این صورت نیست و فرآیند تخریب ته سیگار در طبیعت شروع می‌شود. در زمان‌های مختلف باد و باران ته سیگار را در جاهای مختلف پخش می‌کند و در پایان این ماجرا دود ته سیگار دوباره در چشم انسان‌ها خواهد رفت. پس با ترک سیگار به همه همنوعان خود کمک کنید تا سالم‌تر زندگی کنند. بهترین روش ترک سیگار شما را سریع به هدف می‌رساند.

محققان مطرح کرده‌اند که در فیلتر ته سیگار سی و هفت ماده شیمیایی وجود دارد که یکی از آن‌ها آرسنیک است. وقتی ته سیگار در طبیعت رها می‌شود، در منابع آبی و همچنین منابع خاکی نفوذ می‌کند و تأثیر منفی بر آن‌ها می‌گذارد. این‌موضوع بر روی رشد گیاهان اثر مخربی دارد. علاوه‌بر این حیوانات علی‌الخصوص پرنده‌ها، ته سیگارها را به‌جای غذا می‌خورند. دیده شده‌است که کیلومترها دورتر از مناطق مسکونی در شکم پرندگان دریایی یا حتی لاک‌پشت‌ها ته سیگار وجود دارد. این آلودگی‌هایی که وارد بدن پرندگان می‌شود، وارد زنجیره غذایی انسان‌ها خواهد شد و ضرر آن به خود انسان‌ها باز خواهد گشت. برای علاقه‌مندان به حیوانات و طبیعت این مطالب انگیزه ترک سیگار ایجاد می‌کند و آن‌ها را به سمت سریع‌ترین روش ترک سیگار سوق می‌دهد. ترک سیگار به روش رها، راهی برای ترک سیگار آسان است.

چند سال است که روی پاکت‌های سیگار تصاویری چاپ می‌شود که ریه سالم و ناسالم به دلیل مصرف سیگار را نشان می‌دهد. اما این کار هیچ تأثیری در کم شدن مصرف سیگار نداشته‌است. درهرصورت کمپانی‌های تولید سیگار وظیفه دارند که آسیب‌های ناشی از مصرف توتون و تنباکو را بر روی پاکت‌های سیگار به اطلاع عموم برسانند. ولی متأسفانه هیچ اطلاع‌رسانی درباره خطرات ته سیگار انجام‌نشده است و اطلاع‌رسانی درباره مضراتی که برای محیط‌زیست و زنجیره غذایی خود انسان‌ها دارد، مغفول مانده‌است.

ته سیگار زباله‌ای پرحجم

وقتی ته سیگاری روی زمین می‌افتد، در اثر بارندگی روی آن، حدود یک متر مربع اطراف آن آلوده می‌شود. در هر سال حدود هشت میلیارد نخ سیگار در کل دنیا مصرف می‌شود. بااینکه ته سیگارها کوچک هستند و جای کمی اشغال می‌کنند، اما زباله‌های پرحجمی هستند، چون تعداد استفاده از آن زیاد است. درنتیجه اثر آن‌ هم در طبیعت زیاد است. در کمال تأسف پرندگان و حیوانات ته سیگار ها را به‌جای غذا می‌خورند و آن‌ها را وارد چرخه غذایی می‌کنند. این‌ موضوع یکی از دلایل بیشتر شدن بیماری‌ها و رشد نگران‌کننده سرطان‌ها و بیماری‌های گوارشی است. با ساده‌ترین روش ترک سیگار این چرخه‌های مخرب را کم‌اثر کنیم.

آرسنیک موجود در فیلتر ته سیگار ها بزرگ‌ترین خطر آن برای محیط‌زیست است. آرسنیک به آب آسیب می‌زند و آن را آلوده کرده و از چرخه مصرف خارج می‌کند. هشت میلیارد نخ سیگار که سالانه توسط بشر مصرف می‌شود، می‌تواند هفت میلیارد مترمکعب آب را آلوده کرده و از حالت آشامیدنی خارج کند. این مقدار آب هفت برابر میزان آبی است که مردم تهران در یک‌سال مصرف می‌کنند. هر سیگاری با کشیدن هر نخ سیگار در ایجاد این مشکلات سهیم است. با ترک سیگار دائمی می‌توان از این چرخه خارج شد. ته سیگار به این صورت خسارت‌هایی به منابع آبی وارد می‌کند و هزینه‌ای به دولت‌ها تحمیل می‌کند که این هزینه به هزینه‌های دیگر سیگار اضافه می‌شود. هزینه‌ای که سیگار به‌صورت مستقیم ایجاد می‌کند، درواقع همان هزینه دود کردن سیگار است. این هزینه در ایران در سال 1396 حدود صد هزار میلیارد تومان اعلام شد. با در نظر گرفتن هزینه‌های درمانی که در اثر سیگار ایجاد می‌شود رقم ذکرشده به دویست هزار میلیارد تومان می‌رسد. این مبلغ تقریباً پنج برابر بودجه وزارت آموزش‌وپرورش است! هر سیگاری بعد از ترک سیگار از نظر مالی به خود و کشورش کمک کرده‌است. ترک سیگار به روش رها بهترین راه ترک سیگار را به شما ارائه می‌کند.

مافیای سیگار

در دنیای ما بزرگ‌ترین گردش مالی مربوط به خریدوفروش اسلحه است و بعد از آن یکی از خریدوفروش‌های بزرگ مربوط به سیگار است. این مطلب به مافیای دارو کمک می‌کند که همچنان فعالیت داشته باشد. چون می‌تواند به‌خاطر مصرف سیگار و عوارضی که ایجاد می‌کند، کار خود را ادامه دهد. مافیای سیگار که از مصرف سیگار سود می‌برد، سیگار را به‌صورت بسیار جذابی ترویج و تبلیغ می‌کند. شاید به‌همین دلیل انسان‌ها نتوانستند با هوشمندی و به‌درستی با سیگار برخورد کنند و مشکل سیگار را به‌کلی حل کنند. یکی از این تبلیغات جذاب هنرپیشه‌های محبوب و حتی روشن‌فکران و ادیبان هستند که در هاله‌ای از دود نشان داده می‌شوند. این تبلیغات بسیار تأثیرگذار هستند. دراین‌میان برخی دولت‌ها و حکومت‌ها هم عکس‌العمل‌های مناسب نشان نمی‌دهند و درنتیجه جوانان به سمت سیگار گرایش پیدا می‌کنند. با وجود این شرایط سیگار همچنان به جامعه بشری خسارت وارد می‌کند و راه‌های ترک سیگار می‌تواند این خسارت‌ها را کاهش دهد.

محیط‌زیست هم اثرات منفی سیگار را دریافت می‌کند. همان‌طور که گفته شد ته سیگارهای روی زمین، آب و خاک را آلوده می‌کند. در پی آن گیاهان هم بی‌نصیب نخواهند بود و اثرات منفی سیگار به آن‌ها هم می‌رسد. آرسنیک و دیگر مواد شیمیایی موجود در فیلتر سیگار در خاک نفوذ کرده و بر رشد گیاهان تأثیر منفی می‌گذارد. فواید ترک سیگار بسیار زیاد است که کمک به بهبود وضعیت کلی محیط‌زیست یکی از فواید ترک سیگار است.

فعالان محیط‌زیست نگران ته سیگار ها هستند

در ایران سازمان بازیافت شهرداری سازوکاری برای بازیافت ته سیگار ندارد و همراه بقیه زباله‌ها ته سیگارها را در زمین دفن می‌کند. این‌موضوع بسیار خطرناک است و ممکن است آب و خاک مناطق اطراف را آلوده کند. به‌طورکلی درباره کنترل ته سیگار و انداختن آن در محیط‌زیست قانونی وجود ندارد. فعالیتی از طرف فعالان محیط‌زیست وجود دارد که در کشورهای مختلف به مردم اطلاع‌رسانی می‌کنند و مردم را ترغیب می‌کنند که اگر نمی‌توانند سیگار را ترک کنند، حداقل ته سیگار را در خیابان یا طبیعت پرتاب نکنند. در برخی کشورها رها کردن ته سیگار در طبیعت جریمه دارد. بیشترین جریمه مربوط به کشور انگلستان است. این جریمه‌ها باعث شده‌است که این کشور بتواند ته سیگارها را در مکانی جمع کند اما هنوز بشریت نتوانسته ته سیگار را کامل بازیافت کند. ترک سیگار بسیار راحت‌تر از بازیافت ته سیگارهاست. پس به‌دنبال راه ترک سیگار آسان باشید. در ایران قانونی وجود دارد که پرت کردن زباله از خودرو مشمول جریمه می‌شود. البته این قانون فقط برای زمانی است که خود پلیس مشاهده کند کسی زباله را از پنجره ماشین به بیرون پرتاب می‌کند و کسی هم دربرابر چشمان پلیس چنین کاری نمی‌کند! قانون و پلیس خیلی نمی‌تواند جلوی خطر ته سیگار برای طبیعت را بگیرد. ما مردم خودمان باید به فکر محیط‌زیست و سلامتی خودمان باشیم. با تشویق سیگاری‌ها به ترک سیگار می‌توان قدمی در این راه برداشت. خانه رها روشی آسان برای ترک سیگار سریع دارد. ترک سیگار به روش رها یک راه تضمین‌شده است.