آیا بعد از ترک سیگار افزایش وزن پیدا می کنیم؟

 

 

شما می توانید برا اطلاع کامل در خصوص دوره های ترک سیگار با مشاوره ترک سیگار از طریق شماره های زیر در تماس باشید.

02122567561

02122794683

 

شاید یکی از پر تکرارترین سوالاتی که برای ترک سیگار مطرح می شود این است که آیا ترک سیگار باعث چاقی و افزایش وزن می شود؟ اگر شما هم جزء افرادی هستید که فکر می کنید ترک سیگار باعث اضافه وزن در شما می شود با ما همراه باشید تا در این مقاله به بررسی این موضوع بپردازیم. معمولا افراد بعد از ترک سیگاردچار تغییرات اجتناب نا پذیری می شوند ، که از جمله این تغییرات می توان به تغییرات خلق و خو ، تغییرات هورمونی و تغییر اشتها  اشاره کرد .که هر کدام به دلایل متفاوتی در افراد رخ می دهد که ممکن است در هر فرد با دیگری متفاوت باشد ، اما چیزی که بیشتر در افراد مشاهده می شود افزایش وزن در چند ماه اول بعد از ترک سیگار است ، همچنین بهتر شدن پوست و خلق و خو در اکثر افراد به وضوح قابل مشاهده است.

 

 

 

 

 

 

 

افزایش وزن پس از ترک سیگار

 

 

 

 

جالب است که بدانید که سیگار ، به عنوان یک مهار کننده ی اشتها عمل می کند و همچنین متابولیسم بدن را افزایش می دهد و شما با کالری کمتر و فعالیت بیشتر مواجه شده و همین امر در شما کاهش وزن ایجاد می کند . شما با ترک نیکوتین موجود در سیگار که باعث سوخت و ساز بیشتر و کاهش وزن  در شما می شود ، به وزن  قبل از سیگار خود باز می گردید و همه چیز در بدن شما  به حالت طبیعی  باز می گردد .

 

نیکوتین مصرف کالری در بدن را در زمان استراحت  بین 7 الا 15 درصد افزایش می دهد و شما هر آنچه به عنوان خوراک استفاده می کنید را با سرعت بالا تری می سوزانید و علاوه بر آن زمانی که شما سیگار می کشید دچار کاهش اشتها می شوید حال با ترک نیکوتین طبیعی است که اشتهای شما به حالت قبل باز می گردد و اگر اشتها در شما کنترل نشود با تغییر الگوهای مصرف  خوراک ، شما دچار افزایش وزن می شوید .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این خبر برای بسیاری از افرادی که لاغر بودن خود را دوست ندارند  خبر خوشحال کننده ای است . اما عده ی زیادی که از کاهش وزن بعد از سیگار خود راضی هستند از ترک سیگار به این دلیل واهمه دارند و همین امر کوچک بهانه ای بزرگ برایشان محسوب می شود که به دلیل چاق شدن بعد از ترک  سیگار  به این عادت کشنده ادامه دهند و این موضوع در ذهن آنها راه بن بستی برای ترک سیگار به وجود می آورد . از دیگر دلایلی که در افزایش وزن بعد از راه ترک سیگار موثر است عادت سیگار کشیدن است که وقتی افراد سیگارشان را ترک می کنند به دنبال جایگزینی برای سیگار هستند، و این عادت را با مشغول کردن خود با خوردن و ناخنک زدن به خوراکی ها و سرگرم کردن خود با تخمه  و آجیل یا دیگر خوراکی های پر کالری تامین می کنند و همین کار باعث اضافه وزن در آنها می شود.

 

جالب است بدانید که شما بعد از ترک سیگار حس بویایی و چشایی بهتری پیدا می کنید و همین امر باعث می شود که لذت خوردن خوراک در شما تشدید پیدا کند .

طبق تحقیقات انجام شده رابطه ی مستقیم بین ترک نیکوتین  و افزایش  وجود دارد به طوریکه هر چه اعتیاد و وابستگی افراد به نیکوتین بیشتر باشد افزایش وزن در آنها بعد از ترک افزایش پیدا می کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نمی توان به طور مشخص تعیین کرد  که به چه میزان  و چند کیلو افزایش وزن بعد از ترک سیگار در افراد رخ می دهد، اما به طور تقریبی و میانگین ، این عدد بین 3 الی 4 کیلو در افراد تخمین زده می شود. و اگر ترک سیگار به روشی اصولی و درست انجام شود ،  این عدد کاملا قابل کنترل و پیشگیری است .

پس دلیل افزایش وزن بعد از ترک سیگار و نیکوتین اصلا دلیل قانع کننده ای برای عدم ترک سیگار نیست.

 

 

 

 

 

 

 

علت افزایش وزن پس از ترک سیگار

 

 

 

 

 افزایش وزن پس از ترک سیگار علت های مختلفی دارد  که در این بخش می خواهیم به آن ها بپردازیم که عبارتند از:

 

 

 

 

جایگزین کردن عادت ها

 

 

 

همانطور که مطلع هستید سیگار یک عادت مضری می باشد که افراد را گریبان گیر خود کرده است. یکی از مواردی که برخی افراد برای ترک سیگار به آن روی می آورند خوردن مواد غذایی و خوراکی های مختلفی می باشد که در این صورت به سراغ سیگار نروند. برای مثال برخی افراد تلاش مینمایند تا با استفاده از مقداری مغز بادام یا پسته به تحریک سیگار کشیدن خود غلبه نمایند.

خب مسلم است که اگر این عادت زیاده خواری بیش از اندازه تکرار گردد باعث بالا رفتن وزن فرد می گردد. میتواند باعث افزایش وزن شما شود

 

 

 

 

 

 

 

کاهش اشتها

 

 

 

تحقیقات نشان می دهد افرادی که سیگار میکشند و یا کلا دخانیات مصرف مینمایند اشتهای آن ها نسبت به افرادی که دخانیات مصرف نمی کنند کمتر است که بخشی از احساس کم اشتهایی مربوط به نیکوتین موجود در آن مواد می باشد. به همین منظور این افراد زمانی که سیگار را ترک مینمایند اشتهای خود را برمی گردانند و این امر باعث می شود تا فرد به خوردن غذا بپردازد

 

 

 

 

 

 

افزایش سرعت متابولیسم

 

 

 

مورد دیگری که باعث افزایش اشتها می گردد افزایش سرعت متابولیسم بدن می باشد زمانی که فرد سیگاری، سیگار مصرف می نماید کالری بالایی می سوزاند و وقتی که شخص مورد نظر سیگار را ترک می نماید به طبع کالری کمتری می سوزاند و متابولیسم بدن به حالت عادی برمی گردد.

 

 

 

 

 

روش های جلوگیری از افزایش وزن بعد از ترک سیگار

 

 

 

 

 

 و بهتر است بدانید که با رعایت کردن چند اصول ساده می توانید از افزایش وزن اضافه جلوگیری کنید .ضمن اینکه اگر شما قبل از سیگار دارای وزن ایده آل و نرمال بوده باشید ترک سیگار شما را به همان وزن قبلی بر می گرداند پس جای نگرانی نیست.

 

 

در این قسمت راه حل هایی به شما پیشنهاد می دهیم که  نه تنها مانع از چاق شدن شما می شود بلکه شما را در چرخه ی سلامتی و وزن ایده آل حفظ می کند.

 

 

 

 

 

 

ورزش کنید

 

 

 

شما با ورزش کردن و سوزاندن کالری بیشتر ، کند شدن متابولیسم بدنتان بعد از ترک سیگار ، را جبران می کنید.اگر امکان رفتن به باشگاه و ورزش حرفه ای را ندارید به طور مرتب پیاده روی یا انجام ورزش های خانگی هم کافی است تا بدن  شما در حالت نرمال و طبیعی خود قرار بگیرد .برای این کار حتما برنامه ریزی کنید و ورزش کردن را جزء برنامه های اصلی خود قرار دهید.

 

 

 

 

 

 

رژیم غذایی سالم

 

 

سعی کنید غذاهای سالم را جایگزین غذاهای ناسالم و پر کالری کنید .از خوردن کربوهیدرات و فست فود خودداری کنید . برای خوراک و وعده های غذایی خود زمان بندی داشته باشید.شما می توانید با یک متخصص تغزیه در این خصوص مشورت بگیرید و با توجه به شرایط خود رژیم مناسبی برای خود در نظر بگیرید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتخاب میان وعده های سالم

 

 

شما باید برای خوردن میان وعده های غذایی ، از شکلات و کیک و خوراکی های چرب و نوشیدنی های با قند بالا پرهیز کنید و میوه و خوراکی های کم کربوهیدرات رابرای میان وعده انتخاب کنید.

 

 

 

 

 

خواب مناسب

 

 

اگر خوب نخوابید و ساعات بیشتری از شبانه روز را بیدار باشید ، شما زمان بیشتری دارید تا کالری بیشتری دریافت کنید . پس بی خوابی هم می تواند یکی دیگر از دلایل پر خوری و چاق شدن شما باشد.

 

و خلاصه اینکه ترک سیگار به تنهایی نمی تواند باعث چاق شدن شما شود ، در واقع بدن شما بعد از ترک سیگار و نیکوتین به زمان قبل از سیگاری بودن شما باز می گردد و اگر روش صحیحی برای ترک سیگار انتخاب کرده باشید به راحتی می توانید اضافه وزن خود را کنترل کرده و مانع از چاق شدن خود شوید . در ترک سیگار به روش رها شما نه تنها سیگاررا به راحتی ترک می کنید بلکه می توانید در کنترل وزن و سبک زندگی به روشی عالی تمرکز کرده و ترک سیگار آسان را تجربه کنید .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نتیجه گیری

 

 

 

تحقیقات نشان میدهد که برخی از افراد بعد از اینکه به ترک سیگار می پردازند باعث می شود تا افزایش وزن در آن ها مشاهده شود. این مساله در حدی جدی بود که تحقیقات زیادی در این زمینه انجام گرفت. این تحقیقات نشان میدهند که ممکن است افزایش وزن افراد با ترک سیگار رابطه مستقیمی وجود دارد. برخی افراد پس از ترک سیگار در کلینیک ترک سیگار  ماهیانه 2 الی 4 کیلوگرم افزایش وزن  پیدا می کنند به دلیل این که برخی افراد دوست ندارد تا وزنشان افزایش پیدا کند این موضوع آن ها را بسیار نگران می کند. ما در این مقاله خواندیم که دلایل افزایش وزن یک فرد سیگاری پس از ترک سیگار چیست؟ شما باید به روش اصولی و با اطلاعات کامل به ترک سیگار بپردازید تا با موارد این چنینی مواجه نشوید یکی از موارد اصولی که می تواند به شما کمک شایانی نماید خانه رها می باشد.