ترک سیگار ودانستن اینکه بعد از ترک سیگار چه بخوریم؟

 

 

 

 

اگر به اعتیاد سیگار به چشم یک بیماری نگاه کنیم، برای درمان و بهبودی آن هم باید به متخصص مراجعه و برای طول درمان کامل مواردی را رعایت کرد . البته که بسیاری از معتادین به سیگار هرگز قبول نمی کنند که به بیماری اعتیاد دچار شدند اما باید پذیرفت که اعتیاد به سیگار هم مانند هر مخدر دیگر یک بیماری است . در مواردی حتی درمان آن سخت تر از مواد مخدردیگر به شمار می رود.بنابراین درمان آن هم لازم به گذراندن دوره و طول درمان است.

 در گذشته راه ترک سیگار یک امر سخت و برای افرادی حتی غیر ممکن بود اما امروزه برای این کار  نیازی نیست، مثل گذشته سختی و فشار زیادی را تحمل کنید و روش های نوینی مثل ترک سیگار به روش رها به شما کمک می کند که به راحتی آب خوردن سیگار را برای همیشه ترک کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بهترین روش برای ساده تر شدن ترک سیگار

 

 

 

یکی از روش هایی که به ساده تر شدن فرآیند ترک سیگار کمک می نماید، داشتن رژیم غذایی درست و سالم می باشد. بعضی از مواد غذایی می تواند نقش به سزایی در کاهش عوارض ناشی از مشاوره ترک سیگار را داشته باشد و در بهتر دفع شدن سم های موجود در بدن کمک کند. برخی از مواد غذایی، وظیفه‌ ی  رساندن ویتامین  به بدن را برعهده دارند و ویتامینهای لازم را به مغز می‌رسانند. این مواد باعث ترشح هورمون‌های مغز می گردد و احساس خوبی در فرد به وجود می آورد. این حس خوب، باعث می شود تا هوس به سیگارکشیدن را در فرد سیگاری را کاهش دهد.

 

 

 

 

 

 

 

خوراکی های مناسب پس از ترک سیگار

 

 

 

 

آنچه در این مقاله مورد بحث و بررسی قرار می گیرد این است که بعد از ترک سیگار چه بخوریم تا زودتر به روزهای سلامت خود بازگردیم؟

در تحقیقاتی که در زمینه بهترین روش ترک سیگار انجام شده است، تاثیر برخی خوراکی به دفع سریعتر سموم بدن از اثرات سیگار کمک می کند و ترک سیگاررا راحت تر می کند.زیرا با کشیدن سیگار مقدار زیادی دود و گازهای سمی و نیکوتین وارد بدن می شود که تاثیرات مخربی به بافت ها و اعضای بدن وارد می کند. برای اینکه به درمان سریع تر خود بعد از ترک سیگار کمک کنید لازم است که بدن خود را تقویت کنید و رژیم غذایی سالمی را در برنامه روزانه خود بگنجانید.در زیر به چند مورد از این مواد خوراکی اشاره می کنیم.

 

آب : اولین موردی که به آن اشاره می کنیم آب است زیراشما در زمان سیگار کشیدن مقدار زیادی آب موجود در بدن خود را از دست داده اید پس لازم است که با خوردن روزی 8 لیوان آب آن را جبران کنید.

هویج و پرتقال : دومین مورد میوه های قرمز یا نارنجی رنگ، مثل هویج و پرتقال است زیرا مقدار آنتی اکسیدان آنها زیاد بوده و به سم زدایی و پاک کردن تاثیرات نیکوتین کمک شایسته ای می کند.

شیر: مورد دیگری که باید بخورید نوشیدنی ها ی سالم مثل شیر است.زیرا شیر حس سیری به شما می دهد و جلوی اشتهای کاذب بعد از ترک سیگار را می گیرد.

چای: نوشیدن چای سبز و سیاه  را در برنامه خود بگنجانید زیرا برای  بهبود ریه ها مفید است و آنتی اکسیدان موجود درآن بدن را از سموم  سیگار پاک می کند .

سبزیجات میله ای : سبزیحاتی که به میله ای معروف هستند مثل بادمجان، کرفس، کدو و .. به دلیل وجود فیبر و گروه ویتامین ب به درمان مشکلات بعد از سیگار و دفع سموم کمک شایانی می کنند.

 

میوه تازهمیوه ها دارای خواص و ویتامین های مورد نیاز بدن هستند و اگر به صورت تازه مصرف شوند تاثیر بیشتری دارند . خوردن هر میوه ای را به شما پیشنهاد می دهیم اما خوردن میوه ها ی گروه ویتامین سی و بی را بیشتر توصیه می کنیم زیرا به علت خاصیت آنتی اکسیدان بودنشان به دفع سموم ناشی از سیگار کمک زیادی می کنند.

آجیل و میوه خشک : مغزهای میوه هایی مثل پسته و گردو علاوه بر داشتن کالری، بسیار مقوی و مفید بوده و باعث سرگرمی هم می شود و فکر افراد سیگاری را از سیگار دور نگه می دارد. همچنین میوه خشک، سرشار از ویتامین های مفید است و به راحتری حمل و خورده می شود که جایگزین خوبی برای میوه ی تازه است، برای افرادی که در خوردن میوه تازه تنبلی می کنند.

ذرت بو داده:یکی از خوراکی های سرگرم کننده و سیرکننده که جلوی اشتهای زیاد شما را می گیرد.

حبوبات : همانطور که می دانید سیگار مزه ی غذاها را کم می کند و افراد سیگاری بعد از ترک سیگار به علت بازگشت حس چشایی و بویاییشان میل و هوس بیشتری به خوردن غذا پیدا می کنند زیرا سیگار جلوی اشتهای آنها را تا حدود زیادی گرفته بود. در نتیجه معمولا افراد بعد از ترک سیگار با افزایش میل به غذا دچار افزایش وزن می شوند و به طور طبیعی افراد در زمان مصرف سیگار از وزن معمول خود  کمی کمتر هستند. در نتیجه مصرف حبوبات به علت فیبر بالا و پر کردن سریع معده و حس سیری از افزایش وزن کاذب و افراطی جلوگیری می کند و همچنین دارای خواص و ویتامین ها ی بالایی نظیر فیبر، آهن، پروتئین، اسید های چرب مفید، فسفر، پتاسیم و هیدرات کربن است که یک مکمل عالی خوراکی محسوب می شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خوراکی های مضر پس از ترک سیگار

 

 

 

 

 

حال که با خوراکی های مفید بعد از ترک سیگار آشنا شدید خوب است که بدانید که یک سری از خوراکی ها نیز برای این افراد مضر است از جمله خوردن قهوه، زیرا قهوه و سیگار مکمل هم به حساب می آیند و خورن قهوه ممکن است میل سیگار را در شما افزایش دهد که برای شما بسیار خطرناک است پس توصیه می شود که حداقل تا یک ماه بعد از ترک از خوردن قهوه خودداری کنید.همچنین نوشیدنی ها الکل دار هم به همین صورت برای افرادی که ترک یا در حال ترک سیگار در مرکز ترک سیگار هستند مضر است. همچنین شیرینیجات و خوراکی های چرب منجر به افزایش وزن شدید در افراد بعد از ترک می شود، پس بهتر است از خوردن خوراکی های پر کالری خودداری کنید.

 

 

خوراکی های سالم به سلامت شما کمک می کنند اما در نهایت  درست و سالم زندگی کردن یک انتخاب است که شما باید تصمیم به انتخاب آن بگیرید. نحوه ی درست رو به رو شدن  با مشکلات زندگی را یاد بگیرید و با رفتارهای پرخطر خود را به چالش نکشید و مشکل را چند برابر نکنید، سیگار راه حل هیچ چیز نیست اگر به هر دلیلی تصمیم به کشیدن سیگار گرفتید فورا از تصمیم خود برگردید و خود را سرگرم کنید . خوردن خوراکی های پیشنهادی تنها یکی از صدها کمک کننده ایی است که می توان به آن رجوع کرد. به محض اینکه خود را مشغول به خوردن می کنید در واقع مغز خود را وادار می کنید که به چیزی غیر از سیگار بیندیشد و هواس شما پرت می شود. علاوه بر آن با ویتامین های مفیدی که وارد بدنتان می کنید به بازسازی سلول های بدنتان می کنید و کم کم فکرتان را از سیگار پاک می کنید.ترک سیگار برای شما به راحتی اتفاق می افتد فقط مهم این است که تصمیم بگیرید و اقدام کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سوالات متداول

 

 

 

آیا تاثیر غذا ها در ترک سیگار موثر می باشد؟

 

 

بله، بعضی از غذاها می‌توانند به ترک سیگار کمک نمایند.دقت در تغذیه و مصرف غذاهای سالم و غنی از مواد مغذی می ‌تواند در کاهش اشتیاق نسبت به سیگار تاثیرگذار باشد.

 

 

 

 

چه غذاهایی را برای سم زدایی و بعد از ترک سیگار بخوریم؟

 

 

خوشبختانه این روزها غذاهایی وجود دارند که می توانند به دفع نیکوتین از بدن و پاکسازی آن از سموم کمک نماید. برای مثال:

  • سیب: یکی از مغذی ترین میوه های موجود  سیب می باشد.
  • سیر: یکی دیگر از مواد غذایی سم زدایی است که به کم شدن نیکوتین در داخل ریه ها کمک می نماید.

 

خوراکی هایی دیگری نیز وجود دارد که در مسیر ترک سیگار مفید می باشند از جمله: انار، هویج، کلم بروکلی، چای سبز

 

 

 

کدام غذا برای افراد سیگاری بهتر است؟

 

 

سیگار کشیدن باعث می شود تا استخوان ها ضعیف شوند، به همین دلیل است که موادی مانند روی، منیزم، کلسیم  کافی برای افراد سیگاری مهم می باشد. غذاهایی مانند دانه ها و مغزها، لبنیات، برنج قهوه ای و سرشار از مواد معدنی مهم هستند.

 

 

 

 

آیا مصرف کربوهیدرات‌های ساده می‌تواند در ترک سیگار موثر باشد؟

 

 

مصرف کربوهیدرات‌ها هم می تواند در ترک سیگار موثر باشد اما به شرطی که به اندازه باشد مصرف کربوهیدرات زیاد مثل شکر و نان سفید امکان دارد تا اشتهای سیگار را زیاد کند و برای ترک سیگار توصیه نمی‌ گردد. پس بهتر است از کربوهیدرات‌های پیچیده و مواد غذایی سالم استفاده شود.

 

 

 

 

 

 

 

نتیجه گیری

 

 

اگر شما هم جز افرادی هستید که سیگار را در مرکز ترک سیگار در غرب تهران ترک کرده اید ما به شما تبریک می گوییم چرا که شما با داشتن اراده قوی یک هدیه بزرگی را به خود و عزیزانتان بخشیده اید و آن هم یک زندگی سالم است. ترک سیگار اگر زیر نظر تیم مجرب و متخصص باشد، می تواند شما را برای همیشه از این دنیای سیگار دور کند در کل مسیر ترک سیگار از ابتدا تا انتها این که به چه صورتی پیش رود بسیار مهم است. اینکه پس از ترک آن چه خوراکی هایی مصرف میکنید و... می تواند به راحتی مسیر کمک کند.در این مقاله ما خوراکی های مفید و مضر را برای شما معرفی کردیم تا بتوانید به راحتی و بدون سختی این مراحل را طی نمایید. برای شروع هم می توانید همین الان به جمع خانواده رها بپیوندید و نفر بعدی که سیگار را برای همیشه ترک می کند شما باشید.