ترک سیگار و هوس سیگار و راهکارهایی برای مقابله با وسوسه ی سیگار کشیدن!

 

 

 

 

 

 

 

 

ترک سیگار و وسوسه ی بعد از ترک سیگار و راهکارهایی برای مقابله با آن!

 

مسئله ای که بعد از آنکه موفق به ترک سیگار می شوید شمارا اذیت می کند هوس سیگار هست.

هوس سیگار یا وسوسه آن موردی است که برای اکثر افراد سیگار ی بعد از ترک سیگار اتفاق می افتد و طبیعی است اما چطور می شود این هوس را از بین برد تا دوباره در دام سیگار نیفتیم؟

 

 

 

 

 

 

 

دلیل هوس سیگار یا نسخ شدن؟

 

 

 

 

 

 

 

هوس سیگار، مخمخه، وسوسه سیگار یا همان  نسخ سیگار در واقع به این دلیل می افتد که شما در زمانی که سیگار می کشیدید با نیکوتینی که وارد مغزتان می کردید، مغز را به هماهنگی با نیکوتین عادت داده اید و مغز آموخته است که در مواقع مختلف به خصوص در زمان ایجاد تنش و استرس، با دریافت نیکوتین آرامش را به شما برگرداند، به همین خاطر به محض برخورد با کوچکترین چالشی مثل استرس، یا تماشای سیگار کشیدن دیگران یا تکرار خاطره ی سیگار کشیدن خودتان درزمان گذشته، منتظر دریافت نیکوتین است به خصوص در روزهای اول ترک سیگار، پس هوس سیگار یک دلیل کاملا علمی دارد و به خاطر فعالیت های سمپاتیک و پارا سمپاتیک سیستم عصبی به صورت خودکار اتفاق می افتد.البته با تداوم و گذر زمان مغر با ایجاد راهکارهای جدید این کمبود را با روش های دیگر پر می کند.

 

وقتی مغز منتظر نیکوتین است تا دوباره آرامش و لذت را به شما برگرداند، شما نباید این انتظار را برآورده کنید تا دستگاه عصبی بتواند راه حل های تازه ای برای آرام کردن شما پیدا کند.ورود نیکوتین به مدت طولانی سیستم مغز را تنبل و دچار اختلال می کند به همین خاطرترک نیکوتین، سیستم عصبی را دچار چالش جدید می کند . اما با مقاومت و ثابت قدمی  در ترک سیگار، مغز با گذشت زمان کوتاهی دوباره به عملکرد طبیعی خود باز می گردد و یاد می گیرد که می تواند لذت و آرامش را بدون نیکوتین هم برای شما فراهم کند و نیازی به نیکوتین نیست.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اما شما می توانید با انجام اعمالی به مغزتان کمک کنید تا سریع تر با نبود نیکوتین برای همیشه کنار بیاید که در ادامه با چند راهکار آن آشنا می  شویم. 

ترک سیگار از نظر فیزیکی بعد از گذشت چند روز از جسم تان اتفاق می افتد. در واقع شما از نظر فیزیکی خیلی راحت با نبود سیگار کنار می آیید اما چیزی که ترک سیگار را کمی دشوار می کند تجربه های احساسی است که سیگار برای شما می  سازد.

سیگار نقش یک رفیق صمیمی را برای شما بازی می کند که در غم و شادی کنارتان بوده در سفرهایتان، مسیرهایتان، در محل کار و زندگیتان، پس مسلما وقتی آن را ترک می کنید با جای خالی آن مواجه می شوید و دائم به یاد سیگار و خاطراتی که با آن سپری کردید می افتید، و در این مواقع است که دوباره هوس سیگار به سراغ شما می آید.

اگر شما یاد نگیرید که چطور مشکل را حل کنید ممکن است تا آخر عمر سیگار و خاطراتش را فراموش نکنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مثل جای میخی که اگر با گچ آن را پر نکنید تا همیشه روی دیوار می ماند اما خبر خوب این است که برای هر مشکلی راه چاره ای هست.

 

با علوم جدیدی که در ترک سیگار ارائه می شود شما رد پای سیگار را در ذهنتان پاک می کنید و دیگر به یاد سیگار نمی افتید و به این خاطر دیگر نسخ سیگار نمی شوید.

 

 

 

 

 

 

 

راهکارهایی برای مقابله با وسوسه سیگار

 

 

 

 

 

 

 

چند تا از راهکار های جدیدی که برای هوس سیگاربعد از ترک سیگار ارائه می شوند عبارت اند از: گول زدن مغز، استفاده از جمله های تاکیدی، تغییر محیط، قطع روابط سمی، نوشتن یادآوری های ترک سیگار، اعلام کردن به همه که شما سیگار را ترک کرده اید، ایجاد عادت های تازه،گفتگو با خود، تاکید بر فواید ترک سیگار، ایجاد سرگرمی های تازه،مطالعه و یادگیری و در نهایت خوردن مواد خوراکی مثل موز که به علت وجود سروتونین می تواند بسیاری از مشکلات هوس سیگار را بهبود ببخشد.

 

 

باور در ترک سیگار بسیار مهم است اینکه شما باور کنید که می توانید سیگار را ترک کنید و ترک سیگار برای شما بسیار راحت است و فرقی بین شما و دیگران نیست و مقایسه نکردن خودتان با دیگران به شما کمک می کند تا در ترک سیگار موفق شوید .ایجاد یک عادت با تکرار آن اتفاق می افتد وقتی کاری تکرار شود به ضمیر ناخودآگاه شما نفوذ می کند و آن زمان دیگر نیازی به تلاش برای انجام آن کار نیست .وقتی باور ترک سیگار برای شما به راحتی اتفاق می افتد، به ضمیر ناخودآگاه شما نفوذ کند، دیگر انجام آن برایتان سخت نیست.تکرار جملات تاکیدی و نوشتن و خواندن آن بسیار به ایجاد این باورها کمک می کند مثل جمله ی :من موفق شدم سیگارم را برای همیشه ترک کنم.

 

 

همچنین شما می توانید مغزتان را گول بزنید به طوریکه برای هوس سیگار یه عمل جایگزین انجام دهید تا مقاومت و فشار ذهنیتان را از بین ببرید. انجام ورزش هایی مثل یوگا و تمرین های تنفس عمیق بسیار کمک کننده است.هوای تازه، پیاده روی، ورزش منظم هم می تواند در شما یک عادت تازه ایجاد کند.سعی کنید در اطرافتان تغییراتی ایجاد کنید تغییر در چیدمان یا رنگ و خرید وسایل جدید می تواند تمرکز شما را از سیگار بردارد.ارتباط گرفتن و صحبت کردن با افراد مثبت ، مطالعه و صحبت کردن درباره ی فواید ترک سیگار و مضرات سیگار نیز بسیار به شما و ذهنتان کمک می کند.شما باید برای رویارویی با کلک های ذهنی آماده باشید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آماده شدن برای ترک سیگار

 

 

 

 

 

 

برای بعضی افراد تعیین یک تاریخ نهایی و رسیدن به آن تاریخ می تواند کمک خوبی باشد. اما برای دیگران، بهتر است که سیگار کشیدن را به روش معکوس ترک نمایند.

زمانی که شما شما امروز تصمیم بگیرید که سیگار کشیدن را تا بازه زمانی دو الی سه هفته آینده ترک نمایید، زمان لازم  برای آماده شدن را دارید. تصمیم گیرنده شما هستید که آیا می خواهید به صورت تدریجی آن را ترک نمایید و یا تا زمان فرا رسیدن تاریخ تعیین شده صب نمایید و سپس آن را ترک نمایید.

حالا برای چی تاریخ تعیین میکنیم؟ برای این که تا زمان رسیدن تاریخ مورد نظر شما می توانید عادات خود را کم کم تغییر دهید برای مثال زمانی که شما دلتان سیگار کشیدن خواست می توانید در محلی که همیشه آن جا سیگار می کشیدید را به مکان جدید انتقال دهید.

از طرف دیگر هم می توانید در مواقعی که عادت داشتید همیشه قبل یا بعد انجام کاری برای مثال بلافاصله بعد از خوردت غذا، قهوه، چای احساس ناراحتی و .... ازکشیدن سیگار دست بردارید و به زمان دیگری موکول کنید. این روش می تواند به شما کمک می کند تا به تغییر عادت های خود بپردازید و به تدریج آن را برای همیشه ترک نمایید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چگونه با وسوسه ها روبرو شویم

 

 

 

 

قطعا ممکن است در این مسیر ترک سیگار وسوسه هایی به وجود بیایند. خب حالا ببینیم که سیگار نکشیدن در چه شرایطی سخت تر خواهد بود؟ شما حتما باید این موقعیت ها را در نظر بگیرید و تا بتوانید تصمیم گیری های درستی بگیرید. برنامه ریزی کنید و مواقعی که ممکن است با اگر، سپس مواجه شدید بدانید از چه مسیری حرکت کنید.

 

  • زمانی که فردی‌ در مهمانی و جایی سیگار تعارف کرد نه گفتن را بلد باشیم و بگوییم که نه, تشکر، من سیگار نمی کشم.
  • زمانی که هوس سیگار کشیدن کردم باید به سراغ نوشیدن یک لیوان آب سرد بروم.

شکی نیست که چند روز اول اغلب ممکن است این مسیر سخت طی شود ، بنابراین این موضوع منطقی و هوشمندانه می باشد که بخواهید از حضور در برخی موقعیت‌ها و مکان‌ها دوری کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

راهکارهای مقابله با سیگار کشیدن

 

 

 

 

  • از عوامل محرکی که شما را به یاد سیگار می اندازد مثل نوشیدن قهوه، چای و.. دوری کنید.
  • زمانی که فکر سیگار کشیدن به سرتان آمد آن را به تاخیر بیندازید. برای مثال بگویید یک ربع دیگر می روید.

آدامس بجویید.

  • فعالیت بدنی خود را بالا ببرید.
  • مزایای ترک سیگار و همینطور معایب آن را به یادتان بیندازید.
  • ذهنتن را از آن دور کنید می توانید با دیگران چت کنید تلفنی صحبت نمایید و موارد این چنینی که ذهنتان را از این موضوع پرت می کند انجام دهید.

 

 

 

 

 

 

 

نتیجه گیری

 

 

 

 

ذهن انسان بسیار هوشمند است و با افکاری مثل: همین یک نخ، مگر چه می شود یا اینکه تو دیگر سالهاس که سیگار را ترک کرده ای و دیگر معتاد نمی شوی و یا اینکه این همه آدم سیگار می کشند و یا فلان بازیگر مشهور هم سیگاری است و صدها کلک دیگر، شما را تشویق می کند تا یک بار دیگر نیکوتین را دریافت کند اما اگر شما آماده باشید در این دلم ها گیر نمی افتید و کاملا برای رویارویی با چنین افکاری آماده هستید.چه بسیار افرادی که بعد از 10 سال  یا بیشتر از ترک سیگار دوباره گرفتار سیگار شده اند.پس شما باید آگاه باشید و تا همیشه برای رویارویی با هوس سیگار هوشمندانه برخورد کنید.