ترک سیگار و تاثیرات مثبت آن برای جلوگیری از پوکی استخوان!

 

 

 

 

ترک سیگار چه تاثیری بر جلوگیری از پوکی  استخوان دارد؟

 

آیا ترک سیگار از پوکی استخوان جلوگیری می کند؟این سوالی است که سعی داریم در این مقاله به آن بپردازیم.وقتی این سوال مطرح می شود سوال دیگری را در ذهن ایجاد می کند که مگر سیگار باعث پوکی استخوان می شود که ترک آن از پوکی استخوان جلوگیری کند؟

 

 

 

 

 سیگار چه تاثیری بر استخوان های ما می گذارد؟

 

 

سیگار موجب پوکی استخوان می شود و علت آن هم وجود مواد سمی در آن است، نیکوتین موجود در سیگار موجب کاهش فعالیت های سلول های استخوان ساز می شود، سیگار موجب کاهش جذب کلسیم از غذا شده و همچنین از رسیدن اکسیژن  به سلول های  استخوان و مفاصل جلوگیری می کند، همچنین سیگار از تولید هورمون استروژن در زنان، که وظیفه ی محکم کردن استخوان را بر عهده دارند جلوگیری می کند.

بررسی ها نشان می دهد که  افراد مسنی که سیگاری هستند، 30 تا 40 درصد بیشتر از هم سن و سالان خود دچار شکستگی استخوان می شوند.

وسعت پارگی روتاتور کاف در شانه سیگاری ها تقریبا دو برابر غیر سیگاری ها است و علت آن اینست که در سیگاری ها تاندون ها کیفیت خود را از دست می دهند.در  افرادی که به سیگار اعتیاد دارند احتمال بورسیت و تاندنیت در اطراف مفاصل یک و نیم برابر غیر سیگاری ها است.

همچنین احتمال کمردرد و آرتریت روماتوئید در سیگاری ها بیشتر است و اگر شکستگی در استخوان و یا مشکلی برای مفاصل آنها پیش بیاید دیرتر بهبود می یابند.خلاصه اینکه سیگار و ضررهای سیگار استخوان ها را هم از قلم نینداخته است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

استخوان ها

 

 

مصرف سیگار علاوه بر خطرها و ابتلا شدن فرد به بیماری های مختلف  خطر پوکی استخوان را هم در فرد بالا می برد. سالمندانی که سیگار مصرف می کنند ۳۰  درصد بیشتر از سالمندان غیر سیگاری دچار شکستگی لگن و خطرات مربوط به آن می شوند.در کل مصرف دخانیات به هر روشی که انجام شود باعث ضعیف شد استخوان های فرد می گردد. با ما همراه باشید تا برخی از مثال هایی که مربوط به استخوان می باشد را به شما بگوییم:

 

 

•           محققان طبق تحقیقاتی که انجام داده اند نشان داده اند که مصرف سیگار باعث می شود تا میزان خون رسانی به استخوان ها و سایر اندام های داخلی کاهش  یابد.

•           همچنین مصرف سیگار و نیکوتینی که در آن وجود دارد روند تولید سلول های استخوانی استئوبلاست که وظیفه ساخت اجزاي آلي ماتريكس استخواني كلاژن نوع I و انواع دیگر هستند را بر عهده دارند را کند کرده و در نتیجه، توانایی بدن برای تولید استخوان کم کند.

•           مصرف سیگار باعث می شود تا میزان کلسیمی که توسط غذا جذب می شود را  کاهش دهد. کلسیم یکی از مواد معدنی مهم و اصلی که مربوط به استخوان ها می باشد و کم بودن آن باعث پوکی استخوان ها یعنی ضعف و شکستگی راحت استخوان ها می شود.

•           مصرف سیگار باعث خراب شدن استروژن در بدن می گردد که وجود آن بسیار اهمیت دارد و این هورمون در ساخت و نگهداری استخوان های زنان و مردان مؤثر می باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تاثیر سیگار بر سایر بافت ها

 

 

 

همچنین، سیگار این ماده سمی و مضر بر سلامت سایر بافت های سازنده ی سیستم استخوانی خطر ایجاد می کند و باعث بروز آسیب دیدگی و بیماری های مربوط به آن می گردد

•           پارگی های تاندون سر شانه در افراد سیگاری بیشتر مشاهده می شود که علت آن هم می توان به کیفیت پایین این تاندون ها در افراد سیگاری اشاره کرد.

•           از طرفی هم پیچ خوردگی و شکستگی های استخوانی در افراد سیگار بیش تر مشاهده می شود.

•           افراد سیگاری نسبت به افراد غیر سیگاری بیشتر به بورسیت و تاندونیت ناشی از فشار کار دچار می شوند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 اثرات مضر سیگار بر جوش خوردن استخوان ها

 

 

در کل سیگار کشیدن اثرات منفی بر کیفیت و سرعت بهتر شدن شکستگی ها و جراحات می گردد

•           شکستگی ها در افراد سیگاری  با سرعت کمتری بهبود می یابند.

•           همانطور که می دانید به دلیل خون رسانی ضعیف در افراد سیگاری ممکن است پس از جراحی شاهد عوارض بیشتری شوند.

 

 

 

 

 

 

 

 

تاثیرات نیکوتین بر مغز

 

 

 

مصرف دخانیات باعث ضعیف شدن بدن و لاغری بیش از حد برخی از افراد می گردد و خط شکستگی استخوان ها در افراد بیشتر می شود. دلیل آن هم این است که زمانی که نیکوتین به بدنتان وارد می شود مغز پیام سیر شدن را می دهد و امکان جذب مواد مغذی کاهش پیدا می کند. یکی از اصول سلامتی هر فرد داشتن وزن ایده آل متناسب با سن و سال و قد او می باشد.

 

 

 

بیشتر مشکلاتی که سیگار موجب بوجود آمدن آن می شود ازاختلالات نیکوتین و مشکلات اکسیژن رسانی نشات می گیرد.علاوه بر آن سیگار موجب کاهش اشتها شده و همچنین از جذب کلسیم و بسیاری از مواد خوراکی مورد نیاز بدن جلوگیری می کند. کمبود کلسیم در استخوان ها از استحکام و تراکم استخوان ها جلوگیری می کند به این خاطر افراد سیگاری استخوان های ضعیف تری به نسبت زمان غیر سیگاری بودنشان دارند.پوکی استخوان و کمبود کلسیم، همچنین باعث می شود که افراد سیگاری دندان هایشان را هم سریع تر از زمان معمول از دست بدهند.

با توجه به آگاهی از ضررهای سیگار برای استخوان ها به این نتیجه می رسیم که ترک سیگار از پوکی استخوان جلوگیری می کند. شما بعد از ترک سیگار موجب می شوید که اکسیژن به همه ی بافت ها برسد و  جذب کلسیم به راحتی انجام شود.شما به محض اینکه سیگارتان را ترک می کنید به بدنتان کمک می کنید تا به شرایط عادی خود بازگردد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بسیاری از ضررهای سیگار جبران پذیر است و بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی بدن به حالت عادی بازگشته و خود را بازسازی می کند.بدن انسان بسیار هوشمند است و توانایی محافظت و بازسازی سلول ها ی تخریب شده را دارد و اگر انسان در نظم و سیستم هوشمند خود خللی ایجاد نکند به ندرت دچار بیماری و مشکل سلامتی می شود. بعد از ترک سیگار برای اینکه زودتر به سلامتی خود بازگردید،خوب است که از خوراک و مواد مغذی برای سلامتیتان استفاده کنید. خوردن سنجد، شیرکم چرب، ماهی، سویا، تخم مرغ و لوبیا، سیب و اسفناج  با داشتن لیزین منبع بسیاری خوبی برای جوش خوردن استخوان هستند.مرکبات مانند پرتقال ، نارنگی و نارنج نقش مهمی در ساخت کلاژن دارند. کلاژن به دلیل نقشی که در ساختن پروتئین استخوان دارد برای بهبود و تسریع شکستگی استخوان بسیار موثر است.اسفناج، کلم، آناناس، گوجه و خلاصه هر مواد خوراکی که منبعی از ویتامین های A و D را دارا است برای استخوان و جبران پوکی استخوان ناشی از سیگار بسیار مفید است.

البته قبل از خوردن خوراکی های مفید برای استخوان ها مهم این است که شما اول تصمیم به ترک سیگار بگیرید و سیگار نکشید و گرنه جبران ضررهای سیگاربا هیچ چیز قابل جبران نیست.

سیگار و مضرات آن برای استخوان ها به خانم ها ضرر بیشتری می رساند زیرا معمولا خانم ها با شرایط فیزیکی و بارداری و شیردهی که تجربه می کنند،  میزان زیادی کلسیم از دست می دهند به همین خاطر سیگار، در خانم ها پوکی استخوان را شدیتر و سریعتر می کند.

ترک سیگار از بروز مشکلات زیادی جلوگیری می کند زیرا اکسیژن که یک عنصر حیاتی در بدن انسان است را آزاد می کند و باعث می شود خون رسانی به سلول ها به درستی انجام شود و با جریان صحیح اکسیژن در بدن کارایی ریه ها،قلب ،معده، کبد و تک تک سلول ها که برای حیات و فعالیت خود به اکسیژن نیاز دارند به حالت طبیعی خود باز می گردد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نتیجه گیری

 

 

 

 

شما باید برای حفظ سلامت خود سیگار را ترک کنید و ترک سیگار را باید در اولویت کار و زندگی خود قرار دهید.شاید شما هم مانند خیلی از افراد دوست داشته باشید که سیگار نکشید اما ترک سیگاررا به بعدا موکول می کنید، باید به شما بگوییم تا زمانی که ترک سیگار را به فردا موکول می کنید هرگز سیگار را ترک نخواهید کرد.در واقع با تاخیر در روند ترک سیگار به ذهنتان فرصت می دهید تا برای ترک عادت خود راه چاره ای پیدا کند زیرا مغز شما برای ترک یک عادت و ایجاد یک عادت جدید باید نورون های جدیدی بسازد و این کار برایش سخت است و ترجیج می دهد که به همان روال گذشته به مسیر خود ادامه دهد. پس همین حالا برای ترک سیگار تصمیم بگیرید و شروع به اقدام کنید.ابتدا تصمیم بگیرید که از چه روشی برای ترک سیگار استفاده کنید .پیشنهاد ما ترک سیگار به روش رها است زیرا راحترین و بهترین روشی است که می شناسیم که در سریع ترین زمان، بدون خماری و استفاده از دارو برای همیشه به ترک سیگارتان کمک می کند.اما انتخاب با شماس زیرا مهم این است که سیگارتان را ترک کنید و دیگر به سراغ آن نروید . برای داشتن بدنی سالم و زندگی بهتر از هر لحاظ عادت های مخربتان را کنار بگذارید تا از هر لحاظ رشد و شکوفایی بیشتری را تجربه کنید. زیرا عادت های مخرب همه ی انرژی، سرمایه و سلامتی شما را خرج خودشان می کنند، پس برای بهبود و کیفیت زندگی باید این عادت ها را ترک کنید.