مضرات سیگار الکترونیکی بر ای سیستم سلامت بدن چیست؟

مضرات سیگار الکترونیکی بر سیستم سلامت بدن چیست؟آیا سیگار الکترونیکی برای بدن ضرر دارد؟

برای پاسخ این سوال ابتدا لازم است بدانیم سیگار الکترونیکی چیست و چگونه عمل می کند.سیگارهای الکترونیکی  دستگاه‌هایی هستند که با گرم کردن مایعی که معمولا حاوی نیکوتین و طعم‌دهنده‌ها است، کار می‌کنند. سیگار الکترونیکی توان خود را از یک باتری می گیرد که نیکوتین را در مایع بخار می کند و به شما امکان می‌دهد تا به جای دود، نیکوتین را در بخار استنشاق کنید. از آنجا که سیگار الکترونیکی توتون را نمی‌سوزاند، مصرف‌کنندگان را در  سطحی از مواد شیمیایی قرار نمی‌دهد، که سیگارهای معمولی قرار می دهند و می دانیم که می‌توانند باعث بروز بیماری‌های مرتبط با استعمال دخانیات در افراد شوند ، در سیگار الکترونیکی قطران و دی اکسید کربن نیز وجود ندارد اما با این وجود نمی تواند کاملا بدون ضرر و آسیب باشند و قطعا عوارضی را به همراه دارند.

عده ای از افراد هستند که گمان می کنند که این سیگار ها هیچ ضرری ندارد پس می تواند جایگزین سیگارهای معمولی و پر ضرر باشند و به همین خاطر برای ترک سیگار به سیگار الکترونیکی روی می آورند اما باید گفت که ترک سیگار با سیگار الکترونیکی اصلا روش خوبی نیست و در اینجا سعی داریم تا مضرات سیگار الکترونیکی را بیشتر مورد ارزیابی قرار دهیم.

اما مضرات سیگار الکترونیکی را می توان به در معرض مجموعه ای از مواد شیمیایی بالقوه مضر از جمله نیکوتین و فرمالدئید و همچنین فلزات سنگین قرار گرفتن دانست. علاوه بر این یکی از مواد شیمیایی موجود در بسیاری از مایعات الکترونیکی طعم‌دار، دی استیل است که با یک بیماری غیرقابل درمان ریه به نام ریه پاپ کورن مرتبط است. مطالعات نشان داده است که مضرات سیگار الکترونیکی از سیگار های معمولی آنقدر ها هم کمتر نیست که بتوان آن را جایگزین خوبی برای ترک سیگار دانست و می تواند آسیب های جدی به سلامت بدن وارد کند از جمله:اعتیاد به نیکوتین ،آسیب شدید ریه، تشنج، برونشیولیت انسدادی که پنومونی را سازماندهی می کند، ریه پاپ کورن، سکته مغز، حمله قلبی، که در صورت مصرف بیش از اندازه در افراد بوجود می آید.سیگار الکترونیکی به دلیل شکل ظاهر و مقدار زیاد بخاری که از آن خارج می شود به لحاظ ظاهری بیشتر جلب توجه می کند و همین امر باعث می شود که افراد زیادی به مصرف آن تمایل پیدا کنند و به دلیل تبلیغات اشتباهی که در مورد بی ضرر بودن آن می شود، افراد زیادی به استفاده از آن بی آنکه اطلاعی درباره مضرات سیگار الکترونیکی داشته باشند رو آورده اند.اما خوب است که بدانیم در هرصورت سیگار الکترونیکی هم حاوی نیکوتین است و هر چه نیکوتین را در خود داشته باشد اعتیاد آور است، پس این باور کاملا اشتباه است که برای ترک سیگار به سیگار الکترونیکی پناه ببریم زیرا این عمل از چاله به درون چاه افتادن است.

در سیگار های معمولی تنباکو آتش می گیرد و دود تولید می کند و نیکوتین از طریق دود وارد بدن می شود و در سیگار الکترونیکی نیکوتین موجود در مایعی که حاوی مواد شیمیایی و طعم دهنده هست بخار شده و از طریق بخار وارد بدن می شود، درست است که بخار به نسبت دود آسیب کمتری به سلامتی وارد می کند اما در هر صورت این بخار نیکوتین و مواد سمی زیادی را وارد بدن می کند و به دلیل جذابیت های ظاهری و نداشتن دود و بوی بد ممکن است افراد را به استفاده بیش از حد وادار کند. همچنین اعتیاد آور است و روش مناسبی برای ایجاد یک عادت جدید نیست.پس حال که با مضرات سیگار الکترونیکی آشنا شدید فکر جایگزین کردن سیگار معمولی با سیگار الکترونیکی را برای همیشه فراموش کنید.

در ضمن سیگار الکترونیکی به خصوص در اولین مراحل استفاده شامل عوارضی نیز می شود از جمله : سرفه کردن، خشکی دهان و گلو، گلو درد، تنگی نفس، سردرد، سرگیجه، خشکی چشم و حالت تهوع می باشد.پس چنانچه به هر دلیل از این وسیله استفاده کردید به عوارض آن توجه کنید.

همیشه افرادی هستند که تا صحبت از مضرات سیگار یا هر ماده ی دیگری می شود فورا مثال هایی را می آورند که فلان فرد سیگار الکترونیکی کشید و سیگار را ترک کرد یا اینکه فلان فرد سیگار می کشد و کاملا سالم است یا مثال هایی از این قبیل اما باید به عرض شما برسانیم که کسی که نخواهد چیزی را درک کند هرگز نخواهد فهمید چون مضرات سیگارالکترونیکی یا سیگارهای معمولی نیازی به اثبات ندارد کافی است که کمی در بطن ماجرا دقیق شوید کسی نمی تواند توقع داشته باشد که سمی را میل کند اما او رانکشد شاید در یک فرد مضرات سیگار زودتر نمایان شود یا در فردی دیگر دیگر اثر بگذارد پس نمی توان منکر مضرات سیگار شد، حال سیگار الکترونیکی باشد یا هر مدل سیگاری.نیکوتین ماده ای سمی است و در هر صورت با ورودش به بدن، مغز و همه ی اعضای بدن را تحت تاثیر خود قرار می دهد حال چه با لباس سفید وارد شود و یا با لباس سیاه تفاوتی در هویت آن ایجاد نمی شود.

انتخاب سیگار الکترونی به دلیل ترک سیگار، بهانه ای است که عده ای آن را انتخاب می کنند اما باید بگویم که نمی توان یک عادت بد را با یک عادت بد دیگر پاک کرد.

برای ترک سیگار باید روشی را انتخاب کرد که نیکوتین و همه ی آثار و مضرات سیگار را برای همیشه از وجودتان بشورد نه اینکه شکل آن را تغییر دهد.سیگار الکترونی به خصوص در بین قشر جوان طرفداران زیادی پیدا کرده است و تصور بسیاری از آن این است که اعتیاد پیدا نمی کنند و خیلی مضر نیست در صورتی که هم اعتیاد آور است به علت اینکه نیکوتین را وارد بدن می کند و هم مضر است چون همراه نیکوتین بسیاری مواد شیمیایی را همراه بخار وارد ریه ها و اعضای بدن می کند .از دیگر مضرات سیگار الکترونی می توان به عوارض جانبی  شامل  تحریک گلو و دهان و تحریک سرفه خشک  و آسیب به ریه ها شوند.پس لازم است که از این وسیله چه به صورت تفریحی و چه به دلیل ترک سیگار استفاده نکنید.