مضرات سیگار و دود سیگار چگونه به کودکان آسیب وارد می کند؟

 

 

 

 

 

 

 

مضرات سیگار و دود سیگار برای کودکان چه هستند؟ و چه تاثیری بر سلامت جسمی و روحی کودکان وارد می کند؟

 

 

 

اگر شما جز افراد سیگاری هستید که دارای فرزند هستید بدانید که این سیگار و دود ناشی از آن باعث می شود تا سلامتی فرزدتان به خطر بیافتد. سیگار کشیدن نه تنها به خودتان بلکه بیش تر به اطرافیان خود آسیب جدی وارد می کنید که گاهی این آسیب غیر قابل جبران می شود. تا به حال به این نکته توجه کرده اید که هنگام کشیدن سیگار چه کسانی در اطراف شما هستند؟ چه چشمانی که به شما نگاه می کنند و خاطره ی سیگار کشیدن شما را به ذهنشان می سپارند؟ اگر جز افرادی هستید که در کنار عزیزان خود سیگار می کشید باید بگوییم که این مورد یک حادثه بزرگی را برای شما رقم میزند که گاهی غیر قابل جبران خواهد بود.

 

 

 

 

 

مضرات دود سیگار برای کودکان

 

 

آیا برای شما اهمیتی دارد که سیگار کشیدنتان چه آسیبی به سلامت اطرافیانتان وارد می کند؟

مضرات سیگار به خصوص برای کودکان بسیار جدی است و فرقی نمی کند که چه کسی در اطراف کودک و در چه فاصله ای از او سیگار می کشد در هر صورت دود سیگار به سلامت  کودک به خصوص ریه آنها آسیب جدی وارد می کند، زیرا کودکان ریه های حساس تری دارند. با توجه به اینکه کودکان معمولا دیگران را الگوی رفتاری خود قرار می دهند و بر اثر کنجکاو بودنشان معمولا کودکان والدین سیگاری گرایش بیشتری به سیگار پیدا می کنند پس مضرات سیگار بر رفتار و نوع تربیت فرزندان نیز آسیب شدیدی وارد می کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سیگاری بودن مادران

 

 

 

 

مضرات سیگار مادران آسیب بیشتری بر کودکان وارد می کند زیرا معمولا مادران زمان بیشتری در کنار فرزندان وقت می گذارند و همچنین مادران سیگاری از زمان بارداری با قرار دادن جنین خود در معرض دود سیگار باعث می شوند که سموم دود سیگار از راه جفت به جنین منتقل و باعث کاهش وزن تولد جنین و یا سقط جنین و مشکلات حادی از این قبیل شود. همچنین نشان داده شده است که اثر دود سیگار بر روی جنین می تواند علاوه بر تاخیر رشد داخل رحمی ، بر روی نمو عصبی و روانی جنین هم تاثیرات منفی بگذارد. برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت ترک سیگار در غرب تهران مراجعه نمایید.

 

 اجزائی از دود سیگار که این عوارض را ایجاد می کنند احتمالاً مونوکسید کربن و نیکوتین هستند. که با ورود به خون مادر به جفت و از آن به جنین وارد می شود. همچنین شیرخوارانی که والدین سیگاری دارند بیشتر از سایرین در معرض خطر بیماری های دستگاه تنفس تحتانی قرار دارند.

 

متاسفانه کودکانی با والدین سیگاری، احتمال مبتلا شدن به بیماری هایی از جمله ابتلا به برونشیت ،ذات الریه یا پنومونی و برونشیولیت در سال اول زندگی  در آنها بالا است . شاید با خودتان فکر کنید که این اتفاق برای همه ی کودکان نمی افتد و همه ی افرادی که بیمار هستند و یا به سیگار اعتیاد پیدا می کنند ، والدین سیگاری ندارند اما حتی اگر یک درصد احتمال آسیب و مضرات سیگار برای فرزندان وجود داشته باشد، لازم و ضروری است که برای حفظ جان عزیزانتان سیگار را ترک کنید .

 

 

 

 

 

 

 

مضرات دود سیگار از نظر علمی

 

 

 

 

مضرات سیگار و دود آن که  از خطر بالایی برخوردار می باشد این در حالی است که مضرات سیگار از نظر علمی و تحقیقات پزشکی کاملا ثابت شده است. زیرا دود سیگار بیش از 7000 نوع ماده ی سمی دارد که درصد کمی از آن وارد بدن فرد سیگاری می شود و درصد بیشتری از آن در محیط اطراف او پخش می شود و حتی با باز کردن پنجره از اتاق بیرون نمی رود.

 در فرزندان افراد مصرف کننده دخانیات، احتمال سرفه های مزمن، احتقان و خس خس سینه افزایش می یابد . اگر هر دوی والدین، یعنی هم پدر و هم مادر، سیگاری باشند، بیشترین میزان خطر برای فرزندشان وجود دارد .این علائم تنفسی و بیماری های تنفسی در شیرخوارانی که مدت بیشتری را با والدین خود می گذرانند بیشتراست زیرا دود سیگار و نیکوتین هم از هوای اطراف و هم از طریق شیر مادر به کودک منتقل می شود.

 

شما هر چقدر که سعی در انکار مضرات سیگارکنید باز هم شکست می خورید، و با کشیدن سیگار در بالکن یا یک اتاق جدا نمی توانید از ورود دود سیگار به محیط زندگی جلوگیری کنید زیرا درصد بالایی از دود سمی سیگار نه بو دارد و نه دیده می شود درست مثل مونواکسید کربن که به راحتی می تواند جان انسان را بگیرد بدون آنکه ذره ای بو و یا شکلی ظاهری داشته باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

التهاب در گوش میانی در اثر دود سیگار

 

 

 

 

در بسیاری از مطالعات نشان داده شده که التهاب عود کننده گوش میانی به طور شایع در کودکانی که در معرض دود دخانیات قرار دارند اتفاق می افتد. قرار گرفتن در معرض دود سیگار همچنین خطر جمع شدن مایع در گوش میانی و اوتیت مزمن گوش میانی را افزایش می دهد. شاید باور این موضوع کمی سخت باشد اما کودکان مادران سیگاری به علت افزایش کوتینین در بدنشان بیشتر دچار آسیب دندان های شیری می شوند. یعنی علاوه بر مشکلاتی مثل کاهش وزن و جهش ژنتیکی و آسیب و نارسایی ریوی و عروق در زمان جنینی، و در زمان تولد ، آسیب به ریه و گوش میانی و مشکلات قلبی و تنفسی ، مضرات سیگار حتی شامل دندان های فرزندان هم می شود.

 

 

 

 

 

 

 

سیگاری شدن فرزندان

 

 

 

با این همه اگر همچنان تصمیم دارید که به سیگار کشیدن ادامه دهید باید این موضوع را هم بدانید که احتمالا فرزندتان هم در آینده سیگاری خواهد شد زیرا از یک زمانی به بعد شما نمی توانید هیچ کنترلی روی فرزندتان داشته باشید و او طبق الگوهای رفتاری که آموخته است، به زندگی خود می پردازد.

برای داشتن فرزندان سالم باید سیگارتان را ترک کنید زیرا حتی اگر مضرات سیگار شامل حال سلامت جسمی فرزندتان نشود می تواند بر تربیت و الگوهای او تاثیرات منفی بگذارد زیرا در نهایت فرزندان شبیه والدینشان می شوند و پدر و مادری که رفتار درستی دارند و سالم زندگی می کنند معمولا نسل سالمتری به جامعه تحویل می دهند.

از آن جایی که فرزند فرد میبیند که پدر و مادرش سیگار مصرف می کند کنجکاو می شود و دوست دارد به سمت آن برود که این امر باعث می شود تا فرزندان به مصرف سیگار بپردازند اگر شما هم جز افرادی هستید که نمی خواهید به هیچ عنوان فرزندتان به این ماده سمی آلوده شود حتما سیگار را برای همیشه ترک کنید.

 

 

 

 

 

 

 

آسیب‌های فیزیکی:  اثرات تنفسی و سلامتی دود سیگار بر روی کودکان

 

 

 

دود سیگار به دلیل وجود مواد شیمیایی بالا بر سلامتی کودکان بسیار تاثیر بدی را می گذارد و باعث بیماری های مختلفی می گردد که در این بخش می خواهیم به آن ها بپردازیم.
•    بیماری‌های تنفسی : کودکانی که در معرض دود سیگار هستند به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی بدنشان خطر ابتلای آن ها به بیماری هایی از جمله آسم، عفونت ریه و تنفسی و... افزایش پیدا می کند 
•    عوارض ریوی: دود سیگار یکی از عوامل بسیار مهمی در تضعیف و پیدایش مشکلات ریوی می گردد. که در کودکان هم باعث تحریک و التهاب راه‌های تنفسی می گردد تا مشکلات تنفسی بالایی در آن ها دیده شود.
•    آلرژی‌ها: دود سیگار به دلیل این که مواد شیمیایی زیادی در آن وجود دارد باعص تحزیک سیستم ایمنی بدن می نماید که باعث بروز آلرژی های مختلفی مانند آسم، آلرژی های پوستی و....  در کودکان می گردد.

•    سرطان:  همانطور که می دانید دود سیگار شامل مواد شیمیایی سرطانزا می باشد و اگر فرد از کودگی با دود سیگار در تماس باشد خطر ابتلا به سرطان در او افزایش پیدا می کند. مواد سمی که در سیگار وجود دارد باعث می شود تا در ساختار ژنتیکی و بازنویسی DNA تغییرات ایجاد شود احتمال مبتلا به سرطان را افزایش دهند. کودکانی که در محیطی با دود سیگار زندگی می کنند، احتمال دچار شدن آن ها به سرطان افزایش پیدا می کند. 

 

 

 

 

 

 

 


تاثیر دود دخانیات بر روی دستگاه گوارش

 

 

 


یکی دیگر از مواردی که سیگار بر روی آن تاثیر منفی می گذارد دستگاه گوارش می باشد که تماس دود با بدن فرد می تواند دستگاه گوارش فرد را مختل سازد. چرا که موادهای زیان باری که در دود سیگار وجود دارد به تحریک و التهاب مخاطهای دستگاه گوارش آسیب می رساند. این روند می‌تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند زخم معده، التهاب روده و معده و...  گردد. از طرفی، دود سیگار می‌تواند منجر به مختل شدن عملکرد معده و روده گردد و به تجمع گاز و اسهال یا یبوست منجر شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سوالات متداول

 

 

 

چگونه می‌توان کودکان را از خطر دود سیگار در محیط‌های عمومی محافظت کرد؟

 

 

برای حفاظت کودکان از خطر دود سیگار در محیط‌های عمومی، حتما باید در مکان هایی که در آن سیگار مصرف نمی کنند حضور یابید. و یا اگر در محلی که شما هستید و مشاهده کردید که فردی سیگار می کشد می‌توانید از آنها خواهش نمایید که در حضور کودک شما سیگار مصرف نکنند.

 

 

 

آیا سیگارهای الکترونیکی نیز برای کودکان ضرر دارند؟

 

 

سیگارهای الکترونیکی هم مضر می باشد اما نسبت به سیگار عادی از ضرر کمتری برخوردار می باشد بنابراین همچنان کودک خود را از دود سیگار الکترونیکی هم دور نگهدارید.

 

 

 

 

 

 

 

نتیجه گیری

 

 

اگر شما پدر و مادری هستید که عاشق فرزندتان هستید سعی کنید سیگارتان را ترک کنید زیرا نمی توان از مضرات سیگار فرار کرد و یا راه چاره ای برای آن پیدا کرد زیرا در نهایت مضرات سیگار، چه به لحاظ سلامتی و چه به لحاظ تربیتی گریبان شما را می گیرد و تنها چاره ی آن این است که سیگار را ترک کنید

 اگر برای ترک سیگار توانایی لازم را در خود نمی بینید خوب است که با ترک سیگار به روش رها آشنا شوید آن موقع خواهید دید که ترک سیگار اصلا سخت نیست و شما هم مانند هزاران نفر دیگر در عرض چند روز و برای همیشه سیگارتان را ترک خواهید کرد، فقط کافی است که بخواهید الگوی مناسبی برای فرزندانتان باشید و به سلامت خود و فرزندان و اطرافیانتان بیشتر اهمیت دهید آن موقع است که ترک سیگار به کمک شما می آید و به درخواست شما پاسخ مثبت می دهد، پس برای یک الگوی نمونه شدن همین لحظه تصمیم بگیرید که سیگاری نباشید.