ترک سیگار و کارهایی که نباید بعد از ترک سیگار انجام داد،کدام اند؟

ترک سیگار و کارهایی که نباید بعد از ترک سیگار انجام داد کدام اند؟ اگر شما موفق به ترک سیگار شده اید باید بدانید که اقداماتی می تواند به شما در ترک سیگار موفق و تداوم آن کمک کند و همچنین انجام برخی اقدامات می تواند برای شما و بازگشت مجددتان به سمت سیگار خطر آفرین باشد.ترک سیگار برای برخی افراد سیگاری کاری بسیار دشوار است و البته افرادی هم هستند که با انتخاب روش های درست به راحتی سیگارشان را ترک می کنند.اما فرقی ندارد که شما چه سخت و چه آسان سیگارتان را ترک کرده باشید، باید و نباید هایی را، خوب است که رعایت کنید تا مجددا اسیر دام سیگار نشوید.

از جمله اقداماتی که نباید بعد از ترک سیگار انجام دهید عبارت اند از: شما نباید خودتان را در موقعیت های استرس زا قرار دهید سعی کنید به خصوص در روزهای اولیه بعد از ترک در شرایطی که به شما استرس وارد می کند قرار نگیرید در واقع باید به میزان و سطح استرس تان توجه کنید و به دنبال راه های خلاقانه ای برای آرام ماندن در مواقع فشار باشید. شما نباید با افراد منفی گرا و کسانی که ترک سیگار را جدی نمی گیرند معاشرت کنید و سعی کنید از این افراد دور باشید.

در روزها و ماه های ابتدایی ترک کافئین مصرف نکنید و بعد از مدت زمان کافی هم، کم تر مصرف کنید.به هیچ عنوان الکل استفاده نکنید به خصوص در سال اول و ماه های اول ترک سیگارتان، از الکل دوری کنید. سعی کنید پای صحبت افرادی که در ترک سیگار ناموفق بوده اند ننشینید و به حرف آنها توجه نکنید.از کارکردن افراطی و خسته کردن خود بپرهیزید. از رفتن به مکان ها و موقعیت هایی که شما را به یاد سیگار می اندازدخودداری کنید.هرگز خودتان را امتحان نکنید که ببینید با یک نخ دوباره معتاد سیگار می شوید یا نه، هرگز حتی بعد از سالها یک نخ سیگار را هم امتحان نکنید، نباید خاطرات سیگار کشیدن و روزهای سیگاری بودنتان را دائم در ذهنتان مرور کنیدو خلاصه اینکه هر کاری که ممکن است در شما هوس سیگار را ایجاد کند را انجام ندهید و خودتان را در موقعیت ریسک قرار ندهید زیرا دام سیگار اصلا ریسک پذیر نیست .

متاسفانه بازگشت دوباره به سیگار مصادف است با مصرف سیگار بیش از سری قبل، زیرا معمولا افرادی که برای مدتی سیگار نمی کشند و بعد از گذشت چند ماه دوباره شروع به مصرف سیگار می کنند به علت وقفه ای که پیش آمده و جبران آن، میل بیشتری به سیگار پیدا می کنند به نسبت قبل از زمان ترکشان، پس خیلی مهم است که بعد از ترک به هیچ عنوان دوباره به سیگار برنگردید چون هر بار که در ترک شکست بخورید، ترک سیگار بعدی برایتان سخت تر می شود، چون هم مصرف سیگارتان بیشتر شده و هم با هر شکست قدرت شکست خوردن در ذهنتان بیشتر می شود، زیرا باور من نمی توانم ، در ذهنتان ساخته می شود و تغییر در باورها نیازمند کسب آگاهی و تمرین های ذهنی است و به راحتی نمی توان یک باور را در ذهن تغییر داد به همین خاطر بهتر است برای ترک سیگار بنیادی و همیشگی باورهایتان را تغییر دهید و ترک سیگار را اصولی ترک کنید.

در این صورت کمتر دچار لغزش و برگشت به سیگار می شوید زیرا شما از درون قوی تر شده و کمتر هوس سیگار به ذهنتان رسوخ می کند.

حال به چند کاری می پردازیم که باید  بعد از ترک سیگارانجام داد.

ورزش روزانه و مرتب، زیرا اساس زندگی سالم به ویژه برای افراد سیگاری است.خوب است که هر روز حداقل 30 دقیقه ورزش کنید و اگر ورزش روزانه برایتان سخت است به یک ورزش ساده و آسان که انجامش برایتان آسان است بسنده کنید.هر نوع فعالیت هوازی به مدت حداقل 10 دقیقه تاثیر به سزایی بر سیستم قلبی و عروقی افراد دارد و حتی پیاده روی نیز خطر بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد .

از کارهای دیگر این است که مدیتیش کنید، برای یادگیری روش های صحیح آن مطالعه و یا از اینترنت آموزش ببینید زیرا این عمل به آرامش شما و دور کردنتان از استرس بسیار مفید است.مورد دیگر که حتما باید رعایت کنید تغذیه سالم ، به خصوص میوه و سبزیجاتی که حاوی آنتی اکسیدان باشند برای بازسازی بدن بسیار مفید است.

خواب کافی و سر وقت، نوشیدن آب و آب میوه، خوردن مکمل و ویتامین های مورد نیاز بدن به خصوص ویتامین Cو گروه ویتامین های B برای پاکسازی و بهبود بافت های بدن بسیار موثر است.

بعد از ترک سیگار سعی کنید همیشه مقداری خوراکی همراه خود داشته باشید که هم هواستان از سیگار پرت شود و هم با توجه به بهبود عملکرد بدن و دریافت اکسیژن کافی به نسبت زمان سیگاری بودنتان بیشتر دچار ضعف و گرسنگی می شوید، پس خوب است که مقداری خوراکی مقوی مثل مغزهای خشکبار یا خرما در اطراف شما وجود داشته باشد.البته باید مراقب وزنتان هم باشید و در خوردن مواد خوراکی زیاده روی نکنید زیرا بعد از ترک، شما اشتهای کاذب پیدا می کنید زیرا رجوع به عادت خوردن کمی شمارا از تنش سیگار دور نگه می دارد و همچنین با دریافت اکسیژن سوخت و ساز بدنتان افزایش پیدا می کند.اما نگران اضافه وزن و اشتهایتان نباشید زیرا با گذشت زمان، همه چیز به حالت طبیعی خود باز می گردد.اگر شما توسط ترک سیگار به روش رها موفق شده باشید ترک کنید، زمانی را تجربه خواهید کرد که اصلا فراموش می کنید که روزی سیگاری بودید و همه ی خاطرات لذت دریافت نیکوتین برای همیشه از ذهنتان خارج می شود و بعد از گذشت چند سال می توانید مانند کسی زندگی کنید که هرگز لب به سیگار نزده است.

برای پایداری در ترک لازم است که هر ازگاهی تمرین ها ی ذهنی و باورهایتان را قوی کنید در واقع نباید اجازه بدهید که قدرت باور ترک سیگار در شما کم شود.آنچه در موفقیت ترک  همیشگی سیگار مهم است سالهای متوالی است که لب به سیگار نزده اید و راحتی کنار آمدن با ترک آن، زیرا هرچقدر که دور بودن از سیگار برایتان سخت تر باشد احتمال گرایشتان به بازگشت قوی تر می شود پس باید روشی را انتخاب کنید که به راحتی بتوانید آن را ترک کنید.