مضرات سیگار برای بانوان، و بلاهایی که سیگار بر سر بانوان می آورد!

مضرات ترک سیگار

مضرات سیگار برای بانوان چیست و چه تفاوتی در مقایسه با مضرات سیگار برای آقایان دارد؟

چرا سیگار به خانم ها آسیب بیشتری وارد می کند و تفاوت مضرات سیگار بین افراد مختلف چیست؟،این مبحثی است که سعی داریم در این مقاله به آن بپردازیم.

متاسفانه در سال های اخیر شاهد رشد فزاینده ی ورود سیگار در جمع قشر جوان و نوجوان، در بین خانم ها هستیم که البته دلایل مختلفی دارد که مورد بحث ما نیست.البته مضرات سیگار، جدا از بحث جنسیت و سن ، تاثیرات مخربی بر سلامت جسمی و روحی افراد می گذارد.

 حجم بالای گازهای سمی و شیمیایی و همچنین ماده ی اصلی و سمی آن، به نام نیکوتین،  مضرات سیگار را غیر قابل انکار کرده است.و هرکس که در دام آن قرار بگیرد باید همه ی تلاش خود را انجام دهد که هر چه سریع تر از این دام بگریزد، زیرا هرچه بیشتر در باتلاق سیگار فرو روید، بیرون آمدن از آن سخت تر خواهد شد.

اما چرا مضرات سیگار بیشتر به بانوان آسیب می زند؟ شرایط فیزیکی خانم ها، زمینه ی تأثیر گذاری و افزایش درصد تخریب سلامتی بیشتری دارد زیرا سطح استروژن خون در خانم ها متفاوت است و به لحاظ فیزیکی پوست و موی آسیب پذیر تری دارند، همچنین خانم ها به علت شرایط باروری و قائدگی، و همچنین شیردهی، بیشتر در معرض از دست دادن خون و کلسیم موجود در استخوان ها هستند در نتیجه با مصرف سیگار، اختلال در  عملیات خون رسانی به سلول ها به نسبت آقایان بسیار شدید تر است ، در نتیجه تخریب سلول های بدن در خانم ها سریع تر اتفاق می افتد.به طور کلی می توان مضرات سیگار برای بانوان را در چند مورد خلاصه کرد از جمله:

سرطان ولو در سطح خارجی دستگاه تناسلی

سرطان پستان

سرطان دهانه رحم به موجب تضعیف سلول های دهانه ی رحم در برابر مواد شیمیایی موجود در سیگار

پوکی استخوان به موجب از بین رفتن اثرات هورمون استروژن محافظت کننده ی بدن 

سکته مغزی

بروز ناهنجاری های قاعدگی و یائسگی زود رس

عفونت و ترشح واژن 

خونریزی غیر طبیعی در دوره ی پریود

آمنوره یا عدم شکل گیری پریود

بروز چین و چروک پوستی با نفوذ مواد سمی سیگار در کبد و خون

غلظت خون

از بین رفتن پروتئین سلول پوست میانی و کلاژن پوست

افزایش خفیف فشار خون

این چند مورد به صورت اختصاصی در بین بانوان سیگاری اتفاق می افتد اما نمی توان از مضرات سیگار برای آقایان چشم پوشی کرد و وضعیت آقایان در آسیب پذیری نسبت به مضرات سیگار خیلی بهتر از خانم ها نیست و ترک سیگار تنها راه درمان است و انجام آن شامل حال همه ی افراد می شود.

مضرات سیگار و آسیب هایی که به افراد وارد می کند به صورت علمی کاملا اثبات شده است و هیچ راه میانبری برای فرار از مضرات سیگار وجود ندارد، به جز اینکه سیگار را ترک کنید.

اگر شما هم مانند خیلی از افراد از ترک سیگار می ترسید و فکر می کنید که کار سختی است ، ترک سیگار به روش رها همه ی ذهنیتتان راجع به ترک سیگار، را دگرگون خواهد کرد.

آنچه مهم است این است که سیستم فیزیکی بدن انسان آنقدر هوشمند است که در بیشتر مواقع قادر است که همه ی آسیب ها و مضرات سیگار را بعد از ترک، و به مرور زمان،بهبود ببخشد به طوری که اگر شما موفق شوید سیگار را برای همیشه ترک کنید بعد از 15 سال می توانید مانند کسی زندگی کنید که به هیچ عنوان سیگار نکشیده است.در واقع بدن انسان قادر است که بعد از گذشت یک سال تا 15 سال بسته به میزان و طول مدت زمان مصرف، به طور کامل خود را بازسازی کند.

شما بعد از 7 سال از گذشت ترک سیگار جوان تر از امروزتان هستید و موضوع پوست و زیبایی مسئله ای است که خانم ها بیشتر درگیر آن هستند.

مضرات سیگار به لحاظ ظاهری برای خانم ها به نسبت آقایان از اهمیت بیشتری برخوردار است.اگر دوست دارید که پوستتان کمتر دچار چروک و لک های قهوه ای شود، لازم است که به هیچ عنوان به سراغ سیگار نروید و اگر همین حالا به کشیدن سیگار معتاد هستید، هر چه سریعتر برای ترک آن اقدام کنید.

اما لازم به ذکر است که برای سیگارها و آسیب هایی که به خاطر مضرات سیگار به جسم و روحتان وارد آورده اید دچار استرس و اضطراب نشوید و همین که تا اینجای این مقاله همراه ما بودید نشان دهنده این است که شما جزء افرادی هستید که به سلامت خود اهمیت می دهید و نمی خواهید که یک فرد سیگاری باشید و می توانید همه ی خسارت و مضرات سیگار را با ترک آن جبران کنید فقط کافی است که همین حالا تصمیم درست را بگیرید.

اگر شما هم یک خانم سیگاری هستید و هم یک مادر سیگاری باید به شما هشدار جدی تری داده شود، زیرا شما به عنوان یک مادر الگوی پر رنگ تری برای فرزندانتان هستید، به این خاطر که از زمان بارداری و شیردهی ، تا زمانی که فرزندتان رشد می کند همواره ، همراه شمااست و زمان بیشتری را به نسبت دیگران با شما سپری می کند.پس با توجه به حضور پر رنگ شما رفتارهای اشتباهتان را به خوبی می آموزد و احتمالا سیگار کشیدن، یکی از رفتارهای پر خطر فرزندتان در آینده خواهد بود.

پس در نتیجه ترک سیگار برای بانوان و به خصوص مادران سیگاری از اولویت بالایی برخوردار است زیرا هیچ مادری دوست ندارد که سلامت فرزندش را با دود سیگار و رفتار پر خطر آن به خطر بیندازد، زیرا کودکان آنچه را که ببینند را بهتر یاد می گیرند.

اگر شما هم جزء افرادی هستید که دور از چشم فرزندتان سیگار می کشید، باید به شما بگویم که دود دست دوم سیگار در هر صورت راهی برای ورود به ریه فرزندتان پیدا می کند و کودکان آنقدر باهوش و کنجکاو هستند که بدون آنکه شما متوجه شوید، رفتارهای اشتباهتان را یاد می گیرند.

باید بدانید که شما تا همیشه نمی توانید پنهانی سیگار کشیدن را ادامه دهید، بالاخره روزی فرا می رسد که همه متوجه رفتار اشتباه شما خواهند شد، پس دست از مقاومت بردارید و برای ترک سیگار آماده شوید و با مضرات سیگار برای همیشه خداحافظی کنید.