علائم ترک سیگار چیست آیا همه ی افراد دچار علائم ترک سیگار می شوند؟

علائم ترک سیگار چیست آیا همه ی افراد دچار علائم ترک سیگار می شوند؟

علائم ترک سیگار از جمله مواردی است که همه ی کسانی که قصد ترک سیگار دارند از آن می ترسند و این ترس گاهی مانع از ترک سیگارشان می شود، اما آیا علائم ترک سیگار ترسناک است؟

اگر به صورت کلی بخواهیم علائم ترک سیگار را نام ببریم تعداد آنها زیاد و شاید تعدادی از آنها کمی دلهره آور باشد اما حقیقت این است که درصد خیلی کمی از افراد هستند که دچار علائم می شوند و آنقدر تعداد بروز این علامت ها نادر است که می شود از آنها به طور کامل چشم پوشی کرد.

بنابراین اصلا به خودتان استرس وارد نکنید و از ترس علائم ترک سیگار، این امر مهم را به تعویق نیندازید، زیرا ترک کردن سیگار آنقدر اثرات مفید برای افراد سیگاری دارد که به هیچ عنوان نمی توان به خاطر علائم کوچک ترک سیگار آن را نادیده گرفت.

ترک سیگار از همان اولین ساعات ترک آخرین نخ، شروع می شود به طوری  که در مدت 2 تا 12 هفته گردش خون بهبود می یابد و عملکرد ریه ها بهتر می شود. طی 1 تا 9 ماه سرفه و تنگی نفس کاهش می یابد. در طی 5 تا 15 سال، خطر سکته مغزی در یک فرد سیگاری به میزان یک فرد غیر سیگاری کاهش می یابد. طی 10 سال، میزان مرگ و میر ناشی از سرطان ریه به نصف می رسد.

بنابراین علائم ترک سیگار هرچقدر هم که باشد به فواید آن می ارزد.

اما اینکه این علامت ها در هر فرد با فرد دیگر متفاوت است به چند مورد بستگی دارد اولین مورد، شرایط جسمی و سلامتی فرد است، دومین مورد میزان مصرف سیگار، و سومین مورد طول مصرف سیگار است که در هر مورد اگر شرایط فرد سیگاری بهتر باشد، دچار علائم ترک سیگار کمتری خواهد شد.

علائم ترک سیگار به خاطرنیکوتین موجود در آن است و ممکن است از چند روز، تا چند هفته طول بکشد اما جای هیچ نگرانی نیست زیرا به زودی این علامت ها پایان می یابد و به روزهای بدون سیگار بر می گردید و طعم زندگی تازه را خواهید چشید و متوجه خواهید شد که در زمان مصرف سیگار چه ظلمی در حق خودتان روا داشته اید و قدر زندگی بدون سیگار را خواهید دانست.

در اینجا می خواهیم به چند مورد از علائم ترک سیگار اشاره کنیم:

هوس مصرف: شاید اولین علامت ترک سیگار هوس و میل دوباره کشیدن آن باشد و این علامت یکی از سخت ترین چاش های افراد سیگاری است که قصد ترک دارند اما این علامت در روش های ترک سیگاری مثل ترک سیگار به روش رها اصلا وجود ندارد بنابراین این علامت به شیوه ترک سیگارتان بستگی دارد و چنانچه به صورت اصولی اقدام به ترک سیگار کنید دچار این علامت نخواهید شد.

تحریک پذیری، ناامیدی یا عصبانیت: این رفتارها ممکن است در عده ای تشدید پیدا کند زیرا تمرکزتان به ترک سیگار و دوری از آن است و چنانچه به روش غیر اصولی اقدام به ترک کرده باشید بیشتر دچار این تغییرات در خلق و خو خواهید شد.

اضطراب و استرس یا بی قراری: این نوع از احساسات در بعضی از افراد بعد از ترک سیگار بیشتر نمایان می شود اما اگر یاد گرفته باشید که چطور استرستان را کنترل کنید به هیچ عنوان از این موارد، آزرده خاطر نخواهید شد و بعد از ترک سیگار آرامش زیادی را تجربه خواهید کرد.

افزایش اشتها: میل به خوردن بیشتر بعد از ترک سیگار یک امر طبیعی است زیرا با ترک نیکوتین ، سطح اکسیژن رسانی و متابولیسم بدن افزایش می یابد،زیرا سیگار مقدار اشتها را در افراد سیگاری کم می کند و جریان خون را کاهش می دهد، بنابراین افراد سیگاری بعد از ترک بیشتر احساس گرسنگی می کنند، همچنین خوردن خوراکی مقدارحواس پرتی از سیگارواحساس آرامش در افراد را بیشتر می کند و به افراد توصیه می شود که بعد از ترک همیشه مقداری خوراکی همراه خود داشته باشند تا دچار ضعف نشوند اما باید مراقب افزایش وزن احتمالی خود باشند.

سردرد: احساس درد در سر به خاطر نرسیدن نیکوتین به مغز در برخی افراد رخ می دهد اما خیالتان راحت باشد زیرا به زودی این درد برای همیشه پایان می یابد.

بی خوابی: تغییر در ساعات خواب و سحرخیزی این مشکل را به راحتی رفع خواهد کرد.

احساس لرزش و ضعف: این احساس بیشتر به خاطر افزایش متابولیسم در افراد رخ می دهد، به این افراد توصیه می شود که خوردن خوراکی های مقوی و ویتامین ها را در خوراک روزانه خود بگنجانند.

افزایش سرفه: ممکن است بعد از ترک دچار سرفه بیشتری شوید زیرا اکسیژن زیادی وارد ریه هایتان می شود که سیگار مانع آن رسیدن آن بوده اما جای نگرانی نیست به زودی این سرفه ها پایان می یابد نوشیدن دمنوش های گیاهی مفید برای این مورد راطبق نظرمتخصص، توصیه می کنیم.

یبوست یا ناراحتی معده: برای این مشکل توصیه می کنیم خوردن میوه و سبزیجات حاوی فیبر را در رژیم غذاییتان بگنجانید تا عملکرد معده زودتر به روال طبیعی خود باز گردد.

خستگی: احساس بی حالی یا خستگی بعد از ترک سیگار از جمله علائم ترک سیگار شایع است زیرا مغز یاد گرفته بوده است که با دریافت نیکوتین، دوپامین و هورمون های شادی آور تولید کند و بعد از قطع نیکوتین کمی زمان می برد تا به حالت طبیعی خود باز گردد.

کاهش ضربان قلب: احساس کند شدن ضربان قلب به این خاطر است که سیگار باعث تند شدن ضربان می شود و با قطع آن ضربان قلب به حالت طبیعی خود باز می گردد و این احساس کاملا طبیعی است.

علایم ترک سیگار در افراد مختلف متفاوت است و به شیوه ترک سیگار و مقدار و طول زمان مصرف سیگار بستگی دارد اما هیچ کدام ار این موارد دائمی نیست و طی چند روز تا چند هفته، پایان می یابد و بدن به حالت طبیعی خود باز می گردد.بنابراین از هیچ کدام از علائم ترک سیگار، دلهره نداشته باشید و بدانید زندگی بعد از سیگار،بسیار لذت بخش خواهد بود به طوریکه بعد از ترک سیگار هرگز دوست ندارید به روزهای با سیگار برگردید.