ترک سیگار و دانستن اینکه چرا نمی توان سیگار را ترک کرد!

ترک سیگار و علت ناتوانی برخی از افراد در ترک سیگار چیست؟ چرا بعضی افرادبارها در ترک سیگار شکست می خورند و از عدم موفقیت در این کار رنج می برند؟

عده ای از افراد سیگاری در دنیا وجود دارند که با خطرات سیگار برای سلامتی کاملا آشنا هستند و می دانند که تپش قلب و سرفه های شدیدشان به خاطر سیگاری بودنشان است و هر روز استرس زیادی را تحمل می کنند اما هر بار که تصمیم می گیرند که سیگارشان را ترک کنند با شکست مواجه می شوند به طوری که خیلی از این افراد بعد از مدتی از ترک سیگار منصرف شده اند و از ترک این موجود مزاحم نا امید هستند.بسیاری از افراد هر روز که از خواب بیدار می شوند، قبل از شستشوی دست و رویشان سیگارشان را روشن می کنند و روزشان را با سیگار آغاز و با سیگار به پایان می رسانند.

آنها لباس و وسایلشان  مملو از بوی بد سیگار است و آنقدر این عادت برایشان تکرار شده که فکر می کنند سیگار، تکه ای از وجودشان است و قرار است تا آخر عمر با سیگار به زندگی ادامه دهند.

آنها نمی توانند سیگار را ترک کنند به این خاطر که نیکوتین، آنها را هیپنوتیزم کرده و مجبورشان می کند که برای لحظه ای احساس آرامش، سیگار بعدی را آماده نگه دارند و در عوض، همه ی ثروتشان از جمله سلامتی و روابط خوب عاطفیشان را به غارت می برد.

ترک سیگار در واقع به علت نداشتن اراده یا عدم توانایی نیست و علت اینکه خیلی از افراد در ترک سیگار ناموفق هستند، این است که آگاهی لازم در مورد نیکوتین و تاثیر آن بر عملکرد مغز را ندارند، بنابراین برای اینکه بتوانند سیگارشان را به راحتی ترک کنند، باید با شرکت در کلاس های آموزشی یا مطالعه دقیق در مورد نیکوتین و تاثیر آن بر مغز، آنقدر آگاهی کسب کنند که از سیگار و آسیب های آن به طور کامل آشنایی پیدا کنند در این صورت متوجه خواهند شد که ترک سیگار، نه تنها سخت نیست بلکه بسیار لذت بخش نیز هست.

ترک سیگار برای بسیاری از افراد سخت است به این خاطر که نمی دانند نیکوتین و عملکرد آن بر روی مغز چگونه عمل می کند و دائما خودشان را سرزنش می کنند و نمی دانند که میلیون ها انسان در جهان مانند آنها در بند سیگار گیر افتاده اند و قادر نیستند خودشان را نجات دهند.

امروزه با استفاده از علوم روز دنیا، می توان با تمرینات ذهنی و کسب آگاهی، کاری کرد که فرد سیگاری آنقدر عاشق سلامتی و زندگی بدون سیگار شود که دیگر اصلا دوست نداشته باشد که به روزهای با سیگار، برگردد به طوریگه اشتیاق زندگی بدون سیگار، آنقدر در وی افزایش پیدا می کند که به روزهایی بر می گردد که سیگاری نبوده و کم کم میل و هوس سیگار در او از بین می رود.

بعد از آنکه میل به سیگار در افراد از بین برود، ترک سیگار به راحتی اتفاق می افتد و در این حالت تفاوتی بین انسان ها نیست و چه فرد سیگاری با اراده و قوی باشد و چه کم اراده، سیگارش را ترک می کند .

بنابراین علت موفقیت و یا عدم موفقیت را می توان در عدم آگاهی خلاصه کرد،در واقع ذهنيت غلط درباره دخانيات موجب ريشه‌دار شدن و باقي ماندن اين باور در فرد مي‌شود که نمی توان سیگار را ترک کرد اما اگر کسي واقعا بخواهد سيگار را ترک کند،‌ در قدم اول بايد به اين باور برسد که ترک سيگار امکان‌پذير است. بنابراين براي اين کار نيازمند هدف است يعنی اينکه آگاهي پيدا کند که چرا مي‌خواهد سيگار را ترک کند، مضرات سيگار را بداند و به جايي رسيده باشد که کشيدن سيگار برايش به انتها رسیده باشد.

پس برای ترک سیگار مستلزم یادگیری هستیم و ترک سیگار به روش اصولی و علمی نیازمند کسب دانش و گذراندن دوره های آموزشی است، اگر در انجام هر کاری از روش اصولی و صحیح، پیروی کنیم احتمال اینکه در آن کار به موفقیت برسیم ، بسیار بیشتر از زمانی است که به صورت انفرادی و حرف های بی اساس اقدام به انجام آن کار کنیم.

اما باید بدانید که بعد از ترک سیگار باید به اصولی هم پایبند بود و نکاتی را همیشه در نظر داشت تا ترک سیگار همیشگی و موفق تری داشته باشیم از جمله : دوری از آدم های سمی و تمرین های مرتب ذهنی برای آرامش ذهنی، دوری از موقعیت های اضطراب آور و انجام ندادن کارهایی که خطر بازگشت به سیگار را به همراه دارد مثل خوردن الکل، ورزش مداوم، و خلاصه داشتن یک سبک جدیدی از زندگی که باعث شود در ترک سیگار تا آخر عمرتان موفق بمانید.

بسیاری از روش های ترک سیگار هستند که می توانند به افراد کمک کنند که سیگار را بدون زور و اجبار و به راحتی ترک کنند به طوریکه برای ترک همیشه سیگار، نیاز به مصرف دارو یا بستری و کشیدن زجر و سختی نباشید و به راحتی سیگار را ترک کرد روش هایی مثل ترک سیگار به روش رها که می دانند که چرا افراد نمی توانند که سیگارشان را ترک کنند و با استفاده از اصول صحیح و علمی به افراد کمک می کند که با هر سن یا شرایطی ، چه یک نخ سیگار و چه چند بسته سیگار در روز را به راحتی کنار بگذارند.

اما اینکه چطور می توان به این روش ها اعتماد کرد را باید بررسی کرد و با دلیل و برهان به سراغ این روش ها رفت، زیرا در صورتی که باور نکنیم که واقعا افرادی هستند که به راحتی سیگار را ترک کرده اند نمی توانیم موفق شویم.

داشتن باور و ایمان به موفقیت باعث می شود که شما نیمی از راه را رفته باشید زیرا باور به موفقیت از خود موفقیت مهم تر است زیرا زمانی که بدانیم می توانیم موفق شویم و امید داشته باشیم، دست از تلاش بر نمی داریم و آنقدر ادامه می دهیم تا موفق شویم و با هر شکست امیدمان را از دست نمی دهیم، بنابراین با ایمان به اینکه ترک سیگار سخت نیست و کاملا شدنی است ، هرچه سریعتراقدام به ترک سیگار کنید.