فواید سیگار کشیدن چیست؟ آیا سیگار می تواند فوایدی داشته باشد؟

 

 

 

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که فواید سیگار چیست؟ و چرا با اینکه همه افراد کم و بیش با مضرات سیگار آشنا هستند همچنان آن را مصرف می کنند و همچنین خانواده ها به شدت از سیگاری شدن فرزندانشان واهمه دارند و مدام آنها را از رفتن سمت افراد سیگاری یا سیگار منع می کنند و حتی خیلی از اماکن عمومی یا خصوصی، کشیدن سیگار ممنوع شده است، باز هم سالانه افراد زیادی در دام سیگار می افتند؟ به طوریکه در سراسر جهان روزانه 80 تا 100 هزار نفر شروع به سیگار کشیدن می کنند و این در حالی است که سیگار کشیدن، در هیچ کجا ی دنیا  یک امر پسندیده نیست و سيگار و تنباكو بعنوان دومين علل مرگ و مير در جهان شناخته شده است. سیگار سالانه جان 6 میلیون نفر در جهان را می گیرد. یعنی در حال حاضر هر 6  ثانيه يک نفر، روزانه بيش از 15 هزار نفر و سالانه حدود 6 ميليون نفر بر اثر استعمال دخانيات جان خود را از دست مي‌دهند.  در ادامه این مقاله از ترک سیگار در تهران همراه ما باشید

 

 

 

 

اما چرا باز هم استقبال از سیگار زیاد است و چرا افراد به سیگار روی می آورند؟ 

 

اگر می توانستیم فواید سیگار را به طور کامل نادیده بگیریم، می توانستیم بگوییم که هیچ دلیلی برای ادامه ی این روند نداشتیم و علت گرایش افراد به سیگار صرفا به خاطر حس کنجکاوی یا جلب توجه و تفریحی است، که افراد به سمت آن می روند. اما باید این حقیقت را بگوییم که البته که چنین دلایلی هم وجود دارد اما بیشتر از این دلایل، فواید سیگار است که افراد را به سمت خود جذب می کند و اگر فواید سیگار نبود، سیگار، خیلی زود از جهان رخت بر می بست و دیگر نیازی به نگرانی در مورد آن وجود نداشت، زیرا معمولا انسان ها اگر از انجام یک عمل سودی دریافت نکنند خیلی زود از انجام آن خسته و منصرف می شوند.

بنابراین نمی توان فواید سیگار را نادیده گرفت و باید گفت که افراد سیگاری از کشیدن سیگار فایده و سود دریافت می کنند اما متاسفانه سود در برابر یک زیان بسیار بزرگ و چیزی که آنها را وادار می کند که به این سود کم راضی باشند و به ادامه روند سیگار کشیدنشان ادامه دهند، نیکوتین و وابستگی به آن است.

  

بیشتر بخوانید: چند روز بعد از ترک سیگار نیکوتین از بدن خارج میشود

 

 

 

 

 

 

 

مزرعه ای به نام نیکوتین

 

 

 

برای درک بهتر این موضوع می توان نیکوتین را رییس مزرعه ای دانست که افراد سیگاری کارگران آن هستند، کارگران در آن مزرعه کار می کنند تا حقوق بسیار ناچیزی که رییسشان به آنها می دهد را دریافت کنند با اینکه می دانند حق آنها خیلی بیشتر از چیزی است که نیکوتین به آنها می دهد اما به این خاطر که می ترسند حقوقشان را از دست بدهند و فکر می کنند که کسی حقوق بیشتری به آنها پرداخت نخواهد کرد در مزرعه نیکوتین می مانند و از حقوق ناچیز نیکوتین راضی هستند .

این داستان مصداق بارزی از فواید سیگار است و سیگار دقیقا همین رفتار را با افراد سیگاری انجام می دهد. سیگار در مقابل فایده اندک خود، همه ی سلامتی، عزت نفس، روابط خوب و خلاصه همه ی ارزش های یک انسان را از او می گیرد و در مقابل، اندکی سود ناچیز به او بر می گرداند.

 

 

 

اما فواید سیگار چیست؟

 

 

این سوالی است که در این مقاله می خواهیم به آن بپردازیم و با هم ببینیم که اصلا سیگار چه فایده دارد؟

 از جمله فواید سیگار را به چند مورد زیر خلاصه کرده ایم و در زیر به آن اشاره کرده ایم ، البته ناگفته نماند که فواید سیگار به هیچ عنوان به مضرات سیگار ارجحیت ندارد و فواید سیگار یک صدم مضرات آن هم به حساب نمی آید بنابراین به هیچ عنوان نمی توان به خاطر فواید اندک آن خود را برای ادامه سیگار کشیدن قانع کنیم و همه ی این فواید جایگزین بهتری به جز سیگار دارد از جمله ورزش کردن، داشتن سبک سالم زندگی، خوردن خوراک سالم و ...

ایجاد آرامش و لذت به علت تولید دوپامین در مغز: زمانی که شخصی نیکوتین مصرف می‌کند، میزان اندورفین در بدنش افزایش می‌یابد. این امر سبب می‌شود میزان دوپامین در مدارهای پاداش مغز نیز افزایش یابد. این فرآیند و تأثیر نیکوتین بر مغز و سیستم عصبی به این صورت است که میل به مصرف این ماده را در افراد افزایش می‌دهد.تأثیر سیگار بر مغز و قرار گرفتن مداوم در معرض نیکوتین سبب می‌شود قسمت‌هایی از مغز که مرتبط با یادگیری، استرس و خودکنترلی است مختل شود. این اختلال زمینه بیشتری را برای اعتیاد فراهم می‌کند.و باعث احساس لذت و آرامش می شود هرچند که احساس لذت حاصل از مصرف نیکوتین دوام زیادی ندارد و افراد را به سمت مصرف بعدی و بیشتر سوق می‌دهد برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دورهای ترک سیگار در بهترین مرکز ترک سیگار در تهران به وبسایت ما مراجعه کنید

 

 

 

 

 

 

 

فواید دیگر سیگار که افراد میپندارند با مصرف آن این موارد را به دست می آورند. که در زیر به آن اشاره می کنیم آن موارد از جمله:

 

تقویت حافظه: عده ای معتقدند که مصرف نیکوتین باعث افزایش تمرکز می شود و در نتیجه یادگیری در زمان مصرف آن بیشتر می شود.

کوتاه کردن زمان واکنش:عده ای معتقدند که نیکوتین باعث کوتاه شدن زمان تصمیم گیری و سرعت عکس العمل در آنها می شود.

بهبود عملکرد:برخی از افراد سیگاری قبل از شروع کارهای مهم زندگیشان، سیگارمصرف می کنند زیرا آنها معتقدند که سیگار باعث بهبود عملکرد آنها می شود.

کمک به بهبود آلزایمر:مطالعاتی نشان داده است که نیکوتین می تواند علائم اولیه آلزایمر را بهبود ببخشد. در این مطالعات همچنین به این نتیجه رسیدند که نیکوتین باعث ارتقاء عملکرد های ذهنی اولیه و ثانویه مانند توجه، حافظه و فرایندهای ذهنی می شود.

 اینها مواردی است که برخی تحقیقات و افراد در باره فواید سیگار مطرح می کنند هرچند که خیلی از آنها به قطعیت صد در صد نرسیده اند و در حد یک تئوری باقی مانده اند اما باز هم دلایل محکمی برای ادامه روند سیگار کشیدن نیستند زیرا مضرات سیگار کشیدن، هم  بسیار بیشتر است و هم بسیار علمی مورد بررسی و اثبات قرار گرفته است.

بنابراین نمی توان به خاطر فواید سیگار برای سیگار کشیدن خود دلیل بیاوریم و به اقدام بی ارزشمان مبنی بر کشیدن سیگار، ارزش گذاری کنیم زیرا هیچ چیز نمی تواند بر مضرات سیگار، درپوش بگذارد و به هیچ طریقی نمی توان از ضررهای سیگار چشم پوشی کردو

بنابراین وقت آن رسیده است که با یک اقدام صحیح و روش های اصولی و منطقی با سیگار و فواید سیگار برای همیشه خداحافظی کنید و به سلامتی یک سلام گرم بگویید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نتیجه گیری

 

 

 

سیگار یکی از مواد های آلوده ای می باشد که شاهد مصرف بسیاری از افراد می باشیم که برخی از آن ها به خیال خود از فواید آن بهره می برند. ما در این بخش با فوایدی که افراد خود را قانع می کنند که این مواد از فوایدی برخوردار است و به کشیدن آن ادامه می دهند آشنا شدیم و دیدیم که مضرات سیگار خیلی بیش تر از فواید آن می باشد و نمی توان از مضرات بسیار بالای آن چشم پوشی کرد و به همین منظور باید حتما دست به کار شوید و برای همیشه از مصرف آن دست بردارید و زندگی سالم و بهتری را شروع کنید. خانه رها با داشتن تیم بسیار مجرب می تواند شما را با وقایع آشنا سازد و به راحتی به شما کمک کند تا برای همیشه از این ماده سمی دور بمانید.