سیگار لایت! آیا سیگار لایت عوارض کمتری برای سلامتی دارد؟

سیگار لایت! آیا سیگار لایت عوارض کمتری برای سلامتی دارد؟ تفاوت سیگارها در چیست و آیا سیگار لایت ضرر کمتری نسبت به سایر سیگار ها دارد؟

در دنیا افراد سیگار ی زیادی وجود دارد که نوع و برند سیگاری که  استفاده می کنند با یکدیگر متفاوت است و تفاوت سیگار ها با هم به تفاوت در نام، طعم، طول سیگار، قطر، نیکوتین، قطران، تعداد و نوع بسته بندی آن است که هر کس با توجه به سلیقه، نیاز و بودجه خود یک نوع را انتخاب می کند.

هر سیگارحس متفاوتی را به مصرف کننده منتقل می کنند و متریال موجود در سیگار آن را در دسته خاص خود قرار می دهد به طوریکه معمولا برند های مختلف از سیگار، محصولات خود را به سه دسته لایت، معمولی و سبک تقسیم می کنند.

که معمولا هر نوع از سیگار، با توجه به مقدار نیکوتین موجود، در این دسته بندی قرار می گیرد.به طور مثال: سیگار لایت معمولا نیکوتینی ما بین 0.2 تا 0.4 دارد که تاثیر گذاری آن بر مغز به نسبت سیگار معمولی که نیکوتین بین 0.5 ال 0.6 دارد، کمتر است.

در مقایسه با سیگار های سنگین که نیکو تین بالای 0.8 دارند، سیگار لایت تاثیر کمتری بر روی مغز می گذارد اما آیا سیگارهای لایت را می توان بی خطر اعلام کرد؟

باید گفت که متاسفانه خیر، سیگار لایت بی خطر نیست زیرا معمولا لایت باقی نمی ماند تجربه ثابت کرده است که افراد تمایل پیدا می کنند که بعد از مدتی در مدل سیگار خود تغییراتی ایجاد کنند زیرا بعد از مدتی دیگر به سیگار لایت واکنشی نشان نمی دهند و مغز آن ها دستور دوز بالاتری از سیگار را می دهد.همانطور که همه افرادی که سیگار سنگین می کشند از ابتدا این طور نبودند، افرادی که از سیگار سنگین استفاده می کنند معمولا کسانی هستند که دیگر سیگار های لایت و معمولی روی مغز آنها تاثیر نمی گذارد پس به سراغ سیگار سنگین می روند تا همچنان نیکوتین موجود در سیگار را حس کنند. متاسفانه سیگار سنگین بلای جان  انسان است زیرا عوارض بسیار شدیدی دارد که در کوتاه مدت روی صورت و اعضای داخلی نمایان می شود، این در حالی است که آنها از ابتدا نمی خواستند که سیگار سنگین بکشند اما بعد از مدتی متوجه خواهند شد که مغز آنها دیگر به سیگار لایت یا معمولی واکنشی نشان نمی دهد و مجبور می شوند که میزان نیکوتین بیشتری را وارد بدنشان کنند.

بنابراین به هیچ عنوان فریب سیگارهای لایت را نخورید زیرا درست است که به نسبت سیگار های سنگین ضرر کمتری دارد اما سیگار لایت دروازه ورود به شهر آلوده و بزرگ نیکوتین است و با استفاده از سیگار لایت در واقع راه برای سیگار سنگین ساخته می شود و بعد از مدتی اصلا متوجه نخواهید شد که چطور سیگار لایت شما تبدیل به سیگار سنگین شده است.

در واقع نیکوتین شما را تبدیل به عروسکی می کند، و کنترلتان را به دست می گیرد شما با اعتیاد به سیگار قدرت اختیارتان را به دست سیگار می دهید، او هر وقت بخواهد شما را مجبور می کند که سیگار بکشید و زمان، سلامتی و سرمایه تان، به دست سیگار خواهد بود و تا جایی که اسیر او باشید این روند ادامه دارد.

پس به خاطر اینکه سیگار لایت ضرر کمتری دارد خود را اسیر سیگار نکنید زیرا سیگار لایت همیشه لایت باقی نمی ماند.

عده ای به این خاطر به سراغ سیگارهای لایت می روند که فکر می کنند با جایگزین کردن سیگار لایت با سیگار سنگین، می توانند کم کم سیگارشان را کم و در نهایت ترک کنند اما اشتباه بزرگ آنها این است که با عملکرد نیکوتین آشنا نیستند و با این کار تنها وقت خود را هدر می دهند. برای ترک یک عادت بد باید آن را با یک عادت خوب جایگزین کرد اما عادت سیگار کشیدن را نمی توان با تغییر در نوع آن جا به جا کرد برای این منظور باید بدانید  که سیگار کدام نیاز شما را پاسخ می دهد و برای چه سیگار می کشید، اگر بتوانید نیازتان را با یک عادت بهتر پاسخ دهید می توانید به راحتی سیگار را ترک کنید.

باید بدانید که سیگار لایت بدون عوارض نیست و تنها تفاوت بهتر بودن آن این است که نیکوتین کمتری دارد و ممکن است زمان بیشتری طول بکشد که به آن معتاد شوید و گرنه به لحاظ دود و گازهای سمی با سیگار های دیگر تفاوتی ندارد.

پس به امید بهتر شدن اوضاع، سیگارهای لایت را جایگزین انواع دیگر نکنید زیرا این کار از چاله در آمدن و به درون چاه افتادن است به این خاطر که با این کار ممکن است که برای اینکه بتوانید نیکوتین مورد نیازتان را دریافت کنید مجبور شوید تعداد بیشتری سیگار بکشید و این کار نه تنها اوضاع را بهبود نمی بخشد بلکه کار را خرابتر نیز می کند.

در واقع اگر دوز مصرف نیکوتین روزانتون بالاست، صرفا کشیدن سیگار لایت نمی تواند به شما کمکی بکند.

فرد سيگاری براي جبران كاهش نيكوتين جذب شده توسط سيگارهای لايت تعداد و عمق پک هایی كه به سيگار مي زند، و يا تعداد نخ سيگار مصرفی روزانه خود را افزايش می دهد.

مثلا اگر فردی روزانه یک نخ سیگار معمولی می‌کشیده، الان باید سه نخ سیگار لایت مصرف کند و در این صورت ضرر بیش تری را به بدنش وارد می کند. بنابراین به قصد ترک سیگار یا کم کردن میزان مصرف به سراغ سیگار لایت نروید زیرا این کار بسیار اشتباهی است.

هر کاری که مضر است و تبدیل به یک عادت می شود را باید با یک عادت خوب که مفید است جایگزین کنید. مثلا عادت کتاب خواندن را جایگزین وقت گذرانی در موبایل کنید و برای ترک سیگار هم به همین صورت باید بدانید که چه چیزی را می توانید جایگزین کنید که هم به اندازه سیگار برایتان لذت بخش باشد و هم برای سلامتیتان مفید باشد.

در هر صورت برای ترک سیگار، باید یاد بگیرید که مسیر های عصبی جدیدی در مغزتان ایجاد کنید وکه البته برای یادگیری این مهارت بهتر است که در کلاس های آموزشی شرکت کنید زیرا در این حالت هم بهتر و هم سریعتر یاد می گیرید و شاهد تجربه های تکراری و بی فایده نیستید.