بیشترین مصرف سیگار در کدام کشور است و علت آن چیست؟

بیشترین مصرف سیگار در کدام کشور است و علت آن چیست؟مصرف سیگار از کدام کشور آغاز شد و به طور کلی بیشترین مصرف سیگار مربوط به کدام قشر از مردم می باشد؟

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که بیشترین مصرف سیگار مربوط به کدام کشورها و چه قشری از مردم جهان است و علت آن چیست؟در این مقاله سعی داریم به این سوال ها پاسخ دهیم و همچنین خوب است بدانیم در کشور ما بیشترین مصرف سیگارمربوط به کدام قشر است و از چه سنی شروع می شود؟

جمعیت افراد سیگاری در جهان طبق آخرین تحقیقات انجام شده حدود یک مییلیارد و صد میلیون نفر بوده است که البته روند افزایشی نیز داشته است و در این میان کشور هایی بوده اند که بیشترین مصرف سیگار در آن کشور ها گزارش شده است .

شاید شما فکر کنید که بیشترین مصرف سیگار در کشور های جهان سوم باشد اما با کمال تعجب باید گفت که برعکس، در کشور های جهان اول و توسعه یافته افراد سیگاری بیشتری نسبت به سایر کشور ها  وجود دارد و این دقیقا برعکس تصور عموم مردم است.

طبق آماری که از سوی سازمان جهانی بهداشت و کتاب حقایق جهان منتشر شده است، ده کشور در جهان دارای رتبه بیشترین مصرف سیگار را در جهان دارا می باشند که در ادامه به معرفی هر یک می پردازیم.

کشور نائورو: که کشوری جزیره‌ای و کوچک در منطقه میکرونزی قاره اقیانوسیه است که در اقیانوس آرام جنوبی واقع شده و پایتخت آن یارن است، جمهوری نائورو به عنوان دومین کشور کم جمعیت جهان پس از واتیکان شناخته می شود که جمعیتی بالغ بر 12329 نفر دارد. بیش از نیمی از مردم کشوراین کشور کوچک، سیگاری هستند و از این حیث به عنوان پرمصرف ترین کشور در زمینه سیگار شناخته می شود. درصد مردان سیگاری و زنان سیگاری در این کشور تقریبا یکسان است. به طور میانگین52.1 درصد از جمعیت نائورو سیگاری هستند.

کشور کیریباتی: کشوری جزیره‌ای در اقیانوس آرام است. نام این کشور عمدتاً کیریباس تلفظ می‌شود.کیریباتی جزو کشورهایی است که در اقیانوس آرام قرار دارد که جمعیت آن 119 هزار نفر می باشد. کیریباتی از لحاظ مصرف سیگار با 52 درصد در رتبه دوم قرار دارد. به طور کلی 68.6 درصد مردان و 35.5 درصد از زنان در کیریباتی سیگار می کشند.

کشور تووالو:66 درصد مردان و 31.4 درصد زنان کشور تووالو از سیگار استفاده می کنند.که در حدود 48.7 درصد محسوب می شود.

میانمار:میانمار کشوری با جمعیت 55 میلیون نفر است که در جنوب شرقی آسیا قرار دارد. 45.5 درصد از جمعیت این کشور سیگاری هستند.

شیلی: شیلی جزو کشور های قدیمی و شناخته شده آمریکای جنوبی است که جمعیتی 19 میلیونی دارد. 44.7 درصد از کل جمعیت شیلی را افراد سیگاری تشکیل می دهند.

لبنان: لبنان کشوری در سمت غرب قاره آسیا است 42.6 درصد از مردم کشور لبنان سیگاری هستند.

صربستان: صربستان کشوری در جنوب خاوری اروپا می باشد که  40.6 درصد مردم سیگاری به عنوان سیگاری ترین کشور قاره اروپا شناخته می شود.

یونان: یونان کشوری تاریخی و با تمدن در جنوب شرقی اروپا است،که  45.3 درصد از مردان و 32.8 درصد زنان آن سیگاری هستند.

بنگلادش:39.1 درصد از جمعیت بنگلادش سیگار مصرف می کنند و درصد بزرگی از مصرف سیگار جهان را به خود اختصاص داده اند.

بلغارستان: حدودا 38.9 درصد از جمعیت بزرگ سال بلغارستان سیگار مصرف می کنند. 

همانطور که مشاهده فرمودید 10 کشور جهان که به لحاظ بیشترین مصرف سیگار در جهان مطرح هستند را معرفی کردیم و به از این لیست متوجه خواهیم شد که مصرف سیگار به توسعه یافتگی یا پیشرفته نبودن کشور ها بستگی ندارد و بیشترین تاثیر در میزان مصرف سیگار، در کشورهای مختلف را میزان و کیفیت تبلیغات و سیاست گذاری های دولتی بر عهده دارد زیرا این سیاست ها هستند که اجازه استفاده از سیگار را در رسانه ها می دهند و یا استفاده از سیگار و فروش آن را در اماکن عمومی و سنین مختلف مجاز می کنند ، بنابراین بیشترین مصرف سیگار در کشورهایی اتفاق می افتد که سیاست گذاری هایی صحیحی راجع به عوارض سیگار و عدم استفاده از آن انجام نشده است و رسانه ها تبلیغات گسترده ای برای فروش محصولات سیگار انجام می دهند.

و اما در کشور ما نیز متاسفانه روند سیگاری شدن افراد افزایشی است و بیشترین مصرف سیگار در سنین جوانی است و بیشترین مصرف سیگار در ایران بین مردان گزارش شده است.

اما در ایران سن افرادی که به سیگار رو می آورند به سنین پایین کشیده شده است، این نشان دهنده این واقعیت تلخ است که سن سیگار در بین نوجوانان بین 13 تا 18 سال تخمین زده می شود.

در ایران حدود 14 در صد از جمعیت را افراد سیگاری تشکیل می دهند اما این روند به سرعت رو به افزایش است به طوریکه سیگار در بین دختران جوان به شدت طرفدار پیدا کرده است.

این در حالی است که تقریبا همه از مضرات سیگار با اطلاع هستند و علت در دام افتادن آنها را می توان عدم آگاهی از تاثیرات نیکوتین بر مغز دانست زیرا اکثر جوانانی که برای اولین بار سیگار می کشند به این گمان هستند که هرگز معتاد نخواهند شد.

اگر با افراد سیگاری صحبت کنید متوجه خواهید شد که تقریبا هیچ کدام از آنها آگاهانه معتاد به سیگار نشده اند و دقیقا نمی دانند که از کی به سیگار معتاد شده اند، تقریبا همه آنها به این خیال اولین سیگار زندگیشان را امتحان کرده اند که هرگز معتاد نخواهند شد.

این عدم آگاهی از نیکوتین است که افراد را خواسته یا ناخواسته اسیر سیگار می کند و بیشترین مصرف سیگار در بین افرادی اتفاق می افتد که درک درستی از نیکوتین و تاثیرات آن بر مغز ندارند.

زیرا هرکس که بداند نیکوتین چه بلایی بر سر جسم و روحش می آورد هرگز به سیگار نزدیک نمی شود، به سیگار نزدیک شدن به مانند این است که لب یک پرتگاه بایستید زیرا هر لحظه امکان سقوط در شما بالا می رود.

پس توصیه ما به شما این است که قبل از اینکه سیگار را امتحان کنید از نیکوتین و بلایی که بر سرتان می آورد آگاهی پیدا کنید، زیرا در این صورت هرگز آن را امتحان نخواهید کرد.