درمان قطعی سیگار کشیدن! بهترین روش درمان قطعی سیگار کدام روش است؟

درمان قطعی سیگار کشیدن چه درمانی است و بهترین روش درمان قطعی سیگار کدام روش است و چرا می توان آن را درمان قطعی سیگار کشیدن دانست؟

برای پیدا کردن این سوال باید در ابتدا به سوالات دیگری پاسخ بدهیم و به طور عمیق درک کنیم که چرا سیگار می کشیم؟ زیرا تا زمانی که علت و ریشه مشکلی پیدا نشود و رفع نشود، آن مشکل به صورت ریشه ای و قطعی حل نخواهد شد.

بنابراین ابتدا باید علت سیگار کشیدن را عمیقا درک کنیم. علت سیگار کشیدن در افراد مختلف متفاوت است به طور مثال: علت سیگار کشیدن یک نوجوان پانزده ساله با سیگار کشیدن یک فرد چهل ساله متفاوت است زیرا معمولا افراد در سنین پایین تر به علت عدم توانایی در نه گفتن یا اطلاعات غلط در مورد سیگار یا برای جلب توجه دیگران سیگار می کشند و در سنین بالاتر معمولا به دلیل عدم آگاهی یا فائق آمدن به فشارهای عصبی به سیگار کشیدن روی می آورند اما علت اعتیاد به سیگار در همه افراد مشترک است.

علت اعتیاد به سیگار در همه افرادی که معتاد می شوند مشترک است و آن هم چیزی نیست جز نیکوتین.

نیکوتین یک ماده شیمیایی موجود در تنباکواست که وقتی وارد بدن انسان می شود و از طریق خون وارد مغز می شود در عملکرد مغز تاثیر می گذارد به طوریکه مغز انسان با دریافت نیکوتین هورمون دوپامین تولید می کند و این هورمون در چند ثانیه در انسان احساس آرامش و لذت می کند به طوریکه فرد بامصرف سیگار احساس خوشایندی بدست می آورد و دقیقا همین عامل باعث می شود که فرد دچار اعتیاد به سیگار شود.

بنابراین برای درمان قطعی سیگار ابتدا باید گیرنده های نیکوتین را در مغز خاموش کنیم زیرا مغز برای هر عادت رفتاری، مسیرهای عصبی ایجاد می کند و تا زمانی که این مسیرها از بین نروند فرد نمی تواند مسیر تازه ای پیدا کند برای درک بهتر این موضوع بهتر است که رفتارهایی را که عادت به انجام دادن آن دارید را تغییر دهید و آن وقت است که متوجه خواهید شد که ترک یک عادت، و ایجاد یک عادت جدید خیلی هم کار ساده ای نیست، مثلا اگر شب ها عادت دارید به پهلو بخوابید و مدل خوابتان را تغییر دهید، متوجه خواهید شد که قادر به انجام آن نخواهید بود و اگر هم مدل خوابتان را تغییر دهید ممکن است با زور و اجبار همراه باشد و یا در خواب به صورت غیر ارادی به حالت قبل برگردید.

زیرا وقتی به انجام کاری مداومت بورزید، آن کار تبدیل به عادت می شود و برای هر عادتی در مغز مسیر عصبی ساخته می شود و خراب کردن این مسیرها امکان پذیر نیست مگر اینکه مسیر تازهای ایجاد شود که از مسیر قبلی راحت تر و بهتر باشد.

حال که به درک بهتری از عادت های مغزی رسیدیم، بهتر می توانیم به درمان قطعی سیگار کشیدن بپردازیم زیرا سیگار کشیدن هم یک نوع عادت است که برای ترک آن باید مسیرهای تازهای در مغزمان ایجاد کنیم.

ایجاد یک عادت جدیدی که لذت و شور و شوق زیادی در ذهنمان ایجاد کند می تواند باعث شود که یک عادت جدید در مغز شکل بگیرد و اگر تکرار شود دیگر مغز تنها از مسیر جدید پیروی می کند زیرا دوپامین را بهتر و راحت تر تولید می کند.

پس درمان قطعی سیگار کشیدن زمانی اتفاق می افتد که یک عادت خوب و بهتر از سیگار، برای مغز پیدا کنیم شاید با خودتان فکر کنید که عادت سیگار که عادت خوبی نیست اما برای مغزی که عادت به آن دارد خوب است زیرا به کمک آن می تواند دوپامین تولید کند.

پس برای درمان قطعی سیگار کشیدن باید عادت های تازه و خوبی پیدا کنیم که در مغز ایجاد لذت کند و برای پاک کردن مسیرهای قبلی هم دلایل کافی داشته باشیم زیرا تا زمانی که مسیرهای عصبی برای انسان تازگی داشته باشد مسیر تازه ای به ذهنش خطور نمی کند، اما اگر به اندازه کافی انگیزه داشته باشیم ساختن یک عادت تازه اصلا کار سختی نیست.

درمان قطعی سیگار کشیدن زمانی اتقاق می افتد که انگیزه کافی برای ترک سیگار داشته باشید و این اتفاق زمانی رخ می دهد که عمیقا درک کنید که سیگارفقط به شما ضرر می زند و هیچ فایده ای ندارد، باید به عمق فاجعه ای که سیگار مقصر آن است نگاه کنید به آمار مرگ و میری که توسط سیگار بوجود می آید و آسیب های شدیدی که یه سلامتی می زند و سرمایه های هنگفتی که از استعمال سیگار به تولید کنندگان آن می رسد و عمیقا درک کنید که سیگار شما را بازیچه خود می کند و در این قمار دو سر سوخت، تنها کسی که داراییش را از دست می دهد شما هستید.

بنابراین بهترین روش درمان قطعی سیگار کشیدن این است که در دوره های ترک سیگار، مثل دوره های ترک سیگار به روش رها و یا ... شرکت کنید زیرا در کلاس هایی که برپایه شواهد علمی و آمار دقیق از اطلاعات سیگار برپا می شود، بمباران اطلاعاتی می شوید و درمان قطعی ترک سیگار هم دقیقا زمانی اتفاق می افتد که شما بعد از آگاهی از آسیب های سیگار دیگر میل و اشتیاقتان را نسبت به سیگار از دست می دهید.

بنابراین می توانید مطمئن باشید که درمان قطعی سیگار کشیدن برای شما اتفاق می افتد زیرا زمانی که به اندازه کافی از سیگار، دلزده شوید، به زندگی بعد از سیگار اشتیاق پیدا می کنید و این دقیقا همان کاری است که درمان قطعی سیگار کشیدن از شما می خواهد، یعنی از دست دادن میل و هوس سیگار،در واقع درمان قطعی سیگار کشیدن زمانی رخ می دهد که دیگر سیگار را دوست نداشته باشید و هوس سیگار نکنید.

درمان قطعی سیگار کشیدن با ایجاد میل شدید به زندگی بعد از سیگار شروع می شود، وقتی عمیقا از سیگار دلسرد شوید و عاشق سلامتی و حس خوب زندگی بدون سیگار شوید در این صورت در مغز مسیرهای جدیدی ساخته می شود که جایگزین مسیرهای قبل می شود و به مرور زمان، سیگار جزو گذشته ای می شود که اصلا دوست ندارید به آن فکر کنید زیرا درمان قطعی سیگار کشیدن در شما اتفاق افتاده است، به طوریکه فراموش می کنید که روزی یک فرد سیگاری بوده اید.