از بین بردن اثرات سیگار و دخانیات روی دندان | از بین بردن زردی دندان بر اثر سیگار

یکی از اصلی ترین اثرات منفی سیگار را که در افراد سیگاری بسیار مشاهده می کنیم تغییر رنگ دندان ها می باشد. چرا که دود ناشي از سيگار، قليان، پيپ و جويدن تنباكو سبب بروز مشکلاتی مانند بروز زخم، پررنگ شدن و كاهش ارتفاع لثه و تغيير رنگ دندان‌ها مي‌شود.

یکی از بزرگترین مشکلاتی که مصرف سیگار بر روی افراد سیگاری می گذارد از دست رفتن زيبايي دندانها، بوي بد دهان، تغيير رنگ دندانها وتشكيل پلاكهاي ميكروبي می باشد همچنین ميزان ترشح بزاق نیز كاهش پیدا می کند..

همانطور که مطلع هستید بزاق نقش مهمی در شستشوي دندان ها و جلوگيري از پوسيدگي دندان دارد که به دنبال آن با كاهش ترشح بزاق ريسك پوسيدگي در دهان فرد افزايش پیدا می کند. لازم است بدانید که اين موضوع در مورد اطرافيان فرد سیگاری نيز موثر می باشد. به خصوص اگر کودکی در اطراف فرد باشد با مصرف سیگار مي تواند منجر به پوسیدگی دندان کودک شود....

بنابراين یکی از عوارض مصرف دخانیات و یکی از اثرات سیگار بر دندان زنگ گرفتگی دندانهاست که به علت نیکوتین موجود در آن می باشد. در کوتاه مدت دندانها به رنگ زرد در می آیند و در مصرف طولانی مدت آن دندانها تقریباً قهوه ای رنگ و باعث تخریب آن ها می شود.

 

شما می توانید برا اطلاع کامل در خصوص دوره های ترک سیگار در خانه رها از طریق شماره های زیر با کارشناسان ما و مشاور ترک سیگار در تماس باشید.

02122567561

02122794683

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مشکلات مصرف دخانیات در دهان و دندان

 

  • بوی بد دهان
  • باعث بروز بیماری‌ های لثه می شود
  • دندان‌ ها تخریب می شود
  • خون رسانی به دهان کاهش پیدا می کند
  • احتمال سرطان دهان افزایش پیدا می کند
  • حس بویایی و چشایی از بین می رود
  • زمان بهبودی بعد از جراحی های دهان افزایش پیدا می کند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سایر مشکلات دهانی و دندانی

 

همانطور که در بخش های قبل گفتیم سیگار باعث پوسیدگی دندان می شود اما این ماده بد بو و بی‌خاصیت، تاثیرات منفی بسیاری دیگر نیز دارد که در این بخش به صورت مختصر به آن می پردازیم:

 

 

 

تغییر رنگ دندان‌ها

 

اولین علائمی که شما متوجه تاثیرات بد این ماده سمی می شوید تغییر رنگ دندان می باشد.. رنگ سفید زیبای دندان‌های شما، به مرور تبدیل به رنگ زرد و قهوه‌ای می‌ کند. این سرآغاز نابودی سلامت و بهداشت دهان و دندان شما است. عوامل بسیاری بر شدت آن تاثیر می گذارد از جمله: تعداد دفعات کشیدن سیگار در روز، مدت زمانی که فرد سیگار مصرف می نماید ، همچنین نوع تنباکوی مصرفی و... 

 

 

 

پوسیدگی دندان

 

مصرف روزانه سیگار باعث بروز حفره‌هایی در اطراف لثه و خود دندان می‌شود. این اتفاق منجر به افزایش تجمع پلاک‌های دندانی و باکتری‌ها می شود که زمینه پوسیدگی و از بین رفتن دندان را فراهم می‌کند و به مرور دندان شما پوسیده می شود.

 

 

 

بیماری پریودنتال

 

پریودنتال یا همان بیماری لثه، یک عفونت باکتریایی می باشد که لثه‌ها را درگیر می‌نماید. این بیماری به این صورت می باشد که در ابتدا با خونریزی لثه شروع می شود. اگر به موقع به دندان‌ پزشک مراجعه ننمایید، باعث می شود تا کم کم باعث خوردگی و عقب رفت لثه ‌ها منجر شود. همین امر باعث می شود تا علاوه بر از بین بردن لثه‌ها، زمینه مناسبی را برای تخریب هر چه  بیشتر دندان فراهم می‌آورد.

 

مقاله غلظت خون بعد از ترک سیگار را مطالعه کنید.

 

آسیب استخوانی

 

اگر مشاهده کردید که خونریزی لثه دارید و به آن رسیدگی نکردید، منجر به آسیب رساندن به بافت استخوان فک می شود. این آسیب می‌تواند به قدری شدید باشد که منجر به جراحی بیمار شود. این جراحی معمولا می تواند منجر به پیوند استخوان شود.

 

 

 

از دست دادن دندان

 

از دست دادن دندان نیز یکی دیگر از آسیب های سیگار می باشد زمانی که شما به کشیدن سیگار ادامه دهید و به آن رسیدگی نکنید باعث تحلیل رفتن لثه و در نتیجه پوسیدن و از دست رفتن دندان می شود.

 

 

 

سرطان دهان، خطرناک ترین نتیجه مصرف سیگار

 

یکی از دلایل اصلی بروز سرطان‌های دهان، زبان، لب ، گلو، گونه مصرف سیگار می باشد. افراد سیگاری ۶ برابر افراد غیرسیگاری در خطر این نوع از سرطان‌ها می باشند. برای تشخیص علائم مربوطه هم حتما باید دندان پزشکتان آن را تشخیص دهد که اگر زودتر به آن رسیدگی کنید درمان آن راحتتر خواهد بود. در این بخش برخی از علائمی که باید نسبت به آنها حساسیت به خرج دهید را بیان می کنیم:

 

  • خونریزی بی دلیل در دهان مشاهده کردید
  • زخم‌های بدون علت که خوب نمی‌شوند
  • در ناحیه دهانتان بی حس شد
  • در ناحیه دهان درد حس کردید
  • در هنگام جویدن یا بلعیدن غذا درد حس کردید
  • لکه‌های قرمز و یا سفید رنگ را مشاهده نمودید
  • ورم یا وجود برآمدگی در لب‌ها، لثه‌ها، بخش داخلی گونه‌ها و سایر نواحی اطراف دهان

 

اگر شما جز افراد سیگاری هستید، لطفا با مشاهده هر کدام از این علائم سریعا به دندانپزشک مراجعه نمایید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چگونه تاثیر سیگار بر پوسیدگی دندان را از بین ببریم؟

 

 

مهمترین کاری که شما باید بکنید در مرحله اول حتما سیگار را ترک نمایید. این موضوع را بپذیرید که هیچ راهی بهتر از ترک سیگار و عدم مصرف آن نمی‌توانید به کمک آن سلامت دندان‌های خود را برگردانید. اگر جز افرادی هستید که فکر م یکنید تا ترک سیگار کاری دشوار است ما به شما می گوییم که اینطور نیست تنها کاری که باید بکنید این است که یک مرکز معتبر ترک سیگار را بیابید و بتوانید تجربه خوب ترک سیگار را در آن داشته باشید.

 

 

 

نکات کاهش دهنده تاثیر سیگار بر پوسیدگی دندان

 

اگر می خواهید تا تاثیرات سیگار بر پوسیدگی دندان کم شود می توانید با رعایت چند نکته از تشدید شدن آ جلوگیری کنید. با ما همراه باشید تا به آن موارد بپردازیم:

 

بلافاصله پس از سیگار کشیدن به شستن دهان خود بپردازید:  با این کار البته در زمان کوتاهی پس از سیگار کشیدن می توانید تا حدودی از شدت پوسیدگی دندان ها بکاهید.

 

مسواک زدن:  زمانی که شما بلافاصله پس از سیگار کشیدن  مسواک بزنید کمک بزرگی به سلامت لثه، دندان و ریه خود کرده‌اید. مسواک زدن باعث می شود تا به جمع شدن نیکوتین، در سطح دندان و لثه را کاهش داده و پوسیدگی آن را تا حدودی کم می کند.همچنین مسواک زدن به کاهش بوی بد دندان کمک ویژه ای می نماید.

 

مصرف آب:  یکی از عوامل اصلی کاهش آب بدن مصرف سیگار می باشد که شما با مصرف روزانه بالای آب می توانید به کاهش آسیب سیگار به بدنتان کمک نمایید.

 

استفاده از دهانشویه: استفاده تنها مسواک و خمیردندان کافی نمی باشد شما باید حتما از نخ دندان و دهانشویه هم در کنار مسواک استفاده نمایید

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چرا مصرف سیگار باعث پوسیدگی دندان می شود؟

 

سیگار کشیدن باعث می شود تا مقاومت دهان را برای مواجهه با باکتری‌ها و بیماری های مربوط به دهان کاهش پیدا کند. به همین منظور، محیط  داخل دهان مکان مناسبی برای رشد و تکثیر باکتری‌های مخرب دندان می‌شود. به مرور زمان با سیگار کشیدن، باعث کاهش یافتن گردش خون نیز در دهان می شود. با افزایش حجم پلاک‌ها و باکتری‌ها،منجر به تغییر رنگ دندان ها شده و سپس پوسیدگی های دندان را به دنبال دارد و احتمال افتادن آنها بسیار افزایش پیدا می کند. 

 

 

 

نتیجه گیری

 

 

مصرف سیگار باغث از بین رفتن دندان های فرد سیگاری و حتی منجر به بیماری های سخت تر می شود که به مرور زمان نه تنها دندان های فرد بلکه سلامتی کل بدن فرد را به خطر می اندازد که شما در قدم اول حتما باید این ماده سمی و مضر را ترک نمایید. تا بتوانید سلامت دندان ها و بدن را به خود هدیه دهید. ترک سیگار با وجود یک مرکز حرفه ای که متشکل از تیم مجرب و متخصص می باشند امکان پذیر است. مرکز ترک سیگار در تهران یکی از مطمن ترین مراکزی است که شما می توانید با خیال زاحت به آن اعتماد کنید و برای همیشه سیگار را ترک نمایید.