علائم سرطان ریه در افراد سیگاری چیست؟

سیگار یکی از مواد هایی می باشد که مصرف آن باعث بروز عوارض های بسیار شدیدی می شود که اصلی ترین آنها سرطان ریه می باشد. افراد سیگاری که دچار سرطان ریه می شوند با مشاهده برخی علائم متوجه می شوتد که در حال مبتلا شدن به سرطان هستند و یا به سرطان مبتلا شده اند با ما همراه باشید تا در این بخش در رابطه با علائم های سرطان ریه باهم صحبت کنیم.

 

شما می توانید برا اطلاع کامل در خصوص دوره های ترک سیگار در مرکز ترک سیگار رها از طریق شماره های زیر با کارشناسان ما در تماس باشید.

02122567561

02122794683

 

 

همانطور که مشاهده کرده اید روی تمامی پاکت های سیگار عکس و نوشته ای مبنی بر این که سیگار خطر مبتلا شدن به سرطان را افزایش می دهد است  و همه افراد سیگاری هم از این موضوع به طور واضح اطلاع دارند ولی متاسفانه باور آن برای افراد سیگاری سخت می باشد و آن ها بر این عقیده هستند که سرطان به سراغ آنها نمی آید. ذات انسان به این صورت می باشد که همیشه فکر می کنند تا خطر و بیماری برای دیگران می باشد و این موضوع حتی در تصادفات جاده ای هم بر این روال می باشد و افراد فکر می کنند که حتی تصادف کردن هم برای افراد دیگر پیش می آید و برای شخص خودشان این اتفاق رخ نمی دهد سرطان ریه یکی از همین موضوع های بسیار مهمی می باشد که افراد سیگاری باید راجع به آن بدانند و با تحقیقات و مطالعات به جای خود اطلاعات لازم را کسب نمایند چرا که این مسئله جز مساله های حیاتی افراد بوده که به هیچ عنوان شوخی بردار نیست و اگر جلوی آن گرفته نشود ممکن است یک بار برای همیشه زندگی فرد سیگاری را به خطر بیاندازد. مواد تشکیل دهنده سیگار که حاوی قطران می باشد و همین قطران به عنوان سرطان زا ترین ماده، در جهان شناخته شده است. همین قطران درصد سرطان زا بودن را نسبت به مواد های مخدر دیگر بالا میبرد که سیگار را تبدیل به خطرناک ترین ماده مخدر می کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سرطان در کمین است

 

 


همانطور که در بخش قبلی خواندید قطران یک ماده سمی در سیگار است که در اثر سوختن توتون موجود در سیگار به وجود می آید که به صورت مشخصی قابل مشاهده است. اگر به فیلتر یک سیگار کشیده شده نگاه کنید متوجه رنگ قهوه ای آن می شوید که آن نشان از این مواد خطرناک می باشد. قطران یک ماده چسبناک به رنگ سیاه می باشد که به توسط سیگار کشیدن وارد بدن انسان شده و مقداری از آن هم توسط فیلتر سیگار جذب می شود.

 

 

 

 

 

سرطان ریه چیست؟

 

 


سرطان ریه یا همان  Lung cancer، یکی از بیماری های ریوی می باشد که موجب گسترش پیدا کردن بی‌رویه‌ی سلول‌ های بافت ریه می‌شود و باعث می شود تا توانایی تنفسی فرد کاهش پیدا کند.

از آن جایی که بدن وظیفه کنترل و تعادل رشد سلول‌ها را برعهده دارد و سلول‌‌ها در مرحله‌ی خاصی از چرخه‌ی زندگی خود می‌میرند تا از رشد بیش از حد آن‌ها جلوگیری شود. سرطان در سیستم تنظیم و تعادل رشد سلولی موجب مختل شدن و سبب تکثیر و تقسیم بیش از حد سلول‌ها می‌شود که در نهایت منجر به پیدایش توده‌ای به نام تومور می کند. که این موضوع نیز در سرطان ریه، به عنوان رشد بیش از حد سلولی در ریه‌ها مشاهده می‌شود.

 

 

 

 

 

 

علایم عمومی و علائم ظاهری سرطان ریه در مردان و زنان

 

 

مهمترین علائم سرطان ریه که در بسیاری از سرطان‌ها، از جمله ریه دیده می‌شود به شرح زیر می باشد:

 

  • کاهش وزن
  • از دست دادن اشتها
  • ضعف
  • خستگی
  • علائم روانی مانند افسردگی و تغییرات خلقی نیز شایع است.

 

 

 

 

 


علائم اولیه سرطان ریه

 

 

در مراحل اولیه معمولا وجود سرطان ریه بدون هیچ نشان و علامتی می باشد. که در برخی موارد ، طی عکس رادیوگرافی ساده قفسه‌ی سینه یا سی تی اسکن، به طور تصادفی و هنگام بررسی دیگر بیماری‌ها مشاهده می شود که معمولا در این مرحله، توده سرطانی کوچک مانند اندازه یک سکه بوده و در حالتی که فرد هیچ نشانه ای از آن را حس نمی کند. رشد و حمله سرطان که به مختل شدن بافت ها می انجامد، منجر به علائمی همانند موارد زیر می باشد از جمله؛

 

 

  • تنگی نفس
  • درد قفسه‌ سینه
  • سرفه مداوم جدید
  • تشدید سرفه مزمن قبلی
  • خس خس کردن سینه
  • خلط خونی (هموپتزی)

 

 

 

 

 

 

پیشگیری

 

 


برای پیشگیری از سرطان ریه هیچ روش مطمئنی  وجود ندارد، اما زمانی که شما موارد زیر را انجام دهید می توانید تا حدودی از پدید آممدن سرطان ریه جلوگیری نمایید :

 

 

 

  • سیگار نکشید


 یکی از مهمترین عامل اصلی سرطان ریه سیگار می باشد که اگر شما هرگز سیگار نکشید و در کل شروع به سیگار کشیدن نکنید. می توانید جلوی پیدایش این سرطان را تا حدودی بگیرید.

 

 

 

  • متوقف کردن سیگار کشیدن

 


اگر جز افراد سیگاری می باشید همین حالا تصمیم بگیرید که سیگار کشیدن را برای همیشه ترک می کنید و به دنبال روش های اصولی ترک سیگار باشید. ترک سیگار باعث می شود تا خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش دهد، حتی اگر سال‌ها سیگار کشیده باشید می توانید توسط تیم مجرب و متخصص با روش اصولی ترک سیگار آشنا شوید و آن را برای همیشه ترک نمایید.

 

 

 

 

  • اجتناب از قرار‌گیری در معرض دود سیگار 

 


اگر با یک فردی که سیگار می کشد زندگی می کنید و یا اگر همکاران سیگاری در محل کار خود دارید، از او بخواهید که سیگار کشیدن را در  مرکز ترک سیگار در غرب تهران ترک کند. اگر مقاومت کرد حداقل از او بخواهید که در اطراف شما سیگار نکشد از قرار گیری در محیط هایی که دود سیگار وجود دارد اجتناب کنید.

 

 

 

 

  • استفاده از رژیم غذایی سالم

 


یک رژیم غذایی سالم و مناسب می تواند به سلامتی شما بسیار کمک نماید یک رژیم غذایی با انواع میوه‌ها و سبزیجات می تواند ویتامین های لازم را به بدن شما برساند و شما را از فضای سمی سیگار و ضررهای آن شما را در امان نگهدارد.توجه کنید که به هیچ عنوان سر خود از مصرف قرص های ویتامین دار اجتناب نمایید چرا که امکان آسیب رساندن به بدن شما را خواهد داشت.

 

 

 

 

  • ورزش

 


ورزش یکی از مواردی است که هر انسانی باید به آن اهمیت دهد همین حالا شروع کنید تا با ورزش کردن روزانه و پیاده روی فعالیت بدنتان را بالا ببرید تا سیستم ایمنی بدنتان افزایش پیدا کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

آیا سیگار کردن ارزش این همه آسیب را دارد؟

 

 

 

واقعا عجیب است که با وجود این همه مقالات و مواردی که نشان دهنده خطر بالای سیگار، و مبتلا شدن به سرطان ریه می باشد هنوز هم هستند کسانی که اصرار به سیگار کشیدن را دارند و چشم خود را به همه این موارد میبندند. یک بار برای همیشه تصمیم بگیرید و مسیر زندگی خود را تغییر دهید و یک زندگی یدون سیگار آغاز نمایید.

اگر فکر میکنید که نمی توانید و یا راه های مختلفی را امتحان کرده اید که به بن بست خورده اید به این دلیل است که روش مناسبی را انتخاب نکرده اید و بدون هیچ برنامه ریزی در این مسیر قدم برداشته اید.

برای این که بتوانید به راحتی بدون هیچ عوارضی سیگار را در مرکز ترک سیگار در سعادت آبادترک نمایید. می توانید همین حالا به تیم خانه رها بپیوندید و تجربه بسیار خوبی را در کنار آن ها داشته باشید چرا که آن ها از اولین قدم تا آخرین قدم همراه شما خواهند بود و با راهنمایی های مناسب و اصولی آن ها، شما برای همیشه با این ماده مضر خداحافظی می کنید.