ترک سیگار و علائم آن چیست و چه باید کرد؟

 

 

 

 

 

ترک سیگار در افراد سیگاری ممکن است کمی دلهره آور باشد زیرا اغلب تصور عموم افرادی که به سیگار اعتیاد دارند این است که این امر مشکلات فراوانی را به همراه خواهد داشت از جمله: سردرد و سرگیجه، کلافگی، بی قراری، تغییر خلق وخو ، عدم تمرکز، تعریق ، افسردگی و اضطراب ، بی خوابی ، افزایش وزن ، یبوست ، سرفه و تنگی نفس و از همه مهمتر هوس دوباره سیگار که به علت اعتیاد بدن به نیکوتین است. اما آیا راهی برای پیشگیری از علائم ترک سیگار و یا کاهش آن وجود دارد؟

 

در ادامه با ما همراه باشید تا کمی بیشتر این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.

 

اکثر محققان بر این باورند که ترک سیگار یا همان ترک نیکوتین به اندازه ی هروئین یا کوکائین اعتیاد آور است و به دلایل مختلفی از جمله: دسترسی آسان و سریعتر و ... ممکن است بسیار خطرناک تر عمل کند. اما به طور کلی افراد سیگاری با توجه به سابقه ی مصرف نیکوتین و میزان مصرف و سیستم فیزیکی و روحی خود علائم متفاوتی را تجربه می کنند. و در مواقعی دیده شده که افراد با کمترین سختی و فشاری با سیگار خداحافظی کرده اند. در واقع ترک آسان سیگار به انتخاب افراد به روش ترک سیگار، میزان مصرف ، و مدت زمان مصرف نیکوتین دارد.

 

شما می توانید برا اطلاع کامل در خصوص دوره های ترک سیگار با مشاوره ترک سیگار از طریق شماره های زیر در تماس باشید.

02122567561

02122794683

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اوج زمان ترک سیگار

 

 

 

 

علائم ترک سیگار از  4 الی 24 ساعت  بعد از آخرین سیگاری که می کشید شروع می شود و  معمولا در روزهای سوم و چهارم و گاهی پنجم به اوج خود می رسند. اما باید امیدوار بود که  معمولا در اکثر افراد بعد از گذشت سه روز رفته رفته از شدت تاثیرات نیکوتین کاسته شده و بدن کم کم به حالت طبیعی خود باز می گردد. شما بعد از ترک سیگار دیگر آدم سابق نخواهید شد و زندگی روی خوش خود را به شما نشان خواهد داد.

 

البته که در صورتی که روش مناسبی برای ترک سیگار انتخاب کنید ، ترک سیگار آسان و راحت تری را تجربه خواهید کرد.

شما بعد از ترک سیگار مانند پروانه ای خواهید بود که تازه از پیله ی خود بیرون آمده و دنیای تازه تری را مشاهده خواهید کرد. شما آرام تر ، خوش خلق تر ، و شادتر خواهید بود. در کارها برنامه ریزی دقیق تری خواهید داشت در زمان و هزینه های مصرفیتان صرفه جویی می شود و  از همه ی اینها مهم تر جسم و ریه های سالمتری خواهید داشت . شما بعد از ترک سیگار تازه با خود آشتی می کنید و همه ی این ها و حال خوبتان باعث می شود تا آینده ی بهتری برای خود رقم بزنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ترک سیگار به روش رها

 

 

 

 

حال این سوال را از شما می پرسم که آیا ترک سیگار با این همه مزیت به تحمل چند روز کوتاه از علائم ترک آن نمی ارزد؟

 

البته که پاسخ مثبت است و ما این نوید را به شما می دهیم که چنانچه با راه ترک سیگار به روش رها اقدام کنید ، کمترین میزان علائم را شاهد خواهید بود. هرچند که قبل از همه ی اینها مهم است که ابتدا شما تصمیم بگیرید و همه چیز از تصمیم شما شروع می شود. نگران نباشید خانه رها برای ترک سیگار آسان شما و علائم ترک سیگار، راهکارهای مناسبی در نظر دارد . با این حال خوب است که بدانید برای همه ی علائم ، راه چاره ای وجود دارد و حتی اگر باز هم می ترسید ما به چند مورد از راه حل های رفع مشکلات بعد از ترک سیگار اشاره می کنیم. مثلا:

 

 

مشکل سرفه و تنگی نفس :تنها یک تا پنج روز دوام می آورد و چاره ی آن نوشیدن مایعات فراوان به خصوص  شربت آب لیمو به همراه عسل.

 

 

مشکل بی خوابی و اختلال در خواب: ممکن است  دو تا سه هفته ادامه پیدا کند که با کم تر مصرف کردن کافئین و  تنفس عمیق  و آرام  و تعیین ساعت خواب مناسب کم کم الگوی مناسبی برای خواب خود پیدا می کنید.

 

 

مشکل سردرد و سرگیجه : که به علت دریافت اکسیژن بیشتر در بدن رخ می دهد یک تا چهار هفته زمان می برد که بعد گذشت این زمان بدن شما به این میزان اکسیژن عادت کرده و به حالت طبیعی خود باز می گردد.

 

 

مشکل  افزایش وزن : که  در واقع ترک سیگار باعث آن نمی شود، خوردن  و اشتهای زیاد به خوردن غذا ، یک عادت جایگزین  است  که شما برای ترک سیگار انتخاب می کنید که با کنترل میل  به  خوراک می توان جلوی افزایش بیش از اندازه ی آن را گرفت.

 

 

مشکل تغییر خلق و خو و تحریک پذیری : در اثر وابستگی به سیگار شما ممکن است زودتر عصبی شوید اما این را بدانید که عصبی شدن به هیچ وجه دلیلی برای مصرف دوباره ی سیگار نیست ، شما در این مواقع باید نفس عمیق بکشید و هواستان را به تنفس آرام خود بسپارید یک لیوان آب بنوشید و برای بهتر شدن اوضاع محیط خود را تغییر دهید تا دوباره به آرامش دست یابید.

 

 

مشکل اضطراب: ممکن است تا چهار هفته بعد از ترک سیگار در کلینیک ترک سیگار شما دچار استرس و اضطراب شدید شوید اما باید بدانید که کاملا طبیعی بوده زیرا شما هنگامی که سیگار می کشیدید در واقع اضطراب خود را از بین نمی بردید بلکه  بر عکس ، شما تنها هوس سیگار را در خود از بین می برید و این امر در شما احساس خوشایندی ایجاد می کند که فکر می کنید اضطرابتان را سیگار از بین برده در صورتی که سیگار خود به تنهایی موتور ایجاد استرس است . پس آرام باشید و به بدنتان اجازه دهید تا با کشیدن نفس عمیق و بازیابی خود به آرامش واقعی دست پیدا کند.

 

 

مشکل افسردگی و غم: ممکن است تا چهار هفته بعد از ترک سیگارشما احساس  غم و افسردگی کنید علت آن این است که مغزتان دیگر نیکوتین دریافت نمی کند ، ولی مدتی که می گذرد مغز شما گیرنده های نیکوتین خود را از دست داده و کم کم  شروع به تولید دوپامین می کند و مسیر طبیعی و نرمال دوپامین (ماده ی  شادی آور) در مغز دوباره راه اندازی شده و شما دوباره شادی از دست داده ی خود را مجدد پیدا می کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

موارد خطرهای شایع مصرف سیگار

 

 

 هر فردی که به مصرف سیگار روی می آورد و در معرض خطر وابستگی به آن می باشد. عوامل هایی در روی آوردن به سیگار و اعتیاد به آن شایع می باشد که ما در این بخش می خواهیم به آن بپردازیم آن عوامل عبارتند از:

 

 

سن: یکی از عواملی که در اعتیاد به سیگار و وابستگی به آن موثر می باشد سن است که اگر هر چقدر سن فرد کمتر باشد و از سن کمی به مصرف سیگار شروع نماید درجه اعتیاد فرد با مرور زمان بیش تر و بیش تر می شود.

 

مصرف الکل و مواد مخدر: اگر فرد به مصرف الکل و مواد های مخدر دیگر اعتیاد داشته باشد نیز به مصرف سیگار هم می پردازد و باعث اعتیاد وی به سیگار می گردد.

 

افسردگی و بیماری های روانی: یکی دیگر از مواردی که افراد به کشیدن سیگار روی می آورند افسردگی و انواع بیماری های روانی می باشد.

 

ژنتیک: ژنتیک هم تا حدودی از موارد اعتیاد به سیگار می باشد چرا که عوامل ژنتیکی هم می تواند بر مغز و عوامل های گیرنده سلول های مغز با دوزهای بالا موثر باشد.

 

والدین و دوستان سیگاری: کودکانی که والدینشان سیگار میکشند بیشتر در معرض خطر اعتیاد به سیگار در نوجوانی و جوانی قرار می گیرند. همچنین دوستان سیگاری هم میتواند به تحریک کردن فرد به سیگار نیز موثر باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

علت اعتیاد به سیگار 

 

 

 

ماده نیکوتین یکی از عوامل اصلی می باشد که فرد به سیگار اعتیاد پیدا می کند. در اصل جذب و اثر های خوشی که این ماده شیمیایی در بدن به وجود می آورد، از ترک سیگار فرد جلوگیری می نماید. معمولا نیکوتین در کسری از ثانیه با اولین استنشاق باعث می شود تا دود سیگار به مغز انتقال پیدا کند. نیکوتین در مغز به ترشح مواد شیمیایی  می پردازد  که تا حدودی به تنظیم خلق‌وخو و رفتار فرد می پردازد.

 

 

یکی از این انتقال‌ دهنده‌های عصبی دوپامین می باشد که به ترشح در مرکز مغز می پردازد و باعث می شود تا فرد احساس لذت نماید. در واقع همین اثرات روانی که در فرد ایجاد می شود منجر به زیاد سیگار کشیدن فرد شده و در نهایت به اعتیاد فرد ختم می شود که با مشاهده این حالت های لحظه ای، به مقاومت برای ترک سیگار می پردازد. چرا که با دریافت نیکوتین و تجربه حالات لحظه ای باعث می گردد تا به‌ سرعت جزئی از برنامه های روزانه شود و به در هم آمیختن عادت‌ها و احساسات فر  مصرف کننده می پردازد.

 

 

 

 

 

 

 

 

نتیجه گیری

 

 

 

خلاصه اینکه  برای ترک سریع سیگارهیچ بهانه ای قابل قبول نیست و همین حالا باید تصمیم بگیرید و سیگار را برای همیشه ترک کنید و این موضوع را در نظر داشته باشید که هیچ دلیل و هیچ شرایطی شما را نباید به مصرف دوباره ی سیگار باز گرداند و شما باید مصمم به راه خود ادامه دهید و از ترک سیگار به هیچ وجه منصرف نشوید چرا که با ترک سیگار زندگی جدیدی با اثرات مثبتی را تجربه خواهید کرد.