سیگار و تاثیر آن بر مشکلات روانی و اضطراب!

 

سیگار می تواند مشکلات روانی و اضطراب را در شما کاهش دهد؟

 

افراد سیگاری معتقد هستند که سیگار به آنها احساس لذت و آرامش می دهد و بلافاصله بعد از کشیدن آن احساس رضایت و حس تسلط بیشتر به موضوعات اطراف دارند و توانایی های آنها در انجام امور مختلف بیشتر می شود.بارها در فیلم و سریال های مختلف مشاهده کرده ایم که افراد به هنگام مواجهه با یک شرایط بهرانی ،شروع به کشیدن سیگار می کنند و این طور نمایش ها به ذهن افراد این مطلب را القا می کند که سیگار باعث آرامش افراد می شود .یا بارها دیده ایم که در هنگام عصبانیت و یا اضطراب افراد سیگاری به کشیدن سیگار تشویق می شوند به طوری که  گمان می کنند ،سیگار همه ی مشکلاتشان را حل خواهد کرد.

 

متاسفانه با باورهای غلطی که درباره ی سیگار به افراد جوامع القا شده است ،جمعیت افراد این افراد روز به روز در حال افزایش است و سن اعتیاد به سیگار، از جوانی به نوجوانی و حتی کودکان رسیده است.

اما اگر واقعا سیگار باعث آرامش روانی و کاهش اضطراب ست چرا جزو اولین قاتلان جان انسان در جهان قرار دارد ؟ به طوریکه سالانه 8 میلیون انسان به خاطر مصرف آن ، چه به طور مستقیم و چه غیر مستقیم ، جان خود را از دست می دهند ؟

 

 

در صورتی که اگر باعث آرامش ذهن و اضطراب باشد، باید از مشکلات انسان و درگیری های ذهنی ، که  باعث بروز چالش های بزرگ جوامع می شود جلوگیری کند. اما تحقیقات و بررسی ها نشان دهنده ی این موضوع است که سیگار باعث آرامش نمی شود و مشکلات فراوانی را به همراه دارد به طوری که در نهایت سلامت و جان انسان را مورد تهدید جدی قرار می دهد.

 

با سیگار کشیدن شما مقدار زیادی نیکوتین و گازهای سمی را از طریق دهان ، وارد جریان خونتان می کنید .نیکوتین وارد شده طریق خون به مغز باعث تغییر در فعل و انفعالات آن می شود و فرمان های تأثیر نیکوتین بر مغز و سیستم عصبی با سرعت بیشتری شروع به حرکت می کنند.

 

 

عوارض نیکوتین و گازهای سمی همراه آن ، مانند لشگری از دشمن وارد بدن شما شده و به سرعت خود را به مغز می رسانند و مغز هم طبق وظیفه ی خود شروع به عکس العمل دفاعی از بدن می کند به طوریکه دستور تولید گلبول های سفید و نیکوتین سازی بیشتر می دهد تا زمانی که بدن در وضعیت اضطراری قرار  می گیرد.  در واقع بدن در حالت آماده باش قرار می گیرد، تا اثرات مخرب سیگار و گازهای سمی و کربن دی اکسید را از ریه به بیرون از بدن هدایت کند.

 

شما در زمانی که بدنتان در آماده باش قرار می گیرد احساس امنیت و آرامش بیشتری می کنید و به همین خاطر با کشیدن سیگار لذت می برید در حالی که با کشیدن سیگار فعالیت مغز و ریه ها وسیستم دفاعی و کلیه ی سلول های بدن افزایش می یابد ، شما ناخواسته بدن خود را خسته می کنید و اگر به کشیدن سیگار مداومت بورزید ، به مرور زمان عملکرد بدن شما دچار اختلال شده و عمر سلامت شما به شدت کاهش می یابد. 

شما به راحتی می توانید با ترک سیگار و جایگزین کردن عادت مخرب سیگار با عادت های بهتر، راه های بهتری برای کنترل ذهن و کاهش اضطراب و استرس خود و در نتیجه آرامش روانیتان ، پیدا کنید .

برای ترک سیگار آسان و بدون استفاده از هیچ دارویی به شما پیشنهاد می کنیم ترک سیگار به روش رها را امتحان کنید و برای کنترل استرس و اضطراب ،شما را دعوت به آرامش و انجام توصیه هایی می کنیم که در ادامه، چند مورد از آن را ذکر می کنیم. 

 

اولین مورد اینکه علت و بهانه ی سیگار کشیدن را تشخیص دهید و راه حل جایگزین برای آن پیدا کنید. به طور مثال :اگر ساعت ها درس خوانده اید و به بهانه ی استراحت می خواهید سیگار بکشید ، به جای سیگار،چای بنوشید ، کمی مطلب طنز بخوانید، به بیرون از منزل بروید و کمی هوای تازه تنفس کنید،به گلدان ها سری بزنید و گل ها را آب دهید، و کار هایی از این قبیل.

 

 

مورد دیگر پیدا کردن راه حلی برای کاهش استرس است .به طور مثال: با یکی از دوستانتان که به شما آرامش می دهد ، حرف بزنید و یا با بازی کردن ، ورزیدن خمیر و یا جویدن آدامس و ... هواس خود را از موضوعی که باعث اضطرابتان شده ، پرت کنید و کارهایی از این قبیل انجام دهید.

 

ایا سیگار استرس را کم میکند؟

 

گوش دادن یک موسیقی ۲ یا ۳ دقیقه‌ای هم می‌تواند شما را آرام کند… پس چرا سیگار؟ هر کسی می‌تواند دنبال چیزی بگردد که متناسب با شخصیت و روحیات اوست. مثلاً آلیس وقتی که عصبی است، یک توپ خمیری را در دستانش ورز می‌دهد. خودش می‌گوید: خنده دار است، اما این کار حس خوبی به من می‌دهد.


هلن دندان‌هایش را مسواک می‌زند! او در این باره می‌گوید: سر کار، زمانی که دلم می‌خواهد سیگار بکشم، زمانی را به مسواک زدن دندان‌هایم اختصاص می‌دهم. این کار باعث خوشبو‌تر شدن دهانم نسبت به زمانی که سیگار بکشم، می‌شود! حداقل ۴ بار در روز این کار را انجام می‌دهم، این کار باعث کم شدن دفعات سیگار کشیدن خواهد شد.

 

تاثیر سیگار بر اعصاب و روان

 

متاسفانه بسیاری از افراد فکر می کنند که سیگار یک اعتیاد ساده و کوچک است و هیچ مشکلی ایجاد نمی کند ولی هر فردی که ذره ای با روانشناسی و اعتیاد روانی آشنا باشد می تواند این موضوع را متوجه شود که سیگار خطرناک ترین اعتیادی است که شما می توانید در دام آن بیفتید. چرا سیگار روی روان تاثیر می گذارد؟

 

زیرا باور های غلطی راجع به سیگار در طول سالیان در جریان بوده اند که باعث شده افراد زیادی بنا بر دلایل اشتباه شروع به سیگار کشیدن کنند. افرادی که برای جلب توجه سیگاری شدند یا افرادی که فکر می کردند سیگار باعث آرامش و تمرکز بیشتر می شود نمونه های واضحی از باور های اشتباه راجع به سیگار هستند. اگر بتوانید این باور ها را در ذهن خود پیدا کنید و با دلیل و منطق اشتباه بودن آنها را به خود ثابت کنید به راحتی در کمتر از یک ماه سیگار را در مرکز ترک سیگار ترک می کنید.

 

سخن پایانی

و در نهایت اینکه با افرادی که شما را تشویق به سیگار کشیدن می کنند قطع ارتباط کنید، در مکان و موقعیت هایی که اضطراب را در شما ایجاد می کند دور باشید ، سعی کنید رفتارهای جایگزین خوبی برای تمرکز هواس و کنترل اضطراب خود پیدا کنید .

ورزش و پیاده روی ، شنیدن پادکست های انگیزشی ، کلاس های آموزشی ، خواندن کتاب های مفید ، تماشای فیلم  های مثبت ، شنا کردن در آب و تماشای زیبایی های طبیعت از جمله کارها ی عالی و موثر برای آرامش و از بین بردن اضطراب هستند.

 

پس نتیجه می گیریم که سیگار درمان کننده ی هیچ مشکلی نیست و همین لحظه تصمیم بگیرید که دیگر یک فرد سیگاری نباشید.