عوارض نیکوتین چیست و چه تاثیری بر عملکرد بدن انسان دارد؟

عوارض نیکوتین چیست و چه تاثیری بر انسان می گذارد؟

نیکوتین چیست و عوارض استفاده از آن برای سلامتی موضوعی است که سعی داریم در این مقاله به آن بپردازیم.

نیکوتین یکی از 4000 ماده شیمیایی موجود در محصولات گیاه تنباکو است که به‌عنوان مهم‌ترین عنصر آن بوده و روی مغز اثر روان‌گردان دارد.نیکوتین در حالت طبیعی، یک مایع بی‌رنگ است که وقتی سوزانده می‌شود، در مجاورت با هوا بوی تنباکو از آن متصاعد می‌شود. گونه‌های متنوعی از گیاه تنباکو یا توتون وجود دارد که کیفیت و مرغوبیت آن‌ها بستگی به میزان نیکوتین دارد، هرچه نیکوتین موجود در آن‌ها کمتر و قند موجود بیشتر باشد، مرغوب‌تر بوده و با کیفیت بهتری می‌سوزد.وقتی سیگار می کشیم نیکوتین موجود در آن از طریق دهان وارد ریه ها، شش ها و بزاغ می شود و بعد به راحتی وارد خون شده و با خون به کوچکترین سلول های بدن راه پیدا می کند.با کشیدن سیگار شما به راحتس یک ماده سمی را به همه ی بافت های بدنتان می رسانید و این ماده ی سمی به راحتی سلامت سلول های بدنتان را تحت الشعاع قرار می دهد و به یک عامل خطرناک برای  بسیاری از بیماری های خطرناک تبدیل می شود.

اما نیکوتین بیشترین تاثیر را بر مغز انسان می گذارد و در منتر از 15 ثانیه بعد از مصرف سیگار خود را به مغز می رساند.نیکوتین هم می‌تواند اثر محرک  و سرحالی روی بدن انسان داشته باشد و هم اثرریلکسی وآرام کننده به طوریکه بلافاصله بعد از ورود نیکوتین به مغز به دلیل افزایش ناگهانی قند خون و افزایش ضربان قلب،جریان  خون و افزایش تعداد تنفس، بدن در حالت تحریک پذیری قرار می‌گیرد. همچنین این مخدر ، به‌طور غیرمستقیم باعث آزاد سازی دوپامین در سلول‌های مغزی می‌شود که با ایجاد احساس ریلکسی و لذت رابطه دارد.این واکنش تقریباً در تمام مواد مخدر یکسان بوده و عامل اعتیادزایی مواد مخدر از جمله سیگار نیز  به همین اثر آن‌ها برمی گردد. در مقابل، در برخی افراد می‌تواند بسته به  سیستم عصبی فردسیگاری و همچنین میزان نیکوتین مصرف شده، تـأثیر وابستگی و اعتیاد بیشتری ایجاد کند.

عوارض نیکوتین به این علت خطرناک است که نیکوتین یک ماده شیمیایی بسیار سمی است. دوز 60 میلی‌گرمی آن می‌تواند موجب مرگ یک شخص بالغ در نتیجۀ تضعیف تنفس وی شود. با یک سیگار معمولی، حدود نیم تا دو میلی‌گرم نیکوتین وارد بدن می‌شود. زمانی که دود نیکوتین توسط انسان استنشاق می‌شود، فرد درواقع مواد شیمیایی سمی و خطرناکی را وارد بدن خود می کند،چه خود فرد در حال استفاده از آن باشد و چه به طور غیر مستقیم  آن را تنفس کند. عوارض نیکوتین  به اکثر ارگان‌های حیاتی بدن انسان نفوذ می کند و در مدت زمان نه چندان زیادی شروع به تخریب اعضای بدن می کند. 

به طور کلی عوارض نیکوتین به یک بخش از بدن معطوف نمی شود و حتی  کوچکترین سلول ها بدن را هم تحت تاثیر خود قرار می دهد.

عوارض نیکوتین را می توان به چند مورد زیر به طور خلاصه اشاره کرد.از جمله:

 عوارض نیکوتین در ایجاد بیماری های خطرناک:مطالعات نشان داده است که خطر مرگ در اثر ابتلا به سرطان ریه در مورد مردان سیگاری 22 بار و در مورد زنان سیگاری 12 بیش از افراد غیرسیگاری است.

مصرف سیگار همچنین خطر سرطان دهان، رحم، کبد، کلیه، مثانه، معده، لوزالمعده و خون را افزایش می‌دهد.

عوارض نیکوتین برعملکرد قلب:استعمال دخانیات باعث افزایش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. احتمال حمله قلبی در افراد سیگاری به‌ویژه در فاصله سنی 30 تا 50 سالگی، پنج برابر افراد غیرسیگاری است .

عوارض نیکوتین بر ریه ها و دستگاه تنفسی:سیگارو نیکوتین موجود در آن علت اصلی سایر بیماری‌های ریوی مانند برونشیت و بیماری های تنفسی مثل آسم می‌باشد.

عوارض نیکوتین برپوست و زیبایی چهره:مواد شیمیایی موجود در دود و نیکوتین سیگار می‌توانند پوست را خشک و ملتهب کرده و ایجاد چین و چروک را تسریع کنند. سیگار کشیدن همچنین انگشت‌ها، ناخن‌ها و دندان‌ها را زرد رنگ می‌کند.

عوارض نیکوتین بر عملکرد مغز و تصمیم گیری:آنچه بیشترین اهمیت را در استعمال نیکوتین دارد تاثیر مستقیم آن بر عملکرد مغز است به طوریکه با مصرف نیکوتین  بعد از گذشت 10 الی 15 ثانیه تاثیر فوری آن در مغز احساس می شود و در صورت زیاده روی در مصرف آن یا استفاده نکردن آن فرد احساس اضطراب و عدم تمرکز حواس می شود و در تصمیم گیری های روزمره دچار مشکل می شود.

عوارض نیکوتین همچنین در خلق و خو نیز تاثیر گذار است به طوریکه در صورت دیرکرد رسیدن آن ، مغز نمی تواند دوپامین ترشح کند و فرد سیگاری دچار دل آشوبی می شود.

اما چطور می توان از عوارض نیکوتین در انسان جلوگیری کرد؟آیا راهی وجود دارد که مضرات نیکوتین شامل حالمان نشود؟

باید به شما بگویم بله شما می توانید با ایجاد تغییراتی در ضمیر ناخودآگاهتان برای همیشه از عوارض نیکوتین در امان باشید .یعنی باید عادت های جدیدی را با عادت سیگار جایگزین کنید به این ترتیب در مغزتان تغییراتی ایجاد می کنید که به جای نیکوتین به دنبال راه کارهای تازه ای برای تولید دوپامین باشد.

اگر مغزتان برای ایجاد آرامش نیازمند نیکوتین نباشد دیگر شما میل و گرایشی به سیگار نخواهید داشت به این ترتیب به راحتی می توانید سیگار و نیکوتین را ترک کنید.

برای فرار از عوارض نیکوتین لازم است که سیگارتان و هرآنچه که نیکوتین را وارد بدنتان می کند را از زندگیتان بیرون کنید و اگر افرادی در اطرافتان سیگار می کشند باید آنها را به ترک سیگار تشویق کنید زیرا در هر صورت با قرار گرفتن در معرض دود سیگار، چه بخواهید و چه نخواهید ، نیکوتین را وارد بدنتان می کنید.

شاید با توجه به سابقه ی ذهنی که دارید، ترک سیگار و نیکوتین را غیر ممکن و سخت بدانید اما با توجه به علوم روز و راهکارهای نوینی که در ترک سیگار موثر است، می توانید به راحتی با نیکوتین خداحافظی کنید و دیگر مثل قبل برای ترک سیگار نیازی نیست که سختی زیادی را متحمل شوید.با روش های جدیدی که برای ترک سیگار معرفی شده است ترک سیگار به راحتی امکان پذیر است به طوریکه به راحتی می توان برای همیشه با سیگار وداع کرد و از مضرات و عوارض نیکوتین در امان بود.