عوارض ترک سیگار چیست؟آیا ترک سیگار می تواند عوارض داشته باشد؟

 

 

 

 

 

یکی دیگر از مواردی که ذهن افراد سیگاری را مشغول کرده عوارض مربوط به ترک سیگار است که برخی از ترس و خیالاتی که دارند میپندارند تا شرایط خیلی سختی را تجربه خواهند کرد و نتوانند از پس آن بربیایند اما باید بگوییم که سخت در اشتباه هستین با ما همراه باشید تا در مورد عوارض ترک سیگار و مواردی که باید در این زمینه بدانید را مرور کنیم تا با خیال راحت قدم بر ترک سیگار بردارید.

 

 

 

 عوارض ترک سیگار چیست؟

 

آیا ترک سیگارعوارض دارد؟ آیا می شود سیگار را بدون داشتن عوارض و برای همیشه ترک کرد؟

خیلی از افراد سیگاری معتقدند که ترک سیگار ممکن است برایشان عوارضی داشته باشد و طبق این ضرب المثل قدیمی که می گوید:ترک عادت موجب مرض است، از ترس عوارض احتمالی از ترک سیگار می ترسند و سال ها است که رنج سیگاری بودن را به دوش می کشند و از ترک سیگار می ترسند.

 

اما آیا عوارض ترک سیگار واقعیت دارد؟ و راهی وجود دارد که بدون داشتن کوچکترین عوارضی اقدام به ترک سیگار کرد؟

اگر بخواهیم به طور خلاصه به این سوالات پاسخ دهیم باید بگوییم که بله ترک سیگار هم ممکن است عوارضی داشته باشد و افراد از ترس آن به سمت ترک کردن نروند اما عوارض ترک سیگار مانند ترک هر عادتی ممکن است در بعضی افراد، پر رنگ تر و یا در افرادی آنقدر کم رنگ باشد که بتوان آن را به طور کامل نادیده گرفت که آن هم بستگی به شرایط فرد سیگاری دارد که چقدر به سیگار وابستگی داشته و چند سال و چه مقدار سیگار در طول روز مصرف می کرده است، همچنین به نوع روشی که اقدام به ترک سیگار می کند نیز بستگی دارد زیرا اگر فرد به صورت غیر اصولی و بدون هیچ دانشی، خود سرانه اقدام به ترک کند به احتمال زیاد بیشتر در معرض خطرات احتمالی عوارض ترک سیگار قرار می گیرد.

ما در این مقاله سعی داریم تا عوارض ترک سیگار را به صورت دقیق تری مورد بررسی قرار دهیم.

 

 

 

 

 

عوارض ترک سیگار شامل چه افرادی می شود؟

 

هرچند که عوارض ترک سیگار شامل حال همه افراد نمی شود اما افرادی هستند که بعد از ترک سیگار دچار عوارض ترک سیگار می شوند به طور مثال:عوارض ترک سیگار شامل ناراحتی های جسمی ، ذهنی و عاطفی است.

هفته اول، به خصوص روزهای 3الی 5، همیشه فرد بدترین حالت را تجربه می‌کند.

این دوران زمانی است که نیکوتین در نهایت از بدن شما پاک می‌شود و شما دچارسردرد، میل به مصرف مجدد و بی‌خوابی خواهید شد.شاید بتوان گفت مشکلات خواب یکی از شایع‌ترین عوارض ترک سیگار است.اما از دیگر عوارض ترک سیگار می توان به گرایش شدید برای مصرف مجدد نیکوتین، سوزش دست‌وپا، تعریق، تهوع و گرفتگی روده،سردرد و سرگیجه، سرفه بعد از ترک سیگار ، گلودرد،مشکل تمرکز، اضطراب، تحریک‌پذیری، افسردگی، خستگی، یبوست،افزایش وزن نیز اشاره کرد.

شاید کسی که تصمیم دارد سیگارش را ترک کند با دیدن عوارض ترک سیگار، وحشت کند و تصمیم بگیرد که مانند سابق به روند سیگاری بودنش ادامه دهد اما خوب است بدانید که اکثر افراد هیج عوارضی را تجربه نمی کنند و عده ای هم تنها درصد کمی دچار عوارض ترک سیگار می شوند.

 

 

 

 

 

اما خبر خوب این است که چنانچه از روش های علمی و اصولی و با سریع ترین روش ترک سیگار اقدام به ترک سیگار کنید، ترک سیگارتان به راحتی و بدون هیچ گونه عوارضی خواهد بود و بعد از ترک احساس خوب سلامتی و شادابی خواهید داشت و هرگز دوست نخواهید داشت که به روزهای زندگی با سیگار برگردید.

عوارض ترک سیگار شامل همه ی افراد نمی شود اما هرچه قدر هم که ترک سیگار سخت و پر عارضه باشد از کشیدن آن پر خطرتر نیست .از دیگر عوارض ترک سیگار که خیلی ها از آن می ترسند افزایش وزن است که تقریبا همه ی افراد بعد از ترک تا حدودی آن را تجربه می کنند اما اینکه یک نفر 200گرم وزن اضافه کند و یک نفر 20 کیلو، بستگی به خود شخص دارد که چقدر بتواند جلوی اشتهای کاذبش را که بر اثر افزایش متابولیسم بدن اتفاق می افتد را بگیرد و با ورزش و رژیم غذایی صحیح از اضافه وزن بیش از اندازه خود جلوگیری کند.

 

 

 

عوارض های ترک سیگار

 

آنچه مهم است این است که هر کسی که بخواهد سیگارش را ترک کند می تواند و نمی توان به خاطر عوارض ترک سیگار دست از این اقدام مهم برداشت زیرا می توان  در صورتی که به احتمال خیلی ضعیف دچار عوارض شدیم به راحتی به رفع آن بپردازیم و خیلی سریع بهبود یابیم به طور مثال :مهم ترین عوارض ترک سیگار یعنی اختلالات خواب را می شود با کمی تغییر در ساعات خواب و فعالیت روزانه التیام بخشید با با خواندن کتاب قبل از خواب باعث شد که خواب بهتری را تجربه کرد، با مورد اضافه وزن را به راحتی می توان با داشتن یک رژیم غذایی سالم و کنترل وعده های غذایی حل کرد.

 

بنابراین برای ترک سیگار دنبال بهانه نباشید و خیلی فوری اقدام به ترک سیگار کنید و وقت گرانبهایتان را به پای سیگار هدر ندهید.برای این کار ابتدا ذهنتان را قانع کنید که باید سیگار را ترک کنید باید برای آن دلایل محکم بیاورید و شناختتان را از سیگار بیشتر کنید و هرچه بیشتر درباره مضرات آن مطالعه کنید و یاد بگیرید و هیچ بهانه ای برای ادامه دادن به مغزتان راه ندهید و سپس عادت به تعویق انداختن را کنار بگذارید و این کار را به شنبه یا ماه بعد موکول نکنید زیرا هر روز که بگذرد بیشتر در باتلاق سیگار فرو می روید و هرچه قدر زودتر اقدام به این کار کنید راحتر می توانید خودتان را نجات دهید.

 

 

مدت زمان برطرف شدن ترک سیگار

 

عوارض ترک سیگار آنقدر حائز اهمیت نیست که نتوان با آن کنار آمد یا نتوان آن را برطرف کرد و معمولا بین 3 الی یک ماه به طور کامل برطرف می شود و حتی نیاز به مصرف دارو هم نیست و خیلی از افراد اصلا دچار عارضه ای نمی شوند به خصوص افرادی که به شیوه ی صحیح اقدام به ترک سیگار می کنند و برای اقدام خود دلایل محکمی دارند و همه ی خواستشان این است که بتوانند تا آخرین نفس بدون سیگار زندگی کنند، زیرا آنها دریافته اند که سیگار، چه بلایی بر سر سلامتی و زندگی و داراییشان می آورد.

افرادی که به خیانت سیگار،ایمان آورده اند و ترک را تجربه کرده اند ، دیگر نمی خواهند لحظه ای به زمان سیگاری بودن و زیستن با سیگار را برگردند زیرا آنها لذت رهایی را با تمام وجودشان چشیده اند . و مشاهده کرده اند که زندگی بدون سیگار چقدر لذت بخش می باشد به همین منظور اگر قصد ترک سیگار را دارید حتی یک لحظه هم تردید نکنید تا شما هم جز افرادی باشید که این تجربه شیرین را داشته باشید و باعث رهایی خیلی از افراد سیگاری اطراف خود باشید.

 

 

نتیجه

 

عوارض ترک سیگار تا حدود زیادی قابل پیشگیری و قابل کنترل است و باید گفت که با ترک اصولی سیگار می توان شامل هیچ عارضه ای نشداینکه بتوان تعیین کرد چه کسی عوارض سیگار را تجربه می کند یا چه کسی تجربه نمی کند کاری غیر ممکن است و بستگی به سیستم بدنی و شدت و مدت اعتیاد به سیگار دارد.

 

 

سوالات متداول

عوارض ترک سیگار چند روز است؟

هفته اول، به خصوص 3الی 5 روز اول، همیشه فرد بدترین حالت را تجربه می‌کند. که در برخی افراد با توجه به شرایط متغیر می باشد.

 

 

 

 

عوارض ترک سیگار در سن بالا چیست؟

 

ترک سیگار به سن افراد مرتبط نمی باشد چه در سن بالا یا در سن پایین تر عوارض ترک سیگار تا حدود زیادی قابل پیشگیری و قابل کنترل است و باید گفت که با ترک اصولی سیگار می توان شامل هیچ عارضه ای حتی در سن بالاتر نشد.