قلیان و سیگار کشیدن: کدام یک پرخطرتر است؟

یکی از عوامل اصلی سرطان و افزایش آمار مرگ و میر مصرف دخانیات می باشد و اهمیتی ندارد که سیگار باشد یا قلیان ما در این بخش می خواهیم به خطرهای سیگار و قلیان بپردازیم و ببینیم که کدام یک خطر بیش تری برای افراد دارد؟

از انو اع دخانیات اصلی در سراسر دنیا سیگار و قلیان می باشد. متاسفانه این روزها شاهد طرفداران زیادی برای سیگار و قلیان می باشیم که روز به روز به تعداد مصرف کنندگان آنها اضافه می شود. بحثی که همیشه مورد توجه بوده است مقایسه قلیان با سیگار است. هم سیگار و هم قلیان به نوبه  خود برای سلامتی افراد بسیار ضرر دارند.
آمار نشان می دهد که حدود یک میلیارد افراد سیگاری در سراسر جهان وجود دارد؛ این در حالی است که تعداد افراد قلیانی به مراتب کمتر بوده. سیگار یک مواد همیشه آماده می باشد یعنی شما هر لحظه که بخواهید می‌توانید سیگار مصرف کنید اما قلیان به این صورت در دسترس نمی باشد. برای اینکه قلیان استفاده نمایید باید شرایط فراهم باشد و با استفاده از ابزارهای مختلف آن را آماده سازند تا قابل مصرف شود.

 

شما می توانید برا اطلاع کامل در خصوص دوره های ترک سیگار در  ترک سیگار از طریق شماره های زیر با کارشناسان ما در تماس باشید.

02122567561

02122794683

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


سیگار

 

 

 

 


یکی از رایج ترین مواد مصرفی اعتیاد آور در سراسر جهان که اکثر افراد آن را مصرف می نمایند  سیگار می باشد و علت اعتیاد آن آن وجود نیکوتین در توتون می باشد. البته عوارض اصلی سیگار مربوط به نیکوتین نیست بلکه عمدتاً در دود حاصل از سوختن توتون می توان اشاره کرد. لازم به ذکر است که عوارض بیان شده برای سیگار، از طرفی در حالت بدتر برای قلیان هم وجود دارد. برای ترک سیگار در ترک سیگار در تهران به مجموعه رها مراجعه کنید.

 


 بالا‌رفتن احتمال اعتیاد به مصرف سیگار (تحقیقات نشان داده است کسانی که در بزرگسالی که در حال حاضر سیگار می‌کشند، مصرف خود را از زمان نوجوانی شروع کرده‌اند)

 

مصرف سیگار باعث کاهش اکسیژن می شود و از رشد طبیعی ریه جلوگیری کند و آن را با کندی مواجه کند.


جوانانی که مرتباً سیگار مصرف می‌کنند بیشتر در مرض بیماری های تنفسی قرار می گیرند.


وقتی سیگار کشیده می‌شود تمام منواکسید‌کربن، 90 درصد نیکوتین و 70 درصد قطران (قیر) موجود در آن باعث می شود تا در ریه بماند.

 


  

 

 

 

 

 

اثرات مصرف سیگار

 

 

 

 

  •   احتمال مبتلا شدن فرد به انواع سرطان ریه، دهان، حلق، حنجره، مری، مثانه، پانکراس، دهانه رحم را افزایش می دهد.
  •   باعث پیدایش بیماری برونشیت و بیماریهای مزمن تنفسی می گردد.
  •   افزایش احتمال خطر بیماریهای کرونرقلبی، فشارخون بالا، خونریزی مغزی، سرطان خون، بیماریهای غده تیروئید، یائسگی زودرس، پوکی استخوان و بیماری های پوستی، سقط جنین، آب مروارید چشم، سکته مغزی می گردد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


  قلیان

 

 

 

 

 


  دود حاصل از سوختن تنباکوی قلیان حاوی مقدار زیادی مواد سمی است که مصرف این مواد عامل مهمی در بروز سرطان ریه و بیماری های قلبی و عروقی می شود

  زمانی که قلیان مصرف می کنید دود بسیار زیادی وارد بدن فرد می شود و اگر بخواهیم با سیگار مقایسه نماییم دود قلیان بسیار بیش تر از دود سیگار را دارد و همان میزان نیکوتین دریافتی به اندازه‌ای می باشد که ایجاد اعتیاد در فرد م ینماید.

همانطور که می دانید قلیان را به صورت مشترک استفاده می نمایند که این امر موجب انتقال برخی از بیماری ها به فرد دیگر می شود.

خطر انتقال بیماری‌های عفونی و بیماری‌های واگیر و هپاتیت ب از طریق دهان و دستان آلوده همچون سل به فرد دیگر انتقال داده می شود.

  بر اساس بررسی‌های به عمل آمده توسط معاونت سلامت و دبیرخانه کشوری کنترل دخانیات، هر فردی که قلیان مصرف می نماید از نظر مواجهه و استنشاق دود در هر وعده، معادل 100 نخ سیگار یا بیشتر، دود دریافت می‌ نماید.


 مواد سمی قلیان در مقایسه با سیگار بسیار بیش تر می باشد چرا که برخی مواد خطرناک از جمله قیر یا دوده (سرطان زا)، مونواکسید کربن (آلاینده) و نیکوتین(ایجادکننده وابستگی) موجود در دوده وجود در آن از سیگار بیشتر می باشد. با مصرف قلیان بیش از 600 ماده سمی وارد ریه فرد مصرف کننده و به خصوص اطرافیان فرد می گردد.

 اگر بخواهیم قلیان را با یک نخ سیگار مقایشه نماییم دود قلیان مقدار بیشتری ارسنیک، سرب و نیکل را در خود دارد. 36 بار بیشتر از سیگار حاوی تار و 15 بار بیشتر از سیگار حاوی مونواکسیدکربن امی باشد.

  دود حاصل از تنباکوی حاوی مواد شیمیایی خطرناکی است که مسبب انواع سرطان ها می شود. این مواد توسط آن تصفیه نمی‌شوند.
  لازم به ذکر است که تنباکوهای میوه ای دارای تار و مواد سرطان زای بسیاری می باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

قلیان بسیار خطرناکتر از سیگار

 

 

 


به دلایل مختلفی قلیان به هیچ عنوان جایگزین مناسب برای سیگار نبوده هیچ بلکه به مراتب بسیار خطرناک تر از سیگار می باشد.


تفاوت تنباکوی سیگار و قلیان می توان به ضخامت آن اشاره نمود چرا که در تنباکوی سیگار برگ های نازک تر استفاده می شود که مقدار کمتری نیکوتین دارد ولی در تنباکوی قلیان این طور نیست و از برگ های ضخیم تری استفاد می شود واین خطر در تنباکوی قلیان های میوه ای بیشتر و خطرناک تر می باشد.

 

به دلیل مرطوب بودن راههای هوایی شلنگ در قلیان امکان وجود و رشد قارچ ها و میکروب ها در آن بسیار زیاد می باشد که این امر موجب آلوده تر می شود.


مصرف یک نخ سیگار حدودا بین ۵۰۰ سی سی تا یک لیتر دود تولید می کند در حالی که در استفاده از قلیان ۱۰ تا ۲۰ لیتر دود سمی زیادی تولید می گردد.


طول مدت استفاده از سیگار نسبت به قلیان کمتر می باشد. بین ۵ تا ۷ دقیقه مدت استفاده از سیگار بوده ولی در قلیان مدت استفاده ۴۰ تا ۶۰ دقیقه می باشد.


در مورد سیگار استفاده مشترک بسیار کم می باشد اما در قلیان معمولا افراد به صورت مشترک از آن استفاده می نمایند
میزان صرف انرژی در عضلات تنفسی درهنگام دم در هر پک سیگار بسیار کمتر ازهر پک استفاده از قلیان می باشد.


مصرف در قلیان به این صورت می باشد که فرد باید دود را از محل سرقلیان (محل قرار گرفتن زغال وتنباکو) به تنگ آب  و پس از آن طی آن از لوله عبور دهد که این مسافت بسیار طولانی تری از سیگار بوده وحجم مکش ومصرف انرژی فوق العاده زیادتر می باشد به علت دم های عمیق که در کشیدن قلیان فردی انجام می دهد به صورت مداوم با مصرف زیاد انرژی همراه می باشد و باعث مخرب بسیار جدی در قسمت ریه می گردد.


به دلیل این که سوختن زغال ناقص می باشد به همین دلیل خطر ناشی از مصرف گاز CO در حین مصرف قلیان بسیار بیشتر از سیگار می باشد.


طی تحقیقات به عمل آمده نشان می دهد که فردی که قلیان مصرف می نماید در هر وعده مصرف ۵۰ الی ۲۰۰ پک به آن می زند و هر پک حاوی ۱۵ درصد تا یک لیتر دود می باشد. همچنین هر فرد مصرف کننده قلیان در هر وعده معادل با مصرف ۱۰۰ نخ سیگار، به سلامتی خود و اطرافیان ، آسیب جدی را وارد می رساند.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


سیگار و قلیان چه مشکلاتی برای بدن به وجود می‌آورند؟

 

 

 

 

طرز ساخت سیگار و قلیان به نحوی می باشد که سلامت افراد را به خطر می اندازد. هر دوی این‌ها از مواد سمی و خطرناک ساخته شده‌ اند و اگر به موقع کنار گذاشته نشوند مشکلات زیادی برای فرد مصرف کننده به وجود خواهند آورد. زمانی که این مواد سمی وارد بدن افراد می‌شوند عملکرد بدن را دچار اختلال کرده و سیستم ایمنی بدن را به مرور ضعیف تر می نماید.