ترک سیگار و این سوال که آیا من هم می توانم سیگارم را ترک کنم؟

ترک سیگار برای افراد مختلف و با شرایط متفاوت امکان پذیر است؟ اگر شما هم احساس می کنید که با دیگران متفاوت هستید و یا شرایط خاصی دارید که نمی توانید سیگارتان را ترک کنید و دائم برای ترک سیگار بهانه هایی می آورید که از نظر خودتان منطقی است  حتما در این مقاله با ما همراه باشید تا جواب سوالتان را پیدا کنید که آیا من هم می توانم سیگارم را ترک کنم؟

عده ای از افراد هستند که وقتی صحبت از ترک سیگار می شود، در ذهنشان سوالاتی پیش می آید که چند تا از این سوالات را در اینجا مطرح می کنیم از جمله: من 30 سال ، روزی 3 پاکت سیگار کشیدم ، آیا من می توانم سیگارم را ترک کنم؟من علاوه بر سیگار به مواد مخدردیگر هم اعتیاد دارم آیا  من هم می توانم؟ هه ی اطرافیان من سیگاری هستند، من چطور؟ من مشکل استرس و اضطراب شدید دارم چطور می توانم سیگار نکشم؟ من افسردگی و مشکلات روحی دارم آیا با ترک سیگار مشکلاتم شدید تر نمی شود؟ و خلاصه صد ها سوال دیگر که هر کس بنا به شرایط خود مطرح می کند.

اگر بخواهم به طور خلاصه پاسخ دهم این است که بله هر کس و با هر شرایطی می تواند سیگارش را ترک کند و ترک سیگار هیچ محدودیتی به لحاظ سن،شرایط و یا موقعیت ندارد و حتی یک روز بدون سیگار زندگی کردن به ترک آن می ارزد،زیرا سیگار درمان هیچ دردی نیست و اگر برای تسکین دردی آن را استفاده می کنید، عملکرد آن اینگونه است که خود درد تازه ای است که باعث می شود هواس شما به درد قبلی پرت شود و گرنه سیگار راه حل هیچ سوالی نیست.

اگر شما از افراد معدودی هستید که سیگار، تا زمان بازنشستگی همراهتان است و تا زمان پیری هنوز شما را نکشته، از جمله افراد نادری هستید که در صورتی که سیگاری نبودید در گروه افرادی قرار می گرفتید که رکورد بیشترین طول عمر را احیانا از آن خود می کردید وگرنه سیگار سالهای زیادی از عمر شما را کم می کند.پس دلخوش این نباشید که سیگار با پدربزرگتان آسیبی وارد نکرده است، زیرا ممکن است آسیب سیگار در افراد کمی دیرتر نمایان شود. اما بیشتر افراد سیگاری کمتر از 50 و تعداد دیگر زیر60 سال عمر می کنند زیرا چه بخواهید و چه نه، سیگار با آسیب هایی که به ریه و عملکرد قلب وارد می کند، خیلی زودتر از موعد جان افراد را می گیرد.پس دست از بهانه تراشی و سولاتی از قبیل من هم می توانم؟، بردارید زیرا ترک سیگار هیچ محدودیت و شرایطی نمی خواهد و هروقت که سیگارتان را ترک کنید دیر نیست، چه یک جوان تازه نفس باشید و چه کسی که تجربه ی طولانی مدت از سیگار کشیدن دارد.

برای اینکه بهتر بتوانید دلایل ترک سیگار و یا عدم ترکتان را مورد بررسی قرار دهید دکتر دنیل لیبرمن از دانشگاه جورج واشنگتن پیشنهاد می دهد که  کاغذی بردارید و با خط به دوقسمت تقسیم کنید، در یک طرف تمام مواردی که موجب کشش شما به سمت سیگار می‌شود را بنویسید و در طرف دیگر مواردی که موجب تنفر شما از آن می‌شود، از قبیل اینکه چگونه سیگار بر سلامت، شغل، خانواده و موارد دیگر، تاثیر منفی دارد  و ... را با دقت یادداشت کنید.حال با بررسی این موارد متوجه خواهید شد که سمت دلایلی که می خواهید سیگار را ترک کنید خیلی بیشتر است.

برای اینکه به این باور برسید که ترک سیگار نیاز به داشتن شرایط خاصی نیست باید افرادی را مورد بررسی قرار دهید که یا شرایط شما را داشته اند و یا شرایطی شبیه شما را تجربه کرده اند و حال سالها است که سیگار نمی کشند. شاید با خود بگویید که پیدا کردن چنین افرادی سخت باشد اما با یک سرچ ساده در اینترنت متوجه خواهید شد که شما در این دنیا تنها نیستید و افراد زیادی شبیه شما هستند که در ترک عادت بد سیگار موفق عمل کرده اند.

دیدن و یا مطالعه افراد موفق در هر زمینه ای خوب است زیرا در انسان ایجاد انگیزه می کند و درمی یابیم که وقتی یک نفر موفق شده است کاری را انجام دهد پس ما هم می توانیم.

ترک عادت سیگار آنقدرها هم که به نظر می رسد سخت نیست و وقتی شما به صورت علمی از عملکرد نیکوتین در مغزتان مطلع شوید و راه های ترک یک عادت و ایجاد عادت های جدید در مغز، را یاد بگیرید دیگر به راحتی می توانید با سیگار خداحافظی کنید.

اگر دریابید که چطور می توان یک فکر را با یک فکر دیگر و یک عادت را با یک عادت دیگر جایگزین کنید دیگر هیچ نشدنی در زندگیتان وجود نخواهد داشت.

شما با ترک سیگار علاوه بر هدیه سلامتی که به خودتان می دهید، ذهنتان را قوی تر می کنید به طوری که تغییرات شدیدی را در خود احساس می کنید.میل و امید در زندگیتان افزایش پیدا می کند، خلاقیتتان بیشتر می شود، کنترل بیشتری به اطراف و اتفاقات زندگی پیدا می کنید، رفتار دیگران با شما محترمانه تر خواهد شد، بوی سیگار از وجود و اطرافتان حذف می شود، شخصیتتان به نسبت قبل قوی تر می شود به طوری که از هر شکستی، دلسرد نمی شوید و دوباره برای رسیدن به موفقیت تلاش می کنید. نه تنها ترک سیگار بلکه ترک هر عادتی از شما یک انسان بهتر و قدرتمند تر می سازد زیرا شما در می یابید که قدرت تغییر و ساختن راه های جدید را دارید و می توانید هر سدی را از مقابلتان بردارید.

برای ترک راحت تر سیگار فقط کافی است که آموزش ببینید. شما باید راه های تازه ای در ذهنتان بسازید که برای رسیدن به آرامش و لذت بردن از زندگی نیاز به نیکوتین و یا هیچ ماده مخدری نیست.اگر در سبک زندگیتان تغییراتی ایجاد کنید و یک سبک سالمتر برای ادامه حیات خود پیدا کنید، خواهید فهمید که زندگی خیلی لذت بخش تر از قبل می شود و دیدگاه جدیدی به وقایع اطرافتان پیدا خواهید کرد.ورزش روزانه، مطالعه و یادگیری، تفریحات سالم، رفتن به طبیعت و تماشای زیبایی ها ،خوردن و نوشیدن خوراکی های سالم، و هر کاری که بتواند کیفیت زندگیتان را بهبود ببخشد را در زندگیتان جایگزاری کنید.