مضرات سیگار برای معده و آثار مخربی که بر سیستم گوارش می گذارد!

 

همانطور که مطلع هستین مصرف سیگار علاوه بر ظاهر افراد داخل گوارش بدن را هم تحت تاثیر قرار  می دهد و باعث می شود تا اعضای مختلف بدن از جمله: معده، قلب، کلیه، کبد و.... را از کار بندازد و مشکلات بسیار بدی را به وجود بیاورد. به همین منظور شما می توانید برای جلوگیری از مواجه شدن با این مشکلات سیگار را ترک کنید و به زندگی خوب و سلامت خود برگردید ما در این بخش می خواهیم با مشکلاتی که سیگار بر روی معده می گذارد را برای شما بیان کنیم.معده یکی از مهمترین اعضای بدن می باشد که درد آن بسیار غیر قابل تحمل بوده و ناراحتی آن دلایل مختلفی دارد که یکی از دلایل مهم آن مصرف سیگار می باشد.

 

 

مضرات سیگار برای معده و آثار مخرب آن بر سیستم گوارش!

 

از آثار سیگار و مضرات آن مقالات علمی زیادی منتشر شده، که سیگار و تاثیرات آن، یا برای مثال تاثیر دخانیات بر جنین برای افراد باردار بر سلامتی افراد را در جهات مختلف و به صورت علمی مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهد. شاید شما از جمله افراد سیگاری باشید که از دیدن و یا شنیدن این اخبار ساده عبور می کنید و با این فکر که من نمی توانم سیگار را ترک کنم و توجیح کردن خودتان که شاید این مضرات شامل حال شما نشود به کشیدن سیگار ادامه داده اید.

اما چه چیزی باعث می شود که شما به ادامه روند سیگار کشیدنتان ادامه دهید با اینکه سیگار جز هدر دادن وقت و سرمایه و تخریب سلامتیتان ، منفعتی ندارد؟

 

 

افراد سیگاری چند دسته اند؟

 

معمولا افراد سیگاری به دو دسته تقسیم می شوند کسانی که نمی خواهند سیگار را ترک کنند و لذت آنی سیگار که ناشی از دریافت نیکوتین و تولید دوپامین توسط مغزاست را به همه چیز ترجیح می دهند و دسته دوم افرادی هستند که نمی خواهند سیگار بکشند اما در ترک سیگار ناتوان و مستاصل هستند، زیرا با مضرات سیگار کاملا آشنا هستند و می دانند که سیگار به همه ی ابعاد وجودیشان ضرر می رساند و جسم و روحشان را آلوده می کند.

اما از نظر ما افراد سیگاری فقط یک دسته هستند و آن یک دسته نباید سیگار بکشند، چه بخواهند و چه نخواهند، زیرا افرادی که نمی خواهند سیگارشان را ترک کنند، در واقع افرادی هستند که از مضرات سیگار آگاه هستند اما مغز آن ها راه های توجیح کردنشان را به خوبی فرا گرفته و طوری خودشان را گول می زنند که باورشان می شود که از سیگار لذت می برند و گرنه هیچ کس در این دنیا وجود نخواهد داشت که از مضرات سیگار باخبر باشد و باز هم بخواهد که یک فرد سیگاری باشد.

 

 

 

مضرات سیگار تنها محدود به یک قسمت بدن نمی شود و از تخریب چهره تا آسیب به کوچکترین سلول های بدن را شامل می شود. در این مقاله ، مضرات سیگار و آثار مخرب آن بر معده را مورد بررسی قرار می دهیم و به صورت علمی به شما می گوییم که سیگار چطور باعث زخم معده می شود. استعمال سیگار خطر زخم را افزایش داده و مانع عملکرد داروهایی که برای بهبود زخم است می شود. همچنین سیگار کشیدن می تواند روند التیام یافتن زخم را نیز کند تر کند.  

 

در یک مطالعه درباره بیش از 4000 فرد سیگاری و غیر سیگاری که در سنین جوانی بودند  تحقیقی صورت گرفت. این افراد بعد از چند سال دوباره مورد آزمایش قرار گرفتند، محققان دانشگاه مینسوتا دریافتند که افراد سیگاری، حدودا 2 برابر نسبت به افراد غیر سیگاری درگیر بیماری های زیادی از جمله زخم های معده بودند.

 

 اما چطور سیگار بر معده تاثیر می گذارد؟ سیگار با ورود مقدار زیادی دود و مواد سمی به بدن، عملیات خون رسانی و در نتیجه اکسیژن رسانی به بدن را دچار چالش شدید می کند و مکانیزم های دفاعی طبیعی بدن علیه اسید معده را دچار اختلال شدید می کند.

 

به طور معمول، اسید با برخورد به معده، شروع به تجزیه مواد غذایی کرده و غذا را برای آنزیم های قوی تر لوله گوارشی آماده می کند.هر اسیدی که جذب نشود، توسط بی کربنات سدیم خنثی می شود. این خنثی سازی در اثنی عشر یا دوازدهه (بخش اول روده کوچک) اتفاق می افتد. بی کربنات سدیم توسط پانکراس (یک اندام حیاتی در کنار اثنی عشر) ساخته می شود.

 

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد، سیگار کشیدن با گذشت زمان باعث افزایش تولید اسید معده و کاهش تولید بی کربنات می شود. اثنی عشر، از محل های اصلی ایجاد زخم معده است. افراد سیگاری در معرض خطر ابتلا به زخم اثنی عشر هستند. همچنین این افراد ممکن است به زخم مری (اندامی که به معده منتهی می شود)، مبتلا شوند.این روند به صورت علمی ثابت  می کند که سیگار چطور عملکرد اسید معده و عملیات خنثی کردن آن را دچار اختلال می کند.

حال که به صورت علمی تاثیر سیگار را بر معده مورد ارزیابی قرار دادیم، آیا باز هم کسی پیدا می شود که بگوید من سیگار را دوست دارم؟ اگر کسی با علم بر مضرات سیگار باز هم اصرار به ادامه با سیگار را داشته باشد احتمالا او کسی است که تصمیم دارد خودکشی کند.اما اگر میل به از بین بردن خودتان هم داشته باشید، باز هم سیگار گزینه خوبی نیست.

 

اغلب افراد سیگاری تاثیرات سیگار را به وضوح در خود مشاهده می کنند زیرا آنها معمولا درد های معده را در طول روز حس می کنند و معده آنها به این طریق از آنها می خواهد که لطفا به کشیدن سیگار ادامه نده اما آنها با نادیده گرفتن معده و سلامتیشان باز هم چشم روی مضرات سیگار می بندند و آنقدر ادامه می دهند که گاهی برای درمان دیر می شود.

 

 

 

 

اما اگر شما در حال خواندن این مطالب هستید باید بدانید که خیلی خوش شانس هستید که می توانید جلوی مضرات سیگار بایستید و با قدرت  و افتخار سیگارتان را برای همیشه ترک کنید.

 

نگران سختی ترک سیگار هم نباشید چون اگر از یک راهنمای خوب و یا روش های ترک سیگار صحیح استفاده کنید، به راحتی و در کمترین زمان با مضرات سیگار، خداحافظی می کنید و به سلامتی، سلامی دوباره می کنید و با بدنتان دوباره آشتی می کنید زیرا جسم سالم شما، هدیه ای است از طرف آفریدگارتان ، و وظیفه شما است که از این هدیه به خوبی محافظت کنید.

 

حیف است که با موجود بی ارزشی مثل سیگار سلامتیتان را به خطر بیندازید زیرا سلامتی تاجی است بر سرتان، که افرادی که از سلامتی بی بهره اند فقط آن را می بینند.پس از این تاج در برابر مضرات سیگار به خوبی مراقبت کنید و اجازه ندهید که به خاطر اینکه فکر می کنید که ترک سیگار سخت است چشمتان را بر مضرات سیگار ببندید.ترک سیگار به راحتی برایتان اتفاق می افتد و پیشنهاد ما به شما این است که با ترک سیگار به روش رها آشنا شوید تا ترک سیگار آسان را به راحتی تجربه کنید و سبک جدیدی در زندگیتان ایجاد شود تا هم سلامت خودتان و هم سلامتی عزیزانتان با مضرات سیگار دچار اختلال و آسیب نشود.

 

سیگار کشیدن علت سوزش معده عصبی

یکی از بزرگترین راه هایی که سیگار بر سیستم گوارش شما تأثیر می گذارد، تضعیف ماهیچه بین مری و معده است. ماهیچه ای که اسفنکتر تحتانی مری یا LES)) نامیده می شود، چیزی است که محتویات معده شما را از برگشت به مری (سوزش سر دل) باز می دارد. این همان چیزی است که می تواند آسیب جدی به مری شما وارد کند.

 

تاثیر سیگار بر روده

 

اثرات سیگار بر سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و بیماری التهابی روده (IBD)

 

ارتباط بین سیگار کشیدن و آسیب ریه ثابت شده است. اما سیگار به سایر اندام های بدن از جمله دستگاه گوارش نیز آسیب می رساند. فرد سیگاری با هر بار روشن کردن، مواد شیمیایی مضری را وارد ریه‌ ها می‌ کند که در سراسر بدن پخش می‌ شوند. بیش از 1000 مورد از این مواد شیمیایی در دود تنباکو وجود دارد. از جمله: نیکوتین، مونوکسید کربن و رادیکال های آزاد، که می توانند باعث ایجاد تغییراتی در باکتری های روده شوند و همچنین بر سیستم ایمنی بدن و بر عملکرد ژن تأثیر می گذارد.

 

سندرم روده تحریک پذیر (IBS):

یک اختلال گوارشی است که با مجموعه ای از علائم روده مشخص می شود. علائم IBS عبارتند از: نفخ، درد شکم، تغییر در مدفوع.

IBS توسط تقریباً 12٪ از جمعیت جهان تجربه می شود و شایع ترین مشکل گوارشی است که توسط پزشکان و متخصصان گوارش مشاهده می شود.

 

 

نتیجه گیری

 

سیگار یکی از دشمن های بزرگ و پنهان برای هر فردی می باشد که به مرور باعث تخریب و از بین بردن اعضای مختلف بدن، صورت می شود اگر جز افراد سیگاری هستید همین حالا می توانید شروع کنید با استفاده از روش رها برای همیشه با این موجود مضر خداحافظی کنید و سلامت خود را برگردانید.

 

 

 

ایا سیگار کشیدن باعث نفخ شکم میشود؟

 

سیگار کشیدن در اعضای مختلف فرد تاثیر میگذارد و یکی دیگر از مشکلاتی که در شخص به وجود میاورد نفخ شکم می باشد.