ترک سیگار و دلایلی که در ترک سیگار دچار شکست می شویم!

ترک سیگار و دلایل شکست و عدم موفقیت در انجام آن چیست؟

چرا من نمی توانم سیگارم را ترک کنم؟ این سوالی است که خیلی از افرادی که نمی توانند سیگارشان را ترک کنند از خود می پرسند.

فرق بین افرادی که سیگارشان را ترک می کنند و افرادی که نمی توانند سیگار را کنار بگذارند در چیست؟آیا تفاوت بین توانایی های افراد در موفقیت و عدم موفقیت آنها تاثیر گذار است؟

اگر با عملکرد نیکوتین در مغز آشنا باشید می دانید که مغز در هنگامی که نیکوتین را ترک می کنید، دائما شما را تشویق می کند که نیکوتین را دوباره به زندگیتان دعوت کنید به خصوص زمانی که دچار چالشی در زندگی می شوید و یا در موقعیتی قرار می گیرید که یاد و خاطره سیگار در شما زنده می شود به این خاطر است که بعضی افرادی که با آگاهی کامل سیگارشان را ترک نکرده اند و از حیله های مغز برای دریافت نیکوتین آشنا نیستند بلافاصله به سراغ سیگار می روند، و روز از نو، و روزی از نو.جالب است بدانید که مغز هوشمند انسان راههای زیادی را برای ترک نکردن عادت ها آموخته است و برای ترک نکردن هر عادتی بسیار زیاد مقاومت می کند، حال فرق نمی کند که آن عادت، چه چیزی باشد.به طور مثال اگر شما عادت داشته باشید که دیر از خواب بیدار شوید و تصمیم بگیرید که از شنبه زودتر از خواب بیدار شوید و زودتربه سرکارتان بروید، صبح شنبه متوجه خواهید شد که ساعت را اشتباه کوک کرده بودید و یا صبح شنبه جورابتان را پیدا نمی کنید، یا ماشینتان خراب می شود و خلاصه مشکلات زیادی سر راهتان قرار می گیرد که شما زود به سر کارتان نرسید، شاید برایتان تعجب برانگیز باشد اما اینها همه کلک های ذهنی است و شما با عدم آگاهی تسلیم حقه های مغزتان می شوید.

در مورد عادت ترک سیگار هم قضیه به همین صورت است، یعنی به محض اینکه تصمیم می گیرید که سیگارتان را ترک کنید، مغزتان فورا به دنبال راهکارهایی می گردد، که شما از انجام آن، صرف نظر کنید. به این خاطر که ترک یک عادت و ایجاد یک عادت جدید تازه برای مغز کار پیچیده ای است و به این خاطر همه تلاش خود را می کند که شما به همان روال قبل زندگی کنید.

به طور کلی علت های شکست در ترک سیگار را می توان به دو عامل درونی و بیرونی تقسیم کرد که ربطی به توانایی های فردی ندارد. علت درونی آن مربوط می شود به عدم آگاهی در برخورد با چالش ها و موقعیت های استرس زا، و دلایل بیرونی مربوط می شود به افراد و موقعیت هایی که شما را به کشیدن سیگار تشویق می کنند.

دلایل درونی سیگار مربوط می شود به این مسئله که فرد سیگاری نمی داند در زمان هایی که فشار زندگی به او تحمیل شده، و در موقعیت های پر استرس و اضطراب، قرار دارد، چطور آرامش خود را حفظ کند، و از آنجایی که قبلا با سیگار کمی احساس آرامش پیدا می کرد راهی به جز سیگار به ذهن او خطور نمی کند در نتیجه در ترک سیگار شکست می خورد.

اما اگر شما یاد بگیرید که در این طور مواقع می توان با راهکارهای ساده ای مثل تنفس عمیق، دور شدن از موقعیت ،قدم زدن، صحبت کردن با یک راهنمای خوب، نوشیدن آب و ... می توانید از این مهلکه عبور کنید هرگز دچار بازگشت به سیگار نخواهید شد و به مرور زمان آنقدر قوی می شوید که دیگر راهکار سیگار از ذهنتان پاک می شود.

و اما دلایل بیرونی که معمولا باعث می شود که افراد، به سیگار برگردند، دوستان و محیط زندگی افراد است. به طور مثال : افراد زیادی هستند که در محیطی کار می کنند که همه ی افراد آنجا سیگاری هستند و یا افرادی از نزدیکان خانواده که دائم کنار آنها سیگار می کشند، و یا وجود ا فرادی که  فردی که سیگارش را ترک کرده را مورد تمسخر قرار می دهند و یا به او سیگار تعارف می کنند و... ، این قضایا آنقدر برایش تکرار می شود که فرد،دچار وسوسه شده و در ترک سیگار شکست می خورد.

اما در این طور مواقع هم اگر شما به اندازه ی کافی دلایل محکم برای ترک سیگار داشته باشید و از مضرات سیگار به طور کاملا علمی آگاه باشید، به جای تحت تاثیر قرار گرفتن از افراد سیگاری، روی آنها هم تاثیر می گذارید که سیگار نکشند، برای اینکه بتوانید در برابر اصرار دیگران و هوس سیگار قدرتمندانه، ایستادگی کنید باید اطلاعات کافی درباره ی مضرات سیگار داشته باشید،و هرگز فکر نکنید که یک بار کشیدن سیگار دوباره شما را سیگاری نمی کند.

برای اینکه در ترک سیگار شکست نخورید باید دلایل قانع کننده ای برای آن داشته باشید به طوریکه بدانید چرا نمی خواهید سیگاری باشید و چرا دیگران هم نباید سیگار بکشند.

دلایل ترک سیگار به صورت علمی و از جهات مختلف بررسی شده است که هر کسی که بخواهد آن را ترک کند باید از آن آگاهی داشته باشد، زیرا محال است که کسی از آسیب های آن آگاه باشد و باز هم بخواهد که با سیگار به زندگی ادامه دهد.

اما برای ترک سیگار و تصمیم گیری در باره آن، باید به اندازه کافی تحقیق و بررسی کنید تا روشی را انتخاب کنید که شما را از هر جهت آماده کند و آنقدر قوی شوید که در برابر هیچ حیله ای ، در دام نیکوتین گیر نیفتید.

سیگار، تحت هیچ شرایطی درمان هیچ مشکلی نیست و زمانی به شما لذت می دهد که آلوده به نیکوتین شده باشید و آرامش و لذت آن، به خاطر دریافت نیکوتین و ترشح دوپامین است در واقع هیچ کس بدون اینکه به نیکوتین اعتیاد داشته باشد از کشیدن آن لذت نمی برد.

پس باید با نیکوتین و تاثیرات آن بر مغز به خوبی آشنا شوید، اگر شما به صورت خودسرانه و بدون آگاهی سیگار را ترک کنید احتمال اینکه دچار شکست شوید بسیار بیشتر از زمانی است که با آگاهی و به صورت علمی آن را ترک کرده باشید زیرا در روش علمی شما یاد می گیرید در موقعیت های مختلف چه عکس العمل هایی را باید انجام دهید تا در ترک سیگار دچار شکست نشوید پس توصیه ما به شما این است که به صورت علمی و اساسی، اقدام به انجام این کارکنید.