عوارض سیگار بعد از عمل جراحی چه خطراتی برای سلامتی دارد؟

 

 

 

شما می توانید برا اطلاع کامل در خصوص دوره های ترک سیگار با مشاوره ترک سیگار از طریق شماره های زیر در تماس باشید.

02122567561

02122794683

 

عوارض سیگار بعد از عمل جراحی چه خطراتی برای سلامتی دارد؟ سیگار کشیدن بعد از جراحی چه عوارضی دارد ؟آیا می توان قبل یا بعد از عمل بینی یا هر جراحی دیگری سیگار کشید؟

 

شاید برای هر کسی زمانی پیش بیاید که نیازمند به جراحی داشته باشد حال ممکن است این جراحی، یک عمل زیبایی مثل عمل بینی باشد یا یک جراحی برای سلامتی مثل عمل آپاندیس یا حتی عمل زایمان برای مادران باشد، اینکه برای چه چیزی به پزشک مراجعه می کنید و برای چه چیزی جراحی می شوید موضوع بحث ما نیست، در این مقاله سعی داریم تا عوارض سیگار بعد از جراحی را بررسی کنیم و برای این این سوال پاسخی پیدا کنیم که آیا می شود قبل یا بعد از جراحی، سیگار مصرف کرد؟

همانطور که می دانید سیگار کشیدن برای سلامتی مضر است زیرا سطح اکسیژن خون پایین می آید و همین امر موجب افزایش فشار خون می شود زیرا مغز برای جبران اکسیژن، دستور ساخت گلبول های قرمز بیشتری می دهد زیرا این وظیفه گلبول های قرمز است که خون را به سلول های بدن برساند و می دانیم که در صورتی که اکسیژن به بدن نرسد یا اکسیژن رسانی دچار مشکل شود سیستم سلامتی انسان دچار مشکلات شدیدی می شود.

حالا تصور کنید که بنا بر هر دلیلی قسمتی از بافت بدن در جراحی باز شود و شخص قبل از جراحی سیگار مصرف کند، چه اتفاقی می افتد؟

 

 

 

 

 

 

 

عوارض سیگار پس از عمل جراحی

 

 

 

 

نتیجه سیگار کشیدن قبل از جراحی این است که سیگار فشار خون کسی که در حال جراحی است را افزایش می دهد و آن ها را در معرض خطر بیشتری برای خونریزی حین  جراحی می کند ،همچنین عوارض سیگار بعد از عمل نیز فرد را بیشتر در معرض احتمال  حمله قلبی یا مسائلی که بر بیهوشی تأثیر می گذارد، قرار می دهد و فرد بعد از بیهوشی در حین جراحی ممکن است دیرتر به هوش بیاید .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این عوارض سیگار در حین جراحی است که احتمال خون ریزی، اختلال در بیهوشی و افزایش فشار خون است اما عوارض سیگار بعد از عمل جراحی  هم شامل مشکلات زیادی می شود زیرا بدن انسان برای بهبودی به اکسیژن و مواد مغذی احتیاج بیشتری پیدا می کند و عوارض سیگار بعد از عمل جراحی، مانع رسیدن این مواد مغذی به سلول های بدن می شود.

 

بنابراین عوارض سیگار کشیدن بعد از جراحی هم مشکلات زیادی را ایجاد می کند زیرا سیگار کشیدن اکسیژن رسانی به سلول های بدن را دچار اختلال می کند و در نتیجه مواد مغذی و مورد نیاز برای بهبودی جای زخم با سرعت و کیفیت کمتری به بدن می رسد و جای زخم دیرتر بهبود می یابد.

بنابراین  سیگار کشیدن می تواند مراحل بهبودی حین عمل جراحی را دچار اختلال کند و عوارض سیگار بعد ازعمل جراحی و همچنین قبل از جراحی می تواند رونددرمان را به سرعت کاهش دهد.

اما عوارض سیگار بعد از عمل جراحی به همینجا خلاصه نمی شود و در اینجا به چند مورد دیگه اشاره می کنیم.

عوارض سیگار بعد از عمل جراحی ممکن است باعث از بین رفتن پوست شود زیرا 

نیکوتین باعث کوچک شدن رگ‌های خونی سالم و بزرگ می‌شود. این بدان معنی است که خون در بدن شما دیگر نمی‌تواند آزادانه جریان یابد. در نتیجه اکسیژن سریع به بافت‌های آسیب دیده نمی‌رسد. این پس از جراحی بسیار خطرناک است. زیرا بافت‌های آسیب دیده زیادی دارید، که به مواد مغذی سالم و اکسیژن خون نیاز دارند.

این کمبود اکسیژن می‌تواند منجر به مرگ بافت‎ها شود. اگر سلول‌های آسیب‌دیده ناشی از جراحی بینی شما به‌درستی اکسیژن دریافت نکنند، ممکن است پوست محل زخم از بین برود یا جای زخم ناهنجار شود.

عوارض سیگار بعد از عمل جراحی می تواند همچنین باعث شود که جای زخم شما دیرتر بهبود پیدا کند 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سیگار کشیدن پس از جراحی بینی

 

 

 

 

سیگار کشیدن بعد از جراحی بینی باعث تاخیر در تشکیل بافت‌ها می‌شود. این عمدتا به دلیل کمبود اکسیژنی است که از طریق خون به زخم می‌رسد. این بهبود آهسته می‌تواند احتمال ایجاد اسکارهای بزرگ را افزایش دهد.

دود ناشی از سیگار می‌تواند سلول‌ها را در طول فرآیند بهبودی برای زنده ماندن تحریک کند، و عوارض سیگار بعد از عمل جراحی باعث عدم حرکت آنها و کند شدن روند ترمیم سلول ها شود. این عوارض می‌تواند باعث شود که سلول‌ها درست در حاشیه زخم جمع شوند که باعث افزایش زخم شود.

بنابراین برای اینکه از خطراتی که در حین جراحی  و عوارض بعد از عمل جراحی در امان باشد باید حداقل دو تا سه هفته قبل و بعد از عمل جراحی از سیگار کشیدن دست بکشید.

اما پرهیز آگاهانه از سیگار کشیدن به خاطر عوارض سیگار بعد از عمل جراحی در صورتی امکان پذیر است که بدانید چه زمانی قرار است که جراحی شوید و این زمانی اتفاق می افتد که مثلا برای عمل بینی وقت گرفته اید اما گاهی پیش می آید که باید فورا تحت عمل جراحی قرار بگیرید در این صورت کار جراحی شما دچار مشکلات فراوانی می شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

بهبود آهسته یا نامناسب

 

 

سیگار سبب افزایش مونوکسید کربن در خون می‌شود این امر باعث ترکیب شدن مونوکسید کربن با منبع هموگلوبین بدن می‌شود که باعث می شود تا به محدود کردن توانایی خون برای رساندن اکسیژن به سلول‌ها بپردازد. پس از مدتی بدون تامین مناسب اکسیژن، سلول‌های شما بسیار کندتر از قبل بهتر می شود. همچنین نیکوتین و مونوکسید کربن باعث می شود تا رگ‌های خون گوچک شود و جریان خون را محدود نماید. این فرایند به افزایش زمان بهبودی بیمار می پردازد و باعث می شود تا فرد از جراحی نتیجه مطلوبی دریافت نکند و سلامتی فرد به خطر بیافتد.

 

 

 

 

 

 

 

 

خطر عفونت بالاتر

 

 

 

همانطور که می دانید بدن افراد دائماً در حال مبارزه با انواع مختلف باکتری ها، سموم، آلرژن ها می باشد. بنابراین، پس از جراحی، سلول‌های ما دوبار کار می‌کنند تا به بهبودی بینی و تمام استخوان‌ها و بافت‌های آسیب‌ دیده بپردازند.

گفته می شود که نیکوتین می تواند بر سلول های خونی نوتروفیل ها تأثیر بدی می گذارد. این سلول نقش به سزایی در بهبود بافت‌های آسیب‌ دیده و جلوگیری از عفونت وارد آمده به بدن را دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نتیجه گیری

 

 

 

 

پس نتیجه ای که می گیریم این است که باید برای حفظ سلامتیتان باید از کشیدن سیگاربرای همیشه  خود داری کنید زیرا نه تنها عوارض سیگار بعد از عمل جراحی خطرناک است بلکه به طور کلی سیگار همه ابعاد زندگی را دچار اختلال می کند .

اما پرهیز از سیگار کشیدن برای جراحی برای عده ای که به سیگار اعتیاد شدیدی دارند اصلا کار ساده ای نیست و با سیگار کشیدن جان خود را به خطر می اندازند.

اما توصیه ما این است که نه تنها به خاطر عوارض سیگار بعد از عمل جراحی ، بلکه به خاطر سلامتی در طول زندگیتان، سیگار را ترک کنید.

زیرا نه تنها عوارض سیگار بعد از عمل جراحی و بهبودی مضر است بلکه برای همه ابعاد زندگی ضرر دارد و هیچ منفعتی برای هیچ کس ندارد و آرامشی که از سیگار بدست می آورند تنها چند ثانیه بیشتر زمان نمی برد و این به این خاطر است که شما به نیکوتین اعتیاد پیدا می کنید و چنانچه یاد بگیرید که می توانید آرامش را از چیزهای سالمتری به جز نیکوتین بدست بیاورید، دیگر راه ترک سیگار نه تنها سخت نیست بلکه بسیار راحت و لذت بخش است.

فقط کافی است که زندگی بدون سیگار را یاد بگیرید و این یادگیری را اصولی و علمی، آموزش ببینید در این صورت دیگر میل و گرایشتان را به سیگار از دست می دهید و بدون سیگار از انرژی بالایی برخوردار خواهید بود و این انرژی را برای بهتر زندگی کردن استفاده خواهید کرد.