داروی تنفر از سیگار چه دارویی است؟چه دارویی می توان برای تنفر از سیگار استفاده کرد؟

به خیال برخی افراد مصرف سیگار اضطراب و استرس را کم می‌ نماید، به همین خاطر افراد سیگاری، راغب به ترک آن نیستند و از عوارض و تأثیرات بد آن هم اطلاعی ندارند و اگر هم دارند نمی خواهند که باور کنند تا این عوارض برای خودشان هم پیش می آید. ترک سیگار به معنای یافتن روش های متفاوت و سالم برای کنار آمدن با احساسات فلج کننده است. در این مقاله قصد داریم تا داروهایی که باعث ایجاد تنفر و کنار گذاشتن سیگار برای همیشه باشد بپردازیم. پس تا آخر مقاله همراه ما باشید.

 

 

 

شما می توانید برا اطلاع کامل در خصوص دوره های ترک سیگار با مشاوره ترک سیگار از طریق شماره های زیر در تماس باشید.

02122567561

02122794683

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای رها شدن از سیگار چه کنیم؟

 

 

 

 

در مرحله اول همین که شما این مقاله را می خوانید یعنی از زندگی سیگاری خود خسته شده اید و دوست دارید تا هر چه زودتر از شر آن خلاص شوید و زندگی جدیدی را به خود هدیه دهید. ما به شما تبریک می گوییم چرا که شما اولین قدم را در این مسیر برداشته اید. چرا که شما به اراده قوی و همچنین حمایت اطرافیان خود نیاز دارید.  

بهترین روش ترک سیگار داشتن یک الگو می باشد؛ یعنی شما باید وقت بگذارید و پرسش هایی را در مورد اینکه چه وقت هایی به کشیدن سیگار نیاز دارید، چندین نخ سیگار در طول روز مصرف می‌ نمایید . سپس باید یک برنامه ریزی دقیقی را آماده سازید و طبق آن پیش بروید.  حال در این برنامه ای که آماده کردید باید  یک تاریخ دقیق برای ترک سیگار را تعیین نموده و از تصمیم خود به اطرافیانتان آگاه سازید.

 در قدم بعدی نباید سیگار را در هیچ کجا از اطراف شما باشد آن را از خانه، ماشین، محل کار و… دور نمایید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

روش‌های ترک سیگار

 

 

 

 

بهترین و موثرترین روشی که می توان سیگار را ترک نمود مراجعه به کلینیک ترک سیگار که دارای تیم حرفه ای می باشند است. که آن ها به راحتی شما را راهنمایی می کنند تا به چه صورتی بتوانید برای همیشه از سیگار خلاص شوید در صورت لزوم برنامه غذایی و مراحلی که لازم به درمانتان باشد را در اختیارتان قرار می دهد.

 

 اکثر روانشناسان معتقدند که امید به زندگی در افراد سیگاری حداقل ۱۰ سال کمتر از افراد غیرسیگاری می باشد. آن‌ها می‌گویند که ترک سیگار با کاهش مشکلات روحی مانند اضطراب، استرس، افسردگی، بهبود روابط عاطفی و… ارتباط مستقیمی دارد و سطح کیفیت زندگی را زیاد می نماید روانشناسان بهترین راه برای ترک سیگار را مشارکت در کارگاه‌ ها و مراکز ترک سیگار که به  صورت گروهی قصد ترک سیگار را دارند، می باشد چرا که شما با دیدن هزاران نفر از افراد که همانند خودتان قصد ترک سیگار را دارند و با آن ها در این مسیر همراه می باشید باعث می شود تا انگیزه بیش تری بگیرید و مصمم تر این مسیر را طی نمایید.

 

همچنین داروهایی هم در بازار وجود دارد که به ندرت می توان با استفاده از آن ها ترک کرد اما به هیچ عنوان نباید سر خود از این داروها مصرف نمایید چرا که ممکن است با عوارض های مختلفی مواجه شوید.

بهتر است حتما زیر نظر افراد متخصص و مجرب از داروهایی که نیاز است استفاده نمایید. ما در این بخش داروهایی که این روزها برای راه ترک سیگار تبلیغ می شوند را برای شما معرفی می کنیم داروهای معروفی که این روزها بسیار تبلیغ می شوند ولبان و قرص وارنیکلین می باشند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

قبل از معرفی داروها، خواهیم گفت که برای ترک سیگار چه بخوریم؟

 

 

 

مصرف میوه‌ها، سبزیجات، نوشیدنی‌های طبیعی و حبوبات غنی از ویتامین‌ها، به روند درمان سرعت می‌بخشند. هنگام مراجعه به مشاور، ابتدا میزان اعتیاد شما به سیگار و تأثیراتی که در زندگیتان گذاشته است، بررسی می ‌گردد. سپس مشاوره مراحل درمان را با برگزاری جلسات حضوری یا آنلاین آغاز می‌ نماید.

 

قرص ترک سیگار ولبان و وارنیکلین جزئی از داروهایی می باشد که این روزها برای ترک سیگار شناخته می شود.این داروها تا حدودی مصرف سیگار را کنترل می‌ نمایدد.

 

 

 

قرص وارنیکلین چیست؟
 

 

 

 

قرص ترک سیگار وارنیکلین برخلاف دیگر داروها نیکوتین ندارد و به‌ صورت خوراکی می باشد و اطراف سیگاری می توانند آن را میل نمایند. اثرگذاری قرص وارنیکلین بدین صورت می باشد که با جلوگیری از اثرات خوشایند ناشی از مصرف نیکوتین در مغز، به از بین بردن لذت سیگار کشیدن می پردازد.
 

 

 

 

 

 

 

 

قرص ولبان چیست؟
 

 

 

 

یکی دیگر از داروهایی که برای ترک سیگار شناخته شده است داروی ولبان بوپروپیون یا همان قرص ولبان می باشد. همان‌طور که بیان کردیم نیکوتین سیگار روی عملکرد مغز و روان تأثیر می ‌گذارد. هنگامی که شما می‌خواهید سیگار را برای همیشه ترک نمایید، کاهش نیکوتین با علائم هایی مانند بی ‌قراری،استرس،  کاهش تمرکز، گیجی، اضطراب و پدیدار می شود؛ بنابراین مصرف قرص ولبان توسط فرد متخصص می تواند گزینه مناسبی باشد.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دلایل ترک سیگار

 

 

 

 

زمانی که افراد با فایده ها و اثرهای مثبتی  که ترک سیگار بر روی آن ها دارد آشنا می‌شوند، به صورت قطعی تصمیم به ترک همیشگی آن می‌ گیرند. حال ببینیم که ترک سیگار چه علائمی بر روی فرد دارد؟

 

  • مهم ‌ترین دلیل ترک سیگار، بهتر شدن سلامت فرد و اطرافیان او می باشد.
  • افزایش امید به زندگی و بهبود کیفیت زندگی
  • کاسته شدن احتمال بیماری فرد و اطرافیان او
  •  بهتر شدن حس چشایی و بویایی
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه، سرطان گلو، بیماری‌های قلبی و....
  • سطح انرژی و توانایی انجام فعالیت‌های ورزشی افزایش میابد
  •  ترمیم ریه
  • کلاژن سازی پوست و تغییرات چهره
  •  کند شدن روند پیری
  • مشکلات جنسی کاهش میابد
  • اختلال در نعوظ و افزایش میل جنسی
  • بهبود روابط اجتماعی بهبود روابط عاطفی
  • افزایش اعتماد به نفس
  • صرفه‌جویی در هزینه‌ ها

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

قرص‌ مکیدنی نیکوتین‌

 

 

 

این روزها در بازار هم قرص مکیدنی نیکوتین وجود دارد که به نوعی‌ از طریق غیرموضعی (سیستمیک) نیکوتین را به بدن وارد می سازد، یعنی به این صورت است که نیکوتین موجود در قرص از طریق مخاط دهان مستقیما به جریان خون انتقال پیدا می کند.
همیشه توصیه‌های روی جعبه را درنظر بگیرید و به خاطر داشته باشید که:

 


 قرص را در دهان خود بگذارید؛ تا کاملا حل شدن آن صبر نمایید؛ و آن را بدون این که بجوید گاهی در دهان خود حرکت دهید. حدود نیم ساعت زمان میبرد تا قرص به طور کامل حل شود.


هر زمانی که خواستید استفاده نمایید دقت کنید که نباید بیشتر از یک قرص استفاده شود یعنی به صورت متوالی و پشت سر هم قرص را استفاده نکنید چرا که این امر ممکن است تا باعث سکسکه، سوزش سر دل یا تهوع شود.

 

از مصرف مایعات و غذا 15 دقیقه قبل و بعد از استفاده آن بپرهیزید


توجه کنید که یشتر از 5 قرص در طی مدت 6 ساعت و یا 20 قرص طی 24 ساعت مصرف نشود.

 

 

 

 

 

 

 

 

اسپری بینی نیکوتین

 

 

 

یکی دیگر از مواردی که تنفر شما را نسبت به سیگار ایجاد می نماید اسپری بینی نیکوتین می باشد که تنها با تجویز پزشک می توانید تهیه نمایید. همانند موارد دیگر مانند برچسب و آدامس نیکوتین که در بازار موجود می باشد به تدریج طی 12 هفته استفاده می‌شود و درست مانند آن ها  باید از اسپری به عنوان بخشی از یک برنامه معینی استفاده گردد.

 

 

 

 

 

 

توجه کنید که در نظر گرفتن توصیه‌های روی جعبه بسیار حائز اهمیت می باشد به خاطر داشته باشید که:

 


زمانی که می خواهید از این اسپره استفاده نمایید بینی خود را تخلیه نمایید
به تدریج دوز استفاده از آن را کم نمایید و با حذف کردن دوزها و نصف کردن میزان استفاده از این اسپری می توانید این کار را انجام دهید.

حتما یادداشت نمایید که چه مقدار استفاده نموده اب. این کار برای کم‌کردن تدریجی دوز دارو می تواند کمک شایانی نماید

 


عوارض هایی که در استفاده از این اسپری بینی نیکوتین دار شایع می باشد عبارتند از:


کمردرد، آب ریزش بینی، سرفه، سردرد، یبوست، عطسه کردن، سوءهاضمه یا تهوع، اشک ریزی چشم، احساس سوزش انتهای حلق یا بینی


توجه کنید که اگر آسم دارید از این اسپری بینی نیکوتین استفاده نکنید همچنین، در بیمارانی که مشکلات مزمن بینی دارند باید با دقت و زیر نظر پزشک مصرف شود.

 

 

 

 

نیکوتین استنشاقی

 

 

 

 

 

مورد دیگری که می تواند در ایجاد تنفر فرد سیگاری به سیگار را ایجاد نماید نیکوتین استنشاقی می باشد که تنها با تجویز پزشک قابل تهیه می باشد به مدت 6 می توانید آن را استفاده کنید در ابتدا 12 هفته درمان اولیه انجام شود و به مرور زمان به کاهش نمودن دوز آن بپردازید. نیکوتین استنشاقی از طریق مخاط دهان و حلق وارد جریان خون فرد سیگاری می گردد نه ریه ها. این مورد هم مثل سایر محصولات نیکوتینی، باید به تدریج دوز آن کاهش پیدا کند.

 


نیکوتین استنشاقی باید در جای خشک و دمای کمتر از 25 درجه سانتیگراد نگهداری شود
دوز معمول اولیه آن بین 6 تا 16 واحد دارو در روز می باشد


عوارض های شایع نیکوتین استنشاقی که ممکن است در فرد مشاهده گردد عبارتند از:
 سرفه، سوءهاضمه ، حساسیت دهان و گلو، گرفتگی یا آبریزش بینی

 

 

 

 

 

 

 

نتیجه گیری

 

 

 

همانطور که می دانید ترک سیگار علاوه بر بهبود سلامت مغز، قلب، ریه و دیگر اندام‌ها، در کاسته شدن و کم شدن آسیب‌های روحی و روانی ناشی از مصرف نیکوتین هم موثر می باشد. در این مقاله به داروهایی که این روزها برای ترک سیگار تبلیغ می نمایند مانند وارنیکلین و ولبان آشنا شدیم طرز اثرگذاری آن را شناختیم، اما حتما باید بدانید که مصرف این داروها به صورت خودسرانه ممکن است خطرات غیر قابل جبرانی را در پی داشته باشد به همین منظور حتما با تجویز پزشک متخصص و افراد متخصصی که در این زمنیه فعالیت دارند پیش روید تا بتوانید به راحتی این دوران را پشت سر بگذارید و برای همیشه از شر آن راحت شوید.