سیگار و 101 دلیل برای کشیدن سیگار در افراد سیگاری !

 

 

 

 

امروزه شاهد سیگار کشیدن افراد زیادی هستیم طبق آمار دریافتی از هر 7 نفر ایرانی یک نفر سیگاری است و میزان مصرف سیگار در  هر فرد حدود 13 نخ در طول شبانه روز است که متاسفانه این آمار  بسیار ترسناک است . همچنین آمار منتشر شده از سوی سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که بیش از 1/3 میلیارد نفر در جهان ، سیگاری هستند متاسفانه اکثر آن ها را جوانان تشکیل می دهند واین آمار کاملا صعودی و رو به افزایش است . سیگار مانند یک بیماری واگیر دار در جهان در حال گسترش است و بر خلاف انتظار تلاش زیادی در جهت کنترل و جلوگیری از شیوع این بیماری صورت نمی گیرد. اما دلیل سیگار کشیدن افراد چیست با ما همراه باشید تا دلایلی که افراد را به سمت کشیدن سیگار سوق می دهد آشنا شویم.

 

 

 

 

 

دلایل سیگار کشیدن افراد

 

 

 

اما چرا افراد سیگار می کشند؟ با اینکه در صد بالایی از افراد سیگاری با خطرات سیگار برای سلامت جسم و روان خود کاملا آشنایی دارند، اما باز هم به مصرف سیگار ادامه می دهند.در این مقاله سعی داریم دلایل مصرف سیگاردر افراد مختلف را مورد بحث و بررسی قرار دهیم پس با ما در این مقاله از ترک سیگار رها همراه باشید.

جالب است که بدانیم که طبق مطالعات انجام شده حدود 70 درصد افراد سیگاری بین 15 تا 40 سال بودند، این آمار نشان می دهد که گرایش افراد به سیگار در بین قشر جوان بیشتر رواج دارد و خطر ابتلا به سیگار در بین دانشجویان و  افراد تحصیل کرده رو به افزایش است. همچنان میزان مصرف سیگار در بین خانم ها و دانشجویان دختر به صورت تصاعدی در حال بیشتر شدن است . به نظر می رسد که سیگار کشیدن یک کاربرد پیچیده ی اجتماعی دارد به صورتی که بسیاری از نوجوانان و جوانان برای پذیرفته شدن توسط گروه های دوستی و هم کلاسیانشان شروع به کشیدن سیگار می کنند و به قول معروف تصمیم می گیرند ، که خودشان را هم رنگ جماعت کنند . و گرنه اصولا سیگار کشیدن نمی تواند به تنهایی دلیلی برای تغییر حالت فیزیکی و روانی افراد باشد و مانند باقی مخدرها عمل نمی کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

عوامل دیگر سیگار کشیدن افراد

 

 

 

 

عامل دیگر در تشویق افراد به سیگار کشیدن ، الگو برداری از افرادی که دوستشان دارند  و یا افراد نزدیک خانواده است ، آمارها نشان می دهد که درصد بالایی از افراد که سیگار مصرف می کنند حداقل یک نفر از نزدیکانشان سیگاری هستند . زیرا سیگار کشیدن  یک رفتار بر اساس الگوبرداری است.

 

 همچنین می توان از دیگر دلایل سیگاری شدن  برخی افراد و عوارض ترک سیگار ، تبلیغات سیگار را نام برد. با اینکه بسیاری از کشورها استفاده از سیگار را در اجتماعات ممنوع کرده اند ، اما دیدن سیگار در فروشگاه ها ، مجلات ، فیلم ها ی سینمایی، سریال ها ی تلوزیونی و دیدن افراد مشهور و محبوبی که سیگار می کشند کشش زیادی را در افراد ایجاد می کند که با الگو برداری از چهره های شناخته شده، خود را به این افراد نزدیکتر ببینند و همین عامل  باعث به دام افتادن آنها شود. در صورتی که بسیاری از افراد مشهور سیگاری نیستند و بر اساس درخواست کار فرما اقدام به کشیدن سیگار می کنند. مطالعات نشان می دهد که تبلیغات به خصوص کودکان و نوجوانان  را با سیگار آشنا و آنها را به مصرف سیگار تشویق می کند و حس کنجکاوی را در افراد برانگیخته می کند تا برای یک بار هم که شده سیگار کشیدن را امتحان کنند.

 

 

 

 

 

 

 

سیگار کشیدن از دید نظریه پردازان

 

 

 

 

 

نظریه پردازان معتقدند که سیگارکشیدن یک عادت  اکتسابی یا آموخته شده است که تعدادی پیامد پاداش دهنده دارد که باعث تقویت آن می شود. آنها معتقدند که نیکوتین موجود در سیگار بر دستگاه عصبی مرکزی افراد تاثیر می گذارد و همین تاثیر باعث می شود که فرد از کشیدن سیگار فایده ای جزئی ببرد و نیکوتین باعث می شود که فرد تمرکز بیشتری پیدا کند و فرد احساس می کند که بعد از سیگار عملکرد بهتری دارد. همین تاثیرات کوچک سیگار باعث تشویق شدن افراد به  مصرف دوباره ی سیگار است و با ادامه ی این روند فرد به نیکوتین معتاد می شود به صورتی که افراد سیگاری احساس می کنند اگر سیگار نکشند نمی توانند روی مسائل مختلف تمرکز کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اما آیا این پاداش کوچک سیگار به اعتیاد و خطرات بعدی آن می ارزد؟

 

بیشتر بخوانید: ترک سیگار با نمک

 

باید با قاطعیت پاسخ داد : خیر. پاداش سیگار در مقابل خطرات آن بسیار ناچیز است. نیکوتین موجود در سیگار در افراد باعث ایجاد احساس تمرکز و آرامش بیشتری می شود، ولی در واقع یک محرک دستگاه  عصبی مرکزی است، به طوری که افراد سیگاری حالت عصبی تحریک پذیرتری پیدا می کنند به طوریکه در صورت عدم مصرف سیگار فرد احساس استرس و اضطراب دارد و حالت عصبی پیدا می کند، که بلافاصله بعداز مصرف سیگار حس آرامش و تمرکز و در نتیجه لذت را تجربه می کند زیرا سطح نیکوتین بالا رفته و عملکرد فیزولوژیک مغز به حالت عادی برمی گردد.

 

در واقع سیگار آرامش طبیعی را از شما می گیرد و دوباره با نیکوتین آن را به شما بر می گرداند و این آرامش دوباره برای شما لذت بخش تر خواهد بود چون مدتی از شما دور بوده درست از زمان مصرف آخرین نخ از سیگارتان.

بسیاری از افراد سیگاری مصرف چای را بهانه ای برای سیگار می دانند شاید این  یک شوخی  به نظر برسد اما تحقیقات نشان می دهد که مصرف کافئین لذت نیکوتین را افزایش می دهد به طوری که افراد سیگاری بلافاصله بعد یا قبل سیگار چای یا قهوه می نوشند.

 

در واقع کافئین می تواند خصوصیات لذت بخش نیکوتین را در افراد افزایش دهد و در نتیجه مصرف نیکوتین و کافئین در افراد سیگاری هم زمان بالا می رود. این امر در مورد الکل هم مصداق دارد یعنی درصد بالایی از افرادی که نوشیدنی  های الکلی مصرف می کنند تمایل به کشیدن سیگار پیدا می کنند، و مصرف نیکوتین لذت نوشیدن الکل را در آنها افزایش می دهد. به طوری که 80درصد افرادی که سوء مصرف الکل دارند ، سیگاری نیز هستند.

 

 

 

 

 

 

 

حس آرامش پس از سیگار

 

 

 

تغییر در خلق وخوی افراد و حس آرامش بعد از مصرف سیگار بیشترین تاثیر را در روند ادامه ی افراد در سیگاری بودن دارد به صورتی که افرادی هم که موفق به ترک سیگار می شوند با اولین موقعیت استرس زای جدیدی که برایشان پیش می آید دوباره به مصرف سیگار روی می آورند، اما خاصیت ضد اضطرابی نیکوتین یک خاصیت گول زننده است و سیگار هرگز راه حل مناسبی برای کنترل استرس و اضطراب نیست و راه های سالم و بادوام تری وجود دارد تا بتوانید آرامش ذهنی عمیق و بادوام تری را تجربه کنید .

 

 

 

 

 

 

نتیجه گیری

 

 

 

این روزها شاهد سیگار کشیدن بسیاری از افراد هستیم که این افراد برای مصرف این ماده سمی دلایلی دارند و فکر می کنند که با مصرف سیگار می توانند به آرامش ذهنی خود برسند و در کارها تمرکز داشته باشند در صورتی که این چنین نیست. پس سیگار کشیدن را همین جالا متوقف کنید و دنبال راهی برای ترک سیگار باشید یکی از روش هایی که می توانید به آن با خیال راحت اعتماد کنید روش خانه رها می باشد که با عمل کردن به توصیه های خانه رها می تواندی برای همیشه از مصرف سیگار دور بمانید. ترک سیگار به روش رها با داشتن تیم متخصص و مجرب به شما می آموزد که سیگار هرگز راه حل مناسبی برای هیچ مشکلی نیست.