ترک سیگار و آیا ترک سیگار برای همیشه، سخت است؟

 

 

 

 

 

 

ترک سیگار سخت تر است یا سیگار کشیدن؟ خب این سوالی است که ما در ادامه به پاسخ آن می پردازیم اما اگر خیلی کوتاه بخواهیم به آن پاسخ دهیم جواب قطعا سیگار کشیدن است .زیرا شما برای کشیدن سیگار نیازمند انجام کارهایی از قبیل تهیه سیگار و فراهم کردن شرایط و موقعیت و روشن کردن آن هستید ، در صورتی که ترک سیگار بدون انجام هیچ کاری امکان پذیر است اما پس چرا ترک کردن سیگار برای افراد سیگاری گاهی تبدیل به معضلی می شود که قادر به رفع آن نیستند؟

 

شما می توانید برا اطلاع کامل در خصوص دوره های ترک سیگار با مشاوره ترک سیگار از طریق شماره های زیر در تماس باشید.

02122567561

02122794683

 

 

 

ترک سیگار سخت است؟

 

 

 

بسیاری از افراد سیگاری که در طول روز بیش از 30 نخ سیگار مصرف می کنند در طول بار ها با خود آرزو می کنند که ای کاش سیگاری نبودند .هیچ کس نمی خواهد که یک فرد سیگاری باشد و همه ی افراد بعد از اینکه متوجه می شوند که به سیگار اعتیاد پیدا کرده اند خود را مورد سرزنش و شماتت قرار می دهند ، و از کارشان سخت پشیمان می شوند زیرا سیگار جز ضرر جسمی و اجتماعی و مالی منفعتی ندارد . درصد بالایی از افراد که به دلایل مختلف تصمیم می گیرند که سیگار کشیدن را امتحان کنند هرگز فکر نمی کنند که این جسم کوچک چسبنده تا همیشه به انگشتانشان بچسبد، آنها مثل هم هزاران فرد دیگر گمان می کنند که هرگز معتاد نمی شوند و از دام نیکوتین بی خبر هستند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تاثیر نیکوتین بر افراد سیگاری و دلیل دشوار شدن ترک سیگار چیست؟ 

 

 

 

نیکوتین ماده ای است که در گیاهانی مثل توتون و تنباکو موجود است که مصرف آن بر عملکرد مغز تاثیر می گذارد .در واقع نیکوتین یک محرک عصبی است و انتقال پیام های بین مغز و بدن را تسریع می بخشد.و همین امر در افراد ایجاد حس آرامش و لذت می کند ، به همین خاطر اوایل کشف تاثیر نیکوتین موجود در توتون و تنباکو،  عده ای این ماده را دارو، و موثر در رفع خستگی و بی رمقی می دانستند و همین امر باعث رشد و گسترش سریع این ماده به صورت سیگار و پیپ و ... در جهان شد . به طوری که مصرف توتون و تنباکو به وسیله ای برای تفریح و خوش گذرانی تبدیل شد. اما مدتی که گذشت مردم متوجه ایجاد وابستگی و عادت به این ماده شدند و از آن به بعد  سیگار و مشتقات آن، دیگر مخدر به حساب آمدند.و عده ای که دچار وابستگی به سیگار بودند متوجه شدند که راه ترک سیگار آن قدر ها هم که به نظر می رسد آسان نیست.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تاثیر نیکوتین بر فرد سیگاری

 

 

و در پی آن داروهای ترک سیگار و دارو ها ی نیکوتینی بسیاری ساخته شده و وارد بازار شد که بسیاری آنها را بی تاثیر می دانستند. زیرا نیکوتین مغز شما را وادار به  ترشح دو ماده به نام های دوپامین و نوراپی نفرین می کند که با تولید بیش از حد این دو ماده عملکرد مغز شما دچار اختلال شده و مغز شروع به تولید مواد ضد نیکوتین می کند به این خاطر است که سیگار نکشیدن در شما احساس بدی ایجاد می کند و فورا  شروع به سیگار کشیدن می کنید.

 

اما ما همچنان معتقدیم که کلینیک ترک سیگار بسیار آسان تر از کشیدن سیگار است . زیرا می دانیم که سیگار کشیدن صرفا یک  عادت است . و عادت ها زمانی در ذهن شکل می گیرند که برای مغز ایجاد یک لذت کنند .شاید شما فکر کنید که از بسیاری از عادت ها لذت نمی برید اما مغز انسان بسیار هوشمندانه عمل می کند و کوچکترین پاداش از عادت ها را دریافت می کند و آن کار را تکرار می کند . به طور مثال شاید شما از دیر بیدار شدن از خواب لذتی نبرید و برای سحر خیز نبودن، خود را سرزنش کنید اما باید بدانید که دیر بیدار شدن از خواب صرفا یک عادت است که مغز برای آن پاداش دریافت می کند . شاید شما متوجه این پاداش نشوید، اما برای مثال وقتی شب بیشتر بیدارمی مانید و فیلم و سریال می بینید، مغز پاداش تنبلی اش را دریافت می کند.برای سیگار هم درست به همین صورت است ، شاید شما از کشیدن سیگار ها ی پی در پی احساس لذت نکنید اما مغز شما این طور عمل نمی کند و به خاطر لذت کوچکی که از نیکوتین دریافت کرده این عمل را تکرار می کند.پس شما با کنترل مغز و افکارتان می توانید سیگار را به راحتی ترک کنید. کافی است که لذت نیکوتین را با یک لذت سالم و بهتر جایگزین کنید و تمرکزتان را بر سلامتی و حال خوبتان بگذارید . که البته ایجاد عادت های لذت بخش جدید نیازمند آگاهی و هوشمندتر شدن است که پیشنهاد ما یادگیری ترک سیگار به روش رها است. زیرا در ترک سیگار به روش رها ، شما با همه ی ترفند ها ی مغزی آشنا می شوید و با ایجاد عادت های سالم ، ترک سیگار دیگر امری دشوار و پیچیده نیست. کافی است شما با عملکرد مغز نسبت به عادت ها شناخت پیدا کنید ، و بلافاصله عادت ایجاد شده را با یک رفتار لذت بخش تر جایگزین کنید . به طور مثال : شاید خوابیدن در رختخواب گرم و نرم در یک روز تعطیل برای شما لذت بخش باشد اما تصور کنید که در همان ساعات شروع صبح و با طلوع خورشید شما در یک هوای خنک و دل انگیز در یک جنگل سرسبز در حال پیاده روی باشید ، تصور نسیم خنک ، صدای پرندگان، دیدن آسمان آبی و تماشای شادی مردمی که از کنارتان عبور می کنند ، کدام لذت بخش تر است؟

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

البته این تنها یک مثال ساده است شما برای ترک سیگار نیازمند آگاهی های عمیق تر هستید که نیازمند آموزش و یادگیری دارد. زیرا عملکرد نیکوتین در مغز پیچیدگی هایی ایجاد می کند که شما باید از آن کاملا آگاهی پیدا کنید. شما باید ضررهای سیگار را باور کنید و به یقین برسید که لذتی که از سیگار کشیدن می برید را می توان از دیدن یک گل زیبا هم برد و این کار نیازمند آگاهی است .اما در ابتدای کار، شما تنها باید تصمیم بگیرید. برای ابتدای کار همین که بخواهید دیگر سیگاری نباشید کافی است . باقی کار را به خانه رها بسپارید.

 

 

 

 

 

 

اصلا چرا باید سیگار را ترک کنم؟

 

 

 

علاوه بر این که سیگار تاثیرات منفی بر روی سلامت جسمی فرد سیگاری می گذارد، روی اطرافیانتان فرد هم هم تاثیرات منفی را بر جای می گذارید. تحقیقات ثابت کرده که  دود سیگار بسیار مضر بوده و همان طور که باعث به خطر انداختن سلامت فرد می سود به همان اندازه  روی افاردی که در اطراف دود سیگار قرار دارند هم خطرات بدی سلامت آن ها را تهدید می کند.

نه تنها سلامت افراد بزرگسال در خطر می باشد، کودکان هم بسیار در این موضوع نقش دارند و به دلیل این که بدن آن ها ضعیف می باشد به سرعت دود سیگار بر روی تنفس و ریه کودک تاثیر منفی می گذارد. پس حتما به خاطر حفظ سلامتی اطرافیان و عزیزان خود هم که شده حتما باید سیگار را ترک نمایید. علاوه بر آن ترک سیگار باعث افزایش امید به زندگی، کاهش استرس، کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان و بیماری های قلبی و تنفسی و میل به فعالیت بیشتر، تناسب اندام، وبهبود عملکرد جنسی می شود.

 

 

 

 

 

 

خودآگاهی و آشنایی با عوارض سیگار

 

 

برای اینکه بتوانید به راحتی مسیر ترک سیگار را پشت سر بگذارید باید در ابتدا به صورت کامل با سیگار و عوارض آن آشنا شوید. این کار به شما کمک می کند که واقعیت ها را ببینید و با چشم باز و مصمم تر وارد مسیر ترک سیگار شوید . در عوض باید طرز تفکر خود را به این موضع تغییر دهید که سیگار یک ماده سمی و بسیار خطرناک می باشد که زندگی شما را تخریب می نماید و باعث گرففتن آرامش از شما می شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نتیجه گیری

 

 

 

همانطور که مستحضر هستید نیکوتین بسیار اعتیادآور و ماده سمی می باشد ولی بیشتر مردم آن را نادیده گرفته و فکر می کنند که همیشه برای سایر افراد ممکن است خطر و باعث بروز بیماری های مختلفی گردد . از آن جایی که سیگار به شدت در دسترس می باشد و هر زمانی که میل به سیگار کسیدن داشتید می توانید آن را از نزدیک ترین سوپر مارکت محل خریداری کنید . به همین دلیل ترک سیگار بسیار سخت و کار دشواری می باشد.  شاید در زمان های قدیم ترک سیگار موضوع سخت و طاقت فرسایی بود اما امروزه با پیدایش خانه رها شما می توانید در عرض 4 روز برای همیشه از مصرف سیگار رها یابید و دیگر هیچ وقت به سمت آن برنگردید. پس اگر مصمم به ترک آن هستید همین حالا شما هم  جز هزهران نفر افرادی که می خواهند سیگار را برای همیشه ترک نمایند در خانواده رها بپیوندید.