سیگار و اثرات مخرب آن بر سلامت دندان ها!

 

سیگار برای دندان ها مضر است؟

عموم مردم از خطرات سیگار بر سلامتی تا حدودی آگاهی دارند و سیگار را از قوی ترین عامل های ایجاد بیماری های قلبی و ریوی می دانند .به خصوص برای کسانی که بیماری های تنفسی مثل آسم دارند ، سیگار بسیار خطرناک بوده و می تواند سرفه و علائم را شدید تر کرده و منجر به بروز آمفیزم و مشکلات حاد ریوی شود. سیگار کشیدن سطح اکسیژن خون را پایین می آورد و خون رسانی به اعضای بدن را کاهش می دهد ، بنابراین بیماری های ریوی و قلبی جزء اولین و اصلی ترین مشکلات سیگار به حساب می آیند ، اما متاسفانه مضرات سیگار بیش از اینها است و سیگار 

علاوه بر مشکلات جسمی  مثل ریه ، معده ، پوست ، دندان و ... ، باعث بوجود آمدن مشکلات روحی و روانی زیادی نیز می شود.

در این مقاله از موسسه رها ترک سیگار سعی داریم یکی از مشکلات مهمی که شاید کمتر به آن توجه شده را مورد بررسی قرار دهیم.

چندی پیش عکسی در فضای مجازی پخش شد که خانواده ای را نمایش می داد  که در کنار هم شاد هستند و همگی در حال خندیدن هستند ، اما چیزی که در چند ثانیه ی اول توجه همه را به خود جلب می کرد ،شادی آن خانواده کنار هم نبود بلکه لبخند پدر خانواده بود، آن هم به علت خالی بودن جای یک دندان در دهان او، که بعدا مشخص شد که عکس را دندان پزشکی طراحی کرده بوده که تصمیم داشته اهمیت دندان های سالم را به نمایش بگذارد و نکته ی جالب دیگر این عکس ، نبود یک ابرو و ایراد در یک چشم پدر که کسی اصلا متوجه آن نشده بود.

 

 

هدف ما از گفتن این مطلب این است که داشتن دندان های سالم و زیبا ، نقش بسیار زیادی در زیبایی چهره ی افراد دارد.علاوه بر آن دندان های سالم به درست جویده شدن غذا و هضم بهتر آن کمک می کند.

بنابراین دندان های سالم نقش بسیار مهمی در سلامت و داشتن ظاهری زیبا ، دارد.

در اینجا به بررسی سیگار و تاثیر آن بر این عضو مهم بدن می پردازیم.

توتون و تنباکو مانند مواد قندی برای دندان ها مضر هستند به طوری که شما با مصرف سیگار و اختلال به خون رسانی به اعضای بدن و لثه ها ، توانایی دهان برای مقابله با باکتری های دهان و آلودگی هایی که از سیگار وارد دهانتان می شود را از دست می دهید.هنگامی که دهان در برابر باکتری ها ، بی دفاع می شود ، آنها به سرعت تکثیر شده و مشکلات فراوانی را برای شما بوجود می آورد.از جمله مشکلاتی که سیگار بوجود می آورد، می توان به زرد شدن دندان ها،ایجاد پلاک روی دندان ، پوسیدگی و لق شدن دندان ، عفونت لثه و خلاصه مشکلاتی که گاهی غیر قابل جبران می باشند، اشاره کرد. هنگاهی که سیگار می کشید سیستم ایمنی دفاعی بدن شما ضعیف می شود و بدن شما در یک جنگ نابرابر در برابر مشکلات قرار می گیرد ، ناگهان تولید تارتارروی دندان ها مشکل را چند برابر می کند ، زیرا بدن شما نمی تواند عفونت را از بین ببرد .

 

 

سیگار همچنین می تواند موجب کاهش سطح محافظتی مینای دندان شود و موجب سایش و کند شدن دندان ها شود و عمل جویدن دندان ها را دچار اختلال کند.

بررسی های حاکی از اثرات سیگار بر سلامت دندان و دهان نشان می دهد که بیش از یک سوم افراد سیگاری حد اقل سه مشکل مربوط به سلامت دندان ها را دارند.

افراد سیگاری چهار برابر افرادی که سیگار نمی کشند مشکلات دندان پزشکی را دارا هستند.

افراد سیگاری به علت ترس از قضاوت دندان پزشکان کمتر به پزشک مراجعه می کنند که همین عامل موجب وخیم تر شدن اوضاع می شود و گاهی زمانی به پزشک مراجعه می کنند که سیگار دندانشان را به طور کامل از بین برده است.

از دیگر مشکلات سیگار برای دندان ها و سلامت دهان می توان به خشکی و بوی بد دهان، زرد یا قهوه ای شدن دندان ،تولید کاکولوس یا سفت شدن پلاک دندان، خون ریزی لثه نیز اشاره کرد.

اگر شما تصمیم دارید که با دندان هایی که سیگارتان را نگه می دارید زندگیتان را ادامه دهید ، ترک سیگار در مرکز ترک سیگار اولین و مهم ترین اقدامی است که باید انجام دهید و اگر تصمیم ندارید که سیگارتان را ترک کنید ، شما باید چند برابر افراد غیر سیگاری از دهان و دندان هایتان مراقبت کنید.هرچند که نمی توان با هیچ ترفندی جلوی آسیب سیگار را گرفت اما مراقبت های بیشتر می تواند عمق فاجعه را کمتر و زمان تخریب کامل را کمی طولانی تر کند.

 

 

اینکه چرا سیگار می کشید یا چرا سیگارتان را ترک نمی کنید ؟ سوالی است که هر کس جواب متفاوتی برای آن قائل است . اما اگر شما هم مانند میلیون ها انسان با سیگار زندگی می کنید، چون ترک سیگار به نظرتان سخت است، باید به شما بگویم که بهترین روش ترک سیگار را امتحان کنید تا دیگر بهانه ای برای تخریب سلامتیتان نداشته باشید.

خوب است بدانید که سیگاری ها 64.2 درصد، بیشتر از افراد دیگر دچار بیماری های لثه می شوند و 40 درصد بیماری های پریودینتال مربوط به سیگار کشیدن است.زیرا با کاهش گردش خون و پایین آمدن قدرت دفاع با باکتری ها در دهان ، این مواد بیشتر شده و به لثه ها و بافت های نرم دهان  آسیب های جدی وارد می کنند.

اما توصیه ما به افراد سیگاری این است که حتما چند وقت یکبار برای بررسی و چک کردن دندان ها به دندانپزشک مراجعه کنند ، از دهان شویه استفاده کنند ، مسواک زدن را به تعویق نیندازند،نخ دندان کشیدن به صورت صحیح را فراموش نکنند و به طور کلی با رعایت کردن بهداشت دهان و دندان ، بروز مشکلات ناشی از سیگار کشیدن را به حداقل خود برسانند.

به طور کلی و برای از بین بردن همیشه ی آسیب های سیگار برای سلامتی خوب است که سیگار را ترک کنید زیرا جلوگیری از آسیب های سیگار موقتی هستند و بسیاری از آسیب های سیگار قابل پیشگیری نیست، به خصوص آسیب هایی که به دندان ها وارد می شود و هزینه های بالای دندان پزشکی کار را برای افراد زیادی سخت می کند.

 

سیگار چه بلایی بر سر دندان های شما خواهد آورد؟

اصلی ترین راه ورود مواد غذایی به بدن، دهان است. دود سیگار نیز از این راه وارد بدن شما می شود. حین روشن کردن سیگار و استنشاق دود آن، مسلما به تاثیرات منفی سیگار بر سلامت دندان های خود فکر نمی کنید. متاسفانه سیگار و دود حاصل از آن علاوه بر ظاهر دندان، روی سلامت آنها نیز موثر است.

  • بوی بد دهان
  • بیماری‌ های لثه
  • از دست دادن دندان‌ ها
  • کاهش خون رسانی به دهان
  • افزایش احتمال سرطان دهان
  • افزایش شدید پلاک‌ های دندانی
  • از بین رفتن حس بویایی و چشایی
  • افزایش زمان بهبودی بعد از جراحی های دهان

 

 

سیگار کشیدن چگونه بر سلامت دهان و دندان تاثیر میگذارد

سیگار کشیدن به خودی خود آسیب مستقیم به دندانهای شما نمی زند. با این حال، می تواند باعث خشکی دهان و تغییر نوع باکتری در دهان شما شود. این ممکن است خطر پوسیدگی و بیماری های لثه را افزایش دهد.

نیکوتین و قیر حاصل از سیگار کشیدن می تواند باعث زردی طولانی مدت دندان ها و ایجاد لک روی سطح دندان ها و پرکردگی های موجود شود. همچنین افراد سیگاری در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های لثه، عفونت قارچی دهان (برفک دهان) و ضایعات بافت های نرم، از جمله سرطان دهان هستند.

 

 

سیگار کشیدن چه تاثیری روی لثه دارد؟

سیگار کشیدن همچنین می تواند منجر به بیماری لثه شود. افرادی که سیگار می کشند به احتمال زیاد پلاک باکتریایی تولید می کنند که منجر به بیماری لثه می شود. لثه تحت تأثیر قرار می گیرد زیرا سیگار کشیدن باعث کمبود اکسیژن در جریان خون می شود، بنابراین لثه های آلوده بهبود نمی یابند. سیگار کشیدن باعث می شود افراد پلاک دندانی بیشتری داشته باشند و باعث می شود بیماری لثه با سرعت بیشتری نسبت به افراد غیر سیگاری بدتر شود. بیماری لثه هنوز هم شایع ترین علت از دست دادن دندان در بزرگسالان است.

 

پیشگیری از بیماری لثه برای افراد سیگاری

از بین بردن اثرات سیگار و دخانیات روی دندان  در مورد تاثیر منفی سیگار بر دندان باید گفت، خطر بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان ناشی از نیکوتین در افراد سیگاری دو برابر افراد معمولی است. هر اندازه که شما در معرض دود بیشتر سیگار قرار بگیرید، به همان اندازه مشکلات و بیماری‌های لثه در شما افزایش خواهد یافت.

علاوه بر این، مصرف بیشتر سیگار منجر به شدیدتر شدن بیماری خواهد شد و نکته اصلی این است که در صورت ابتلا به مشکلات مختلف لثه، درمان روی افراد سیگاری کاری دشوار و حتی غیر ممکن است.

بنابراین، اگر سلامت دهان و دندان برای شما امری ضروری است، روش معقول دوری از دود سیگار و مصرف نکردن این ماده است تا از تاثیر آن بر دندان دور بمانید.

با این حال، استفاده از روش‌های بهداشت دهان و دندان برای افراد سیگاری امکان‌پذیر است که ساده‌ترین آن‌ها به کار بردن مسواک و خمیر دندان مناسب است.

در شرایطی که دود سیگار به صورت مداوم افراد را درگیر کند، این مسئله اجتناب‌ناپذیر است که مواردی مانند بیماری‌های لثه و خشکی دهان در آن‌ها مشاهده شود. بنابراین، استفاده از روش‌های مختلف برای جلوگیری از خشکی دهان و ایجاد پلاک بیش از حد روی آن‌ها می‌تواند راه حل عملی باشد.