دود سیگار حاوی چه موادی است و چه ضررهایی برای سلامتی دارد؟

 

 

همانطور که می دانید دود سیگار برای بدن فرد سیگاری سم می باشد اما نه تنها خود فرد در خطر بسیار بالایی می باشد بلکه اطرافیان او هم به اندازه خود فرد در خطر این مواد سمی قرار می گیرند. سیگار با تشکیل شدن از مواد های مضر می تواند خطرات بسیار پیش بینی نشده ای را برای افراد به وقوع بپیوندد. حال ما در این مقاله از ترک سیگار در تهران می خواهیم با مواد تشکیل دهنده و اتفاقاتی که ممکن است برای فرد رخ دهد صحبت کنیم. ببینیم که دود سیگار حاوی چه موادی است و چه ضررهایی دارد؟ و با استشمام دود سیگار چه اتفاقی می افتد؟ و دود سیگارچه چیزهایی وارد بدنتان می کند؟

 

 

 

خطر دود سیگار

 

دود سیگار شامل طیف وسیعی از مواد سمی و مضر است و با مصرف سیگار و یا قرار گرفتن در معرض دود سیگار این مواد سمی وارد بدنمان می شود و می تواند یک عامل خطرناک و تهدید کننده برای سلامتیمان باشد . دود سیگارشامل عوارض زیادی است و  عوارض اصلی سیگار از طریق دود به انسان منتقل می شوند و به همین دلیل حتی اطرافیان شما هم در امان نیستند. دود سیگار حاوی قطران است که به عنوان سمی ترین ماده موجود در صنعت دخانیات شناخته می شود و عامل اصلی بیماری های خطرناک  ریه در انسان می باشد. بیماری های ریه تنها عارضه سیگار نیست که اطرافیان را تهدید می کند بلکه کودکانی که در مسیر رشد هستند نیز توسط دود سیگار در معرض بیماری ها و مشکلات زیادی قرار می گیرند و همچنین افراد مسن که بیشتر در معرض خطر دود سیگار هستند.

 

بیشتر بخوانید: تغییرات چهره بعد از ترک سیگار

 

اطرافیان فرد سیگاری

 

همانطور که گفتیم سیگار کشیدن، علاوه بر سلامتی فرد مصرف کننده، اطرافیان او را نیز تهدید می کند این در حالی است که هیچ کس دوست ندارد سلامت عزیزانش را به خطر بیندازد و به این خاطر افراد سیگاری گمان می کنند که با رفتن به بالکن یا باز کردن پنجره می توانند از فرزندان یا باقی اطرافیانشان از خطر سیگار، محافطت کنند در حالی که  با این اقدامات  فقط خودشان را فریب می دهند زیرا هیچ چیز نمی تواند مانع استشمام دود سیگار شود و به هر حال این دود راهی برای ورود به بدن فرد سیگاری و اطرافیانش پیدا می کندبزرگترین تهدیدی که دود سیگار برای اطرافیان افراد سیگاری دارد از دست رفتن سلامتی فرد سیگاری است زیرا اگر فرد سیگاری یک پدر باشد و سیگار او را بیمار کند، زندگی خانواده و فرزندانش را تهدید می کند زیرا نبود افراد مهم زندگی هر کس بزرگترین تهدید او به حساب می آید.

 

 

 

 

 

 

بیشتر بخوانید: خطرات سیگار برای زنان باردار و جنین

درون بدن فرد سیگاری

 

 

وقتی شما سیگار می کشید دود سیگار در درون ریه به صورت ماده ‌ای قیر مانند در می‌آید و به درون کیسه‌ های کوچک تنفسی ریه می‌رود. تنها 30 درصد تمام این دود از طریق تنفس از ریه خارج می‌شود و باقی آن به داخل ریه و مخاط مجاری تنفسی می‌چسبد و سلول‌های مخاطی را از کار می‌اندازد. به این ترتیب یک سیگاری با کشیدن یک پاکت سیگار در روز معادل حدوداً یک لیوان قیر در سال به درون مجاری تنفسی خود می‌فرستد. حال تصور کنید این مواد چه بلایی به سر شما می آورد.

تنها چاره شما برای فرار از دود سیگار این است که سیگار نکشید و نمی توانید که از خطرات احتمالی سیگار با رفتن به طبیعت یا باز کردن پنجره، فرار کنید.

 

 

 

مواد تشکیل دهنده سیگار

 

دود سیگار شامل صدها ماده سمی و خطرناک است که سلامت فرد سیگاری و اطرافیانش را به خطر می اندازد و حاوی صدها ماده شیمیایی و خطرناک است که در اینجا به بررسی چند مورد از آن می پردازیم.

قطرانیک ماده چسبنده است که می تواند باعث سرطان ریه و سایر بیماری های تنفسی شود.

مونوکسید کربن: گاز سمی است که می تواند به قلب و عروق خونی آسیب برساند.

هیدروژن سیانیدیک ماده شیمیایی بسیار سمی است که در آفت کش ها و سلاح های شیمیایی استفاده می شود.

سرب: یک فلز سنگین است که می تواند به سیستم عصبی آسیب برساند و باعث مشکلات رشدی در کودکان شود.

فرمالدئیدیک ماده شیمیایی سرطان زا است که برای حفظ اجساد مرده استفاده می شود.

آرسنیکیک ماده شیمیایی سمی که در سم موش و آفت کش ها استفاده می شود.

کادمیومیک فلز سنگین است که می تواند باعث آسیب کلیه و پوکی استخوان شود.

آمونیاکیک ماده شیمیایی مورد استفاده در محصولات پاک کننده که می تواند چشم، بینی و گلو را تحریک کند.

آستونحلالی است که در لاک پاک کن ناخن استفاده می شود که می تواند پوست و چشم را تحریک کند.

 

 

 

 

 

همانطور که مشاهده می کنید دود سیگار حاوی مواد خطرناکی است که برای سلامتی بسیار مضر است اما با کمال تعجب مشاهده می کنیم که تعداد افراد سیگاری همچنان روند افزایشی دارد و هر ساله تعداد زیادی از مردم دچار آسیب های سیگار می شوند و در دام سیگار، اسیر می شوند.

اما باید بدانید که در صورتی که تصمیم دارید به روند سیگاری بودنتان ادامه دهید باید احتمال بیماری های ناشی از دود سیگار را به جان بخرید، هرچند که شاید همه ی آسیب ها ی سیگار شامل حالتان نشود و افراد سیگاری را بیابید که در سنین بالا هم سیگار، آنها را از پا نینداخته است اما درصد آسیب سیگار بسیار بیشتر است و احتمال اینکه شما جزء افراد نادر باشید بسیار کم است.

 

بیشتر بخوانید: بهترین مرکز ترک سیگار در تهران

 

الگوی فرزند

 

آنچه دود سیگار به شما هدیه می کند بازخوردی به جز آسیب به سلامتی ندارد و علاوه بر جسم، بر سلامت اطرافیان و روابط و تربیت فرزندان هم آثار مخربی دارد و اگر شما والدینی سیگاری باشید به احتمال قوی فرزندان سیگاری هم به جامعه تحویل می دهید زیرا شما الگوی فرزندانتان هستید و آنها رفتار شما را الگوبرداری می کنند. و با دیدن شما در حالت سیگار کشیدن می پندارند که یک چیز طبیعی و خوبی می باشد و می خواهند که به مصرف آن روی بیاورند.

 

 

 

راه های در امان ماندن از خطر سیگار

 

برای در امان ماندن از خطرات سیگار باید آن را ترک کنید و بدانید که سیگار هیچ منفعتی برایتان ندارد و به این یقین برسید که زندگی بدون سیگار بسیار لذت بخش تر از روزگار با سیگار است. سیگار مانند یک خیانت کاری است که همه ی سرمایه شما را به غارت می برد و شما اصلا متوجه نخواهید شد که چطور سلامت، سرمایه و روابط عالیتان را به نابودی می کشاند. پس اگر سیگاری هستید حتما آن را ترک کنید اگرم کسی در اطراف شما سیگار می کشند حتما از او دور بمانبد و در تلاش باشید تا با آشنا کردن او با مضرات سیگار برای اطرافیان و عزیزانش او را از این ماده سمی در امان نگه دارید.

 

 

 

 

 

نتیجه گیری

 

همین لحظه یک تصمیم عالی بگیرید و به خودتان قول جبران بدهید تا همه ی ظلمی که تا به امروز به خودتان وارد کرده اید را با ترک سیگار جبران می کنید و برای این تصمیم، قدمی بردارید.

یادتان باشد که راحترین و بی عارضه ترین و بهترین روش ترک سیگار انتخاب کنید تا برای همیشه و بدون بازگشت موفق به ترک شوید، بدون دارو و در کمترین زمان، اگر نمی دانید چطور می توانید این روش را پیدا کنید کافی است که یک سر به صفحه ما بزنید و به جمع خانواده ما بپیوندید و ببینید که چقدر به راحتی می توانید از این ماده سمی خلاص شوید و دیگر به سمت آن برنگردید.