ترک سیگار و پاک سازی خون بعد از ترک سیگار چگونه انجام می شود؟

 

 

همانطور که می دانید سیگار کشیدن باعث آلودگی خون و غلظت خون می شود زیرا با کشیدن سیگار مقدار زیادی دود و گازهای سمی وارد بدن می شود و بدن به اکسیژن بیشتری نیاز پیدا می کند که برای جبران اکسیژن، مغز دستور ساخت گلبول های قرمز بیشتری می دهد و همین عامل باعث غلظت خون می شود در واقع با سیگار کشیدن سرعت انتقال خون پایین می آید و در رگ هایی که ضخامت کمتری دارند لختگی ایجاد می شود که در صورتی که مداوا صورت نگیرد فرد سیگاری ممکن است دچار سکته شود. در ادامه این مقاله از مرکز ترک سیگار رها همراه ما باشید.

 

 

پاک سازی خون

 

گاهی گرفتگی های رگ های خونی آنقدر زیاد می شود که فرد در صورتی که زود به پزشک مراجعه کند با جراحی نجات پیدا می کند و در صورتی که به موقع به پزشک مراجعه نکند اوضاع بسیار بد خواهد شد به طوری که ممکن است جان خود را از دست بدهد. بنابراین بهتر است که قبل از اینکه اوضاع خون شما بهرانی شود به پاک سازی خون بپردازید و روش هایی را برای این کار انتخاب کنید.

 

 

عوامل موثر در غلظت خون

 

قبل از پاک سازی خون باید عواملی که موجب غلظت خون و آلودگی خون می شود را بر طرف کنید از جمله کارهایی که باعث غلظت خون می شود، می توان به عوامل ژنتیکی، زندگی در ارتفاعات، بیماری های زمینه ای و البته مصرف سیگار و مواد مخدر، پرداخت که در این مقاله موضوع بحث ما سیگار و تاثیر ترک سیگار بر غلظت خون و پاکسازی خون است.

بدن انسان به طور خودکار به پاکسازی خون می پردازد و خون خود، نیز قسمتی از این چرخه پاک سازی است به طوری که سموم و مواد زائد را به کلیه، کبد و ریه می رساند تا از طریق این اعضا این سموم را از بدن خارج کند.

 

در یک فرد سالم ، کبد ، کلیه و ریه ها در حال حاضر خون را تمیز و سم زدایی می کنند. کبد مهمترین نقش را در پاکسازی خون ایفا می کند. یک کبد سالم نه تنها سموم و محصولات جانبی زاید را از خون فیلتر می کند ، بلکه مواد مغذی را نیز به آن می افزاید تا به سراسر بدن منتقل شود. در واقع کبد این مواد زاید را به مواد بی ضرری که می تواند  از بدن دفع شود ، تجزیه می کند.

در همین حال ، ریه ها با از بین بردن گازهای ناخواسته و آزاد شدن آنها حین تنفس ، به پاکسازی خون کمک می کند. کلیه ها همچنین مواد زاید و فرعی را فیلتر می کنند، و درنهایت به صورت ادرار دفع می کنند.

 

 

 

 

 

بیشتر بخوانید: چند روز بعد از ترک سیگار ریه پاک میشود ؟

 

ترک سیگار و کاهش مواد زائد در بدن

 

اما گاهی با انجام کارهایی آن قدر حجم مواد زائد در بدن زیاد می شود که لازم است به کمک بدنمان برویم یکی از آن موارد که مواد زائد را در بدن افزایش می دهد مصرف سیگار می باشد. به عنوان مثال گاهی با مصرف سیگار و مواد مخدر میزان آلودگی خون بیش از حد می شود به این خاطر لازم است که در اولین فرصت و به سرعت سیگار و مصرف مواد مخدر را متوقف کنیم زیرا تا زمانی که منبع آلودگی از بین نرود انجام کارهایی که به پاک سازی خون می انجامد بی فایده است و برای ترک سیگار هم بهتر است که به سراغ روش های علمی و مطمئنی رفت که از ترک سیگار و بازگشت دوباره آن ایمن باشیم.برای پیدا کردن روش های مطمئن ترک سیگار هم لازم است که کمی تحقیق کنید و زمان خود را با ترک سیگارهای خودسرانه و غیر اصولی هدر ندهیدبرای دریافت مشاوره می توانید به مرکز ترک سیگار در غرب تهران مراجعه کنید. .

 

 

 

 

کارهای مهم پس از ترک سیگار

 

 

حال برای افراد سوال پیش می آید که برای پس از ترک سیگار با چه کارهایی آلودگی های بدن به سرعت از بدن خارج می شوند؟ و چطور می توان جلوی افزایش غلظت خون را گرفت؟ بعد از ترک سیگار برای رفع آلودگی های بدن که در مدت مصرف سیگار دچار آن شده ایم لازم است که اقداماتی را انجام دهیم از جمله:

ورزش: یکی از کارهای بسیار مهمی که برای پاک سازی خون می توان به سراغ آن رفت، ورزش مداوم است زیرا ورزش میزان اکسیژن خون را بالا می برد و گردش خون و متابولیسم بدن بالا رفته زیرا ورزش باعث تنفس و تعریق می‌شود و باعث می‌شود قلب خون بیشتری به عضلات وارد کند ،ورزش مداوم اقدام بسیار مهمی در پاکسازی خون است.و طی مدت زمانی به پاک سازی خون می انجامد.

نوشیدن آب کافی: از دیگر کارهایی که بعد از ترک سیگار به پاکسازی خون کمک می کند نوشیدن آب کافی است زیرا آب ممکن است مهمترین ابزاری باشد که بعد از ترک سیگار، فرد می‌تواند از آن برای تمیز کردن خون استفاده کند. بسیاری از مردم می‌دانند که کلیه‌ها برای تصفیه خون به آب احتیاج دارند، اما آب تقریباً به هر عضو دیگر بدن کمک می‌کند تا کار خود را انجام دهد. برخورداری کافی سلول‌ها از آب باعث می شود که آن‌ها به راحتی از آب برای انتقال سموم به داخل خون استفاده می‌شود. همچنین آب برای باز نگه داشتن رگ‌های خونی و حفظ جریان خون در بدن لازم است.به همین خاطر توصیه می شود که روزانه میزان 8 لیوان آب برای حفظ سلامتی و پاک سازی خون مصرف شود.

تغذیه سالم : و در نهایت مصرف غذای سالم و مقوی و میوه ها و سیزیجات تازه که مواد مورد نیاز برای پاک سازی بدن را به خون می رساند.

از بین مواد خوراکی به مصرف گروهی از آن ها توصیه بیشتری می شود زیرا قدرت پاکسازی بیشتری دارند و کمک بیشتری برای پاکسازی خون بعد از ترک سیگار می کنند.

از جمله خوراکی هایی که به مصرف آنها تاکید می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیر و پیاز، چای بابونه میوه‌های خانواده مرکبات ، ریشه کاسنی، گریپ فروت، انار، بلوبری، سبزیجات صلیبی مانند کلم بروکلی و گل کلم، زنجبیل، قهوه، سیب زمینی، زردچوبه، سویا و همچنین پرهیزات غذایی مثل نخوردن غذاهای چرب و پر شکر و مصرف خودسرانه دارو و نوشیدن الکل که برای سلامتی بسیار مضر هستند.

برنگشتن به سمت سیگار: بعد از ترک سیگار برای پاکسازی خون و مواد سمی بهترین کار این است که تلاش کنید تا دوباره به روزگار سیگاری بودنتان برنگردید زیرا در آن صورت همه زحماتتان بر باد خواهد رفت و دیگر پاکسازی خون و بدن بی نتیجه خواهد شد و روزگارتان دوباره به دوران بد سیگاری بودن بر می گردد .

 

بیشتر بخوانید: چند روز بعد از ترک سیگار نیکوتین از بدن خارج میشود

 

 

 

 

 

نتیجه گیری

 

حال که در این بخش دیدیم مصرف سیگار چقدر می تواند باعث افزایش آلودگی خون و غلظت خون در بدن شود، تنها کمکی که می توانید در حق بدنتان انجام دهید ترک سیگار می باشد اما پس قبل از ترک سیگار ابتدا باید بدانید که از چه روشی برای این کاراستفاده می کنید زیرا روش ترک سیگار به دوام آن بسیار کمک می کند و چنانچه از روش های درست و اصولی برای این کار استفاده کنید می توانید مطمئن باشید که دیگر میل و گرایشی به سیگار ندارید و بازگشتی در کار نیست.