پیپ سیگار یا قلیان کدام ضرر بیشتری دارد؟ عوارض سیگار برگ و پیپ نسبت به سیگار معمولی

این روزها شاهد کشیدن سیگار، قلیان و پیپ در دست بسیاری از نوجوانان ، جوانان و افراد مسن می باشیم که برخی آن هایی که قلیان مصرف می کنند میپندارند که ضرر آن نسبت به سیگار کمتر است و آن هایی هم که سیگار یا پیپ مصرف می کنند فکر می کنند که ضرر آن ها نسبت به قلیان کمتر می باشد در صورتی که چنین نیست با ما همراه باشید تا بیش تر با این موضوع که پیپ سیگار یا قلیان کدام ضرر بیشتری دارد؟ عوارض سیگار برگ و پیپ نسبت به سیگار معمولی چیست آشنا شویم.

 

يکي از شناخته‌ شده ‌ترين و خطرناک‌ ترين سرطان‌ها سرطان ریه می باشد که در سال تعداد زیادی از افراد به آن مشغول می شوند. که معمولا 80% این سرطان با مصرف دخانيات در افراد ظاهر می شود که عبارتند از مصرف قليان، پيپ و سيگار.  در ادامه این مقاله از ترک سیگار رها با ما همراه باشید.

 

 

 

 

 

 

 

پیپ چیست؟

 

 

یکی از مواردی که افراد به کشیدن آن مشغول هستند با نام پیپ در جامعه عرضه می شود. پیپ ابزاری می باشد که بدون استفاده از کاغذ سیگار می توان توتون را مصرف نمود.  که طرز استفاده آن به این صورت می باشد که توتون را در کاسه پیپ می‌ریزند و آتش می‌زنند. با هر پکی که به انتهای پیپ زده می شود باعث می شود تا دود به داخل دهان و از آن جا به دستگاه تنفس انتقال پیدا کند.

 

 

مقاله 18 مورد از فواید سیگار کشیدن را بخوانید.

 

آیا تنباکوی پیپ اعتیادآور است؟

 

 

افرادی که به مصرف پیپ می پردازند به اندازه افراد سیگاری تمایلی به مصرف دود پیپ ندارند، اما مقداری نیکوتین زمانی که از طریق مخاط دهان به جریان خون می رسد. باعث می شود تا تنباکوی پیپ اعتیادآور شود. چنانچه یک کاسه پیپ متوسط ​​حاوی 1 تا 3 گرم تنباکو و به طور متوسط ​​30 تا 50 میلی گرم نیکوتین در هر گرم است.

 

 

 

 

 

قلیان

 

 

حالا برویم سراغ قلیان که تنباکوی قلیان از طریق لوله آب دود می شود و افراد با کشیدن آن تنباکو را به بدن خود وارد می سازند.اما این مورد جزء جایگزین بی خطر برای مصرف سیگار محسوب نمی شود.

 

تنباکوی قلیان و تنباکوی پیپ هر دومورد برای سلامتی افراد که آن ها را مصرف  میکنند ضرر بالایی دارد تنها تفاوت هایی بین این دو وجود دارد.

 یک کاسه پیپ قلیان می تواند حاوی 10 تا 15 گرم تنباکو باشد در حالی که بیشتر کاسه های پیپ معمولی 1 تا 3 گرم تنباکو را در خود جای می دهند.

افرادی که قلیان می کشند باید به محیط عمومی بروند و ازآن جایی که به راحتی در دسترس نمی باشد ممکن است هر چند روز یک بار یا یک بار در هفته به مصرف قلیان بپردازند.

افراد سیگاری و پیپ نیز به ندرت پیپ می کشند، اما بسیاری از آنها یک پیپ را یک بار (یا چند بار) در روز روشن می کنند.

 

یک بار قلیان کشیدن می تواند 45 دقیقه تا یک ساعت طول بکشد و افراد 100 تا 200 برابر حجم دود یک سیگار را استنشاق کنند. کاسه تنباکو پیپ کوچکتر است و افراد به اندازه کافی استنشاق نمی کنند، بنابراین اندازه گیری دقیق جذب نیکوتین دشوار است. با این حال، یک کاسه 3 گرمی تنباکو با 150 میلی گرم نیکوتین می تواند مقدار کمی نیکوتین را وارد جریان خون کند.

 مقاله بعد از ترک سیگار چه بخوریم را بخوانید.

همه محصولات تنباکو از سموم زیادی برخوردار می باشند که از منابع مختلف به دست می‌آیند.  مواد افزودنی و تغییرات شیمیایی که هنگام سوزاندن تنباکوی حاوی مواد افزودنی رخ می‌دهد.  برخی از مواد شیمیایی مضر تشکیل دهنده در دود تنباکو قطران ، آرسنیک ، مونوکسید کربن و پلونیوم می باشد

 

 

 

 

 

 

 

 

سیگار

 

 

یکی از پر مصرف ترین مصارف دخانیات مصرف سیگار می باشد که مواد تشکیل دهنده آن کاغد، فیلتر و مواد افزودنی می باشد. دود سیگار از دو بخش دود گازی و دود ذره ای تشکیل شده است که دود گازی از اکسیژن، نیتروژن و مونواکسید کربن و دود ذره ای هم از نیکوتین و قطران تشکیل شده است. اگر به دنبال بهترین روش ترک سیگار هستید بر روی لینک کلیک کنید.

 

 

 

تفاوت بین پیپ و سیگار در چیست؟

 

 

تفاوت بین سیگار و پیپ در این است که در فرایند عمل آوری توتون سیگار به طورکلی از مواد شیمیایی استفاده میشود، در حالی که توتون پیپ طبیعی تر است.

 

 

 

 

سیگار برگ

 

 

یکی از انواع سیگارهای سنگین موجود در بازار سیگار برگ می باشد که این نوع سیگار از محبوبیت خاصی برخوردار است. نکته جالبی که لازم است بدانید میزان تنباکوی موجود در این سیگار معادل یک بسته سیگار معمولی می باشد. مصرف سیگار برگ  برخلاف سیگار معمولی از قسمت اعظم دود توسط پوشش مخاط دهان جذب می‌شود.

 

 

 

عوارض سیگار برگ نسبت به سیگار معمولی چیست؟

 

 

از آن جایی که مدت زمان کشیدن سیگار برگ طول میکشد و حدود یک ساعت طول پیدا می کند بنابراین سموم و مواد سرطان ‌زای بیشتری را به بدن وارد می سازد. کسی که در روز یک نخ سیگار برگ می‌ کشد بیشتر در مرض خطر ابتلا به سرطان ریه، سرطان دهان و مری و... است.

 

 

 

 

 

مقاله نیکوتین چند روز در بدن میماند را نیز بخوانید.

 

و اما کدام مورد خطرناک است؟

 

تمامی انواع دخانیات از ماده مشترکی به نام تنباکو تشکیل شده است که بسیار مضر می باشد و نمی توان گفت که کدام یک از خطر بالایی برخوردار است. مصرف زیاد هر کدام از موارد ذکر شده باعث بروز مشکلات متعددی از جمله مشکلات قلبی، گوارشی ، مشکلات پوست و مو، سرطان، نازایی و بسیاری دیگر از مشکلات دیگر می شود

 

 

 

 

ظاهرا سیگار پرمصرف‌ ترین محصول دخانیات در سراسر دنیاست. همین‌طور است؟

 

 

 بله؛ یکی از محصولات اعتیادآور که بسیاری از افراد آن را مصرف می کنند سیگار است این مواد ساخته دست بشر است و به راحتی در دسترس افراد قرار می گیرد. که باعث می شود تا یکی از پر مصرفترین محصولات دخانیات شناخته شود.

 

مقاله برای ترک سیگار چه قرصی بخوریم  را بخوانید.

 

 

 

نتیجه گیری

 

 

اگر به اصل مطلب نگاه کنید مشاهده می کنید که فرقی ندارد چه نوع سیگاری مصرف می کنید یا اینکه سیگار شما سبک یا به اصطلاح لایت است یا سنگین،  بلکه مهم این است که در نهایت شما سیگاری هستید و در معرض عوارض آن قرار دارید به جای این که به فکر یک سیگار بهتر و یا جایگزین دودی بهتر باشید بهتر است به فکر ترک کلی آن باشید تا خودتان و اطرافیانتان را از آن دنیای کسل کننده نجات دهید. که البته حتما باید زیر نظر افراد متخصص و مجرب مانند تیم رها این کار انجام گیرد تا شما به بهترین نحو ممکن بتوانید برای همیشه از سیگار و قلیان و پیپ دور بمانید.